Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Spruft, kommer den att vara jordbävningsäkrad? :)
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Tack för alla kommentarer! Väldigt peppande! :]
Jag vill svara på väldigt mycket ni skrivit men blir en enda röra om jag ska citera alla så jag svarar lite löst på en höft.

Angående hurvida bultarna sitter fast eller inte. Det gör dom! Dom lossnar inte med varken lock eller pock. Det är 95mm ungefär som är under ytan på basen och kanske 100-120 på portalen. Dom bultarna som kan få mest problem skulle väl vara dom på portalen eftersom betong betydligt bättre hanterar tryckande krafter än dragande. Men jag hoppas det är tillräckligt överbyggt ändå.

Angående vibbrering så använde jag en borrhammare. Vidd rätt frekvens så kunde man nästan se hur det jämnade till sig och små bubblor kom upp. Inte riktigt som Ramlösa men några, lite här o där.

Någon skrev att jag borde använda självkompakterande betong till portalen och jag överväger det rätt starkt. Har inte använt det tidigare men det är säkert lättare.

Sen tror jag någon missförstod mig angående vart rälsen skall sitta. Dom skall alltså inte ha någon kontakt mot betongen utan sitta ca 25mm upp på alu eller stålplattjärn som är hela grejjen med designen att jag då kan finjustera höjd och vinklar med bultarna. 12st M12 bultar till varje räls kändes bra men kanske är overkill eller tvärt om. Kanske fyller man på med betong eller nått under balkarna när allt är rätt inställt.

När allt sedan är gjutet o härdat (som Mizzarrogh skrev) tänkte jag slipa till allt och måla med någon rejäl färg. Svart?
Piffa till med lite snygga kåpor och dammskydd som jag gör med fräsen såklart :)

Nej den har inga hjul :) Den har ben men kan inte gå. Den står som sagt i källaren i en tvåplans villa och jag kan nog få ut den med lite vaselin om det skulle behövas men jag har absolut inga planer på det. Annars höjer den väl värdet på huset om inte annat :D

Jim_the_one: Jag vet ingenting om armering, mer än att det har samma värmeutvidgningskoeffecient (??). Jag tyckte det verkade praktiskt med snedställda armeringsjärn.. tur att jag inte bygger broar :lol:

Funderar på att döpa skapelsen till Berget.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kul ide, blir spännande att följa.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Jag funderade på alternativa betongprodukter. Kanske kunde man använda fiberarmerat flytspackel? Det kostar typ 250/25kg istf. 50.- men det blir slätt, fint och helt vågrätt. Alternativt passar maxits EXM 721, expanderbetong som håller K90 =P ? Eventuellt lite overkill...
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Kommer ta några dagar innan jag kan börja gjuta portalen så skissade lite på en skyddskåpa.

Bild

Funderar på om man skall sätta dit ett par gasfjädrar så den glider upp lätt. För att det är kul.. Tänkt lite på om man ska ha en fläkt som skapar lite övertryck så dammet inte kommer in underifrån. Där y-axeln går fram o tillbaka funderar jag på att ha nått i stil med gummiark som gör springan så liten som möjligt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Spruft skrev:....

Där y-axeln går fram o tillbaka funderar jag på att ha nått i stil med gummiark som gör springan så liten som möjligt.
Borde annars kanske gå att ha plaststrån som många bilar har vid parkeringsbromsen och som brukar kunna gå att hitta på fler ställen än där. Fast dom kanske inte håller tillräckligt tätt
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Fläkt för övertryck är apsmart, ta in luften via ett filter och blås på, överhuvudtaget överlägset för att hålla rent i kåpor eller apparat/apparatskåp som behöver fläktas men ej skitas ner.
Gasfjädrar i all ära men varför inte hämta mitt bidrag till ditt bygge?
Valfri linjärenhet med samma slags infästning som gasfjädrarna is yours.
Har kvar små kompressorer typ medicinkompressor, du kan få en för att blåsa bort spåna och även göra en luft/sprit ejektor/spruta till aluminiumfräsning.
Klart man ska sponsra ditt fina maskinbygge, i BETONG!
Albin tjatar om granitgrus och epoxy, betong va inte tillräckligt bra sade han trots att han aldrig byggt i ngt av materialen, du är måttlig jämfört med honom :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom där borst listerna finns att få tag på och funkar bra, men läcker ganska mycket luft annars är övertryck mycket bra för att slippa alla skit

gummi är funkis det med
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Haha Albin is the shit!
Ja precis som du skrev Smoothmachines. In genom filter och ut överallt :)
Skall absolut ha det i åtanke! Vi får prata mer på festen sen 8)
Min sambo är på mig som en galning. Vi ska på opera... måste dra
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Det kommer vi att hinna, det är inte jag som står för den, soft soft...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

omg vilken maskin! Har du tänkt flytta på den någon gång? :lol:
imponerande materialval iafl och snyggt vart det.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Borstlist och gummi hos Kuntze, som flyttat från Lindhagensplan till Västberga... (altså, över disk, sedan finns det 1000 ställen att skaffa det på)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

grym skrev: gummi är funkis det med
Va!? Porr!! :shock:
Senast redigerad av funkis 3 juni 2007, 16:49:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

självklart :badgrin: :eh: :D
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Spruft skrev: Funderar på att döpa skapelsen till Berget.
Nytt ordspråk:
Om inte berget kan komma till Mohamed så skapar Spruft berget! :)

En fråga, hur är tanken att kalibrera X och Y axelsplanets lutande?
Med muttrarna på gängstängerna under fräsbordet?

En fråga till, du har målat över vilket 3D program du kör med vilket
tyder på pirat kopia :badgrin: men vad äre för program?
Skriv svar