Nä Gecko 203V WEEEEÅÅÅÅIIIIIIIIIÅÅÅÅÅÅÅ kommer det låta
Hur svindyra? Hitta Dewalt router på ebay för 180 dollaz, såg lika ut iaf.
Väntar på att Jojje ska lägga sig i här och dra fram nått motorförslag från hyllan
Får väl aktualisera frågan lite eftersom jag också är intresserad av hur stora motorer som krävs för att köra med 20 mm stigning på kulskruvarna och kunna köra i alu tillika
Tror ju inte att det räcker med 3 Nm.
Spruft hur stor är diametern på skruvarna, gissar på något rejält som 25 - 30 mm.
Någon som kan räkna ut det, jag kan bara + och - eller har en känsla av vilken kraft som behöves
Kulskruv med 20mm stigning. Ett varv "på skruven" orsakar en förflyttning av 20mm, samma sträcka som om man "vinchade" upp snöre på en "trumma" med diametern 6,37mm (20/pi). Samma trumma har radien 3,185mm.
En motor med 3,5Nm vridmoment genererar en kraft av 3,5N vid en "radie" av 1m och således också en kraft av 3,5/0,003185=1099N vid en "radie" på 3,185mm. Om vi räknar med att kulskruven har en verkningsgrad på 90% och att vi har utväxlingsförhållande 1:1 kan alltså en motor på 3,5Nm "trycka på" med en kraft av ca 990N.
Är det inte hållmomentet som anges på stegmotorer?
Om det sen är 200 steg per varv, blir ett helsteg en linjär förflyttning på 0,1mm. Det betyder att mikrosteg måste användas. En motor blir inte lika stark med mikrosteg.
I fråga om bordmatning så är det väl inga konstiga siffror. Frågan är ju bara hur mycket det krävs från motorerna för att de ska orka.
I de maskiner jag kör så högmatningsfräser vi i SS2541 och Weldox 900 med upp till 8000mm/min i bordmatning med en fräsbredd på 100mm och skärdjup upp till 2mm. En 20hp DC servomotor utväxlad 1:2 på en 80mm kulskruv med 20mm i stigning ger upp vid strax innan 2mm i skärdjup. Kan ju säga att det är många som inte tror det är sant när vi planfräser med snabbtransporten.
Ordinarie planfräsning så har jag väl kört 3000mm/min vid 4mm skärdjup på en 125mm lättfräs i vanligt 1312 o strax under 40hp effektutag i spindeln vid ca 400-450rpm. Men en pytteojämnhet i materialet så får man beställa en ny fräskropp......
En modern flerop idag ligger mellan 30 000-100 000mm/min i snabbtransport. Sitter kanske hälften så feta servomotorer som på en 6meters bäddfräs eller ett arborrverk som tar 20ton på bordet. Då är den rörliga massan kanske ett par hundra kilo. Medans de stora kanske släpar på 2-10ton i tomvikt beroende på axel.
Matningar på kanske 5000mm/min kräver ganska feta stegmotorer, Exakt hur mycket beror nog även en del på drivarn.
pcmper skrev:
Spruft hur stor är diametern på skruvarna, gissar på något rejält som 25 - 30 mm.
Nej bara 15. Och det sparar ju in en del krut när det gäller acceleration!
Som H.O skriver blir det då 990N. Låter som om det skulle räcka men sen blir det förluster med microsteg och sen om det är som Micke säger (betvivlar det inte alls) krävs det en hel del för att mata verktyget genom materialet. Fast nu snackar Micke Weldox 900. Låter som om det är bra mycket elakare än alu
Dom två största faktorerna som tar vridmoment är först själva matningen när man fräser och varje gång man accelererar?
Bör inte vara så svårt att räkna ut hur mycket kraft en viss acceleration behöver och omvandla det till vridmoment. Inte för att jag har några förslag på hur just nu
Edit: Får väl börja med dom 990N sen ta bort värsta tänkbara acceleration man skulle vilja ha och värsta tänkbara motstånd från materialet när man fräser och se vad man får kvar. Var får man info om hur många Newton som krävs för att dra igenom en 6mm fräs i aluminium i en viss hastighet osv. Kan det finnas i verkstadshandboken? Inget man googlar fram under en fika.
Spruft skrev:
"Som H.O skriver blir det då 990 Nm."
990N menar du då antar jag? Tænkte bara att rætt ska vara rætt då man pratar om sådana hær teknikaliteter som gør att många blir snurriga i huvudet. =)
Hursom helst så ær det, som du skriver, lætt att rækna ut den teoretiska accelerationen. Speciellt nu nær H.O. gjort grovjobbet.
Disclamer: Nu var det ju ett tag sen jag høll på med sånt hær och allt jag skriver ær direkt ur minnet så ursækta eventuella fel.
f=m*a (dær "f" ær kraft, "m" ær massa och "a" ær acceleration)
Enklast blir det om man anvænder SI-enheter. (Newton, kilogram respektive m/s^2 før dessa tre storheter)
Om vi sætter in de værden som H.O. ræknat fram samt de "torrvikter" som du uppskattat (10 kg) så får vi:
990 = 10 * a
990/10= a = 99
Vid obelastat bord har du alltså en teoretisk acceleration på 99m/s^2 vilket ju torde ræcka før det ændamålet. =)
Hur ær det med kullagren som kulskruven hænger i? Friktion? Ær ganska dålig på det hær med mekatronik (typ %-satser på olika lagertyper) så det kanske ær ointressant.
Hur det æn må vara med det så ær i alla fall accelerationen omvænt proportionell mot massan som ska førflyttas førutsatt att friktionen ær konstant vilket ju knappast ær sant men kanske næstan (inte mitt område som sagt). Det vill sæga; lægg på 10kg till (på det redan 10kg tunga arbetsbordet) så får du halva accelerationen = 49,5m/s^2 (fortfarande utan något arbetande verktyg).
Hoppas det hjælper, fråga gærna om du vill ha någon hjælp med teoretiska berækningar, gillar att arbeta lite med skallen ibland och så vill man ju ge tillbaka något till forumet som gett en så mycket.
Har føljt din tråd och vill bara sæga: Mycket intressant och vågat bygge. Man ser mycket kreativitet hær på forumet. Hærligt!
990Nm är inte sådär jättemycket som man kan tro. Men om man får ut kanske 50% av det momentet på full hastighet så räcker det nog för trä och alu med pinnfräsar.
Strax före frukost idag så gick ett hårdmetallskär på en 50mm fullradiefräs. Stod 2m bort o bytte bit. Inget oljud hördes, inte förrän jag gått iväg för att hämta traversen o vänder mig om så får jag se hur jag smält ner fräskroppen till oigenkännlighet och börjat skjuva iväg biten. Biten sitter mot 2st stopp som sitter på M20 bult dragna med rör samt 2st 5kilos spännjärn som har bägge ändar på detaljen (dvs all kraft på detaljen) som också har M20 bult dragna med rör. Inga taskiga 8.8 bult inte för de är ju som gummisnoddar utan 12.9 bult. Vet inte hur många newton det går åt men jag kan ledigt ha en 5ton bit hängande i dylik riggning mot vinkelhyllor och fräsa på den. Kanske 100 000newton.....
990Nm på en motor är ju hur mycket som helst! Med skruven i fråga får man i teorin en linjär kraft på ca 300kN! Du måste mena bara N, inte Nm. (N=kraft, Nm=vridmoment)
Micke_71 skrev:990Nm är inte sådär jättemycket som man kan tro. Men om man får ut kanske 50% av det momentet på full hastighet så räcker det nog för trä och alu med pinnfräsar.
Strax före frukost idag så gick ett hårdmetallskär på en 50mm fullradiefräs. Stod 2m bort o bytte bit. Inget oljud hördes, inte förrän jag gått iväg för att hämta traversen o vänder mig om så får jag se hur jag smält ner fräskroppen till oigenkännlighet och börjat skjuva iväg biten. Biten sitter mot 2st stopp som sitter på M20 bult dragna med rör samt 2st 5kilos spännjärn som har bägge ändar på detaljen (dvs all kraft på detaljen) som också har M20 bult dragna med rör. Inga taskiga 8.8 bult inte för de är ju som gummisnoddar utan 12.9 bult. Vet inte hur många newton det går åt men jag kan ledigt ha en 5ton bit hängande i dylik riggning mot vinkelhyllor och fräsa på den. Kanske 100 000newton..... :roll: