MPG till mach3 ifrån ebay, omdöme?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper

Re: MPG till mach3 ifrån ebay, omdöme?

Inlägg av swapper »

Ja du Lasp det var en god kvarter det där :)

Jag kör Version R3.043.066 av mach3
daer

Inlägg av daer »

Ni som har fått era och hunnit med att testa dem. Hur är de? Hur känns ratten? Knapparna? Plasten?
Det man vill veta är, är de värda jobbet att koppla in eller skall man satsa på något dyrare?

Funderar på att skaffa en till min fräs. Visserligen använder jag inte mach3 utan LinuxCNC. Hittade följande
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... PG_Pendant.
Den är gjord för den trådlösa varianten men det borde inte vara stor skillnad mot den trådade.

Det jag tycker saknas på dessa är att ställa in matninghastigheten med en vridbrytare istället för stega med knappar. Hur tycker ni att detta är? Är det något problem?

Som sagt, är det värt jobbet att skaffa en och configurera upp systemet?
persa

Inlägg av persa »

Använder inte själv denna MPG, men tillåter mig ändå att svara att det låter TOTALT värdelöst att ha knapp för att styra ned matningen. Hur många gånger måste man trycka för att få stopp på matningen ???. Kan lätt bli en svettig upplevelse

Tyvärr är detta inte en ovanlig lösning i dessa lågpristider. Det finns faktiskt också riktiga industrimaskiner med denna usla lösning även på själva operatörspanelen :tumner:
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Knapp?
Det finns en jog wheel som man snurrar på för att styra resp. axel. Knapparna som finns används till att byta hur många enheter du vill förflytta axeln samt osv osv
Man trycker altså inte på någon knapp för att förflytta axeln.
daer

Inlägg av daer »

Jag håller med, jag har aldrig sagt att man joggar med knapparna, jag skrev
ställa in matninghastigheten med en vridbrytare istället för stega med knappar
Visst, jag kunde varit tydligare i mitt inlägg. Att det verkar som om man på denna pedant ställer matningshastigheten genom att stega upp och ned med knappar. Hur är detta jämfört med vridströmställare. Spontant tycker jag att det verkar vara mindre risk för fel vid vridströmställare.
Displayen hjälper antagligen till här för man har informationen samlad jämfört att presentera den på en dator skärm vid sidan. Fråga är om det är tillräckligt tydligt för att inte göra fel.

Som sagt, jag har inte någon enhet. I varje fall inte än, kanske senare. Beror lite på om någon kan säga om den är bra eller dålig.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

daer skrev:Det jag tycker saknas på dessa är att ställa in matninghastigheten med en vridbrytare istället för stega med knappar. Hur tycker ni att detta är? Är det något problem?

Beror väll på vad man är van vid :) lite irriterande är det allt, hade varit ok om man kunde se på mpgn vad som är valt. Använder man inte alla knappar kan man ju göra som så att man har en knapp för varje matningshastiget.

Vi hade ett samköp för ett par år sedan på en mpg från hedss som kändes bra men jag har inte använt min än men det kanske någon annan här har gjort. Nackdelen med den var att den inte hade nån usb så den äter väll endel ingångar och också anledningen till att min ligger oanvänd. Den kostade i runda slängar 1000kr på den tiden men tror man får den för strax över 500lappen idag.

Nått liknande den här var det, (fast denna var bra mycket dyrare än 500kr)

http://www.ebay.com/itm/HEDSS-CNC-Manua ... 2ec7af796c
persa

Inlägg av persa »

OK. Missuppfattning från min sida. Trodde att det gällde övermanning av arbetsmatning. Där har man ju på vettiga system en vridknopp med vars hjälp man steglöst kan styra matningen mellan t.ex. 0 och 150% vid testkörning av program. Och även en likadan vridknopp för övermanning av snabbmatning

Men där finns det faktiskt dom som använder tryckknappar där t.ex. en tryckning på minusknappen ger 10% minskning av matningen. Ingen känsla och risk för misstag
JonasE

Inlägg av JonasE »

Nu har jag kämpat lite med min enhet och fått igång den litegrann... Jag kan köra den i Velocity mode och då rör den sig ungefär som när man trycker på piltangenterna. Snurrar man sakta går den fram 10mm i taget.

Jag kan gå över till Step mode och ta små steg, 10, 1 och 0.1mm. Fast längden på stegen verkar inte stämma med displayen. Livsfarligt...

Nåja.

De verkar finnas inställningar som ska få den att växla mellan Velocity och Step vid en viss vridhastighet.... Smart. Men har ni fått det att funka? Jag försökte kalibrera den med kalibreringsverktyget. Man ska till exempel vrida hjulet ett steg och se hur många pulser man får. Det funkar inte alls, inga pulser kommer. De andra kalibreringarna funkar inte heller.

Om det inte funkar bättre än såhär klarar jag mig ärligt talat bättre med tangentbordet... :(

Mvh Jonas
Skriv svar