Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

JAAAAAAA, DET FUNGERAR! :happy: :happy: :happy: :happy: :happy:

Barnen och frun har gått och lagt sig för länge sedan så istället ni får stå ut med mina glädje-utbrott då jag inte vill skrika och väcka dem! :)

Efter mååånga timmar har jag lyckats få RS485 kommunikationen att fungera. Felet vara flera, bland annat så trodde jag att man kunde läsa från sänd-buffert hur många tecken som var kvar att skicka innan PC:n ska slå över RTS till att ta emot tecken från ROV:n. Det fungerade inte alls så istället väntar jag en fast tid för att vara säker att alla tecken hinner skickas. Ett annat problem (och egentligen det som tog längst tid att hitta) var att jag använde ReadLine för att läsa tecken i UARTen som ROV:n skickar. Det gillade nog inte systemet riktigt och gjorde att allt segade ihop. Istället ändrade jag till att använda DataReceived eventet. Ni som programmerat serieporten i C# fattar nog vad jag menar. Dessutom nollställer jag diverse buffertar närmare där de används

Kod: Markera allt

töm skicka buffert
skicka
töm taemot buffert
läsa ut vad som tagits emot
Tidigare så det ut så här

Kod: Markera allt

Töm skicka buffert
Töm taemot buffert
skicka
läsa ut vad som tagit emots
Vet inte om det egentligen spelade någon roll (eftersom PC:n ändå inte kan ta emot någon innan den slår över RTS flaggan).

Jag har även provat att köra på enbart batteriet och det fungerar hur bra som helst. Jag kan kolla kamera, styra kameran, aktivera motorerna etc.... :happy: :happy: :happy:

Om jag hinner imorgon så tänkte jag försöka mig på ett första dopp (i badkar till att börja med!

vg: En annan grej som man skulle kunna göra är att kameran rör sig snabbare ju längre man håller inne knappen. Men en snabbknapp går nog snabbare att fixa.

/Jonas

Edit: Så här många smilies har jag aldrig tidigare använt i ett och samma inlägg! :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Jonas ROV

Inlägg av v-g »

Kanske är lite överpretentiös men när man ska panorera om vi nu antar att du ligger still i vattnet vill man att kameran rör sig konstant. Fast egentligen kanske det inte spelar roll du kan ju mycket enkelt lägga in accelerationen i datorns mjukvara med en av/på ruta bara.

Bra att det fungerar ner med den i vattnet nu! :mrgreen:
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

vg: Ja, precis eftersom styrningen ligger främst på PC sidan så det är enkelt att finjustera efterhand.

Ny uppdatering i första inlägget. Denna gång med resultatet från det allra första doppet!

/Jonas
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av squiz3r »

Riktigt synd att den läckte! Men fortsätt jobba så har du nog snart en tät ROV :)
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Jonas ROV

Inlägg av Jonas L »

Hmm, man ska inte ha något fett eller annan gegga mot gummit för att det ska bli tätare? Fast även om det hjälper vid ytan kanske det bara ställer till det när trycket ökar. Så, det kanske är bättre med något annat material...

Jo, jag funderade på luftfuktighet och kondens och sånt. Ska du torka luften där inne på något sätt? Det uppenbara är ju att du riskerar imma framför kameran, men elektroniken i allmänhet lär ju inte gilla en kondenserande luftfuktighet.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

squiz3r: Det var väl lite önsketänkande av mig att den skulle vara bomtät från början :)

Jonas L: Jo, man ska nog ha något smörjmedel egentligen men jag tänkte försöka klara mig utan det. Precis min oro, vad händer med ett smörjmedlet när det hamnar under press. Jag tror det finns en risk att det trycks i ROV:n och då kommer det förstås att börja läcka in. Jag kommer prova med kork först. En sak jag funderat på är om min packning är för bred så att kraften mellan fläns och gaveln sprids ut för mycket. Det kanske vore bättre med en smalare packning (en o-ring tex. måste ju ha en rund diameter av en anledning). Kondens har jag inte ens tänkt på. Jag vet inte om det blir ett problem. Det återstår att se :)
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Jonas ROV

Inlägg av sm7tjc »

Min första spontana tanke var att gummipackningen är alldeles för bred. Det blir inget vidare tryck på den. Frågan är väl bara vad som skulle hända på lite större djup. Med högre vattentryck mot gavlarna kanske packningen tätnar :humm:
En O-ring är betydligt enklare att få tät. Men då krävs ett spår som O-ringen skall ligga i.
Jag brukar gå en helt ovetenskaplig väg och göra ett spår med samma tvärsnittsarea som O-ringen. Det har alltid funkat bra.

Jag har följt det här projektet "i tysthet". Det är verkligen intressant och dessutom ett mycket snyggt bygge :bravo:
Cobra2
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 september 2009, 22:52:42
Skype: arne_karlsen
Ort: Stavanger, NORGE

Re: Jonas ROV

Inlägg av Cobra2 »

Flott prosjekt!
Jeg vil også anbefale O-ring. Om spor & ring er rett, trengs det nesten ingen stramming av skruer.

Arne K
(X-(W)ROV-Pilot/Sub-engineer)
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Tack för kommentarerna och synpunkterna!

Ok, en O-ring är det som gäller alltså och jag antar att spåret är helt nödvändigt för att tätningen ska fungera?

sm7tjc: Vad menar du med att du gör ett spår med samma tvärsnittsarea som o-ringen. Spåret bör väl vara mindre än diametern på o-ringen så att o-ringen sticker upp lite?

Hittade detta i PDF på sublight.se


Inbyggnad av o-ringar:
  • Vid inbyggnad bör komprimeringen av o-ringens tvärsnitt ligga någonstans mellan 10 till 25 %. (statiskt)
  • Vid inbyggnad bör komprimeringen av o-ringens tvärsnitt ligga någonstans mellan 5 till 15 %. (dynamiskt)
  • Spårets bredd bör vara ca: 1,25 x tvärsnittsdiametern. (o-ringen skall kunna expandera när den komprimeras)
  • Radien nere i spåret bör vara ca: 60-80 % av o-ringens tvärsnittsradie.
  • Radien uppe på kanten av spåren bör vara ca: 20 % av o-ringens tvärsnittsradie.
  • Ytstrukturen bör vara max Rz 9 och Rp 4 för att säker tätning skall uppnås. (vågighet och planhet bör även anges)
(Ovanstående tips är generella och skall ses som riktlinjer
Jag hänger inte riktigt med på dessa råd, t.ex. först pratar de om bredden på spåret bör vara 1.25 x diameter men radien ska vara 60-80 % av o-ringens radie. Hur får man ihop det? Ska spåret vara koniskt (dvs bredare upptill och smalare nedtill?)? Hur djup ska man isåfall göra det?

Cobra2: Trevligt jobb du har! Hade inte haft något emot att byta med dig :)

EDIT: I mitt fall kan jag bara få till spåret på ena sidan, nämligen gaveln. Där har jag nämligen material nog att göra om båda gavlarna men flänsarna kan jag inte göra mycket åt (de är ju dessutom fastlimmade mot kroppen). Vilken betydelse har det tror ni? Borde väl fungera ändå? :humm:

EDIT2: OK, o-ringar är beställda (innerdiameter 200 mm och tjocklek 3 mm) så jag har börjat skissa på en ny gavel med ett spår (som sagt det blir inget i flänsen, bara på gaveln):

Bild

Bild

Det blir nog inte helt lätt att hitta någon som kan fräsa detta åt mig. Hur pass vanligt är det med en kulfräs med diameter 3.75? Går det att hitta eller finns det andra storlekar som är mer standard?

Komplett ritning finns här.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Meduza »

3,175 är väl rätt vanligt att folk har såna fräsar för, iaf har jag såna pinnar liggande hemma i lådan vid fräsen :)

(1/8" alltså)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Jonas ROV

Inlägg av arvidb »

Inbyggnad av o-ringar:
  • Vid inbyggnad bör komprimeringen av o-ringens tvärsnitt ligga någonstans mellan 10 till 25 %. (statiskt)
  • Vid inbyggnad bör komprimeringen av o-ringens tvärsnitt ligga någonstans mellan 5 till 15 %. (dynamiskt)
  • Spårets bredd bör vara ca: 1,25 x tvärsnittsdiametern. (o-ringen skall kunna expandera när den komprimeras)
  • Radien nere i spåret bör vara ca: 60-80 % av o-ringens tvärsnittsradie.
  • Radien uppe på kanten av spåren bör vara ca: 20 % av o-ringens tvärsnittsradie.
  • Ytstrukturen bör vara max Rz 9 och Rp 4 för att säker tätning skall uppnås. (vågighet och planhet bör även anges)
(Ovanstående tips är generella och skall ses som riktlinjer
Jag fattar punkt 3 och 4 som att det går bra med ett spår med plan botten som är 1,25 x så brett som o-ringen, och 0,6-0,8 x så djupt. Däremot förstår jag inte vad som menas med statisk och dynamisk komprimering, eller vad de menar med "radien uppe på kanten av spåren".

Förresten, om plexit knakar när du drar åt skruvarna så kanke det vore bra med avlastande ringar av t.ex. aluminium på fram- och baksidan av flänsarna? Fast det är ju lite jobb att tillverka sådana förstås... :?
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Meduza: Det var den storleken jag tänkte på men missade en etta :)

arvidb: Nej, det är lite luddigt skrivit som sagt.

Helt klart vore det lämpligt med en ring men nu tänker jag göra om gavlarna och då gör jag dessa istället lite tjockare (jag får från 7 mm till 10 mm genom att inte fasa av den yta som ligger mot flänsen).

Jag har funderat på båtsbrickor men jag tror inte det finns plats för dessa på baksidan av flänsen (eftersom det ligger en svart tätning där).

Annars får jag helt enkelt vara lite försiktigt när jag drar ihop dem så att jag inte drar sönder något. Får jag tätningen med o-ringen att fungera bra så verkar man inte behöva dra så väldigt hårt.
m_robban
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 november 2008, 15:51:19
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av m_robban »

Hej,
Här kommer mitt första inlägg i tråden. Måste först säga: Imponerande bygge!

Du verkar ju ha kommit en bit på vägen när det gäller o-ringpackning. Ett alternativ är att gjuta en packning i silikon. Håller helt med om att den inte skall vara för bred. Bättre att få rejält tryck på en liten area.

Vet tyvärr inte exakt hur man går till väga när man gjuter silikonpackningar men jag vet att Sven Yrvind använder det till ventiler i sina båtar med gott resultat. Jag tänker mig att man gör en gjutform som lackas blank, och sedan vaxas eller nåt för att inte silikonet skall fastna. Sedan är det bara att fylla på med silikon och låta det stelna.

Gör man en packning med rektangulär tvärsnittsarea kan jag inte tänka mig att det behövs någon skåra. i gaveln.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Jonas ROV

Inlägg av sm7tjc »

Jaha, då har man fått lite mer fakta om o-ringar.
I det här fallet handlar det ju om en statisk tätning, vilket skulle innebära 10-25% komprimering.
Med dynamisk tätning menar man förmodligen tätning runt en rörlig axel och liknande.

En enkel lösning borde vara att göra ett spår med rektangulärt tvärsnitt (Svarva eller fräsa).
Om man kör med en 3mm o-ring så har ju den en area på ca.7 kvadratmm. Om man gör spåret
3mm brett och 2mm djupt så får man ungefär 15% komprimering. Jag har ju kört utan komprimering
när jag gjort spår till o-ringar. I det här fallet skulle då spåret bli 2,3mm djupt.
Man kanske inte behöver lika mycket komprimering med ett rektangulärt spår?
(O-ringen lär ju inte krypa ända ut i hörnen)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Meduza »

JonasJ skrev:Meduza: Det var den storleken jag tänkte på men missade en etta :)
Då ska det nog inte vara något problem, lär vara flera på forumet som har sådana frässtål liggande :)
Skriv svar