12 eller 24V till bogproppellern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle nog vilja påstå att butthead inte har riktigt koll på vad han pratar om. Överdimensionera reält. Minst dubbla strömmen och spänningen.
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Tror han menade att inte "överdimensionera" låg strömderivata, då blir det ju varmt vid omslagen eftersom lång tid tillbringas i det linjära området.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Instämmer med danei, det måste dimensioneras rejält.

Om det är en serielindad motor så kan man köra med en Zapi H2 controller med en dubbelkontaktor t ex.
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Inlägg av butthead »

Jo, klart jag vet vad jag pratat om. Du läser fel. "Överdimensionerna inte" står ju under punkt tre, gällande strömderivator. Överdimensionerar man så att omslagen blir för slöa så brinner FET:arna upp vid dessa omslag, precis som jag skriver.

I punkt fyra skriver jag att man ska dimensionera ordentligt!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

butthead skrev:När det är dags för transistorer, tänk på följande:

1. Använd FET:ar istället för BJT. Lättare att driva och lägre effektutveckling. Dessutom har FET tvärtemot BJT:er inte thermal runaway.
2. Håll nere strömmarna genom att välja en motor med högre spänning. Detta ger mindre EMK när du "släpper" motorn och mindre effektutveckling i transistorerna.
3. Minska strömderivatan vid frånslag, så minskar du EMK och risken för att slå sönder FET:arna. Men överdimensionera inte, då dör transistorerna vid omslagen!
4. Dimensionera PCB och transistorer och kylning ordentligt!
1 håller jag med om.
2 fattar jag inte vad du menar med alls.
3 var ju något luddigt skriven. Back EMK ska ju frihjulsdioden ta hand om. Visserligen kan snabba omslag ge EMC problem. Men att det skulle hålla bättre med långsamma flanker vet jag inte om jag håller med om.
4 Se till att det är kraftiga prylar.
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Inlägg av butthead »

2. u=-L*di/dt
Väljer han en motor med högre spänning behövs ju mindre ström för att driva den jämfört med en motor med lägre spänning. Därför blir EMK (u) mindre, eftersom "di" blir mindre.

3. Ändrar han FET:ens omslagtid från "ns" till "µs" minskar EMK 1000ggr. Det finns ingen anledning att slå om dem så fort som i storleksordningen nanosekuner i hans fall. Antag att induktansen är 30mH, strömmen 300A och tiden 10ns, då blir EMK teoretiskt 900MV när han stänger av på gaten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

2. Nu ska den ju drivas med 12V så vad motorn är specad för kvittar ju...

En motor för högre spänningar har högre induktans. Så resonemanget håller inte heller. Beror det ju på vad man menar med EMK. Menar man spänning som motorn genererar när går oansluten så blir den ju högre för en motor som är för högre spänningar. Det trodde jag att du syftade på.

3 Det handlar om att ha en diod som är lika snabb. Jag tror inte att han behöver tänka på att hålla omslags tiden nere av den orsaken. Men ett gate-motstånd enligt någon tumregel kan nog vara bra.
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Inlägg av butthead »

Han har ju inte bestämt sig än om han ska köra 12V eller 24V. Därför rekommenderade jag att köra på den för högre spänning, eftersom strömmen blir mindre och därmed också den kontinuerliga effektutvecklingen i transistorerna lägre. Hade dock ingen aning om att induktansen ökar så mycket som den gör vid ökad nominell spänning på motortypen (en motor jag kollade på ökar med faktor 4 per dubblad nominell spänning). Då blir ju faktiskt den inducerade spänningen lägre på en 12V motor än en 24V motor, men det finns ingen anledning att slå av en 300A höginduktiv last nere i ns området. Att låta en snabb diod ta hand om det ger ju bara onödig hög stress på komponenterna och risk för att det går sönder (vi kan för ögonblicket glömma vad detta fält skulle ge för problem med både funktion och EMC). Med en slöare omslagstid kan man få ner spänningsspiken rejält, (även om dioden behövs ändå), så att man kan välja den motorn som kräver mindre ström och ger mindre kontinuerlig effektutvecking från transistorerna. På köpet får man det andra.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan ju påpeka att jag inte har förespråkar en omslagstid i ns nivå...
Men vilka komponenter är det du menar går sönder? Jag hänger inte med i ditt resonemang. Varför skulle det bli en spännings spik?
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Inlägg av butthead »

När man slår av en induktiv last blir det en spänningsspik u=-L*di/dt. Formeln kommer från Faradays och Amperes lag.
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Men om man har en frihjulsdiod så spelar det väl ingen roll vad den teoretiska spiken blir eftersom den begränsas av dioden?
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

En diod börjar att leda blixtsnabbt, men det kan ta en bra stund innan den slutar leda.
Så att spänningen över motorn borde inte vara något problem. Utan snarare att om dioden fortfarande leder när du slår till transistorn igen så blir det en liten strömspik vid tillslaget. Då man har en kort stund av kortslutning mellan +V och nolla, pga dioden.

Snabb diod och Rg som begränsar tillslagstiden är ju det som kan vara tänkvärt.

(Frihjulnings-strömmen <= driftströmmen.)
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Inlägg av butthead »

Ett sätt att få svagare ljud från stereons högatalare är att sätta öronproppar i öronen. Men smartare är att sänka volymen. Dålig metafor, men du förstår säkert; bättre att fixa orsaken till ett problem än att fixa konsekvensen av densamma.

När dioden slår till för att klippa spänningsspiken så uppstår ju en mycket hög (kortvarig) strömspik. Detta skapar ett magnetfält som mycket lätt kopplar in i närliggande elektronik och stör lätt ut den egna funktionen i närliggande kretsar. Minskar man omslagstiden från ns till µs har man minskat spänningsspiken 1000 ggr!

Att minska omslagtiden kan räcka med ett R+C på basen/gaten!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Strömmen blir initialt samma som motorströmmen.

Snubber kretsar ska man inte pilla med om man inte vet vad man håller på med. En gate resitor kan nog vara bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17596
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

personligen kan jag faktiskt säga såhär, om man vill hålla på kissreglen så är exempelvis en bogpropeller något som bara ska funka, den annvänds inte många minuter åt gången, behöver inte ha bra verkningsgrad , behöver inte kunna styras perfekt

så varför inte ha en enkel resistorbaserad styrning?
ett motstånd så får man mjukstart och låg fart
två motstånd så får man fyra hastigheter

motstånd är enkla att tillverka av rostfri plåt

krångla till något annat istället :wink:
Skriv svar