12 eller 24V till bogproppellern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
butthead

Inlägg av butthead »

Strömmen blir hög, eftersom spänningsspiken som kortsluts av dioden är hög. Varför skulle den bli lika som motorströmmen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du har en induktans med en ström genom, Du slutar att driva strömen externt men har en diod parallellt motkopplad med induktansen. Kommer då strömmen att stiga när du kopplar bort drivningen?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Grym, jag har börjat luta åt det hållet själv. Läste om någon som skapade halvfart genom en serieresistans av typen lång kabel. Inte lika tekniskt kul kanske, men driftsäkert och billigt. Hursomhelst, fortsätt gärna diskussionen då problemet är intressant i sig.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Diskussionen fortsätta.. ? Har aldrig sett maken till hur vissa orkar krånga till något rätt så enkelt med inlägg efter inlägg av teoretiskt svammel :wink:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det mig du syftar på?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har förvirrats bort.

Butthead:
Jag tror du använder dig av formeln fel. När transistorn släpper så blir den inducerade spänningen u=-R*i där i initialt är samma som strömmen som just då går genom spolen. R är stort om ingen diod sitter där; litet om diod sitter där. Eftersom u är litet med diod sjunker strömmen långsamt enligt din formel.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

danei: Nej, jag syftar inte på dig, håller med dig.

Butthead: No hard fealings? :)
Matte

Inlägg av Matte »

Att bygga en så stor drivning är inte som att få igång en LDO. 100A+ kräver en rätt duktig designer.

Skulle jag vilja prova bygga en: JA, men jag skulle stå en jäkla bit bort då jag skulle prova :-)

ButtHead: att slå om för snabbt är kanske inte så enkelt som du tror 500A mosfet är hyggligt tröga i svängarna.
Synonymen var väll helt okej men fattar inte vad den har med problemet att göra. slå om långsamt och du har löst EMC problemet men du har juh skapat ett termiskt problem i stället.

Sen tror jag inte att problemet är vid avslag av feten utan snarare då den ska på igen och dioden skall av. Man kan man nog räkna med en hel del strömspikar och ström-rippel även i en bra konstruktion.
Skriv svar