Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
hawkan

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Ja på den här prylen syns blobbarna lite för mycket för att ignoreras.
Och på insidan är den nästan skrovlig av blobbar. Det har något med krökta ytor att göra.
Ser att det går bra för dej och har läst på lite om repetier. Ska göra ett försök i morgon.

Hmm, hur konfigurerar man Repetier, inte i Configuration.h eller, baxnar när jag ser hur lång den är?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

hej, om du går in på repetier download 0.91 så hittar du "Repetier-Firmware configuration tool for version 0.91" detta hjälper dig att configurera innan du laddar hem :D för delen med repetier fw är att den använder eget serielt protokoll dvs att kommunikationen går snabbare dvs mindre blobbar
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Rent spontant vill jag säga blobbar löses lika enkelt med alla fw. Blev av med allt sånt till 99.9% med retraction-pulande t ex.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

kommer att testa med arduinodue och 400 stepper, läste detta och skaffar nya drivare när dem finns tillgängliga

"Yesterday I was in the Hackerspace in Frankfurt, and the Microstepper with 128 steps (not more 32 Steps :-)) maybe I will recived at the middle of January 2014.
8 bit can not do this Job, but 32bit can do it (Steppermotor 400 Steps and Microstepperdriver with 128 Steps = 51200 Steps /360° .
The Steppermotor with 200 Steps and Microstepperdriver with 32 Steps = 6400 Steps/360° is yust a heavy work for an 8bit AtMega and expecialy for an Delta )."

https://groups.google.com/forum/#!topic ... zU-5FoKctk

http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 3/PF248592
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Ytterligare en fördel med repetier är att printerytan är definierad av en cirkel (om man väljer delta) och inte en rektangel som det är i marlin... Dvs den representerar mer korrekt hur maskinens arbetsområde egentligen är.

Det finns flera intressanta alternativ till Arduino om man vill ha bättre beräkningskapacitet. Jag har kikat en del på lösningen med BeagleBoard som har en 1GHz processor. Fast egentligen skulle jag vilja köra 3D-printern via LinuxCNC dator med parallellport på samma sätt som jag kör mina CNC fräsar.
wrep

Inlägg av wrep »

Vilhelmsson skrev:kommer att testa med arduinodue och 400 stepper, läste detta och skaffar nya drivare när dem finns tillgängliga

"Yesterday I was in the Hackerspace in Frankfurt, and the Microstepper with 128 steps (not more 32 Steps :-)) maybe I will recived at the middle of January 2014.
8 bit can not do this Job, but 32bit can do it (Steppermotor 400 Steps and Microstepperdriver with 128 Steps = 51200 Steps /360° .
The Steppermotor with 200 Steps and Microstepperdriver with 32 Steps = 6400 Steps/360° is yust a heavy work for an 8bit AtMega and expecialy for an Delta )."

https://groups.google.com/forum/#!topic ... zU-5FoKctk

http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 3/PF248592

En sak att tänka på när man kör microstep är att motorn tappar moment. Vid 1/16-steg har man bara 10% av momentet kvar och vid 1/128 endast lite dryg 1,2% efter vad jag har förstått.. Kanske behöver en större motor också om man skall köra 128?

http://www.micromo.com/microstepping-my ... ities.aspx
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Jag personligen ser inte vitsen med att ha så hög upplösning på någon av axlarna då vi ändå inte kan tillgodogöra oss den i praktiken, eller har jag missat något? Jag har ju redan idag en upplösning på alla axlarna som vida överstiger vad dom hotends jag använder kan prestera och att öka på upplösningen ytterligare, jag ser helt enkelt inte vitsen med det. Men som sagt, jag kanske missuppfattar hur det fungerar?
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Med så ynkligt liten skillnad i vridmoment mellan två mikrosteg så måste ju allt annat vara
utan massa och friktion och vara perfekt balanserat. Tror inte heller på nyttan av 1024 mikrosteg
eller vad det kan bli för skrivbordsprodukter i framtiden.

Väldig få motortillverkare anger hur noggranna helstegen är runt varvet. En siffra jag sett är att
felet per helsteg är någon eller några procent av det enskilda steget. Felet ändrar sig dessutom
för varje steg. Dessutom finns det ett fel jämnare fördelat runt hela varvet som läggs till.

Inte alla stegmotorer trivs med hur små mikrosteg som helst. Utformningen av polerna på rotor
och stator inverkar, det behöver inte bli linjärt mellan ström och läge när formen på polerna
varierar. Stansad plåt är inte någon större precision på precis, tänk billiga Kina-produkter.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

kan ju gå upp lite i spänning (L6470 45V 7A) modda motorn vent-hål i gavlarna o fläkt, bara o testa eller, kan få ordentlig hastighet detta tillsammans med lite vilja att förbättra hotend/effector (elr tror alla att dem typer vi använder idag är top of the evolution) lite tråkigt med detta forum när jantelagen sätter in "var är the spirit..", jo jag ser en anledning att använda en due och testa gränserna har alltid gjort det med överklockade pc, hade en 486 på 120 mhz när dem flesta låg på 20 mhz, körde rally dakar 2003(googla anders vilhelmsson dakar), har haft två ungar som tävlat med gokart i 10 år detta på en tekniker lön...

:badgrin:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

janbjorn skrev:Jag har kikat en del på lösningen med BeagleBoard som har en 1GHz processor. Fast egentligen skulle jag vilja köra 3D-printern via LinuxCNC dator med parallellport på samma sätt som jag kör mina CNC fräsar.
Men kombinera det då och kör BeagleBoneBlack med LinuxCNC? :)
http://bb-lcnc.blogspot.com

Vilhelmsson skrev:..."var är the spirit..", jo jag ser en anledning att använda en due och testa gränserna...
Vill du verkligen göra något vettigt som är lite high-tech så ta och driv stegmotorerna med sinusvåg från en DSP i stället, då kan du få dom att gå jämnare och tystare än vad de flesta switchade drivare gör där dom försöker få bort ljud och resonanser med mikrostegning, vill du sedan gå ännu ett steg till, ta och driv stegmotorerna med återkoppling som ett mångpoligt servo, då kan vi börja prata om att testa gränserna ;)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

over my head, men att testa de som jag talade om är lättare för mig, all hjälp uppskattas, kanske bara blir ankskit men har alla bitarna så de är bara o köra på elr, har en tanke på en lätt hotend/effector för att minska jerk de tillsammans med en ventil(hotrunner) samt att hitta en polymer som är hypereutectic med så kort smältintervall som möjligt...
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

skulle kunna vara en trefas motor och en esc med återkoppling typ magnetic encoder :humm: ....
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Vilhelmsson skrev:kan ju gå upp lite i spänning (L6470 45V 7A) modda motorn vent-hål i gavlarna o fläkt, bara o testa eller, kan få ordentlig hastighet detta tillsammans med lite vilja att förbättra hotend/effector (elr tror alla att dem typer vi använder idag är top of the evolution) lite tråkigt med detta forum när jantelagen sätter in "var är the spirit..", jo jag ser en anledning att använda en due och testa gränserna har alltid gjort det med överklockade pc, hade en 486 på 120 mhz när dem flesta låg på 20 mhz, körde rally dakar 2003(googla anders vilhelmsson dakar), har haft två ungar som tävlat med gokart i 10 år detta på en tekniker lön...

:badgrin:
Lugn och fin nu.. Det har inget med jantelag att göra och det var inget personligt mot dig utan jag vädrade bara en personlig åsikt/fundering att det måste till bättre saker i änden så att säga innan högre upplösning på axlarna behövs.. Men vill du testa så go for it, det är ju inget som hindrar dig och nån måste ju gå först..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vilhelmsson: Titta till exempel på dessa drivsteg:
http://www.evarobotics.com/EvoDrive%20Apps/CNC
http://en.nanotec.com/products/1034-smc ... ontroller/

Och sök på tex "Hybrid Stepper Servo Drive", "Closed loop stepper drive" eller dylikt :)
hawkan

Inlägg av hawkan »

@Wilhelmsson: Ja konfigurationsverktyget förenklar allt och är riktigt bra. Det är ända rätt mycket att ställa in och det heter inte riktigt samma som i Marlin som var det enda jag kunde igår. Fast det var bara att låta det mesta vara default, ställa ändlägesbrytarna och avstånden och så funkade det. (Note to self: Ha aldrig mer på eeprom under inställningsfasen :)

@frallzor: Det är nog fel att kalla det vi får för blobbar, kanske mikro-blobbar? Problemet är att rörelsen tar en mikro-paus ibland, när den känner för det. Stoppet finns inte någon kod. Man ser det oftast inte men hör på motorernas ljud att "det var något där". Resultatet av mikro-stoppet är en liiiten blobb av extra material just där.

Nu är Repetier igång i alla fall. Ja absolut verkar rörelsen vara mjukare, det kan iofs vara en inställning av accelerationen. Det viktiga är att motorerna nu har ett rent Atari-ljud :) och att mikro-blobbarna försvann precis som RoXa såg.

En bild på skillnad jag fick mellan Marlin och Repetier. Samma G-kod. Oj vad svårt det är att fota så det syns. Den knottriga ytan är med Marlin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar