12 eller 24V till bogproppellern?
Jo, klart jag vet vad jag pratat om. Du läser fel. "Överdimensionerna inte" står ju under punkt tre, gällande strömderivator. Överdimensionerar man så att omslagen blir för slöa så brinner FET:arna upp vid dessa omslag, precis som jag skriver.
I punkt fyra skriver jag att man ska dimensionera ordentligt!
I punkt fyra skriver jag att man ska dimensionera ordentligt!
1 håller jag med om.butthead skrev:När det är dags för transistorer, tänk på följande:
1. Använd FET:ar istället för BJT. Lättare att driva och lägre effektutveckling. Dessutom har FET tvärtemot BJT:er inte thermal runaway.
2. Håll nere strömmarna genom att välja en motor med högre spänning. Detta ger mindre EMK när du "släpper" motorn och mindre effektutveckling i transistorerna.
3. Minska strömderivatan vid frånslag, så minskar du EMK och risken för att slå sönder FET:arna. Men överdimensionera inte, då dör transistorerna vid omslagen!
4. Dimensionera PCB och transistorer och kylning ordentligt!
2 fattar jag inte vad du menar med alls.
3 var ju något luddigt skriven. Back EMK ska ju frihjulsdioden ta hand om. Visserligen kan snabba omslag ge EMC problem. Men att det skulle hålla bättre med långsamma flanker vet jag inte om jag håller med om.
4 Se till att det är kraftiga prylar.
2. u=-L*di/dt
Väljer han en motor med högre spänning behövs ju mindre ström för att driva den jämfört med en motor med lägre spänning. Därför blir EMK (u) mindre, eftersom "di" blir mindre.
3. Ändrar han FET:ens omslagtid från "ns" till "µs" minskar EMK 1000ggr. Det finns ingen anledning att slå om dem så fort som i storleksordningen nanosekuner i hans fall. Antag att induktansen är 30mH, strömmen 300A och tiden 10ns, då blir EMK teoretiskt 900MV när han stänger av på gaten.
Väljer han en motor med högre spänning behövs ju mindre ström för att driva den jämfört med en motor med lägre spänning. Därför blir EMK (u) mindre, eftersom "di" blir mindre.
3. Ändrar han FET:ens omslagtid från "ns" till "µs" minskar EMK 1000ggr. Det finns ingen anledning att slå om dem så fort som i storleksordningen nanosekuner i hans fall. Antag att induktansen är 30mH, strömmen 300A och tiden 10ns, då blir EMK teoretiskt 900MV när han stänger av på gaten.
2. Nu ska den ju drivas med 12V så vad motorn är specad för kvittar ju...
En motor för högre spänningar har högre induktans. Så resonemanget håller inte heller. Beror det ju på vad man menar med EMK. Menar man spänning som motorn genererar när går oansluten så blir den ju högre för en motor som är för högre spänningar. Det trodde jag att du syftade på.
3 Det handlar om att ha en diod som är lika snabb. Jag tror inte att han behöver tänka på att hålla omslags tiden nere av den orsaken. Men ett gate-motstånd enligt någon tumregel kan nog vara bra.
En motor för högre spänningar har högre induktans. Så resonemanget håller inte heller. Beror det ju på vad man menar med EMK. Menar man spänning som motorn genererar när går oansluten så blir den ju högre för en motor som är för högre spänningar. Det trodde jag att du syftade på.
3 Det handlar om att ha en diod som är lika snabb. Jag tror inte att han behöver tänka på att hålla omslags tiden nere av den orsaken. Men ett gate-motstånd enligt någon tumregel kan nog vara bra.
Han har ju inte bestämt sig än om han ska köra 12V eller 24V. Därför rekommenderade jag att köra på den för högre spänning, eftersom strömmen blir mindre och därmed också den kontinuerliga effektutvecklingen i transistorerna lägre. Hade dock ingen aning om att induktansen ökar så mycket som den gör vid ökad nominell spänning på motortypen (en motor jag kollade på ökar med faktor 4 per dubblad nominell spänning). Då blir ju faktiskt den inducerade spänningen lägre på en 12V motor än en 24V motor, men det finns ingen anledning att slå av en 300A höginduktiv last nere i ns området. Att låta en snabb diod ta hand om det ger ju bara onödig hög stress på komponenterna och risk för att det går sönder (vi kan för ögonblicket glömma vad detta fält skulle ge för problem med både funktion och EMC). Med en slöare omslagstid kan man få ner spänningsspiken rejält, (även om dioden behövs ändå), så att man kan välja den motorn som kräver mindre ström och ger mindre kontinuerlig effektutvecking från transistorerna. På köpet får man det andra.
En diod börjar att leda blixtsnabbt, men det kan ta en bra stund innan den slutar leda.
Så att spänningen över motorn borde inte vara något problem. Utan snarare att om dioden fortfarande leder när du slår till transistorn igen så blir det en liten strömspik vid tillslaget. Då man har en kort stund av kortslutning mellan +V och nolla, pga dioden.
Snabb diod och Rg som begränsar tillslagstiden är ju det som kan vara tänkvärt.
(Frihjulnings-strömmen <= driftströmmen.)
Så att spänningen över motorn borde inte vara något problem. Utan snarare att om dioden fortfarande leder när du slår till transistorn igen så blir det en liten strömspik vid tillslaget. Då man har en kort stund av kortslutning mellan +V och nolla, pga dioden.
Snabb diod och Rg som begränsar tillslagstiden är ju det som kan vara tänkvärt.
(Frihjulnings-strömmen <= driftströmmen.)
Ett sätt att få svagare ljud från stereons högatalare är att sätta öronproppar i öronen. Men smartare är att sänka volymen. Dålig metafor, men du förstår säkert; bättre att fixa orsaken till ett problem än att fixa konsekvensen av densamma.
När dioden slår till för att klippa spänningsspiken så uppstår ju en mycket hög (kortvarig) strömspik. Detta skapar ett magnetfält som mycket lätt kopplar in i närliggande elektronik och stör lätt ut den egna funktionen i närliggande kretsar. Minskar man omslagstiden från ns till µs har man minskat spänningsspiken 1000 ggr!
Att minska omslagtiden kan räcka med ett R+C på basen/gaten!
När dioden slår till för att klippa spänningsspiken så uppstår ju en mycket hög (kortvarig) strömspik. Detta skapar ett magnetfält som mycket lätt kopplar in i närliggande elektronik och stör lätt ut den egna funktionen i närliggande kretsar. Minskar man omslagstiden från ns till µs har man minskat spänningsspiken 1000 ggr!
Att minska omslagtiden kan räcka med ett R+C på basen/gaten!
personligen kan jag faktiskt säga såhär, om man vill hålla på kissreglen så är exempelvis en bogpropeller något som bara ska funka, den annvänds inte många minuter åt gången, behöver inte ha bra verkningsgrad , behöver inte kunna styras perfekt
så varför inte ha en enkel resistorbaserad styrning?
ett motstånd så får man mjukstart och låg fart
två motstånd så får man fyra hastigheter
motstånd är enkla att tillverka av rostfri plåt
krångla till något annat istället
så varför inte ha en enkel resistorbaserad styrning?
ett motstånd så får man mjukstart och låg fart
två motstånd så får man fyra hastigheter
motstånd är enkla att tillverka av rostfri plåt
krångla till något annat istället