MPG till mach3 ifrån ebay, omdöme?
-
Re: MPG till mach3 ifrån ebay, omdöme?
Min laggar när man kör snabb jogg ja men när man kör i tiondelar så är det inte så farligt vid touch mätning, vevar man vilt på hjulet så laggar det ja.
Kan aldrig jämföras mot riktiga CNC maskiner.
Kan aldrig jämföras mot riktiga CNC maskiner.
Det beror mycket på vilken acceleration och maxhastighet du satt. Det är klart att om du vevar dubbelt så fort som maskinen går så kommer den att fortsätta gå lika länge till efter att du slutat veva. Det är liksom börvärdet på positionen man ställer med ratten, och så försöker maskinen gå mot det.
Men som jag sa tidigare, jag provade att köra MPG via en PoKeys, och det hackade och laggade. När jag då istället kopplade in mig på SmoothSteppern direkt så flöt det på fint.
Men som jag sa tidigare, jag provade att köra MPG via en PoKeys, och det hackade och laggade. När jag då istället kopplade in mig på SmoothSteppern direkt så flöt det på fint.
Ja det känns som att det är en fördröjning i drivern till mach3 där den inte streamar värdet utan den sätter värdet och sen väntar tills nästa kommando kommer.
När jag fixade mpg till min svarv så tyckte jag usb kändes skakigt så jag valde att istället stoppa i ett till parallellkort och köra via det.
Nu har ju era kontroller lite fler funktioner än bara enkoder, axel och hastighet som min, så det kanske är svårt att bara bryta ut enkodern och köra den via parallell och få det att funka med mach? Annars skulle ju det kanske kunna vara ett alternativ?
Om ni tappar enkodersteg, vilket jag tolkar "laggande" som, är det väl meningslöst att ha en mpg?
Nu har ju era kontroller lite fler funktioner än bara enkoder, axel och hastighet som min, så det kanske är svårt att bara bryta ut enkodern och köra den via parallell och få det att funka med mach? Annars skulle ju det kanske kunna vara ett alternativ?
Om ni tappar enkodersteg, vilket jag tolkar "laggande" som, är det väl meningslöst att ha en mpg?
MPGn från vistacnc har ja inte märkt ha något lagg eller fördröjning.
Ända som gjorde var att den laggade var att när man ställde in den på 0.1 i pluginsen så vart den konstig. kör man standard 0.1-0.01-0.001 så beter den sig bra + att det finns lite inställningar för att göra den mer användbar för just den maskin man har och hur man joggar. Har full kontroll när jag joggar snabbt och sakta och ska nolla en bit utan att känna mig orolig alls. S/V läget funkar hur bra som helst.
Kan göra en video om hur den funkar om ni vill?
Är ju väldigt billig tycker ja.... 169$ för den billigaste som jag har med display sen finns det en billig utan display för 99 $ men dom vet ja inget om men borde ju funka lika bra tycker ja.... Skriva och fråga?
Testade 3 st mpgs innan och iMachIII P1A-S, P1A-SE Pendant slår alla med hästlängder! Skulle vara kul och prövat en av dom nya värre med display men det får bli till Morbidellin sen när den funkar.
Ända som gjorde var att den laggade var att när man ställde in den på 0.1 i pluginsen så vart den konstig. kör man standard 0.1-0.01-0.001 så beter den sig bra + att det finns lite inställningar för att göra den mer användbar för just den maskin man har och hur man joggar. Har full kontroll när jag joggar snabbt och sakta och ska nolla en bit utan att känna mig orolig alls. S/V läget funkar hur bra som helst.
Kan göra en video om hur den funkar om ni vill?
Är ju väldigt billig tycker ja.... 169$ för den billigaste som jag har med display sen finns det en billig utan display för 99 $ men dom vet ja inget om men borde ju funka lika bra tycker ja.... Skriva och fråga?
Testade 3 st mpgs innan och iMachIII P1A-S, P1A-SE Pendant slår alla med hästlängder! Skulle vara kul och prövat en av dom nya värre med display men det får bli till Morbidellin sen när den funkar.
Aha! Då kanske det är den som ligger på posten och väntar... *darrar av iver*
Där fick jag för mitt darrande av iver... Jag får minsann inte igång eländet ordentligt. Så fort jag kopierar in drivaren (dll-filen) som var med på CDn i Mach3's pluginkatalog så tycker Mach3 att livet är trist och vill bara stega en motor åt gången med 0.1mm/s. För evigt, tills jag tryckar Stop eller Reset, verkar det som. Och det här håller i sig tills jag kopierar tillbaka en backup av hela Mach3-katalogen.
Dock uppdateras siffrorna på displayen, så lite funkar den. Och rätt axel "rör" sig, om än oändligt långsamt. Reset, stop osv verkar också funka.
Någon som känner igen det?
Mvh Jonas
Dock uppdateras siffrorna på displayen, så lite funkar den. Och rätt axel "rör" sig, om än oändligt långsamt. Reset, stop osv verkar också funka.
Någon som känner igen det?
Mvh Jonas
Säkert en jättedum fråga, men du startar om Mach3 efter att du installerat plugin-filen?
Fick samma trams när jag lade till en vanlig USB joystick.
Fick samma trams när jag lade till en vanlig USB joystick.
Japp, det gör jag. Den letar ju plugins vid uppstart... Testar lite på min bärbara nu som har Mach3 i simuleringsläge installerat. Funkar bättre, men är helt oanvändbart. Fast det kanske inte funkar så bra i simuleringsläge. Ibland flyger den fram i flera 100 mm per steg på ratten och ibland går det lugnare. Genom att trycka på STEP++ och MPG_MODEL kan man uppnå lite olika nivåer av galenskap... Och det värsta av allt, om man börjar vrida ratten åt andra hållet så rör den sig inte först. Kan ta ett par varv innan den reagerar. "ok" blinkar dock frenetiskt även om inget händer.
Hm, läste jag inte något om en testmjukvara nånstans...?
Hm, läste jag inte något om en testmjukvara nånstans...?
Ni andra som fått igång den, har ni använt drivrutinen som kom med på skivan? Bara kopierat in DLLen i plugins-katalogen? Kör någon av er Win7, 32bit?
Jag kopiera från skivan och kör windows 7 32bit den fungerar, har dock inte vant mig/confat den änn.
Swapper, skulle du vilja vara snäll och kolla vilken version av Mach3 du kör?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
- ghost_rider
hämtade ut min på posten idag, ingen tull som jag först trodde.
Bjussar på en bild
Bjussar på en bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Såg den i funktion hos swapper idag!
Visst kanske man vill mer, men en bra start.
Våra kom med några dagars mellanrum, men som tur var kom swappers först, så han kunde koppla upp och testa!
Som på den gamla goda tiden när kompisen skulle köpa ut varsitt kvarter, Sorry jag tappade din!
Men Lasp Bugar och tackar, skall testa.
Visst kanske man vill mer, men en bra start.
Våra kom med några dagars mellanrum, men som tur var kom swappers först, så han kunde koppla upp och testa!
Som på den gamla goda tiden när kompisen skulle köpa ut varsitt kvarter, Sorry jag tappade din!
Men Lasp Bugar och tackar, skall testa.