Barnen och frun har gått och lagt sig för länge sedan så istället ni får stå ut med mina glädje-utbrott då jag inte vill skrika och väcka dem!

Efter mååånga timmar har jag lyckats få RS485 kommunikationen att fungera. Felet vara flera, bland annat så trodde jag att man kunde läsa från sänd-buffert hur många tecken som var kvar att skicka innan PC:n ska slå över RTS till att ta emot tecken från ROV:n. Det fungerade inte alls så istället väntar jag en fast tid för att vara säker att alla tecken hinner skickas. Ett annat problem (och egentligen det som tog längst tid att hitta) var att jag använde ReadLine för att läsa tecken i UARTen som ROV:n skickar. Det gillade nog inte systemet riktigt och gjorde att allt segade ihop. Istället ändrade jag till att använda DataReceived eventet. Ni som programmerat serieporten i C# fattar nog vad jag menar. Dessutom nollställer jag diverse buffertar närmare där de används
Kod: Markera allt
töm skicka buffert
skicka
töm taemot buffert
läsa ut vad som tagits emot
Kod: Markera allt
Töm skicka buffert
Töm taemot buffert
skicka
läsa ut vad som tagit emots
Jag har även provat att köra på enbart batteriet och det fungerar hur bra som helst. Jag kan kolla kamera, styra kameran, aktivera motorerna etc....

Om jag hinner imorgon så tänkte jag försöka mig på ett första dopp (i badkar till att börja med!
vg: En annan grej som man skulle kunna göra är att kameran rör sig snabbare ju längre man håller inne knappen. Men en snabbknapp går nog snabbare att fixa.
/Jonas
Edit: Så här många smilies har jag aldrig tidigare använt i ett och samma inlägg!