Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Lödverktyg sammanfattning.
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=3286

Författare:  zyBitX [ 23.10 2004-12-09 ]
Inläggsrubrik:  Lödverktyg sammanfattning.

En fråga som tagits upp vid ett flertal tillfällen, dels i detta forum och dels i andra forum på nätet, är valet av lödvertyg.
Tyvärr, har resultatet av dessa trådar varit mer förvirrande än till hjälp.
De har varit fyllda med länkar till olika stationer och tyvärr ofta utan något omdömme.
Därför önskar jag att vi kunde hjälpas åt och sammla våra omdömmen i en gemensam tråd genom att ange följande...

-tillverkare
-modell
-watt / temperatur
-kvalitet / stabillitet
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna)
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.)
-inköpsställe och pris

Detta skulle vara till stor hjälp för mig och förhoppningsvis för alla andra som är i färd med att köpa.

Författare:  $tiff [ 23.26 2004-12-09 ]
Inläggsrubrik: 

Tillverkare: Weller
Modell: VHS 40
Typ: Lödstation, reglerbar temperatur. Bild
Effekt / temperatur: 40W 100-450°
Kvalitet / stabillitet: Stabil och enkel konstruktion
Finesser: Inte många. En ratt för att ställa temperatur (effekt?) och en lysdiod som anger temperaturstatus genom frekvensen på blinkningarna.
Positivt: Mycket lätt och smidig penna med trevlig lagom tunn sladd
Negativt: Originalspetsen är inge bra. Lite väl dyr!?
Inköpsställe och pris: Harald Nyborg 699:-

Författare:  JockeE [ 09.39 2004-12-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lödverktyg sammanfattning.

Tillverkare: Stannol Gmbh
Modell: Industa 300
Typ: Lödstation, reglerbar temp
Effekt / temperatur: 30 watt, 200°-450°C
Kvalitet / stabillitet: Lite plastig känsla, men kvalién är ändå helt okej!
Positivt: Enkel, fyller sitt syfte och fungerar utmärkt, mjuk sladd
Negativt: Pennan är inte så jätteliten och smidig, men går förvisso att byta ut. Det är DIN5-kontakt på den, i sann tysk anda!! :roll:
Inköpsställe och pris: Clas Ohlson, 595:-

Författare:  Dansken [ 13.43 2004-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

Modell: Temtronic WSD-81
80watt 50-450 grader
Positivt: Mjuk sladd, lätt och smidig penna, lågt spetspris (standard spetsar), går att ansluta ett flertal olika lödpennor till stationen.
Negativt: Skulle väll vara priset då.
Inköpsställe och pris: Elfa 3600:- + moms

Författare:  danei [ 13.57 2004-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

Tillverkare: Biltema (Samma som velleman)
Modell: Art. 19-726 (Velleman nr: VTSS10)
Effekt / temperatur: 48 watt, 150°-450°C
Kvalitet / stabillitet: Känns stadig. Ställ för lödpennan och avtorknings svamp finns.
Positivt: Enkel, fyller sitt syfte och fungerar utmärkt, Billiga spetsar som håller länge.
Negativt: Sladden kunde ha varit mjukare.
Inköpsställe och pris: Biltema, 498:-
Länk: Bild
EDIT: Skrev in Velleman nr.

Författare:  Macce [ 15.19 2004-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

Modell: WS51
Effekt / temperatur: 50 watt, 150°-450°C
Kvalitet / stabillitet: Känns stadig. Ställ för lödpennan och avtorknings svamp finns.
Positivt: Mjuk sladd, enkelt att byta ut spetsar, finns flera olika spetsar att köpa och gott om reservdelar, lödpennor för olika ändamål osv.
Negativt: Priset är kanske för högt för en del.
Pris: ca 200 Euro
Bild: http://elpech.de/graphics/loetstationen/WS51.jpg

Författare:  DeeJayPA [ 17.58 2004-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

-tillverkare Weller
-modell Microtouch Plus MT1500
-watt / temperatur 130W 200°-450°
-kvalitet / stabillitet Funkar utmärkt det är ju weller.extremt flexibel
-positivt Extrem mjuk och smidig sladd. lite och lätt lödpenna (30g)
-negativt priset spetsarna kostar typ 600:- st
-köpsställe och pris Finns på elfa och kostar bara 9200:- +moms

tillverkare Weller
-modell WMD 1
-watt / temperatur 50550 °C
-kvalitet / stabillitet inte fullt nöjd med den suger dåligt
-positivt den är stor så man kan ha saker på den och jävligt bra att krympa krymslang med
-negativt inte nog bra sug i den samt svårt ibland att värma upp löd ytan
-inköpsställe och pris Elfa har den bara 13000:- +moms

Har en WS 50 också men det är ju samma som WS 51 vill jag minnas

Författare:  Hedis [ 18.46 2004-12-10 ]
Inläggsrubrik: 

-tillverkare: JBC

-modell: Advanced AD 2200

-watt / temperatur: 50w beroende på spets, finns 75w spetsar oxå. 100-400*C

-kvalitet / stabillitet: Välldigt bra och smidig station med inbyggd hållare och svamp.

-positivt: Extremt kort avstånd mellan handen och lödpunkten vilket ger hög precision, blir varm på ca 2sek och går i "viloläge" och sänker
spetstemperaturen när pennan sätts i hållaren vilket ökar livslängden på spetsen. Värmeelementet sitter i spetsen så när den byts så får man
ett nytt element. Samma med temp-"givaren". Spetsbyte på 10sek
utan att bränna fingrarna utav dig. Finns även plockpincetter att köpa till stationen.

-negativt: Inget om själva stationen, däremot så är den lite dyr för privatpersoner och ganska dyra spetsar. Men dom håller en evighet.

-inköpsställe och pris: Matronic ca: 4000:- +moms

BILD Info om den Mer info

Författare:  danei [ 13.33 2004-12-11 ]
Inläggsrubrik: 

Tillverkare: Velleman
Modell: VTSS5
Typ: Lödstation, reglerbar effekt
Effekt / temperatur: 50 watt, 175°-480°C
Kvalitet / stabillitet: Känns plastig. Ställ för lödpennan och avtorknings svamp finns.
Positivt: Billig
Negativt: Hård sladd. Ingen temperaturåterkopling (det står att det finns i specen men det stämmer inte). Det är en lödpenna med en ovanligt klumpig dimmer på sladdden. Inte värd priset.
Inköpsställe och pris: Teknikmagasinet 299:-

Författare:  Esbjörn [ 08.25 2004-12-14 ]
Inläggsrubrik: 

Nu ska jag vara näsvis :o) Det beror så på vad man ska löda, ytmonterat, hålmonterat, kablage, skärmplåtar? Vill man inte ha 3-4 olika lödverktyg bör man satsa på en station med hög effekt för att "ta hela bredden", vilket innebär att handtaget och elementet blir klumpigare.

Ytterligare en kommentar, i de flesta fall spelar inte temperaturmärkningen på vredet inte någon roll, det viktiga är tempen på lödspetsen och den "dippar" kraftigt just när man inleder lödningen och speciellt om man har en felaktigt dimensionerad spets i förhållande till lödställets storlek och avkyld yta i närheten. Det handlar helt enkelt om att ställa in tempen där man får en fin lödning med god vätning och inte för hög temp så att flusset inte sticker innan lödningen är klar.

Nu till Faluns bidrag till lödstationsfestivalen:
Modell: Ersa MS6000
Effekt:60 W
Tempområde:150-450 grader
Pris 1992:
Kvalitet: Verkstadskvalitet, inte lämplig för produktion.
Annars stabil och flexibel. "Stället" för handtaget är flyttbart
från hö till vä sida.
Positivt: Mycket lätt att byta spetsar, smidigt och lätt
handtag lämpligt för SMD.
Negativt: Tempen dippar för tok för mycket vid lödning,
för klen effekt. Dålig termisk kontakt mellan lödspets och
termoelement.
För tung sladd i förhållande till det lätta handtaget, ramlar
lätt ur stället.

Författare:  Jine [ 23.01 2005-03-05 ]
Inläggsrubrik: 

Tillverkare: Ersa
Modell: Micro-con 60iA
Effekt / temperatur: 80 watt, 50°-450°C
Kvalitet / stabillitet: Grym kvalité med snygg alu front
Positivt: Snygg, Lätt, liten, Snygg röd lcd display med tydliga siffror, Väääligt många inställningar, PC interface, grymt mjuk sladd, grepp-vänlig penna ALLT :D
Negativt: Inget :D
Inköpsställe och pris: Begangad från ericsson, Ny pris 5500kr

Slutsats.. HELT JÄVLA GRYMT UNDERBAR! :D

Författare:  PaNiC [ 01.08 2005-03-06 ]
Inläggsrubrik: 

Modell: WTCP-S
Typ: Lödstation, reglerbar temp mha magnastatiska lödspetsar (eller vafan det kallas)
Effekt: 30W (har jag för mig)
Kvalitetskij: Inget att klaga på. Robusta och hållbara saker. Transformatorn har börjat brumma sedan den åkte i golvet bara.
Positivt: Utstrålar kvalitet och hållbarhet. Greppvänlig och smidig penna, enkel utformning osv.
Negativt: Magnastattekniken är väl lite till åldern vid det här laget. Men vafan :).
Inköpsställe: Fick den.

Författare:  MadModder [ 08.12 2005-03-19 ]
Inläggsrubrik: 

Först vill jag bara fylla på med omdömme på Stannol Industa 300, som togs upp av JockeE.

Negativt: Långsam uppvärmning vid start. Håller värmen dåligt. Mycket dåliga spetsar. Trots longlife började de korrodera efter bara någon månads aktiv användning, för att till slut se ut som en avbrunnen trästicka.

Ny
Använd en månad

Jag hade köpt ett par extraspetsar, och körde slut på dem med. Efter ett par månader, i slutet på den sista spetsens liv, så började elektroniken i stationen att krångla. Lysdioden blinkade som ett stroboskop, och lödpennan blev aldrig riktigt varm. Jag reklamerade skiten och fick en station av annat märke, då den här utgått ur sortimentet.
Förövrigt har jag inte varit med om en enda bra lödpenna som har en sådan skruvfastsättning av lödspetsen.

Nu över till mitt bidrag.

Tillverkare: Solomon
Modell: SR-976ESD
Effekt / temperatur: 50W / 250-480°C
Kvalitet / stabillitet: Riktigt bra. Den har åkt i golvet ett antal gånger, och det enda som spruckit är botten på "muffen" av bakelit som sitter längst ut på själva stativet. Det är dock 4 hål i den som verkar vara gjorda för att dra fast den med ståltråd igen :D
Positivt: Pennan är lätt och har en bra gummiförsedd greppyta. Får upp värmen relativt snabbt (jag tycker 1 minut är snabbt...), och håller den bra med sitt keramiska värmeelement, som också är lätt att byta. Lätt att byta spets genom att lossa den gängade spännhylsan. Pennhållaren/stativet går att sätta på både vänster och höger sida, och lutningsvinkeln är justerbar. "Koppen" med svampen i är av rostfritt, och är lätt att ta ur för tömning och rengöring. Underdelen på stationen är av plåt, och har bra gummifötter så den står stadigt på bordet. Det finns utrymme kvar innanför skalet, ifall man skulle vilja montera in någon egen krets, t.ex glömma-lödpennan-på-larm... ;)
Negativt: Sladden kunde ha varit lite mjukare, men den duger. Det ser ut som att man skulle kunna byta ut den. Lödpennans sladd sitter fast permanent i stationen.
Inköpsställe och pris: Elfa, 605kr inkl. moms.
Reservdelar finns i form av lödpenna, värmeelement, rengöringssvamp samt olika lödspetsar.

Författare:  cyr [ 14.40 2005-03-19 ]
Inläggsrubrik: 

Modell: MicroCon 60iA med Techtool
Typ: Mikroprocessorstyrd lödstation
Effekt/temp: 80W / 50 - 450 grader
Kvalitet/stabilitet: Visserligen redan lite sliten (beg) men känns som den kan hålla hur länge som helst.

Positivt: Snabb uppvärmning (~10 sek) och exakt temperaturmätning (sensor några mm från själva lödstället). Automatisk standby. Smidig penna. Bra sortiment av spetsar, som kan bytas medan de är varma utan några verktyg. Många inställningar, hög imponatorfaktor :)

Negativt: Ganska dyra spetsar och andra reservdelar (som dock bör hålla väldigt länge).

Pris: 1000kr, begagnad.

Kan också lägga in en kommentar om min gamla station, Biltema 19-726. Har haft den i ett par år och varit ganska nöjd med den (prisvärd!), men nyligen så har den börjat uppvisa ungefär samma symptom som MadModder beskriver. Alltså den lägger av, och lampan blinkar frenetiskt. Avhjälps oftast genom att man kopplar ur pennan några sekunder.

Författare:  Icecap [ 16.28 2005-03-19 ]
Inläggsrubrik: 

Weller WSD 80.

80W, medium stor penna, digital styrd.

Plus: Bra med värmeinerti och effekt till "tunga" lödninger, bra kontroll över temperaturen, snabb start (15 sek till 300°C), bra urval i spetsar.

Minus: Hmmmm....lite dyr men jobbet betalade :D

Hade en Ersa förut men den blev skrotat snabbt, spetsarna är usla i temperaturkontroll.

Författare:  sodjan [ 20.36 2005-07-04 ]
Inläggsrubrik: 

Hej.
Vill bara slå ett slag för min > 20 år gamla Weller WTCP (40W).
Snacka om tysk grundlighet i konstruktionen !
Jag övertog den för över 20 år sedan då den "skrotades ut" från en Ericsson fabrik...

Författare:  jbtvservice [ 09.23 2005-07-05 ]
Inläggsrubrik:  re

Jag håller verkligen med. Weller WTCP är kvalitet.
:)
Janne

Författare:  slurry [ 09.32 2005-07-12 ]
Inläggsrubrik: 

För hålmonterat och det mesta;
Tillverkare: ERSA
Modell: Analog 60
Typ:analog, reglerad station, ratt för spetstemp, ingen display.
Effekt/temp: 60W
Kvalitet/stabilitet: Bra, tydligt att det är kvalitet, spetsarna håller länge.
Positivt: underbar station.. funkar till de flesta lödningar
Negativt: inget
Pris:1400?
---
För ytmonterat finpill;
Tillverkare: JBC
Modell: MD3050
Typ:Digital station
Effekt/temp: 5W
Kvalitet/stabilitet:
Positivt: superb att finlöda med, har provat många stationer, men den här vinner! möjligt att sätta kodlås på om man har pilliga vänner..
Negativt: dyr.
Pris: *isch*
---
För tunn kopparplåt och större lödningar;
Modell: W60C
Typ: Magnetstyrd
Effekt/temp: 60W / 380ºC ?
Kvalitet/stabilitet: Mycket bra, Weller kvalitet..
Positivt: funkar i alla väder, bra spetsar
Negativt: stor o klumpig, men stora lödpenor är stora :wink:
Pris: ja, det var faktiskt ett pris i en tävling jag vann :D

Författare:  mikrodator [ 13.18 2005-07-26 ]
Inläggsrubrik: 

En liten uppdatering ang. SR-976ESD som beskrevs av MadModder. Elfa i Göteborg har den nu på rea i butiken för 495:- inkl moms.

Författare:  Syntex [ 21.35 2005-07-26 ]
Inläggsrubrik: 

mikrodator skrev:
En liten uppdatering ang. SR-976ESD som beskrevs av MadModder. Elfa i Göteborg har den nu på rea i butiken för 495:- inkl moms.

Bild

Räcker det med >250- grader?

"Fabr Solomon
Lödstation med elektronisk temperaturkontroll och steglöst variabel temperaturreglering 250480 °C. Lysdiod markerar inställd/uppnådd temperatur. Lödpennan är försedd med keramiskt värmeelement vilket ger snabb uppvärmning av spetsen. Lödspetsen är ytbehandlad (aluminiumblästrad) för lång livslängd. Lödstationen är tillverkad helt i ESD-säkert utförande.

Stationen levereras med en lödpenna försedd med en 0,5 mm förtent konisk lödspets samt ställ och rengöringssvamp.

Effekt: 50 W
Drivspänning: 230 V~/50 Hz
Dimensioner: B175×D103×H90 mm
Vikt: 870 g "

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Är inte denna bättre?

Lödstation WHS40/WHS40DBild
Bild
WHS40 är en elektroniskt kontrollerad 40 W lödstation med steglös analog temperaturreglering. Den önskade temperaturen ställs in med hjälp av en vridpotentiometer. En grön lysdiod fungerar som optisk reglerkontroll.
Temperaturområde: 200450 °C.

Levereras med lödpenna 18 V/40 W med ergonomiskt utformat handtag försedd med mejselformad "longlife"-spets, 2,0 mm, samt ställ och rengöringssvamp.

Lödpenna : 18 V/40 W
Transformator: 230 V/18 V
Dimensioner B×L×H: 158×105×111 mm
Vikt: 1,5 kg

690:- exkl. moms.

Författare:  gvs [ 07.40 2005-09-06 ]
Inläggsrubrik: 

Ni som har den stationen ovan, Lödstation SR-976 ESD, vad betyder snabb uppvärmning? 10 sekunder 30 sekunder?

Författare:  cyberemil [ 22.03 2005-09-15 ]
Inläggsrubrik: 

-tillverkare - Fixpoint
-modell - EP5
-watt / temperatur - 48W 150-450C
-kvalitet / stabillitet - Står stadigt på bordet, löstagbart ställ.
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) - Hyfsat mjuk sladd, avtorkningssvamp i utdragbart fack under pennan, digital med visning av inställd temp + aktuell.
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) - Lite knepig fastsättning av stället i stationen.
-inköpsställe och pris - Kjell &Co 559kr

Författare:  Jeppsson [ 20.18 2005-10-14 ]
Inläggsrubrik: 

Jag letade också efter en bra och billig lödstation och hittade följande som jag verkligen kan rekomondera:

Inköpnings ställe: Biltema
Tillverkare: Det är biltemas logo på den?
Modell: Biltema Art: 19-727
Typ:Digitalt reglerad station, ratt för spetstemp, Digital tempratur visning .
Effekt/temp: 160-480 grader C max 100W
Kvalitet/stabilitet: Bra, har inte stöt på några problem än.
Positivt: Enkel och visar klart och tydligt vilken tempratur som spetsen har. Lätt att hitta nya spetsar och liknande.
Pris:798 kr

Bild

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80772

Författare:  LasseLucidor [ 08.23 2005-11-25 ]
Inläggsrubrik: 

danei skrev:
Kvalitet / stabillitet: Känns plastig. Ställ för lödpennan och avtorknings svamp finns.
Negativt: Hård sladd. Ingen temperaturåterkopling (det står att det finns i specen men det stämmer inte). Det är en lödpenna med en ovanligt klumpig dimmer på sladdden. Inte värd priset.

Mer info:
Bild:
Bild

Alternativt inköpsställe: Microshop.se 125:-
Direktlänk: http://www.microshop.se?artnr=VTSS5

/Lasse

Författare:  grym [ 21.27 2005-11-27 ]
Inläggsrubrik: 

billig hyggligt bra lödpenna

behövde en "ta med sig" lödpenna för elektronik, valet stod mellan 12v eller gas

wellers termostat varianter är ju borta från tillverkning , annars hadde en sådan för 12v varit ett
gott val

kollade på 12v lödpennorna, inget jag direkt vill använda till elektronik

har provat gaspennor men inte varit så förtjusta i dom, inget större fel men , nej
samma sak där dom dyra funkar och dom billiga vill jag inte ha

men när jag kollade på biltemas 12v pennor som inte föll mig i smaken så såg jag att det fanns reserv pennor
till dom elektroniskt temperaturreglerade lödstationern, 99kr, rätt pris om man kunde få dom att funka
köpte en , klipte sladden och satte på den på 12v
blir ca 14w på den, så uppvärmningstiden är lång, men sedan så funkar den utan att bli övervarm
kollade på den inbyggda temperaturgivaren, verkar vara en typ K
gav 12-13 mV efter ett tag när det gick att löda med den ordentligt

ok, den funkar bra till liten 12v penna, kablen är för styv så den ska bytas
spetsarna är ok verkar det som

om tiden och viljan räcker ska jag bygga en liten switchagg för 12v>24 med inbyggd tempavkänning
vore inte särskilt svårt, tempgivaren är ju enkel och man behöver i värsta fall bara av/på funktion
ev att man kör bara switchströmen av på då får man 24v eller 12v till pennan

Författare:  pippi [ 15.19 2005-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Sökte efter en lödstation med en liten smidig penna som man lätt kan löda SMD med.
Fördelen med denna är att den oxå går att använda till en del grovjobb.

Inköpnings ställe: Elfa
Modell: Temtronic WS 81
Typ:Elektroniskt kontrollerad 80 W lödstation med steglöst variabel temperaturreglering.
Effekt/temp: 150450 °C / 80W
Kvalitet/stabilitet: God kvalitetskänsla.
Positivt: Snabb uppvärmining 10-20sekunder beroende på temp.
Stort urval av spetsar och även andra pennor/verktyg kan anslutas.
Bra känsla med den medföljande pennan (WSP 80).
ESD-säker.
Negativt: Svårt att välja spetsar när urvalet är så stort.
Pris inkl moms: 3353.78
Bild

Edit: Tre spetsar som fyller mitt lödbehov.
Min favoritspets...till SMD :tumupp:
Bild
LT 4X
A= 1,2mm
B= 0,4mm

Jag har även en mindre...vid extremt piller.
Bild
LT 1X
A= 2,0mm
B= 0,4mm

Den medföljande är inte dålig när det gäller hålmontering.
Bild
LT B
A= 2,4mm
B= 0,8mm

Författare:  rehnmaak [ 02.21 2005-12-13 ]
Inläggsrubrik: 

Weller WS81 är helt klart den bästa lödpennan jag har använt. Något dyr men väl värd investering som håller i många år. Min förra lödpenna var en Weller Mangnastat från tidigt 70-tal... fungerar fortfarande men omständig procedur att ändra temperaturen på. Tysk kvalitet...

Finns många spetsar att välja mellan. Min favorit är "sabeltanden" elfa nr 82-258-31. Funkar bra att löda chip komponenter ner till 0604.

Den smalaste spetsen 82-257-24 funkar super om man behöver löda benen på pq208 kapslar. Det går tillochmed att löda mellan benen med en sån...

En annan favorit för framför allt avlödning av ytmonterade ic är en hetluftspenna från RS (för oss som inte tycker att vi har råd med en riktig hetluftstation) 433-6000 kostar 828 + moms.

Inköpnings ställe: RS components
Tillverkare: Antex
Modell: Gascat 120P
Typ:Gasdriven löd och varmluft penna
Effekt/temp: 25-120W, temp ospec men minst 450grader enl egen erfarenhet
Kvalitet/stabilitet: Bra kvalitet
Positivt: Litet format , kan användas för avlödning av ytmonterade komp.
Negativt: Svårt att få rätt temperatur
Pris inkl moms: 1035

Författare:  Oblivion [ 21.13 2006-02-02 ]
Inläggsrubrik: 

Köpte en ny lödstation för någon dag sedan.

Köpte ett beg ws51 kitt trodde jag:) (med pu51 trafo LR-21 penna)

När paketet kom så visade det sig vara en pu81 trafo och en Lr-21 penna :) allt va i princip oanvänt, inte ett dammkorn på någon av sakerna. Fick det för 1300kr så jag är nöjd.

Hade förut en sån biltemastation med digital temp, men den gick sönder:) utsliten är ordet... tempregleringen pajjade, visst går att laga men tänkte att det va dax för en riktig ändå.

Har ett urval av handhållna kolvar också. allt från 25w till 150w som kan vara bra att ha

Författare:  Greensilver [ 21.37 2006-07-24 ]
Inläggsrubrik: 

Tar mig friheten att göra något så ovanligt som att citera. Jag har också denna lödstation men på min står det Velleman VT-SS30. Jag är också mycket nöjd. Betalade (om jag inte missminner mig) 600 kronor för den hos Kjell & Co som skulle sluta sälja den. Kort därefter dök den upp på Biltema.

Jeppsson skrev:
Jag letade också efter en bra och billig lödstation och hittade följande som jag verkligen kan rekomondera:

Inköpnings ställe: Biltema
Tillverkare: Det är biltemas logo på den?
Modell: Biltema Art: 19-727
Typ:Digitalt reglerad station, ratt för spetstemp, Digital tempratur visning .
Effekt/temp: 160-480 grader C max 100W
Kvalitet/stabilitet: Bra, har inte stöt på några problem än.
Positivt: Enkel och visar klart och tydligt vilken tempratur som spetsen har. Lätt att hitta nya spetsar och liknande.
Pris:798 kr

Bild

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80772

Författare:  JimmyAndersson [ 19.32 2006-09-01 ]
Inläggsrubrik: 

En Solomon SR-976ESD har just tagit plats på labb-bordet.
Har sett flera här som har den, så inköpställe sådant finns redan i tråden.
Däremot tänkte jag skriva lite mer om de första intrycken:

Den värmdes upp till ca 270ºC på ca en halv minut, men jag fick skruva lite innan jag fick grepp om vad lysdioden visar. Det stod inget om det i "manualen", däremot berättade de 2st A4-papprena vad som är svampen och vad som är on/off-knappen... :roll: På en sida stod det lite om rekommenderad temperatur för olika saker. Mycket bra för de som aldrig haft en temperaturkontrollerad lödpenna!

Sladden mellan lödstation och lödpenna var lagom lång (ca 110cm,) men den hade gärna fått varit aningen mer böjbar/följsam. Lödstationen är lagom tung. Den står stabilt (med en liten övervikt åt hållet där lödpennhållaren sitter), men stationen är ändå lätt att flytta på.

När det gäller själva lödpennan så är avståndet mellan "greppet" (där man håller) och lödspetsen var lite kortare än på min 'gamla' lödpenna. Den nya är aningen tyngre. Det gör ändå inte att det blir jobbig att löda, tvärt om så blir det lite stadigare och lättare att pricka rätt med spetsen.

Apropå spetsen: På Elfas sajt står det att den medföljande spetsen är 0.5mm. Det stämmer inte. Spetsen är 1mm!

Min gamla lödpenna, en 25W GePe Mod190 med 2mm spets, blir nu nedgraderad till reserv/rese-lödpenna. Eller vänta nu... man kanske kan lära sig att löda med *två* pennor samtidigt? :)

edit: Det har förresten smugit sig in ett fel till när det gäller spetsarna till SR-976ESD. Jag beställde en 82-422-14 som skulle vara en "konisk" spets på 3mm. I påsen ligger det en rak mejselspets på 3mm. Beställde även en 82-422-12 som skulle vara en snedskuren 1mm-spets. I den påsen ligger det en konisk 1mm-spets.

Visst, de kan ha lagt spetsarna i fel påse, men notera att Elfa inte säljer raka mejselspetsar. På sajten finns bara koniska eller snedskurna!

Jag ska maila Elfa om detta, men det kan alltså vara läge att se upp när man ska beställa spetsar till SR-976ESD.

Författare:  jbtvservice [ 10.52 2006-11-01 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har samma erfarenhet som Madmodder angående Industa 300.
Rent skit. Min höll 3 månader sen ingen värme och pennan var trasig.
Lödspets rent skit.
Generellt är information om vad för spets som ingår samt reservspetsar jätte dåligt på 90% av alla företag.
De har lödstatitionen på en sida och spetsar på en annan. Vilka spetsar som hör till vilka stationer är rena grekiskan att reda ut. Skitdåligt.
De borde ha lödstation och tillhörande spetsar på samma sida. Nedis är bra på detta+några andra företag.

/janne

Författare:  maha [ 12.55 2006-11-01 ]
Inläggsrubrik: 

Varför krångla till det? Köp en Weller lödstation.

Fick min i födelsedagspresent då jag fyllde ~12 år och nu 15 år senare är den fortfarande i toppskick. Och flitig användning har den varit i.

Författare:  Esso [ 03.44 2006-11-29 ]
Inläggsrubrik: 

Har en Weller WTCP-S från 80-talet, ska bara skaffa ett par bättre spetsar till den (för ytmontering)

Hittade detta Pdf dokument

Den visar vilka spetsar som finns till lödkolven, sen är det bara att kolla Elfa tillbehör.

Författare:  Stinrew [ 01.13 2006-12-30 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har en gammal Weller WTCP-S(fast termostat) utrangerad ifrån Luxor i Motala men med en ny penna för hålmonterat. Bra station!

Har en ERSA Micro-con 60 iA, köpte den ifrån transferteknik för en 1000-lapp. En polare såg annonsen här på forumet för något år sedan, jag hade siktet inställt på en Weller WS81, men 1000 spänn för något som Farnell tar 7300+moms för gick inte att motstå. 80W, uppvärmingstid ifrån 20-350 grader går på knappa 10s. MEN, spetsarna känns stora och klumpiga. Och SVINDYRA!!! Min rekomendation till ytmonterat är Wellers WS81a.

Författare:  Limen [ 01.36 2006-12-30 ]
Inläggsrubrik: 

Solomon SR-976ESD kostar nu 360 exkl (436,50 inkl) på ELFA nu, om ingen redan uppmärksammat detta...

Författare:  Stuggi [ 03.21 2006-12-30 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har en Velleman VTSS5 lödstation, med effektkontroll (dock har man ingen aning om temp.).

Effekt: 50W

Personligen tyker jag om den, inga större problem med den, den gör sitt jobb bra, dock skulle det vara trevligt med riktig tempkontroll, men den kostade kanske 35 €

Författare:  Cryptomaster [ 02.08 2007-01-04 ]
Inläggsrubrik: 

Jag måste ge en liten tumme upp för weller. Har kommit över en tokbilligt från skolan (150:-) Mekanisk värmereglering med magnetspets.
Har fräshat upp den med en svartlackering och sedan silvertejp över brännskador orsakat av sysslolösa och oseriösa elever troligtvis.

Men när man öppnar den och kollar så ser man hur enkel konstruktion det är egentligen, är ju inte mycket som kan gå sönder, och om det gör det så är det ju nästan så man hittar reservdelar på Ica.

Den har redan gått längre utan problem än vad hela min historia med "Noname" lödkolvar har gjort.

Bild

Bild

Författare:  Rossen [ 09.41 2007-01-04 ]
Inläggsrubrik: 

Fick en Velleman VT-SS10 av sambon i födelsedagspresent, hon fick tag i den när Kjell sålde ut sina för 350:- i samband med att samma station kom till Biltema och Clas Ohlsson med andra namn (badge engineering).
Jag är mycket nöjd med stationen som sådan, några tidigare har klagat på stel sladd men jag märker inte av det alls.

Det jag har problem med är att hitta lödspetsar, efterssom samma station då finns på clas ohlsson köpte jag en uppsättning spetsar därifrån (0,6 och 1,6 mejsel) men det visade sig att de spetsarna har 0,3mm tunnare skaft än min originalspets så de glappar lite lite, frågan är om jag ska returnera dom eller chansa? Och finns det någon annan stans man kan få tag på passande spetsar av variernade typer?

Författare:  TomasL [ 09.58 2007-01-04 ]
Inläggsrubrik: 

Köpte en Weller WSD81 på tradera för att ersätta min magnastat, det är nog ett av de bästa köpen jag gjort.

Författare:  solderman [ 00.55 2007-01-19 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har JBC som favorit kolv. http://www.jbctools.com/
Viktigaste är ett stort urval av spettsar och det har den.
Den har en mycket lång livslängd och inte allt för dyra spettsar.
Mycket bra temperatur återkoppling.
och det fins små spettsar på 160watt.

Har oftast två metcal stationer och kompleterar med på lödkolv sidan.
http://ebs.homedns.org/bilder/komponent ... jpg.5.html

Pincett lödkolvar har jag oftst inget behov av. Utan löser detta med två lödkolvar, en i var sin hand. vid lyft av typ SMD motstånd och kondingar och även so8
http://www.topline.tv/SOIC.html
Nogon weller kan komma fram i bland.
har provat många och finner JBC bäst Metcal har spettsigaste spettsarna på marknaden. men dom har fast temp och dom tenderar att lägga av.

Annars är det varmluftpenna som har tagit över för min del.
Anslutningarna tenderar ju att sitta under komponenterna nu för tiden.

Labbelektronik tar hemm nu för tiden
Annas är det martonic i som har agenturen.
http://www.matronic.se/

// Sten Björnebro
solderman -=>====-----------------------------------------------

Författare:  solderman [ 16.17 2007-01-19 ]
Inläggsrubrik:  Alla lödkolv märken sammlade med länkar.

Jag roade mig med att samla i hopp alla märken.
Kanske jag har glömt någon, men här är dom jag hittade.

http://ebs.homedns.org/tools/solderingi ... giron.html

Tipsa gjärna om ni finner någon somm fattas.

Det blev en hel del märken.
Vemm hade hört talas om americanbeauty?

Ursälta den fel formaterade sidan.
// Sten Björnebro
Solderman -=>====-----------------------------------------------
Löder bättre än jag stavar.

Författare:  forhike [ 22.39 2007-02-06 ]
Inläggsrubrik: 

-tillverkare : Biltema
-modell: 19-726
-watt / temperatur: 48W/ 0-450
-kvalitet / stabillitet
-positivt: Funkar perfekt, nöjd med utföranded, kolstativet m.m
-negativt: inget än
-inköpsställe och pris : biltema 498:-

-tillverkare: AOYUE
-modell: 968
-watt / temperatur lödkolv: 35W/ 200-480
-watt / temperatur varmluft: 550W / 100-480
-kvalitet / stabillitet : Kvaliteten känns usel / funkar sådär
-positivt: Funkar bra vid lödning av ytmonterat
-negativt: Onödigt med rök sug på lödkolven, blir bökigt med alla kablar
-inköpsställe och pris: Kina ca 1000:-

Författare:  korp [ 23.50 2007-02-06 ]
Inläggsrubrik: 

-tillverkare: JBC
-modell: Advanced AD 2700
-watt / temperatur: 50W/20W beroende på penna. 100-400C
-kvalitet / stabillitet: Mycket välkonstruerad. Stabil station.
-positivt: Tar några få sekunder från påslag tills arbetstempen är nådd. Tillåter byte av spets under drift. Intar viloläge med lägre temperatur när pennan sätts i stället, och återgår till arbetstemp på ett par sekunder. Mycket litet värmeelement i spetsen ger fokuserad värmning. Inte som Biltema-stationerna där gummihandtagen på pennorna krullar sig av värmen.
-negativt: Nypris från officiella distributörer är något högt (ca 4-5000 kr).
-inköpsställe och pris: Fabriksny på Ebay för 2800 kr

Bild

Edit: Bild flyttade till pici.se

Författare:  solderman [ 14.34 2007-02-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: re

jbtvservice skrev:
Jag håller verkligen med. Weller WTCP är kvalitet.
:)
Janne

Håller värkligen inte med.

Jag slutade för 20 år sedan med WTCP Magnastat.
Termostaten hängde sig. Relä kontakterna brände fast eller mekanismen kärvade.

Lödkolven har en konstrultion där man har en magnet som drars mot lödspetsen som har en legering med en curipunkt där magneten släpper vid uppnådd temperatut och bryter då på ett par brytarspetsar. Mins att jag hade flera reserv mekanismer liggande.
Ibland var det akut och man var tvungen och fila kontakterna under en stressad situation.

Hade Weller magnastat station både hemma och på jobbet.
Men gick och köpte den ställbara weller och upplevde att problemnen försvann.

Magnastaten Kunde börja göda. hände vid två tillfällen.

Hemma hade jag den klassiska gråa långsmala lådan på jobbet den ljusgröna med bananer.

magnastaten var en revolotion för sin tid på sextiotalet men i början på åttitalet dök också JBC upp som en ny revulotionerande lösning med en triac och några få komponenter som jorde en mycket bättre termisk koppling och exaktare reglering.

Lödkolvar med fast temp var ibland krav i produktion för dett satt vissa montörer med lite förstånd och domm skulle inte kunna försämra lödkvaliteten genom att förändra tempen på lödpennan där av nyckel på vissa stationer. Metcal hade ockå fast temp men båtter återkoppling från spetsen. men dom dyra spetsarna pajjade lätt.

// Solderman -=>====-----------------------------------------------

Författare:  8051guru [ 16.00 2007-02-28 ]
Inläggsrubrik: 

Nog måste väl ändå denna vara intressant också: ZD-99. Kostar bara 107 kr på Sagitta. Bara drygt 2 kr per watt, hehe.

http://www.h-tronicshop.de/shop/detail.asp?wkid=&navi=&page=1&artikel=191

Författare:  björn [ 16.46 2007-02-28 ]
Inläggsrubrik: 

korp: Håller verkligen med om att JBC'n är bra, använder olika JBC dagligen och smidigare penna får man leta efter. Stationen jag använder är dock lite större och har olika avlödningspennor och varmluft på menyn :)

Författare:  xarragon [ 15.13 2007-07-13 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har själv Solomon-stationen från Elfa, utmärkt station för hobby och hålmonterat. Precis som recensionerna påpekar är sladden lite kort och inte fullt så mjuk som man kanske skulle önska. Största fördelen med stationen är enligt min uppfattning den rika tillgången på reservdelar från Elfa samt det att spetsarna är av mycket bra kvalitet jämfört med andra stationer i den här klassen (personlig uppfattning).

Problemet med dem är att även den minsta spetsen (0.5mm) i praktiken är lite stor om man ska löda ytmonterade komponenter med små ben som SSOP eller IC-kretsar. Fördelen med spesarnas konstruktion är att de till skillnad från de Biltema-stationer som jag pillat på, har spetsar med en metallkjol som förs utanpå det stavformade keramiska elementet.

Detta innebär att elementet sitter närmare spetsen, och man får bättre temperaturkontroll. Statationen går upp till blyad temp. (strax under 350 grader) på 10-15 sekunder och spetsarna håll mycket länge om man är varsam med att vrida upp temperaturvredet.

Naturligtvis fungerar stationen trots detta till ytmonterat, men det är rätt tröttsamt att arbeta med den på tajta konstruktioner som arrayer av motstånd och liknande. Det tar lång tid och man måste vara koncentrerad för att resultatet skall bli bra.

Författare:  MadModder [ 18.00 2007-07-13 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm... Den tiden skiljer sig rätt bra mot min Solomon.
Håller jag en bit blyad tenn mot spetsen hela tiden efter att jag slagit på stationen, tar det ganska exakt 30s för tennet att börja smälta, och det är ju då t.o.m lägre än 250°.

Författare:  discomike [ 11.51 2007-07-22 ]
Inläggsrubrik: 

Bild

Tillverkare: Metcal/OK International
Modell: SP200
Typ: Lödstation för ytmonterad touchup & hålmontering.
Temperatur: fast temperatur beroende på spets, 260/315/370 grader. Använder HF-växelström som induceras i spetsen.

Positivt: Blir varm på 5-10 sekunder. Mkt smidigt handtag, behöver inte kalibreras, temperaturen slår aldrig över angiven temp, och kan leverera väldigt mkt värme även med små spetsar.

Negativt: Dyra spetsar ca. 400kr och man behöver iaf 3-4 för att klara lite mer varierande jobb. Nu uppköpta så svårt att veta hur support kommer vara, har dock släppts en ny serie spetsar för blyfri lödning nu med extra hög power delivery.

Inköp & pris: ELFA, 4300 exkl. moms. jag köpte dock på ebay betydligt billigare (£5 för bas-station från england + spetsar å handtag från usa ($100)), och man kan hitta många spetsar för runt 100kr också. Finns även metcals äldre system som mx500, och nyare MFR/PS serier riktigt billigt om man letar lite.

Personligt: Hur den är att använda? Jag har inget å klaga på, mkt nöjd, använt den i ca. 2 år för rätt seriöst hobbybruk, mkt ytmonterat. Balansen är bra och att man håller greppet 5cm från spetsen gör att man får kontroll, många andra pennor håller man mkt längre ifrån och då är det lätt man vispar runt, använt en ERSA 60 innan och där var det som att vifta med ett trollspö. Många andra måste ha tjock isolering också, denna är bara strax över 1cm tjock, så är som att hålla en riktig penna.
Bild

Använder 626a spetsen till nästan allt (från tsop till mindre jordplan) och den börjar väl bli lite sliten nu så de håller rätt bra. Köpte en 690A spets nyligen (0,25mm) men den fungerar inte så bra, blir inte tillräckligt varmt/för liten kontaktyta, så lite svårjobbad.

Hej forumet, skoj att hittat hit. *vinkar till grym*

Författare:  grym [ 13.42 2007-07-22 ]
Inläggsrubrik: 

välkomen till forumet

två frågor,

här är den att annvändas??

och vad är flärpen på kablen till för?

Författare:  Wise [ 13.48 2007-07-22 ]
Inläggsrubrik: 

Svar på fråga nr 2 kan jag ge: För att kunna byta spetsar snabbt utan att steka handflatan :wink:

Författare:  Rossen [ 07.53 2007-08-10 ]
Inläggsrubrik: 

Har du någon aning om materialet i flärpen? jag vill nämligen ha en sån, eller två.

Författare:  Wise [ 10.39 2007-08-10 ]
Inläggsrubrik: 

Ingen aning om materialet. Men jag kommer ihåg att det påminner mig om materialet som var i flärparna som man använde att dra ut bågskyttepilar ur tavlorna med. Kan ju iofs vara helt fel, men om du inte hittar någon annanstans så kanske en sportbutik med bågskyttesortiment vore idé att kolla med.

Författare:  RRacer [ 12.32 2007-10-25 ]
Inläggsrubrik: 

Någon som har erfarenhet av RDS 80?

Jag behöver en ny station, och RDS 80 verkar kunna en hel del för det priset (1558 exkl. moms hos Elfa, betydligt billigare på andra ställen).

Bra eller dålig?

Författare:  sebgus [ 18.01 2007-12-11 ]
Inläggsrubrik: 

-Wetekom
-JLT-01
-48 W (150 till 420 grader) Bild
-Bra kvalité för att vara köpt på clas ohlson
-Mycket snabb uppvärmning, stabila temperaturer, bra spetsar följer med, stabilt ställ
-Lite hård sladd
-Clas ohlson, kommer inte riktigt ihåg pris, kanske runt 600 kr..

Författare:  Falcon Salt [ 19.30 2007-12-30 ]
Inläggsrubrik: 

-ERSA
-Typ: MS 6000 temp controlled system
-Lödpenna: TE 40
- 60 VA, 200 - 450 grader C

Mycket bra kvalitét, kabeln mellan lödpennan och basenheten har dock spruckit efter snart 20 år:s användande, men det kan man kanske acceptera.

Glömde skriva att jag även har en gasgenerator för varmlödning upp till 3500 grader C.

Författare:  Mutiaz [ 19.48 2008-01-11 ]
Inläggsrubrik: 

Vad tror ni om denna?

ST50-A

Effekt: 50W
Temp: 150-450°C
Pris: 525Kr

Eller ska man satsa på nån annan eller ST80 med 80W istället?

/Matte

Författare:  Glenn [ 02.01 2008-01-12 ]

-tillverkare

Weller

-modell

WECP-20 med en ECP lödpenna

-watt / temperatur

Ptja, står 50W på pennan, skalan på tempinställningen går mellan 150 och 450 grader.

-kvalitet / stabillitet

Mycket hög kvalitet.

-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna)

Extremt hållbar, lätt att få tag i reservdelar, billiga bra spetsar.

Mjuk sladd har den med, och pennan är lätt.

-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.)

Tycker pennan är lite klumpig, men det finns ju andra pennor som passar att köpa från weller om man vill, så klumpig är den inte att det stör såå mycket.

En annan nackdel är att man helst inte byter spets när den är varm, men detta gäller ju nästan alla lödpennor.

-inköpsställe och pris

Köptes begagnad för 200:- från en konkursutförsäljning från en radio & TV reparatör för många år sen.

Den största fördelen tycker jag är spetsarna, trots att dom knappt kostar något är dom riktigt bra, lika bra som på den tokdyra lödstationen jag hade på ett tidigare jobb, men där kostade spetsarna typ en femhundring styck..

Författare:  slurry [ 19.00 2008-01-24 ]
Inläggsrubrik: 

har ett tillägg till min lista:
AOYUE 950 SMD pincettlödstation
För drygt 500 spänn kan man verkligen inte klaga, fungerar toppenbra :wink:
Bild[/url]

Författare:  Glenn [ 11.49 2008-01-25 ]
Inläggsrubrik: 

slurry: begagnat antar jag ? :)

Författare:  Flintan [ 18.44 2008-01-30 ]
Inläggsrubrik: 

Modell: WHS40 Analog

Watt / temperatur: 40W @ 200°C, temp omfång 200-450°C

Kvalitet / stabillitet: Plastig och racklig konstruktion. Dålig passform mellan spets + penna = kass värmeöverföring. I princip helt oanvändbar eftersom spetsen kallnar såpass att den löder fast sig själv (under normal kretskortslödning, hålmonterat, inga stora komponenter/stora jordplan osv, blylod och ca 370°C...!) Detta beror främst på att spetsen inte håller samma temperatur som värmeelement + temperatursensor enligt min diagnos.

Positivt: Ja, sladden är rätt mjuk o följsam och pennan lätt att hålla. Men det mest positiva var att personalen på Elfa var vänliga nog att ge mig pengarna tillbaka. Dom hade också fätt ca 10 andra reklamationer på samma lödstation...

Negativt: Det mesta, se ovan.

Inköpsställe och pris: Elfa: 951,25 kr + 80 kr för en konisk spets (inkl. moms).

Mitt betyg är alltså att man lika väl kan köpa en 20W lödpenna på Biltema för 50 spänn! :(

Författare:  ElectricMan [ 12.38 2008-02-02 ]
Inläggsrubrik: 

cyberemil skrev:
-tillverkare - Fixpoint
-modell - EP5
-watt / temperatur - 48W 150-450C
-kvalitet / stabillitet - Står stadigt på bordet, löstagbart ställ.
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) - Hyfsat mjuk sladd, avtorkningssvamp i utdragbart fack under pennan, digital med visning av inställd temp + aktuell.
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) - Lite knepig fastsättning av stället i stationen.
-inköpsställe och pris - Kjell &Co 559kr

Vad är det som gäller? Hård sladd eller mjuk :S :)

Nån annan som kan "recensera" denna? Är nämligen denna som jag funderar mest på eller solomon'en.

Författare:  Housepainter [ 12.46 2008-02-02 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hade en lödpenna med lite hårdare sladd innan, men har nu börjat använda en lödstation jag fått. Den har en mjuk sladd, och jag säger bara - vilken skillnad! Nu tänker man knappt på att sladdän är där, den är så följsam.

Författare:  SA4AQS [ 13.53 2008-02-02 ]
Inläggsrubrik: 

-tillverkare= Stiron Made in Sweden
-modell = 4710
-watt / temperatur = 100W / 100 - 400 grader celcius
-kvalitet / stabillitet = bra / bra
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) = bra
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) = att jag hadde den innan jag hadde förstånd
-inköpsställe / pris = Clas Ohlson AB i Insjön :D / 1984 så kostade den 545:-

Författare:  ElectricMan [ 16.17 2008-02-02 ]
Inläggsrubrik: 

Aha, jag fattade! Det är bara exempel det han/ ni skriver!

Författare:  sa4amz [ 21.20 2008-02-12 ]
Inläggsrubrik: 

-tillverkare= Biltema , men egentligen är det en Weller :razz:
Biltema art. nr, 19-726
-watt / temperatur = 50W / 150 - 450 C.
-kvalitet / stabillitet =med tanke på att det är en Weller i botten så... Väldigt bra!
-positivt (tex. mjuk sladd. lätt och smidig penna) = bra, finns mycket olika spetsar och är lätt att göra dem själv, priset!
-negativt (tex. hård och tjock sladd, klumpig penna osv.) = Inget, tror jag... :?
-inköpsställe / pris = Biltema AB i Linköping / kostar ca 500SEK

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80770
vill dock ha en sådan här
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80772 :D

Don't you just love Biltema?

Författare:  Flintan [ 21.53 2008-02-12 ]
Inläggsrubrik: 

Tror du blandar ihop Weller med Velleman. Ett budgetmärke som, likt Biltema m.fl. andra, köper in noname produkter från Kina och klistrar på sin egen logga...

Författare:  tusse [ 20.25 2008-02-26 ]
Inläggsrubrik: 

Någon som provat http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80772

Författare:  sebgus [ 20.46 2008-02-26 ]
Inläggsrubrik: 

tusse:
Det är samma som clas ohlson's. Kolla på föregående sida så ser du vad jag tycker om den ;)

Författare:  tusse [ 21.46 2008-02-26 ]
Inläggsrubrik: 

OK,ser bra ut. den som Jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=213021 har är ju en http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=353578 och den ser ju lite bättre ut.

Författare:  sebgus [ 22.18 2008-02-26 ]
Inläggsrubrik: 

Velleman är väl ganska budget, om jag förstått det rätt. Så de kanske är lika bra, möjligt att vellemans är lite bättre. Den ser lite mer professionell ut. Annars är det i princip samma spec på dem.

Författare:  Flintan [ 00.16 2008-02-27 ]
Inläggsrubrik: 

Tycker dom ser identiska ut. Velleman stationen finns f.ö. på Kjell till samma pris som den på Jula.

Författare:  Borre [ 01.22 2008-02-27 ]
Inläggsrubrik: 

Känner en som har den stationen från kjell och han är nöjd, ingen anvancerad användare men till vanlig lödning och någon ytmonterad komponent ibland verkar den duga till. Finns fler spetsar hos kjell till den, om det är av intresse.

Författare:  Pluttiplutt [ 01.42 2008-03-04 ]
Inläggsrubrik:  Weller forever

-tillverkare: Weller
-modell : WS50 LR21 MLR20
-watt / temperatur: 50W / 150-450 grader
-kvalitet / stabillitet: Weller är kolvarnas RR
-positivt: mjuk sladd, smidig och varm
-negativt: att det inte är en WS80
-inköpsställe och pris: begagnat och sammanlaggt ca 1500-2000 kronor

Jag har väl löddat i ca 40 år och då jag var ca 14-15 år köpte jag min första Weller, tror jag gav ca 75 kronor för den begagnad, det var mycket pengar då. Den använde jag i 30-35 år. Överallt där jag jobbat som reperatör/tekniker har det alltid varit Weller som gällt. Jag har prövat många lödkolvar och lödstationer genom åren men det har alltid varit Weller som varit det enda rätta för mig. Är man då lite slarvig som jag är med att rengöra spetsen och stänga stationen, så håller wellerspetsarna förvånandsvärt länge ändå. Sen känns det som en ny kolv när man bytt spets. Att löda är en konstform och då ska man ha ett bra verktyg. Jag har nog aldrig köpt en ny Weller vad jag kan minnas? Det har alltid varit begagnat som gällt för mig där.

Forever Weller

Författare:  Rohan [ 09.40 2008-03-20 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har den varianten från biltema utan displayen men spetsen börjar bli väldigt sliten. Skulle vilja ha en mejselformad, ca 2,0-2,5 mm bred, spets. Kollade runt på ELFA men man har ju ingen aning om vilken som skulle kunna passa. Har någon annan skaffat nya spetsar och i så fall var?

Författare:  danei [ 09.50 2008-03-20 ]
Inläggsrubrik: 

Nu skulle det ju inte vara frågor i den här tråden...

Men Biltema Clas tex. Lödstationen är en Welleman som biltema satt sitt namn på.

EDIT: De här tror jag passar men jag är inte 100% säker.

Kan någon moderator rensa upp i tråden? Klistrade trådar bör hållas rena.

Författare:  Maalobs [ 00.54 2008-08-11 ]
Inläggsrubrik: 

Är det någon som har provkört Velleman VTSSC50N?

Här är Vellemans produkt-info:
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=349590

Den finns hos Kjell för 549 kr:
http://www.kjell.com/?item=40080

Här är en bild på den:
Bild

Man skulle ju kunna påstå att den är misstänkt lik en Weller WS 51 till det yttre :twisted: :
Bild

Prisskillnaden är ca 1850 kr mellan dem hos Kjell och Conrad.
Frågan är; Är det samma fabrik med kinesiska barnarbetare som sätter ihop båda modellerna, eller är Vellemans modell totalt smäck?

Själv har jag bara använt Weller, i skolan, på jobbet, och hemma till låns från en granne, så jag har ingen referensram på bra eller dåligt, jag har bara använt bra prylar. :)

Författare:  sm2wmv [ 12.28 2008-08-11 ]
Inläggsrubrik: 

Bild
Den där från conrad är riktigt skräp. Jag köpte en sådan, den fungerade riktigt fint med gängningen till spetsen är så tunn i godset att den helt plötsligt gick rakt av så jag rekommenderar verkligen inte den. Tyvärr så var det en fin lödstation i övrigt med en riktigt fin känsla i pennan.

Författare:  G4jm0r [ 15.06 2008-08-23 ]
Inläggsrubrik: 

Maalobs

jag äger en sådan sedan några år tillbaka och måste säga att kvalitén är kass. Den känns plastig och den är väldigt långsam vid uppvärming. Min penna brann dessutom upp häromdan när jag skulle löda och då har jag använt den kanske 20 timmar sammanlagt.

För övrigt kan jag rekomendera JBC's lödstationer, de värmer upp snabbt och det är väldigt smidigt att byta mellan spetsarna.

Författare:  victor_passe [ 23.27 2009-01-08 ]

Weller EC2002 50W

Den har följt med mig sedan jag var 12(är 18 nu) och fick den begagnad.

Den har funkat fint tills för någon månad sedan då tempsensors krånglar så den rapporterar fel temp ibland vilket gör att pennan kan bli för kall eller helt stänga av sig.
Fördelar:
Mjuk kabel
Bra kvalitet (i de 20 år den har funkat.)
Man kan se den aktuella temperaturen och den satta.

Nackdelar:
Lite låg effekt när man ska smälta mycket tenn.
De har bytt kontakt till pennan så man kan inte köpa en ny penna.
väldigt krångligt att byta spets.(Man måste skruva upp pennan i flera delar.)

Nu har jag en ERSA RDS80 80W
Den har jag bara haft i några dagar.
Fördelar:
Digital och en massa inställningar så som lagrade temperaturer, automatisk avstängning/nedkyling.
Enkelt att byta spets(tar typ 5sek)
Högre effekt så att löda av saker med jordplan går fint.

Nackdelar:
Hårdare kabel
För lätt pennhållare(Jag föredrar dem som är en spiral.)
Tar längre tid på sig att gå upp i temp än min weller även att den har 30W mer.
Den medföljande spetsen var för klumpig så jag behövde köpa en ny för att kunna använda den.

Författare:  Jine [ 08.31 2009-01-14 ]

Tillverkare: Aoyue
Modell: 2900
Typ: Lödstation, digitalt reglerbar temperatur.
Effekt / temperatur: 70W 200-480°
Kvalitet / stabillitet: Stabil konstruktion i massiv aluminium.
Finesser: Små smarta funktioner för blandannat trådutmatning och ställ för spetsar, digital reglerbar temperatur.
Positivt: Mycket lätt och smidig penna med trevlig lagom tunn sladd och kort avstånd mellan spets och fingrar för bättre precision.
Negativt: Originalspetsen är väldigt liten, svårt att löda större saker med. Lödspetsarna har inbyggt värmeelement vilket gör dom dyra. (finns dock billiga spetsar på ebay)
Inköpsställe och pris: Electrokit.se - 995kr.

Bild

Författare:  Stuggi [ 21.46 2009-05-15 ]
Inläggsrubrik:  Re:

LasseLucidor skrev:
danei skrev:

Mer info:
Bild:
Bild

Alternativt inköpsställe: Microshop.se 125:-
Direktlänk: http://www.microshop.se?artnr=VTSS5

/Lasse

Har inga problem med min, fungerar fint och spetsarna håller i all evighet. Billig är den också. Tempregleringen är nu sen vad det nu är, men reglerbar är den. Funderar dock på biltema grejen...

Författare:  Tant Al [ 17.57 2009-11-25 ]

Bild

tillverkare: Delta (?)
modell: Delta R 50 electronic
watt: 50
volt: 220
temperatur: 200 - 400 steglöst
kvalitet: känns skaplig
positivt: handvänlig och rätt lätt
negativt: tjock och styv sladd
inköpsställe: Clas Ohlson troligen
pris: några hundra, tror jag

Jag köpte den för rätt länge sedan och har kanske haft den inkopplad typ ett par, tre timmar sammanlagt genom åren. Googlade lite på lödpennans namn nyss men såg ingenting alls om den. Kanske finns andra spetsar med 4 mm diam, som kunde passa?

Letade fram lödpennan nyligen för att försöka byta ett dussintal "jästa" elektrolyter på ett moderkort men den verkade inte klara av värma tillräckligt där det var mycket folie.
Får man fråga vad som kunde vara bästa och billigaste lödverktygsinköp för moderkortsoperationen?

Författare:  Glenn [ 22.26 2009-11-25 ]

En hyfsat kraftig tempreglerad lödstation med kort spets skulle nog fixa det.

Billigast är det dock att köpa en lödkolv med högre effekt.

Författare:  Tant Al [ 17.03 2009-11-27 ]

Bild

Lödspetsarna på bilden hittade jag i en "fyndlåda". Jag vet inte - kanske är det endast de som ser helt oanvända ut, som skulle gå att använda?
Men finns det någon lödpenna att få tag i - och rätt billig - som dessa spetsar passar till? Och skulle isåfall den och spetsarna passa till ändamålet jag nämnde i mitt förra inlägg?

Författare:  nifelheim [ 19.21 2009-11-27 ]

Ser ut som Weller TCP Magnastat spetsar.

Då borde det stå en siffra stansad i "gaveln" på spetsen.
Siffran motsvarar spetstemperaturen.
Se tex 82-304-50

Dom fungerar säkert allihopa. :)

Författare:  Johanb [ 20.25 2009-11-27 ]

Tillverkare: OKi
Modell: PS-900
Typ: Lödstation, fast temperatur
Effekt / temperatur: 60W
Kvalitet / stabillitet: Robust "trafo" och stadigt ställ
Finesser: induktiv uppvärmning, "sömnläge" när pennan är i stället, svamp och trassel i stället
Positivt: snabb uppvärmning, smidig penna med kort avstånd mellan hand och spets (inget "trollspö"), snabbt spetsbyte, ganska hög effekt med liten risk för överhettning, ganska bra utbud av spetsar, pennan blir inte het där man håller, känns väldigt temperaturstabil
Negativt: lite dyr för hobbybruk, ingen spets med i priset, kunde haft smidigare kabel
Inköpsställe och pris: ELFA ca 2000kr + moms

Jag bytte nyligen några kondingar på ett modernt mainboard vilket brukar vara knepigt med många lager som absorberar värme. Det tog inte många sekunder för tennet att smälta hela vägen genom viorna, ganska bra betyg.

Författare:  JockeEE [ 10.04 2009-12-08 ]

Skulle gärna vilja veta vad ni tror om den här skapelsen http://www.jula.se/professionell-lodstation-125454. Ser onekligen kompetentent ut i mina ögon, någon som har en?

Författare:  jesse [ 12.13 2009-12-08 ]

En lödstation behöver ju inte vara bättre för att man gjort en snygg låda och klämt dit en display.... Mycket beror väl på spetsarna, vilket sortiment med spetsar det finns och om själva lödpennan är lätt och praktisk.

Själv har jag en Velleman VTSSC50N (se bild i maalobs inlägg ovan) men får väl säga att den är ganska halvkass. Innan hade jag en 39-kronors lödpenna från mitten av 80-talet som alltid fungerat utmärkt tills den gick sönder. Inköp av lödstationen var ett nerköp från den jag hade innan. Framför allt är den långsam vilket kan skyllas på tempregleringen - ska jag ha 250 grader snabbt får jag ställa in den på 350 en stund och sedan sänka. Spetsarna fastnar lätt och är svåra att byta. Värmelementet sitter dessutom löst (det går att vrida runt) så man vågar inte vrida när man ska försöka få loss spetsen. 1.0 mm spetsen (medföljer) är klumpig med ganska stor vinkel, 0.5 mm spetsen är något bättre. Smalare spetsar finns inte, inte heller t.ex mejselformade som kunde vara bra att ha.

Betyg, Velleman VTSSC50N: :tumner:

Författare:  A.M_TK [ 22.10 2010-01-22 ]

tillverkare:dibotech
typ: lödstation med reglerbar temperatur Art.nr 40255.
effekt/temperatur: 48W 150-450º
kvalitet/stabillitet: stadig, utragbar avtorknings svamp. ställ för lödpennan finns.
finesser: lödstation med digital steglös temperaturreglering. Stor tydlig LCD-display visar inställd temperatur samt lödspetsens temperatur. Reglerbar i 1°C steg
Infällbar låda för rengöringssvamp.
positivt: smidig sladd. Bra att man även kan se nuvarande temperaturen.
negativt: lödpennan kunde ha varit smidigare.
inköpsställe och pris:[http://www.kjell.com 599:-

Författare:  victor_passe [ 22.23 2010-01-22 ]

Hur kan den vara steglöst ställbar med 1C steg?

Författare:  A.M_TK [ 15.10 2010-01-30 ]

Victor_passe:Hur kan den vara steglöst ställbar med 1C steg?

Vet ej, det står så i produktbeskrivningen på Kjell & Company. fråga dem om du vill ha svar. :humm:

Författare:  JimmyAndersson [ 00.20 2010-02-24 ]

Precis. I den här tråden ska det inte vara några frågor över huvudtaget.
Kommer städa den inom kort.

Författare:  Agwan [ 14.32 2010-03-04 ]

Jag köpte en Weller WD 2M på elfas utförsäljning tillsammans med en WMRP lödpenna. Otroligt smidig och liten lödpenna, sladden är också väldigt mjuk och bra. Lätt att byta spets iom snabbkopplingen. Köpte till några spetsar från Farnell. Det var lite pill, men lyckades löda 8x0402 resistor-arrayer med den.

-Weller (Cooper tools numer)
-WD 2M + WMRP
-2x80W
-Hög kvalitékänsla
-Snabbt varm, smidig, pennan är bara lika lång som handen och spetsen är kort vilket är bra för små lödningar.
-En spets gick sönder, dock ersatte Farnell den
-Köpt på elfa för ungefär 2000:- tillsammans (utförsäljning)

Behöver köpa till ännu en penna till andra kanalen men inte kommit mig för än. Vet inte riktigt vad som är bra som andrapenna.

Författare:  Rixard [ 12.53 2010-06-10 ]

Funderar starkt på oemelectronics juni-erbjudande på JBC CD-2BA/CD2SA.
runt 3800 med moms borde det gå på. Känns som ett hyggligs pris?

Efter att ha suttit med en jbc-station på mitt tidigare jobb så har jag svårt för min gamla budgetstation från elfa hemma
(https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?shop=ELFA_SE-SV#toc=19658;item=82-422-08;) :/

Har aldrig kunnat använda den ordentligt eftersom spetsen blir kass efter typ en användning och den kan inte värma upp några lödpunkter för fem öre...

Författare:  Thorped [ 14.10 2011-08-23 ]

Tja, jag har en sjukdom som heter Tremor som gör att jag ska skakar i framförallt händerna. Skakningarna i händerna rör sig oftast runt en specifik axel och desto längre ifrån axeln man kommer desto mer påtagliga blir skakningarna. Därför är det för mig viktigt med en lödkolv vars anläggningsyta inte sitter långt från greppet, normala lödkolvar har ju ca 8-10 cm avstånd och jag söker en lödkolv som max har 2-3cm.
Vet någon om det finns en sådan kolv att tillgå?

Författare:  kankki [ 17.55 2011-08-23 ]

Modell: WS 81t

Watt / Temperatur: 80W / 150°C - 450°C

Kvalitet / stabillitet: Skittung station, tung hållare = bra!
Weller är ju kvalitet. Gillar jag inte kontakten de använder, men jag kommer nog aldrig behöva koppla loss lödpennan.

Positivt:
+ Blir varm snabbt (för mina standarder). 10 sekunder för lodet att smälta, 17 till 350°C
+ Liten och smidig penna
+ Mjuk sladd
+ Stativet stänger av stationen när man lägger pennan i hållaren. (notera "t" modellen, medföljande Stop&Go hållare. Man sätter den i serie med pennan.)
+ Hål för 3 hylsor och 4 spetsar i hållaren
+ Lätt att byta spets, hylsan sitter fast med en "plastmutter", som man kan greppa med handen
+ Billiga spetsar, och superbt utbud!
+ Bra mässingsull
+ Man kan låsa tempen med en nyckel

Negativt:
- Ingen indikering att stationen är på när man lagt pennan i hållaren, annat än en röd flik på brytaren. Nätbrytaren borde varit belyst.
- Inget gummi / skum på pennan, känns lite hård och plastig.
- Dålig känsla på potentiometern. Verkar vara vanligt på Weller stationer.. kanske beror på låsningsmekanismen

Inköpsställe och pris: http://www.elektrolinna.fi/ 230€, köpt momsfritt

Bild

Annars, tror ni man förlorar garantin om man byter ut nätbrytaren? Ser ingen "warranty void if removed" klistermärken någonstans.

Författare:  Stinrew [ 07.32 2011-08-25 ]

Den lödstationen har ju den äldre WSP80-pennan, det vore ju bättre att Thorped skaffade en station med wellers nya WP80-penna som är kortare. Jag har själv köpt en WD1 med WP80-penna men inte fått hem den ännu, så jag kan ej recensera den nu. Skillnaden i avstånd mellan handtaget och lödspetsen kan ses i den här bilden från Conrad:
Bild
Den längst ner i bilden är WSP80, som kankki har. Den i mitten är WP80, som jag köpt. Den längst upp är en längre hylsa som man kan köpa till WP80, om man skulle tycka att spetsen kommer för nära handen...
När min station kommer så kan jag försöka komma ihåg att mäta/fotografera hur pass långt från handen spetsen kommer. Dock måste jag nog skaffa mig några lödspetsar också, jag är osäker på om det följer med någon...

Författare:  Stinrew [ 08.10 2011-08-25 ]

Jag upptäckte just (när jag satt och tittade in på Venso's hemsida) att det finns en lödpenna som nog bättre uppfyller dina önskemål. Den heter WMP, och beskrivs enligt följande:
"Lödpenna med mycket kort tip-to-grip avstånd, dvs. avståndet mellan spetsen och fingrarnas placering. Det ger prestanda kombinerad med maximal komfort."
Bild

WD1001 verkar den heta som komplett lödstation:
Bild

Författare:  Thorped [ 10.19 2011-08-25 ]

Det ser minst sagt ut att vara bra grejer, ska kolla upp dessa, tack! :)

Slängde dock en snabb koll på Elfa och hittade en något annorlunda modell som också såg rätt bra ut men med bara blygsamma 35W i effekt, ak... https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-486-11&toc=19644

Författare:  Klas-Kenny [ 16.45 2011-08-25 ]

Tar väl och skriver några rader om min station också då... :)

Modell: RDS 80

Watt / Temperatur: 80W / 150°C - 450°C

Kvalitet / stabillitet: lödstationen känns riktigt stadig och kvalitativ, lödstället kunde fått väga lite mer, men det är inte så lite att det är någon fara alls. Lödpennan är helgjuten och känns väldigt bra.

Positivt:
Fungerar riktigt bra.
Pennan är skön att hålla
Smidiga funktioner för att snabbt byta temperatur.
Automatisk avstängning efter valbar tid.
Platser för att ställa lödspetsarna i stället som gör att de är lätta att komma åt och man slipper tappa bort dem.
Stället är i bra material som klarar värme utan större problem, smälter inte om man råkar nudda med en varm spets.
Jag gillar sättet att fästa spetsarna, byts enkelt med i princip valfri tång utan att skada något.
Potentialutjämningsuttag på framsidan, kopplas ihop med ESD-mattan.
Håller temperaturen riktigt bra, ändras inte en enda grad trots stora jordplan eller liknande.

Negativt:
Sladden är lite väl styv, och verkar tyvärr inte mjukna något särskilt med tiden, samt går ej byta "snyggt" då pennan är helgjuten.
Relativt långsam uppvärmning, specad till 40s och det verkar stämma bra. Jag tycker det är fullt tillräckligt men i jämförelse med konkurrenter är det långsamt.
Hade gärna sett bakgrundsbelyst display (Mest för att det skulle bli tydligare om den är av eller påslagen när man lämnar rummet, för vem löder i mörker?).

Inköpsställe och pris: https://www.elfa.se/ 1953:- +moms och frakt

Bild

Överlag är jag helnöjd!

Författare:  kankki [ 16.57 2011-08-25 ]

Stinrew skrev:
Den lödstationen har ju den äldre WSP80-pennan, det vore ju bättre att Thorped skaffade en station med wellers nya WP80-penna som är kortare. Jag har själv köpt en WD1 med WP80-penna men inte fått hem den ännu, så jag kan ej recensera den nu. Skillnaden i avstånd mellan handtaget och lödspetsen kan ses i den här bilden från Conrad:
Bild
Den längst ner i bilden är WSP80, som kankki har. Den i mitten är WP80, som jag köpt. Den längst upp är en längre hylsa som man kan köpa till WP80, om man skulle tycka att spetsen kommer för nära handen...
När min station kommer så kan jag försöka komma ihåg att mäta/fotografera hur pass långt från handen spetsen kommer. Dock måste jag nog skaffa mig några lödspetsar också, jag är osäker på om det följer med någon...

Hur byter man spets på WP80 pennan? Uppfyller "greppet" funktionen av en mutter? :humm:

Författare:  Stinrew [ 09.26 2011-08-26 ]

Ja, så här ser en hylsa ut:

Bild

I den här pdf'en från farnell kan man se en längre version av hylsan (hylsan är nog egentligen inte längre, utan handtaget kortare) samt hur WMP-pennan ser ut i en hand.

Författare:  Melkutt [ 17.12 2011-11-02 ]

Ja lovade någon gång i tiden att recensera min station från Swechtrading.
Tog bara ett år eller så men här kommer den :)

Det jag skriver nedanför borde tas med en nypa salt på jag aldrig har pillat på tex Weller eller motsvarande!
Detta är min första station och jag är en glad amatör, men jag skall försöka beskriva så bra jag kan.

Fyller på med mera info om ja kommer på nått mer!

Tillverkare: LODESTAR

Modell: L40800B

Watt / Temperatur: 50W / 200°C - 480°C

Kvalitet / stabillitet: Känns stadig med tanke på priset1

Positivt:
Mjuk sladd
Liten penna
Löst penn ställ
Värmer upp "lagom" fort (20 sek kanske, har aldrig mätt tiden)
Billiga spetsar i alla dess former!

Negativt:
Sladden till pennan är en aningens kort
Trafon ger ifrån sig ett svagt pipande ljud (tog någon månad innan fenomenet uppdagades, måndags ex?)
Går inte att byta spets när den är varm

Inköpsställe och pris: http://www.swechtrading.se 490:- (tror den va billigare t.o.m när ja köpte min)

Kort och gott, jag är jätte nöjd med stationen och ännu nöjdare med prislappen.
Går den nuvarande sönder så skulle ja inte tveka på att köpa en ny av samma modell!

Bild

Författare:  kim.andersson [ 14.41 2012-03-17 ]

Nu har jag inte läst igenom hela tråden,så vet inte om nån ressension finns.
men den heter iaallafall: Weller WD 1M

http://uk.farnell.com/weller/wd-1m-eu/p ... dp/1120562

POWER UNIT, EU PLUG, 160W, 230V
Supply Voltage V AC: 230V
Power Rating: 95W
Plug Type: Euro
SVHC: No SVHC (19-Dec-2011)
External Width: 108mm
Heat Temperature Range: +50°C to +450°C
Height: 147mm
Length: 134mm
Output Power: 80W
Single Secondary Voltage: 24V
Supply Frequency Max: 60Hz
Supply Frequency Min: 50Hz
Temperature Stability + @: +- 5°C

Posetivt: löd penan är väldigt lätt och sladden är lång och märks knapt av, bra rengöring av spetsen och den fungerar till å löda väldigt tjocka kablar till små komponenter.
den stänger ochså av sig själv när den är i hållaren för att spara på spetsen, den har 3 knappar för förinstälda tempraturer och uppvärmnings tiden är snabb, den går även att koppla till datorn via mini usb.

Negativt: de enda negativa jag kan komma på är att själva penan är skänslig, den har facktiskt gått av en gång när jag löde tjocka kablar, men de var enkelt att laga å behövde inte köpas ny.
å sen att den surar (väldigt) svagt, men den är heller inte helt ny.

Hoppas detta hjälper någon å välja :)

Författare:  MRSVETSARE [ 16.02 2012-08-03 ]

Måste verkligen rek denna lödstation 80-85 dollar inkl transport och har hög kvalite vad jag tycker mig förstå av vad en lödkolv skall vara

http://fundar.en.alibaba.com/product/56 ... _220V.html

Författare:  TomasL [ 16.37 2012-08-03 ]

Kör numera med en WX1
Bild
Kommer också att skaffa mig en WX2
Bild
Använder i nuläget följande pennor:
WXMP
Bild
Tre olika spetsar till den.
Tar typ någon sekund att byta spets, och uppvärmningstiden är mellan 5 och 10s.
Bättre får man nog leta efter, framförallt om man löder ytmonterat.
Om den är kall när man lyfter den av stället, så är den full temperatur när man skall löda, utan väntetid.
Använder mest den böjda RT5-spetsen, perfekt för att komma åt och att löda TQFP mm.

Har även en WXP65 till hålmonterat.
Bild
Lite omständigare att byta spets dock. Dock samma snabba uppvärmningstid.

Samt tänker skaffa en WXP120
Bild
Behövs när man skall löda jordplans anslutna pinnar.

Till förstörande avlödning av typ TQFP och andra IC använder jag min WSD80 med en LT 1SLX spets, smal spetsig och krokig, perfekt att köra in mellan benet och kapseln, och lyfta upp benen.

Skall man anmärka på något så är det stället till WXMP som inte är helt optimalt, den ramlar lätt ur.

Författare:  MRSVETSARE [ 16.57 2012-08-03 ]

Tre olika spetsar till den.
Tar typ någon sekund att byta spets, och uppvärmningstiden är mellan 5 och 10s.

samma med den jag köpt och tror verkligen den duger även åt proffs
Det tar 5-10 sek för värme pickan + lödkolv att nå full temp

Författare:  TomasL [ 17.35 2012-08-03 ]

Den du länkade till verkar högst olämplig till SMD.

Författare:  MRSVETSARE [ 18.10 2012-08-03 ]

Tyvärr är jag expert inom detta område och säger ej mera,men måste ändå rek dessa :wink:

Författare:  Glenn [ 22.30 2012-08-03 ]

Har kinastationen äkta tempreglering av spetsen eller är det fusk som vanligt ? ..har den inte det så skulle jag inte använda den över huvud taget.

Författare:  Swech [ 22.35 2012-08-03 ]

Vad skulle det vara för något med den i länken som talar emot SMD?

Swech

Författare:  tecno [ 11.59 2012-08-06 ]

Nattmössan som ramlat ner över ögonen :mrgreen:

Författare:  MRSVETSARE [ 18.05 2012-09-12 ]

Har testkört denna penna ett tag nu och är verkligen nöjd med den :) Ngr sek så är den upp i temp och underlättar verkligen med att ha luft pickan i samma maskin.

Författare:  Repaterion [ 20.25 2012-09-22 ]

Modell: WSD-81
Effekt: 80W
Temp: 150-450C.
Kvalité: Weller är väll Weller eller? inget switchat tjosan utan riktig trafo.
Positivt: Stabil temp, okej pris på spetsar, stabil konstruktion, mjuk sladd, balanserad penna, ESD skyddad(kräver jordat uttag/eller inkoppling till mattan/jordpunkt), byta spetsar när den är varm.
Negativt: Färgen, Priset på ny penna ca 1300:- +moms hos elfa.
Pris: 2-2700 +moms Elfa, fick min av en före detta arbetskamrat för att den skulle kastas pga detta förb.. 5S tramset.
Bild
EDIT: Ändrat temp.

Författare:  Electricguy [ 09.31 2012-12-15 ]

Själv sitter man med 5st gamla Weller magnastat pennor och en hemmasnickrad basenhet.. :D
Funkar klockrent!

Författare:  archen [ 22.05 2012-12-23 ]

Blev en julklapp till mig själv:

Författare:  4kTRB [ 17.03 2013-10-12 ]

Nu har jag inte läst exakt alla inlägg men jag undrar
om någon testat ATTENs varianter. Jag vet inte ens
om de säljs i Sverige men deras instrument är populära.

http://www.batronix.com/shop/soldering/soldering_stations.html

Författare:  Glenn [ 01.35 2013-10-13 ]

atten verkar sätta sitt märke på lite vad som helst, flera av deras stationer verkar finnas under massor av andra märken.

Författare:  4kTRB [ 22.32 2013-10-13 ]

Ska jag tolka det som att kvalitén också är lite vad som helst?

Författare:  Electricguy [ 17.45 2013-10-24 ]

Ja. Dessa billiga men populära ATTEN stationer har dålig reglering på så sätt att det är så mycket termisk tröghet i materielen att de överskjuter med tempen som satan i början. Luftdelen skjuter över ca 100C över vad som står på displayen. Samt att displayerna ljuger lite på så vis att om tempen är typ 187C så hoppar den rakt till 200C för att det ska se bra ut..

Connor Wolf gör ett rätt genomgående test av en ATTEN station.
http://www.youtube.com/watch?v=SslTa2B3mUg

De må vara billiga och lockande, men det är ju det. De är billiga, och man får vad man betalar för.

Författare:  danielr112 [ 04.54 2013-10-25 ]

När det gäller atten så är det som det sägs. Man får lite vad man betalar för. Går inte att jämföra på långa vägar med en Weller maskin för 10 dubbla priset :)

Jag har en Atten själv och den funkar... Men ja det lilla jag har kört med en finare Weller så är det som natt och dag.

Författare:  Tandgnissle [ 17.35 2014-02-07 ]

-Atten
-858D+
-700W / 100-450 grader celcius
-Håller vad den lovar, man kan ställa in den mellan 100 och 450 grader och den håller sig något sånär där också, hyfsat tyst och stör inte ens på full fart. Tycker bättre om den här lillen än andra som kombinerar både kolv och hetluft då jag hört att lödstationsbiten ofta inte håller bra kvalitet och efter som jag redan har en Wellerstation så känns det onödigt med något större just nu.
Luktar bränt innan du kört den ett tag men inga uppenbara problem efter det. Metalldelen på verktyget är jordat men själva skalet som trafon inuti är fastskruvad i är dock inte jordad. Det verkar även som om modellnummret är det man skall titta på mer än "tillverkare" då de verkar säljas av flera olika märken.
Swech säljer samma modell av ett annat märke här t.ex.: http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=599
Jag har sett åtminstone fem olika modeller vilket hjälper om den skulle gå sönder, har sett både element och fläkt till salu till dessa modeller online.
EEVblogrecension: http://www.youtube.com/watch?v=vva2t21sOAs

Författare:  fosfor [ 00.16 2014-03-23 ]

Har kört med Hakko, Ersa och Weller pluss en del andra märken tidigare.
Men Metcal är överlägset bäst, simple as that. Testa och du kommer förstå.
Pennorna påminner om pennor du tecknar med, så man kan ha fingrarna väldigt nära spetsen vilket underlättar hög precision.

-Metcal
-MX-500P
-40 watt.
-Extremt hög kvalitét, får de andra märkena att se ut som amatörer.
-Metcal använder en helt egen teknologi för att få värme i spetsen. Den hettar upp väldigt snabbt och spetsen tappar inte värme oavsett belastning.
-Negativa är att den brummar svagt inifrån när påslagen.
-Köpt beggad för en liten summa med en hel hög med spetsar.

SE DENNA "recension" för Metcal vs ERSA och den som säljs på Kjell & Co, den skvallrar en hel del om skillnaderna mellan lödstationer och The Lödstation.
https://www.youtube.com/watch?v=znmfZRBHDwY

Här är ennu en som visar hur "bra" Hakko's populära modell är
https://www.youtube.com/watch?v=PeKWE4RZl2g

Författare:  NULL [ 18.11 2014-03-30 ]

Min Metcal tappar värme vid hög belastning, men då tänker jag på fall där det är ganska naturligt, liten spetsig spets och mycket metall som ska värmas.

Författare:  awes100 [ 14.39 2014-05-07 ]

Jag blir stollig, har surfat runt som en sjörövare på jakt efter en lödstation för hobbybruk i prisklassen 1000-1500:- som man lätt kan få tag i spetsar till. Antingen är det kina-stationer för en femhundring eller en Weller för 3000:- som gäller, mellansegmentet verkar det inte vara någon av de större märkena som bryr sig om. Hade man bott i staterna så hade en Hakko fx-888d varit klockren men i europa verkar det vara kört...

Författare:  bobobo [ 22.29 2014-05-07 ]

Mellansegment? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19658

Författare:  awes100 [ 08.13 2014-05-08 ]

bobobo skrev:

Tack, hade avfärdat WHS 40D efter att ha läst lite negativa kommentarer på diverse forum. Det är nog jag som är kräsen i det fallet, den räcker säkert gott åt mig.

Författare:  NULL [ 14.57 2014-05-08 ]

Begagnade Metcal-stationer borde gå att hitta för tusenlappen på ebay.
(Jag tänkte på de som använder STTC-spetsarna)

Författare:  RFC420 [ 15.14 2014-05-08 ]

Mm, har funderat på WHS 40, fast den analoga varianten, men är också osäker. Finns rätt billigt på harald nyborg.

Är det någon som kört en sån och har några tankar?

Författare:  4kTRB [ 16.44 2014-05-08 ]

Maplin säljer en billig station som av alla omdömen
på Amazon ska vara riktigt bra. Mestadels 5 stjärnor
och glada köpare.

http://www.amazon.co.uk/60W-PROTECTION-SOLDERING-IRON-STATION/dp/B004X25LW8/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1399563549&sr=8-1-fkmr0&keywords=RX-711AS+soldering+station

Författare:  RFC420 [ 16.58 2014-05-08 ]

Verkar vara samma som den här från electrokit. Hm, kanske blir en sån.

Författare:  4kTRB [ 20.06 2014-05-08 ]

Verkar som det.
Här är kommentarer hos Maplin: http://www.maplin.co.uk/p/60w-professional-lcd-solder-station-with-esd-protection-a55kj

Författare:  awes100 [ 10.20 2014-05-09 ]

Vad tror ni om denna http://www.ebay.com/itm/171323763297?_t ... EBIDX%3AIT ?
En 220V Weller WESD51D för $255 inkl frakt och tull. Man får byta plugg men det är i alla fall rätt volt.

Författare:  skalman23 [ 10.55 2014-07-29 ]

awes100 skrev:
Jag blir stollig, har surfat runt som en sjörövare på jakt efter en lödstation för hobbybruk i prisklassen 1000-1500:-

Här finns massor av lödstationer: http://byggochverktyg.se/browsenode/L%C3%B6dstationer/794

Författare:  Clayman [ 22.25 2014-08-26 ]

Jag är på jakt efter ett lödkolvsställ till ett vettigt pris. Har en Weller SP25N, (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ller+SP25N ) men den triangulära formen på kolven ställer till lite problem med de vanliga billiga varianterna som har en rund "öppning" på sitt ställ.

Någon som har ett bra tips?

Författare:  Clayman [ 11.35 2014-09-09 ]

Ingen som har något tips?

Författare:  gylto [ 11.23 2014-09-16 ]

Tyvärr inget råd att ge dej Clayman.

Själv är jag på jakt efter ett fullständigt löd- och avlödningsset, är le på att ha flera stationer till det ena eller det andra så jag letar för fullt efter ett komplett sett med lödning, avlödning, hetluft, avlödningspinsett och vakum. Har kollat på Wellers WR 3000 M https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-266-95&toc=19690 och det kittet är nog verkligen något att sätta tänderna i :tumupp: men det kostar att ligga på topp... och så saknar den ju avlödningspinsett :tumner: :cry: Någon av er som kan ge mej råd är jag glad.

Författare:  gylto [ 12.01 2014-09-16 ]

Pincett finns ju att köpa till fick jag se nu, för "bara" 3000 till, är ju uppe i att säga 25000! på tok för dyrt...

Författare:  gylto [ 09.13 2014-09-26 ]

Fick bli en WR 3M, 20 papp - dyr men vilken maskin, riktigt kul att löda och avlöda med:-)

Författare:  Birger1234 [ 22.23 2015-01-19 ]

Lidel av alla ställen säljer nu i veckan en lödkolvssation med variabel temp för det facila priset av 148kr med snygg design.
(Det är mycket viktigt nu förtiden har jag hört sägas att saker ska vara snygga som en motvikt mot ens eget ihopsäckade
skrynkel ansikte).

Spetsen skruvas fast i själva värme elementet, så för den som har lust att kan ju tillverka spettsar själv med att svarva
och gänga allehanda andra tillverkares spettsar.

http://reklamblad.lidl.se/4c103fcc-48cb ... cea9e6/#/4

Om inte annat så är deras ostar goda och har bra pris, kan rekommendera Präst!

Författare:  Platis [ 15.44 2015-02-03 ]

Billig 240v HAKKO FX-888D ; http://www.batterfly.com/shop/stazioni_ ... ko_fx-888d :)

Även en del annat i HAKKO väg som är intressant bl.a en ny "desoldering gun" för 240v!

Författare:  awes100 [ 20.09 2015-02-04 ]

Platis skrev:
Billig 240v HAKKO FX-888D ; http://www.batterfly.com/shop/stazioni_ ... ko_fx-888d :)

Även en del annat i HAKKO väg som är intressant bl.a en ny "desoldering gun" för 240v!

Tackar!

Författare:  melv [ 18.18 2015-04-14 ]

Platis skrev:

Kanon! Enligt diskussionen på https://www.youtube.com/watch?v=14pbRZPabEQ är den som säljs på batterfly.com äkta. Jag var i kontakt med deras kundtjänst idag och fick följande prisinformation:
Hakko: 98 eur
Frakt till sverige: 18,8 eur
+ ca 20 eur i VAT "if it is applied". Någon som vet om man behöver betala det när det är inom EU? Jag tolkar denna information som att man inte behöver det: http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 01044.html

Det handlar alltså om 117-137 euro = 1110 - 1300 SEK inkl allt.

Hakko fx888d var slut i lager, men de skulle få in fler den 29e april.

Någon i skåne som är sugen på en gruppbeställning?

Författare:  nifelheim [ 18.31 2015-04-14 ]

du ska betala moms om du inte är momsregistrerad i Sverige.

Läser jag på din länk till tullverket står det ju:
"Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet "

edit: ett litet förtydligande
Vid handel inom EU betalar privatpersoner moms i avsändarlandet.
Om du är momsregistrerad kan du uppge ditt regnummer till säljaren och han fakturerar utan moms
du ska då ta upp det i din momsdeklaration istället.

Författare:  Glenn [ 00.22 2015-04-15 ]

Platis skrev:

Vilket menar du, det för 235 euro plus moms ?

Synd att hakko är världsmästare i ful design bara.. min dotter har leksaker som ser mer professionella ut..

Författare:  MadModder [ 11.36 2015-05-14 ]

Batterfly lägger på moms i samband med att man ska betala det man har i kundvagnen. De kallar det IVA (imposta sul valore aggiunto) och den ligger på 22% i Italien. Den beräknas på varuvärdet plus frakt. Så såvida man inte bor i Italien och har en tax/fiscal code man kan skriva in i sitt Batterfly-konto, så är alla priser ex.moms. Utrikespersoner skriver "- - -" i den rutan vid checkout.

1300kr som melv skrev är ganska precis vad det blir. 1313,64kr just idag för att vara exakt. :mrgreen:

Författare:  4kTRB [ 19.06 2015-11-09 ]

Jag har en ERSA MS6000 som jag gillar skarpt.

Sladden är behagligt mjuk och effekten räcker
bra om man vill värma lödöar på större laminatytor.
Uppvärmningstiden är väl inte i kategorin supersnabb men
fullt tillräcklig för mina behov. Sedan så är det bra
balans i kolven vilket gör den lättjobbad.

De jag har att jämför med är en Velleman VTSSC50N,
en Monacor SIC-540 och en gammal Weller TCP -ELFA nånting?
Kan inte säga vad det är för modell, finns en svensk skylt
på den vitgulnade plastlådan där det står att den innehåller en
skyddstrafo samt ett ELFA-nr på.

Monacoren är rejält byggd rent mekaniskt och fungerar fint även
om den är lite klumpig till det jag håller på med. Vellemanen
har en i och för sig smidig penna men det känns inte lika
bekvämt att jobba med som ERSAN.

Författare:  SBeaver [ 23.39 2015-12-05 ]

Kjell o Co lödstation http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... nformation
Den har säkert tagits upp innan i tråden. Nu är den väldigt billig men den är fortfarande inte värd pengarna. Den här generiska stationen finns under många namn.
Efter att ha skruvat isär den hittar man en lös metallplatta som satts i för att ge sken av att det finns en tung transformator el dyl i den.
Plastskalet har ventilationshål för att ge sken av att det finns en massa kretsar som behöver kylas, men den delen som har hålen är tom, den innehåller ingenting alls.
Min station brände ur sig ganska tidigt så att man fick köra på max effekt för att ens kunna smälta lite tråd.

Stannol 80W http://www.stannol.de/en/products/solde ... ing-irons/
Den här har vi haft i minst 20 år, och den finns fortfarande att köpa i exakt samma utförande.
Väldigt pålitlig och håller värmen bra. Har precis beställt nya spetsar, som är ganska överkomliga.
Jag har den numer endast för avlödning när andra verktyg går bet eller jag inte vill smutsa ner de finare verktygen.
Duger inte till grövre metallarbeten, då behövs något varmare.

Författare:  Tarsson [ 18.11 2016-06-10 ]

Har en lödstation från Biltema,

Med en simpel temp display som visar inställd temp ( ställs med ett vred) och "aktuell" temperatur i spetsen....

Kostade 895 kr ...

Jag tycker att denna station är helt ok den håller temperaturen bra och ställ för själva lödkolven funkar kanon...!

Nackdelar är: kabeln till lödkolven som är plastigt hård och den känns vriden alltid....!

Ibland är det ojämn temp i spetsen men det kanske är ett handhavande fel....!?

Författare:  peo007 [ 13.14 2016-11-20 ]

Har en gammal Weller wctp 50W som funkar kanonbra men är lite klen om det är stora saker som ska lödas.
Så nu har jag beställt en Weller WS81 för 2500:- ink frakt :) :)

Författare:  hanpa [ 20.58 2016-12-17 ]

Apropå lödverktyg. Jag råkade gå förbi rullarna med lödtenn på Biltema idag och tänkte att huga vad dyrt det var för så lite. Kollade vad det kostar om man beställer från kina, typ halva till en fjärdedel av priset.

Hur som helst, jag har kvar ett par rullar som jag köpte i början c:a 1980, med bly. Klarar mig nog ett tag...

Är det någon skillnad att löda med blyfritt, förutom att det är mer miljövänligt?
Fördelar/nackdelar?

Författare:  Baroon [ 14.33 2016-12-20 ]

Det kräver mer värme och är allmänt svårare att jobba med. Undvik det så långt som det är möjligt för hobbyprojekt. Producerar du saker är det blyfritt som gäller.

Författare:  Gizmo [ 10.09 2016-12-23 ]

hanpa skrev:
Är det någon skillnad att löda med blyfritt, förutom att det är mer miljövänligt?
Fördelar/nackdelar?

Det är bättre för miljön, och standard sedan några år tillbaka men om jag fattat saken rätt så innehåller det ganska läskiga ämnen som flussmedel, och betydligt mer flussmedel än blyat dito. Men det är väl klart man ska köra blyfritt ändå, desto större anledning att använda fläkt och utsug.

Författare:  Glenn [ 02.14 2016-12-25 ]

det är omtvistat om det gör någon som helst skillnad ens i industrin, och hemma för hobbyister gör det exakt NOLL skillnad, klart man kör blyat då.

Författare:  alexanderson [ 15.07 2017-01-18 ]

Köpte en 100W lödkolv på Biltema. Billig!
Efter 5 timmar var den första spetsen slut. Efter 5 timmar till var den andra spetsen också dålig. Lödkolven blir för varm. Dimmer eller vridtransformator bör användas.
Har tillverkad spetsar av massiv mässing och aluminiumbrons. 12mm bred mejsel. Dessa funkar bra.

Författare:  alexanderson [ 15.21 2017-02-02 ]

Spetsar av mässing och aluminiumbrons verkar vara ganska likvärda när det gäller slitage!

Författare:  Egr [ 19.58 2017-05-24 ]

Jag ärvde en Weller Pyropen Piezo av en bekant som sålt huset på halväldre dar och den är hittills fantastiskt sympatiskt. Bara lött lite kabel och småelektronik än så länge, men som sagt, grymt trevlig manick. Måste bara inhandla lite gas nu.

Författare:  Andax [ 15.13 2017-12-07 ]

Någon som har en aktuell uppdatering kring en semi-professionel lödstation + ev varmluftstation för prototyp, och rework, framförallt för SMD. Säg en prislapp upp till ca 10000:- inkl lite olika spetsar mm.

Tips på ett bra lödmikroskop tas tacksamt emot också...

Författare:  Andax [ 14.04 2017-12-08 ]

Det blev en Weller WX2021, dvs en WX2 + WXMP och WXMT (lödpenna och lödpincett)....

Författare:  Zef [ 15.23 2017-12-08 ]

Någon som vet var man kan köpa reservdelar till Metcal för humana priser? Köpte en Metcal MX 500P men saknades lite små saker. Behöver speciellt en hållare för lödpennan.

Författare:  adent [ 15.33 2017-12-08 ]

Kolla ebay! Nästa års ETA kan du kolla på också :)

Författare:  Zef [ 15.46 2017-12-08 ]

Årets ETA auktion som är skyldig till behovet ;) hittar bara nya på eBay och nästan dubbla pengen som stationen kostade för en hållare :/

Författare:  Glenn [ 00.27 2017-12-09 ]

Det är ju ett problem med dom mer proffsinriktade grejerna, samma sak med min JBC varmluftstation, ett nytt munstycke till den kostar ungefär som en hel kinesisk varmluftstation med fem munstycken inkluderade..

Där är ju Weller bra, lite beroende på modell, men spetsarna kostar ingenting och femtio, och då grejerna har tillverkats under lång tid kan man lätt hitta reservdelar billigt, nytt och begagnat.

Författare:  Baroon [ 11.24 2017-12-11 ]

Andax skrev:
Någon som har en aktuell uppdatering kring en semi-professionel lödstation + ev varmluftstation för prototyp, och rework, framförallt för SMD. Säg en prislapp upp till ca 10000:- inkl lite olika spetsar mm.

Tips på ett bra lödmikroskop tas tacksamt emot också...

Jag har inget att klaga på min JBC CD-2BE
Sparar spetsar genom att gå ner i sömn. Och värms upp snabbare än man hinner hitta vart man ska löda :) Helt klart ett kvalitetsverktyg.

Jag har kikat en hel del på att uppgradera mitt mikroskop till ett Leica-A60-F - Conrad
Ser ut som ett bra mirkoskop med bra focus för avsyning mm.

En vis man kan ha sagt:
Citera:
Buy once, cry once

Författare:  superx [ 19.39 2018-01-21 ]

Zef skrev:
Någon som vet var man kan köpa reservdelar till Metcal för humana priser? Köpte en Metcal MX 500P men saknades lite små saker. Behöver speciellt en hållare för lödpennan.

Thermaltronics gör spetsar och handtag som är kompatibla med Metcal. Kanske ställen också är det? Här kommer en länk för inspiration. Ingen aning om just denna passar.

https://www.tme.eu/en/katalog/?search=r ... order=DESC

Författare:  DennisCA [ 11.52 2018-10-18 ]

Platis skrev:

Jag löder inte mycket men jag har haft denna i något år nu och gillar verkligen den. Jag hade en Lidl förr och det är som natt och dag.

Författare:  gkar [ 12.05 2019-07-27 ]

Min gamla lödpenna har gett upp och jag söker något modell bättre som har värmeelementet i spetsen, inte ett par cm ifrån på skaftet. Den skall gå att köpa i Sverige och vara av känt fabrikat.
Gärna någon RF-värmd. Jag funderar på en Metcal, PS-900 eller MFR-1110.
https://se.farnell.com/metcal/ps-900/so ... dp/1560738
https://se.farnell.com/metcal/mfr-1110- ... tcal%20mfr

Alternativt något annat.
Vad finns det för vettigt?

Författare:  superx [ 14.31 2019-07-27 ]

Jag har bara använt Metcals MX500 och STTC-spetsarna. Dessa jobbar med 13MHz och är grymt bra. Har även kört med spetsar och tång från Thermaltronics till Metcalstationen och de funkar också bra, så kanske kan Thermaltronics MX500-kompatibla enhet vara något?

https://www.tme.eu/en/details/tmt-9000s ... altronics/

Författare:  SeaGull [ 09.04 2019-10-29 ]

Har sedan ca. 5 år en billig Kina lödstation. Fick köpa en ny spets, för den som följde med var bara skräp. Men sedan har den fungerat perfekt, tills igår.
Använder bara fuktad svamp. Fick nu nån oxid på spetsen som inte går bort, går inte längre att löda.
Går det att överhetta spetsen? Eller vad har hänt?
Min förra lödpenna använde jag i 20 år, och spetsen var fortfarande som ny.

Författare:  mrfrenzy [ 13.01 2019-11-08 ]

Rulla av cirka en meter blyat lödtenn med bra fluss.
Smält detta på spetsen så långt ut som möjligt, när det blir fullt så torkar du av på "skurbollen".
Du kommer märka att efterhand blir en större och större yta av spetsen "förtennad".
När tenn fastnar på hela spetsen så fungerar det att löda igen.
Detta får man göra ibland på kinaspetsar.

Det finns en anledning till att jag föredrar Weller...

Författare:  swesysmgr [ 14.45 2019-11-09 ]

Bilaga:
Stannol tip activator.PNG

Bilaga:
Weller tip activator Kjell.PNG

Tycker aktivatorerna fungerar OK om man vill ta bort oxid snabbt, om spetsarna är spetsarna billiga är det nog mer ekonomiskt att köpa en ny.

Författare:  kozmos [ 08.57 2020-01-28 ]

Jag behöver lite hjälp i mitt sökande då jag har gett upp hoppet om min gamla stannol 30w som kommer från byns järnhandel, den har gett mig tillräckligt med frustration :lol:

Jag är absolut ingen expert utan en hobbyist men vill ha något som fungerar som lite allaround, allt från större kablar runt 5 mm2 till mindre kablar och pcb lödning.
Kan tänka mig att lägga 0-4000SEK minus tillbehör sålänge det är något jag blir nöjd med och kan ha länge :)
Har sneglat lite på en JBC CD-2BQE för 3900kr är det något som skulle fungera bra eller finns det bättre alternativ?

Författare:  Glenn [ 09.49 2020-01-28 ]

Känns lite onödigt att gå från "skräp" till nåt för 4k, men visst har man pengar så.

Jag skulle nog antingen köpt en beggad station typ weller, eller en kinesisk hakko-klon, eventuellt med en original hakko-spets.

Författare:  tecno [ 09.53 2020-01-28 ]

Håller helt med föregående = waste of money!

Författare:  Glenn [ 10.02 2020-01-28 ]

Typ en sånhär menade jag med hakko-klon:

https://www.ebay.com/itm/MINI-OLED-Digi ... 3671477312

Finns även i byggsayts, och i kit med hållare för lödpennan osv.

Författare:  kozmos [ 10.23 2020-01-28 ]

Ja den kanske är overkill för mig det är ju därför jag frågar och har satt ett prisspann från 0-4000sek, jag skulle lika gärna köpa något för 500sek hur mycket pengar jag har eller hur mycket pengar jag spenderar är irrelevant i frågan.
Är det inte vanligt att man brukar byta ut något som man upplever är skräp till något bättre, låter ju som jag kan fortsätta löda med min skitstation som jag använder tillräckligt ofta för att den ska gå mig på nerverna.

Jag ska hålla ögonen öppna efter en beg weller som inte är lika effektsvag, jag har tittat på quicko innan men allt med hackospetsar går bort för mig då jag inte hittat någon återförsäljare till spetsar i EU som säljer till privatpersoner.

Författare:  Castor [ 10.29 2020-01-28 ]

Både Swechtrading och Elektrokit säljer lödstationer för runt 600:--, någon som köpt kanske kan berätta om de är OK.

Författare:  Glenn [ 10.53 2020-01-28 ]

En "vanlig" wellerstation är väl på 80W har jag för mej, det räcker för det mesta om man inte ska börja löda jättekablar eller batteripackar.

Ingen aning om nån säljer hakkospetsar inom EU men det borde finnas.. en fördel med weller är ju att man kan köpa på tex elfa :)

Författare:  kozmos [ 11.17 2020-01-28 ]

Jo Weller spetsar är lättare att få tag i, den lokala järnhandel där jag bor kan ta hem det mesta till Weller, det är väl hakkos specialspetsar som verkar vara lite töligare, jag har då inte hittat någon återförsäljare i EU.
Jag hade förmodligen redan ägt en quicko stm32 annars.

Skulle vara om man lyckas hitta en Weller 80w beg men är i ganska akut behov av en annars verkar ju inte nypriset ligga långt ifrån jbc stationen så det va väl lite därför jag länkade den :)

Castor skrev:
Både Swechtrading och Elektrokit säljer lödstationer för runt 600:--, någon som köpt kanske kan berätta om de är OK.

Ska kika där!

Författare:  Glenn [ 12.07 2020-01-28 ]

Nä, nya är dom dyra, men man brukar kunna hitta dom för typ 400-1000 spänn begagnade.

Författare:  kozmos [ 12.59 2020-01-28 ]

Får hålla ögonen öppna, tack för hjälpen.

Författare:  Glenn [ 13.47 2020-01-28 ]

Råkade se denna på tradera..

https://www.tradera.com/item/301801/383 ... er-wecp-20

Man vet ju inte vad slutpriset blir men det är en gedigen bra station och nuvarande bud 370:- är ju klart billigt.

Dessa äldre magnastater kan man hitta mycket billigare, dom är också okej och ofta prisvärda för folk vill ha det modernare utseendet.

https://www.tradera.com/item/2939/38352 ... ion-weller

Jag tycker personligen inte det är så användbart att kunna justera tempen med ratt, även om jag har en sån station, på magnastaterna justerar man ju tempen genom att byta spets, och man ändrar ju i princip aldrig temp, inte jag iaf.

Författare:  Maalobs [ 04.25 2020-01-29 ]

kozmos skrev:
det är väl hakkos specialspetsar som verkar vara lite töligare, jag har då inte hittat någon återförsäljare i EU.
Den här Italienska webshoppen säljer Hakko:
https://www.batterfly.com/shop/en/hakko

Det är flera på forumet som har handlat där.
Eller är det någon Hakko-spets du söker som är så special att den inte finns hos dem?

Författare:  kozmos [ 07.22 2020-01-29 ]

Nej jag har bara inte hittat någon återförsäljare innan, tack!

Författare:  Palle500 [ 08.14 2020-01-29 ]

Har en Ersa RDS80 som funkar bra, men sladden är totalt kass när det gäller flexibilitet. En pytonorm är smidigare än denna skitsladd.
Någon som vet var man får tag på en ny penna med silikonsladd som fungerar på denna lödstation?

Funderar på att ev köpa en ny lödstation, tex denna HAKKO som någon länkade till tidigare.
Men hur flexibel är deras sladdar?
https://www.batterfly.com/shop/en/hakko_fx-888d
Bild

Författare:  Glenn [ 09.40 2020-01-29 ]

Personligen vägrar jag ju att köpa verktyg som ser ut som leksaker, och jag vet ingen som har med leksaksaktig design än hakko..

Författare:  kozmos [ 13.39 2020-01-29 ]

Tror det blir en hakko klon då med hakko spetsar från sidan som länkades, svårt att slå det prismässigt :D

Författare:  DennisCA [ 16.06 2020-01-29 ]

Hakko finns ju i silver, sån har jag:

Bild

Författare:  Spazze [ 18.05 2020-01-29 ]

kozmos skrev:
Har sneglat lite på en JBC CD-2BQE för 3900kr är det något som skulle fungera bra eller finns det bättre alternativ?

Om du vill gå ner i pris men ändå få JBC:s fantastiska temperaturreglering (sök efter gamla trådar här, sägs vara bättre än Metcal om jag minns rätt): https://www.weidinger.eu/en/shop/solder ... ne/wl46586

Författare:  Palle500 [ 18.12 2020-01-29 ]

DennisCA hur upplever du sladden på din Hakko jämfört med Weller?

Författare:  DennisCA [ 19.22 2020-01-29 ]

Aldrig haft nån Weller, Hakkon är den enda och första modell jag haft som inte var billigt lidl-skit.

Författare:  Skogen [ 20.29 2020-01-29 ]

Även jag är ute efter en bättre lödkolv (än dom jag har), hade hoppats på runt tusenlappen men får nog gå upp lite.
Kollade på EEVblog på tuben, en jämförelse mellan Weller WE1010 och Hakko FX888D.

Länk
Ungefär samma pris, blir nog någon av dom.

Författare:  kozmos [ 21.06 2020-01-29 ]

Spazze skrev:

Om du vill gå ner i pris men ändå få JBC:s fantastiska temperaturreglering (sök efter gamla trådar här, sägs vara bättre än Metcal om jag minns rätt): https://www.weidinger.eu/en/shop/solder ... ne/wl46586

Den hade kunnat fungera, föredrar vred framför knappar ändå.
Är det någon som har koll på om jbc är driftsäkra då, antar att reservdelar är lite svårare att få tag på?

Författare:  Klas-Kenny [ 21.16 2020-01-29 ]

Jbc finns ju överallt, och är nog bland det bästa man kan få tag på idag.

Vi kör enbart med Jbc i produktion på jobbet.

Författare:  kozmos [ 21.19 2020-01-29 ]

Okej då va det färdig grubblat, tack för all hjälp! :tumupp:

Författare:  mankan [ 21.43 2020-01-29 ]

Jag kan inte heller jämföra med Weller men sladden på Hakkon är mjuk och fin.

Författare:  vaxfan [ 20.33 2020-01-30 ]

På jobbet:
JBC DI2860 med AD-SA stativ och T2245 penna.
Löder både hålmonterat och SMD och då är snabba spetsbyten kanonbra.
Kör även med pincett emellanåt, vilket är smidigt för reparationer med SMD motstånd och kondingar.
Gillar också att den går ner i temp när man sätter pennan i stativet.

Weller WS81 med WSP80 penna.
Använder gärna den vid lödning av lite större dimensioner.
Lite besvärligare med spetsbyten, men å andra sidan är det billigare spetsar.

Hemma:
Weller WS80 med MLR80 penna.
Kör det mesta med den. I övrigt samma som WS81an jag använder på jobbet.

Weller WSM1 med fast penna. Smidigt med spetsbyten då den använder en 3,5mm telepropp på spetsarna.
Mycket smidig penna och mjuk tunn sladd. Dock lite dyrare spetsar.
Matas via "tegelsten", aka switchad nätdel på sladden vilket gör manöverenheten väldigt liten men också väligt lätt,
så den har en förmåga att flytta på sig.

Yihua 968DB+, fast penna med fast utsug samt varmluft.
Använder mest varmluft till SMD, krympslang och annat där man behöver mycket värme.
Inte alls lika smidiga kablar (och slangar) som alla de andra.
Tyvärr har den digitala temperaturregleringen hängt sig, så både penna och varmluft är just nu fix på 400°. :wall:
För felsöka den nån lagom solig dag. :humm: Men den fungerade bra innan den låste sig.

Författare:  Glenn [ 10.58 2020-01-31 ]

JBC är jättebra, inget snack om det, tyvärr avspeglas det även i priset, minsta del är SVINDYR, man riktar helt enkelt in sej på industrin.

Tex: Ett nytt luftmunstycke till min JBC varmluftstation kostar ensamt lika mycket som en hel kinesisk varmluftstation plus ett set med fem nya munstycken..

(Nu när jag har svarv ska jag försöka bygga en adapter så kinesmunstycken passar..)

Det är ju samma sak med Pace, jag har en pace avlödningssstation, delarna finns men är mycket dyra.

En stor fördel med Weller (särskilt dom äldre) är tillgången på delar och priserna på dessa.

Författare:  vaxfan [ 12.44 2020-02-01 ]

Ja, JBC kostar rejäla slantar och är inte prisvärt för hobbyister.

Jag har en T2245 penna som jag plockade från en skrotbinge samt en bunt spetsar.
Såg en tråd på EEVblog om en person som tänker bygga en klon av kontrollenheten.
Tänkte följa den och se om jag kan göra nått liknande.

Författare:  E Kafeman [ 23.25 2020-02-01 ]

JBC tillverkas i Kina av Knokoo och tillverkaren läcker varianter av JBC under namnen BST(Best) och Jabe till främst kinesiska marknaden. Oftast med endast kinesiska som språkval för lödstationen.

Det finns en relativt nystartad firma som vad jag förstår beställer tillverkning olika verktyg i eget namn,YOUYUE(UYUE).
Man är mer inriktad på export och säljer sina prylar på Ebay, AliX, Bangood och andra ställen.
Deras JBC-kloner har engelska som val i lödstationens meny. Om hårdvaran har något med originalen att göra är okänt, men ser bra ut på bild.

Paket med två lödpennor: https://www.vipprogrammer.com/youyue-36 ... ammer-5769

Det finns en del spretiga jämförelser på EEVblog och Youtube där omdömen skiftar från, identisk funktion med JBC till att det är ren skräp.

Författare:  kozmos [ 19.19 2020-02-02 ]

Efter lite övervägande lutar det åt ersa i-con nano eller en weller, tycker det verkar sjukt jobbigt att ha stället i stationen kommer garanterat sätta spetsen i höljet flera gånger.

Spetsarna tycker jag inte va så farligt dyra om livslängden är skaplig.

(Update)

Beställde en ersa i-con nano idag med lite spetsar och andra tillbehör, hoppas på att det är något att ha :)

Författare:  Oh Qrap [ 16.06 2020-02-10 ]

Förekommer det någon standard på spetsar eller är det hux flux olika mellan märken och modeller? Om det finns någon logik, vilken är den? Ex. lödspets Typ A-Z eller mått och hur är de i sådant fall uppställda, L.B.H blir kanske inte helt bra =)

Tanken är naturligtvis om vissa gör fantastiska spetsar så kunde det vara kul att testa runt lite.

Författare:  E Kafeman [ 06.34 2020-02-11 ]

>Förekommer det någon standard på spetsar eller är det hux flux olika mellan märken och modeller?

Nej, det är som med skosnören och hammare och lastbilar, de finns i en stor variation på alla de sätt beroende på vad man ska använda dom till. För den oinvigde är det kanske en del hux och flux men de som jobbar professionellt vet rätt väl vilka olika märken och urval av spetsar som finns och vad som bäst passar deras behov.
En vanlig urvals-aspekt är att vissa spetsar är mer påkostade och betydligt dyrare än andra märken varför de är mindre attraktiva hobbyist-verktyg.
Det är som med hammarverktyg, snickarhammare, pennhammare eller slägga, man anpassar verktygen form och storlek efter vad man tänker banka på, nubb eller slå ner staketstolpar kräver olika typer av hammare för att göra ett dugligt jobb. Är man mer professionell och ska arbeta mycket med verktyget så kan handtagsutformning materialets härdning, lagom rekyldämpning och balans vara avgörande parametrar som man är beredd att betala mycket för att få på rätt sätt.
För amatören varken känns eller syns kanske skillnaden på hammaren, inköpt på Jula för 49kr, och hammaren varar ändå ägarens livstid och gör ett ok jobb om man bara ska spika upp några tavelkrokar då och då.

Alla större lödverktygs-tillverkare har sina typer av spetsar som bara passar på deras lödpennor.
Det är ju det de säljer, ett verktyg som de anser genom sin utformning uppfyller en specifik funktion bättre än konkurrenternas verktyg.
Sedan är det skillnad på verktygen på en mängd plan och drivsättet påverkar val av spetsutförande såsom eldrivet, batteri, gas, RF eller helt passiva pennr och vad gäller ytmonterade IC så är varmluftspennor ett nödvändigt lödverktyg. Vid varmluft handlar det mer om volym, riktverkan och temperatur-styrning än spetsens egenskaper. Värme-effekter, typ av temperatur-reglering mm, önskelistan och variationerna är många.

Vad gäller SMD-lödning så är det lite viktigare med hög värmekapacitet i spetsen samtidigt som spetsen fysiskt ska vara så liten att den kan nå att löda små paddar jämte en komponent spm är en bråkdel av millimeter hög. Sådana spetsar passar mindre bra till att löda den typ av större hålmonterade komponenter som vanligen löddes för 20 år sedan och det handlar inte bara m en fysisk skalning av storlek och effekt
I SMD-sammanhanget, att kunna göra välfungerande lödningar och ändå orsaka minimalt med temperatur-stress i komponenter ökar behovet av exaktare temperatur-reglering och bergränsade lödtider.

Lödspetsar går köpa från 50 öre stycket till 500 kr stycket eller ännu dyrare. Man får till stor del vad man betalar för men som hobbyist som inte är så van att löda och inte alltid sätter samma krav på lödkvalitet och inte löder kontinuerligt hela dagarna kan klara sej med enklare verktyg utan att märka skillnaden.
En hobbyist sätter sej nog mer sällan i den situationen att behöva löda riktigt små ytmonterade kretsar eller kompakta IC-kretsar typ BGA.
Budgeten är mer begränsad för hobbyisten så man får mer värde i hobbyhörnan för pengarna genom att köpa en enklare lödpenna och samtidigt får råd till några instrument multimetrar, oscilloskop mm.

Köper man en för billig lödstation på Kjell så är det inte säkert att spetsarna är lämpligt utformade för det jobb man tänkt göra, finns inget alternativ sortiment, och att de snabbt blir sönderbrända utan att det sedan ens går skaffa reserv-spetsar.
Hobbyistens lödspetsar bränns sönder fortare, spetsen tappar sin järnplättering så lödtenn inte längre väter. Att de bränns sönder oftare beror på många del-saker som att hobbyisten oftast rengör lödställen sämre vilket ger sämre värmespridning och istället försöker få tennet att flyta ut genom extra hög spets-temperatur och att man i övrigt ofta har sämre lödteknik. Andra saker som förkortar lödspetsen funktionella livstid är att man använder spetsen som skrapverktyg för att ta sej igenom tunna oxid-hinnor t.ex. eller att man bränner lite kabelisolering och plast så man får saltsyra på spetsen. Det blir då dyrt om spetsen för 400 kr bara varar dugligt i två timmar och sedan blir det två år av murning och jagande av löddroppar som man försöker smälta med en sönder-oxiderad spets innan man åter har råd att köpa en lödspets.
Samma typ av spets vara i nära nyskick efter flera års dagligt användande om man behandlar den väl.
Det är ingen kritik mot hobbyisten, det är så inom alla hantverk, jobbar man mindre med verktygen så lär man sej inte alltid vikten att ta till vara dess egenskaper. Om lödningarna blir kattskit vet man inte om det beror på egen ovana att löda, vikten att hålla oxid borta från en väl vätande lödspets eller att verktyget inte används och hålls i skick på rätt sätt, för att räkna upp några av problemen som kan inträffa om man är mer sällan-användare av verktyget. Störst problemet är dock om man inte inser själv om lödningarna blir kattskit. Vet man om att det inte fungerar bra kan man prova alternativ sätt.

>Tanken är naturligtvis om vissa gör fantastiska spetsar så kunde det vara kul att testa runt lite.
Nej ingen tillverkar gör några super-spetsar i material och utformning som passar till alla jobb och alla typer av användare.
Vissa lödspetsutformningar finns i olika storlekar hos de flesta lödspets-tillverkare. Mejselspets och snedkapad rundspets i olika storlekar är vanliga spetsutformningar som ger hygglig lödmöjliget för mycket elektronik-komponenter.
Vad som är bra utforming av spets påverkas av personliga sättet att löda och typ av elektronik man löder, om det bara är nybygge eller om det är reparation. Lödning i mobiltelefoner eller i kretskortet till bil eller tvättmaskin kräver oftast olika löd-verktyg om man ska kunna jobba effektivt.

Som hobbyist så vårdar man verktygen sämre och har lägre kvalitetskrav på verktygen. Det gäller såväl eget bilmekande som andra hobby-verktyg. Av den anledning är det oftast intressant att kunna köpa billiga spetsar när man har hög förbrännings-förbrukning på sådana, men även för att ha råd med ett sortiment av spetsar för olika ändamål och en lödstation som är av kvalitet att den varar i några år.
Vad gäller tillgången till spetsar till lågt pris och varierade storlekar till låga priser finns vissa Weller-typer, där även lödstationer kan finnas i priser som är överkomliga för hobbyisten.
För många duger en bra Weller-station i många år, så även om ingångs-priset är lite högre slipper man köpa på sej de riktigt billiga skräp-lödstationerna som regelbundet måste ersättas när de pajar och slipper att alltid bli missnöjd med lödegenskaperna och dålig temperatur-kontroll.

Förmodligen de mest piratkopierade spetsarna och lödpennorna är nog Yihua. Lödpennor och spetsar finns i stor piratmängd och lika skiftande kvalitet. Yihua liksom de flesta andra lödverktygs-tillverkare har flera olika modeller och storlekar av verktyg och spetsar så alla spetsar passar inte till alla lödpennor. även om fabrikatet är samma.

Proffs löd-verktyg såsom JBC, Metcal m.fl med prislappar på 5000 kr och uppåt är kanske inte prisvärt om man löder 10 minuter i veckan. Ska man grovlöda är det kanske en stor lödkolv för 200kr man behöver. Det går inte löda ihop stora koppar-rör med en lödpenna som max levererar 50W, oavsett lödspetsens kvalitet och utförande liksom det omvända.

Tidigare i denna tråden är uppräknat de flesta lödpennor som har ett eget namn. Försök bedöma vad det är du vill löda och i vilken omfattning så satsar du på någon av de som är uppräknade som passar ditt behöv.
Har du svårt att precisera ditt behov är det kanske flera olika storlekar på lödverktygen du behöver. Även hobbyister som löder mycket har ofta olika typer av lödpennor och ett sortiment med lödspetsar som byts beroende på typ av lödjobb och inte att glömma motsatsen, avlödning vilket kan kräva egna verktyg och lödspetsar. Är det hålmonterade komponenter så är ofta även lödpennan anpassad med vakuumsug igenom spetsen för att kunna suga smält tenn som man vill bli av med.
Ska man löda smått vill man ha kort överhäng mellan hand och lödspets för bättre precision och stabilitet och det skiljer mycket mellan olika lödpennor. Ska man löda stora saker och med mycket värme så kan det vara svalare för handen med längre avstånd till den varma lödspetsen.

Ska man löda/avlöda typ BGA-kretsar så är varmluftspennor ett måste och ska man avlöda mycket enklare SMD såsom motstånd och kondensatorer är lödpincett ett ytterligare lödverktyg med egna typer av lödspetsar och det finns lödspetsar som är helt anpassade för en enda specifik typ av IC med olika antal och benutförande.

Av de lågpris lödstationer och piratversioner som jag testat är det mesta inte värt pengarna men en station som jag köpt och använder dagligen är denna: http://www.aliexpress.com/item/32996699890.html
Den används dagligen då den alltid står beredd och har arbetstemperatur inom några sekunder. Den är komplement till JBC-pennan som som störst löder 0402-kretsar.
Just denna AliX-versionen har ett lite bättre nätaggregat än andra snarlika pirater och man får ett sortiment allmänt användbara lödspetsar så man kan lära sej hur och var de olika utförandena passar.
Tack vare det bättre nätaggregatet så får man kort uppvärmningstid och funktionen att kunna ha ett viloläge på spetsen 100 grader under lödtemp sparar lödspetsarna kraftigt.
En brist är att termometern visar konstant 30 grader för högt på mitt exemplar. Inget jag orkat bry mej att korrigera utan har kompenserat för detta i inställningarna.

Det finns tre enligt mej viktiga saker saker som saknas i detta paketet och som absolut behövs för att kunna löda.

1. Ställ för den varma lödpennan. Man vill enkelt bli av med lödpennan utan att bränna saker när penna glider omkring på labbänken och spetsen ska vara skyddad så den inte får mekaniska stötar. Passande ställ kan köpas billigt på AliX.

2. Mässingsludd. En lödpenna som står med varmt tenn som alltid ska täcka hela lödspetsens vätande ände när pennan är i vila, oxiderar om den står varm några minuter. Det är minimalt med oxid, knappt synligt men inverkar märkbart på lödningen om inte oxiden skrapas av. Om Oxiden är kvar gör det att värmeöverföringen blir sämre vid lödning.
Man rengör spetsen genom att skrapa av den i mässingsluddet. Mässing är mjukare metall än järnspetsen och skadar den inte men lämnar ändå ett tunt lager nu oxidfritt tenn på spetsen. man ser det på att tennets yta på spetsen blir silverblank.
Luddet finns att köpa en kopp med ludd för några tior.
Ett alternativ är att rengöra spetsen i blöt svamp men det ger temperatur-chock på moderna snabbreglerande spetsar och en det är aldrig bra att påbörja en lödning med att kyla ned spetsen.

3. Ett bra lödtenn med bra fluss behövs. Lödtenn med bly får inte användas i industrin, kan vara hälsovådligt om man får i sej för mycket bly. men som till en regel ger bly-tillsats bättre lödningar med snyggare resultat med blyhaltigt tenn.
För vissa typer av lödningar finns special-tenn med andra tillsatser och proptioner. Silver är en vanlig sådan tillsats.
Man använder olika tjock tenntråd beroende på typ av jobb. 2mm tjock tenntråd fungerar inte att dosera rätt mängd tenn på lödstället om lödstället är mindre än 0.5 mm stort och vice versa.
Fluss-medlet ligger i kanaler i tennet och har till funktion att flyta ut före tennet för att bryta igenom oxid och få bättre utflytning och sammanfogning med lödytan.
Det går köpa allt här ovan från AliX men observera att posten lägger på 75kr+moms även för småpaket.

Beroende på vad man ska göra så finns en hög med andra tillbehör, lödflätor fler lödpennor och varmluft och separat flussmedel, tennpasta och fler lödspetsar....
Just vad gäller lödspetsar kan kvalitet skifta avsevärt. Har köpt billiga Weller-spetsar, pirattillverkade, som fungerat bättre än original, men oftast är priset en indikation på kvalitet och original-spetsar är dyrast.
Somliga spetsar har värmeelement och tempsensor integrerat i yttersta änden av lödspetsen och sådan spetsar är dyrare än spetsar som blir uppvärmda av separat element och yttre temp-sensor.
Järnplätteringens kvalitet påverkar hur länge spetsen kommer vara användbar, men för tjock plättering och underliggande järn och värmeöverföringen blir sämre. Normalt finns en kopparkärna i lödspetsen som svarar för snabb och riklig värmeöverföring men variationen är stor mellan olika tillverkare hur man får till bra löd-egenskaper.

Ännu bättre är att löda utan lödspets, eller i vart fall lite roligare.

Författare:  Oh Qrap [ 10.53 2020-02-11 ]

Så.. nej alltså.

:D

Tack för ett uttömmande inlägg, att en verkstad/yrkesman tar hand om sin utrustning är nog sanning med modifikation dock. Mycket matnyttigt, ska studeras i praktiken när jag kikar på utrustning och pinaler :tumupp:

Författare:  E Kafeman [ 16.15 2020-02-11 ]

Yrkesman som inte tar hand om sina verktyg är ingen yrkesman och ingen arbetsgivare har råd att hålla en slarver med leksaker som fördärvas i förtid med dålig kvalitet och långsamt utförda jobb som följd.
Bilmeken som slänger skiftnyckeln på golvet eller hänger upp skitiga verktyg på verktygstavlan blir aldrig annat än ett skrot-troll för denne har som följd av verktygshanteringen glappa och trögt justerbara skiftnycklar som han drar muttrarna runda med på kundernas bilar.
Lödspetsar kan ruineras på några minuter av någon som bär sej illa åt.
Det visar säkert hur denne sedan tar hand mer komplicerade saker på RF-verkstaden, t.ex. mätinstrumenten för sex och sju-siffriga belopp.
Noggrannheten och kunnighet i hur prylarna ska hanteras är villkor för att hålla min verkstad i sådant skicka att man kan ta kundjobb med utlovad kvalitet på jobbet (sysslar med antennutveckling).
En inkompetent slarver får syssla med något mer passande dess nivå men har inget i en verkstad värd namnet att hämta.

Skulle du själv kalla någon yrkesduglig som har ovårdade verktyg i verktygslådan och borr som uppenbart är misshandlade och anlita denna mot betalning?
[VISA]
Om denne är tandläkare eller någon annan typ yrke där goda verktyg krävs för att kunden ska få ett välgjort jobb?

Författare:  Oh Qrap [ 17.57 2020-02-11 ]

Någon som använder en skiftnyckel är ingen mekaniker =) Tångnyckel är dock en dugligare uppfinning.

Ordning & reda är alltid trevligt men avgör kompetensen lika lite som vilket företagsnamn det står på väggen. Sen är naturligtvis specifikt renlighet olika viktigt beroende på applikation.

Mekaniker som exempel, om Sverker kostar 20% mer i utrustning men producerar 40-50% mer än allergisk mot damm-Sylvester så kommer han fortfarande ha en plats på verkstadsgolvet.

Jag stängde verktygsskåpet för 15 år sen och nöjesskruvar mest nu i förekommande fall, tekniskt lagd med förmodligen fler och mer verktyg än jag kommer få användning för. Jobbat med eller känner dom flesta kategorier vi tar som exempel här och det finns ingen röd tråd för slutresultatet.

Lika lite som jag vet om tandläkarens verktyg är sterila känner merparten av dom som lämnar in fordon för service etc. om arbetet blir väl utfört.. till.

Författare:  Glenn [ 08.06 2020-02-12 ]

Jag reagerade också på det, en skiftnyckel har man framförallt för att låna ut när nån annan behöver en, inte för att använda, möjligen kan man använda den för extremt udda dimensioner, men helst inte.

..Men det var rätt länge sen jag jobbade som mek också.. närmare bestämt var det nog 1996.

Författare:  E Kafeman [ 08.47 2020-02-12 ]

>Någon som använder en skiftnyckel är ingen mekaniker
Jag tog skiftnyckel som välkänt föremål och högst relevant exempel på vad som händer om man inte vårdar verktyg, vilket en yrkesman vet.

Skiftnyckeln är verktyget som byggde BACHO. Tångnyckeln var aldrig en konkurrent till skiftnyckeln på hela 1900-talet och säljer så dåligt att den fortfarande kommer vara sällsynt om 100 år.
Tångnyckeln är ett ok verktyg, men det är ett verktyg bland många andra verktyg vars gemensamma syfte är att lossa och dra åt skruvar och muttrar. Ingen av de större verktygs-tillverkarna har anammat verktygstypen i sitt sortiment förutom Knipex, att jämföra med skiftnyckeln som görs i otaliga varianter av de flesta verktygstillverkare.
Det vanligare alternativet till justerbar nyckel som fortfarande finns är USA's monkey wrench, vilken ger sämre åtkomlighet pga av sin utformning och är inte som skiftnyckeln, vändbar för att få en ytterligare vinkel när det är trångt att skruva. Detta då monkey wrenchen var vinklad 90 grader och skiftnyckeln vinklad ett 24-dels varv, 15 grader. Genom att vända nyckeln ett halvvarv så kan man därför lossa muttrar ett tolftedels varv i taget, vilket är en fördel om möjliga dragvinkeln är kort. Tar tid men det går.
Finns utrymme kan hylsa, ring eller lednyckel vara effektivare, eller åtminstone blocknyckeln som har mer lika åtkomst som en skiftnyckel med samma vinkling på huvudet.
Knipex variant har 40 grader på huvud-vinkeln så där är det inte någon större vits att försöka vända verktyget i utrymmen som tillåter mindre än 30 graders vridning av verktyget per omtag.
Dess midja är mer än dubbelt så tjock jämfört med motsvarande skiftnyckel vilket ytterligare kan begränsa rörelsemarginalen i trånga utrymmen.
60 grader är vinkeln mellan ytorna på en sexkantmutter.

Men detta vet ni yrkesfolk naturligtvis.
Bilaga:
Nycklar2.jpg

En duglig mekaniker använder krokig spik som verktyg om det är bästa verktyget för att lösa en uppgift. Samma med skiftnyckeln. Man kan argumentera att är man seriös så använder man hellre insvängda sexkant-hylsor, att 12-kant hylsor är för amatörer och det är kanske bi-hex som är den rätta hylsutformningen, men det är bara tjafs för de som är osäkra vilket verktyg som krävs för att utföra ett fullgott jobb.

Har man lite mera kunnande så ser man inte skiftnyckeln som något som man inte använder som mekaniker, däremot vet man de olika verktygens begränsningar, när de inte ska användas.

>Ordning & reda är alltid trevligt men avgör kompetensen lika lite som vilket företagsnamn det står på väggen.
Kvalificerade verkstad där kompetent arbete ska utföras kräver god ordning. Det är inget fenomen begränsat till min verkstad utan gäller likväl på de ställen jag jobbat på som håller på med liknande saker på olika platser i Eu/USA/Asien.
För lekmannen är det kanske förvånande att där inte finns en Skrot-Nisse med dålig ordning i smutsig verkstad som ändå kan utföra den typ av jobb som jag sysslar med genom att kompensera med sin finurlighet, men någon sådan Nisse finns inte. Han finns inte någonstans i hela världen då sådant inte fungerar.

Som exempel på brist på ordning, den som glömmer en 50mm lång tångvridare i mätkammaren efter morgonens kalibrering kan fördärva en hel dags jobb och sådant får inte förekomma så verktygen måste hållas 100% ordning på.
Kalibrering och verifiering av mätverktyg och utrustning sker i olika stadier på daglig och veckobasis och referensmätningar görs ett par gånger om året, då man utbyter likare med andra mätlabb runt om i världen för att olika labb ska kunna verifiera att relativa felen mellan olika mätställen är inom vissa toleranser.

Ordningen fungerar inte om man har sämre kravnivåer i olika delar av labbet. Man ska inte behöva springa runt labbet för att hitta rätt moment-nyckel, sådan springtid kostar dyrbar utvecklingstid.
Den som lägger momentnyckeln i en hög på arbetsbänken tillför därför sämre värde till verksamheten.
Man använder alltid moment-nycklar med fast inställda moment för att ansluta kontakter för koaxkablar. Varje nyckel har eget certifikat utfärdat av tillverkaren. Typisk sådan momentnyckel.

I labbet bedrivs egen forskning och kundobjekt om vartannat och har utvecklat 10-20 beviljade patent på unika tekniska antenn-lösningar som nu används kommersiellt.

Är det någonting som du kan vara förvissad om är att ordning & reda är inte en frivillig option om du ska kunna utföra dugligt arbete i dessa sammanhang.
Det handlar inte om oljebyte på en höft på en Volvo 740 B230 mha närmsta skiftnyckel och skruvmejsel som verktyg utan är en liten aning mer krävande.

Ordning, prydlighet och städat, det går igen i från stort till smått. Detta med lödning och vikten av rena ytor och bra inställda verktyg är i princip samma sak som med MIG-svetsning som du kanske då är bekant med. Största jobbet är ofta att göra ett riktigt underarbete och få svetsen rätt inställd, hitta en arbetsvinkel som kan ge bra kontroll över värmefördelning mellan olika tjocka bitar. Med bra förberedelser kan en apa sedan lägga snygga svetsar med rätt genombränning för tillförlitlig sammanfogning.
Det är samma med lödning av SMD elektronik, väl rengjort och ett lödverktyg anpassat för värmebehovet och själva lödningen tar bara någon sekund per lödpunkt och blir perfekt utförd på tidseffektivt sätt. En bra lödning ger en mekaniskt och elektriskt god sammanfogning som kommer fungera med små förluster för lång tid framöver och utan att skapa termisk stress i keramiska komponenter eller oönskade korrosiva problem.
Slarvar man med att hålla verktygen i skick och försöker löda på oxiderade ytor så blir resultatet därefter. Sämre utfört arbete till kostnad av längre tid är en korkad inställning om man tycker det är ok.

Det är bara drömmeri att någon som förbrukar verktyg kan kompensera det med bättre produktivitet lönsamhet när det gäller jobb som det finns ett sätt att göra för att det ska bli rätt och produktivt.
Dålig lödspets-skötsel som leder till att man oftare förbrukar lödspetsar så betyder det att man till stor del löder med slitna eller brända spetsar och därför utför sämre jobb långsammare, jämfört med den som kan använda samma verktyg i åratal och fortfarande ha ny-funktion och lättare producerar goda lödningar snabbt.
Samma resultat av vanvård gäller i de flesta yrkes-sammanhang.
Skogshuggare, det går inte skippa tiden för att serva motorsåg och inte fila kedjan för att istället våldföra sej på sågen i längre körpass och tro att man kan jobba igen det misshandeln ökar verktygskostnaden genom att såga med överhettad såg och slö kedja. Man spiller bara tid och pengar för den som ska betala.
CNC-operatör och skippa verktygsvård i hopp om mer körtid? Slutar ofta med dyr smäll.
Tandläkare... Nope, Inte ens hjärnkirurgen arbetar bra med undermåliga verktyg men denna har oftast en kring-organisation som ser till att han har friska verktyg.
Soldat som skiter i vapenvård och räknar med att kompensera genom att skaffa ny bössa oftare? Blir nog eldavbrott när han minst önskar det.

Det kan kanske finnas undantag där misskötsel av verktyg och högt verktygs-slitage inte sätter ned lönsamheten i produktionen, men kommer inte på något.

Din andra aspekt som påverkar produktiviteten, att någon oftare är sjuk, men det påverkar inte om man utför jobb av värde den tiden man faktiskt är närvarande alternativt tillhör den mindre produktiva kategorin arbetare.

Författare:  Palle500 [ 08.59 2020-02-12 ]

+1 plus guldstjärna till E.Kafeman.
Har varit och är yrkesverksam inom bilmekande, mekanik, mekatronik, systemering och programering. Ordning och reda är A och O samt ordentliga verktyg.
Skiftnyckeln används när den är lämplig. Inte bara till skruvar utan till riktning mothåll på platta styrarmar osv...
Rätt kompilator som hjälper till att validera kod och en lagom noggrann multimeter, men framför allt med snabb uppdatering och det behöver inte vara Fluke.
Men Mag/Mig svetsen måste vara en Kemppi!

Edit
Har tex en halvproffsig (dyrt skräp) lödstation Ersa 80. Men den är skit för att sladden är styvare än en pytonorm och är således svårt att löda med. Skall köpa en sådan lödstation som E.Kafeman rekommenderade.
Wera skruvmejslar är även det man måste ha både som proffs och amatör.
Bild

Författare:  Oh Qrap [ 12.42 2020-02-12 ]

Och allt jag skriver är inte hugget i sten =) Skiftnyckel är sällan ett bra verktyg men kan vara ett alternativ, i nödfall ungefär som en medföljande domkraft vid punktering. En yrkesman med erfarenhet har dock försett sig med utrustning att dessa nödfall inte ska behöva komma till men visst, man ska aldrig säga aldrig. Den s.k. engelska skiftnyckeln tog inte lika mycket marknad men så är förmodligen den ena en utveckling av den andra och inte vice versa. Sen att US många gånger är ett U-land i teknik är en annan femma.

Om man blandar sammanhangen mellan verkstad och lab kommer det aldrig resultera i något begripligt =)

Torx får gärna ersätta insex men det handlar inte om tycke och smak, torx är den starkare utformningen och kommer hantera mer Nm än insex över samma storlek. Insex är väl bra till Ikea-möbler med medvetet slintvänliga konstruktioner för att undvika att något spricker och ska normalt bara skruvas ihop en gång + någon efterjustering.

MIG är också ganska tveksamt, visst inlärningskurvan för mediokert arbete stiger snabbt men vill man lära sig svetsa är MMA förmodligen vettigare.

Arbetar ibland med en f.d. "raketforskare" som höll en flygplansflottas statistik på topp när det kommer till driftsäkerhet och annat jag inte minns. Där kan vi prata om ordning och reda, systematiskt arbete etc. vilket är kanon, problemet med skyddad verksamhet är att när rutinen inte finns där så kan det bli kaos =) Ganska intressant att bevittna tills man måste städa upp efter..

Ingen aspekt var att någon oftare är sjuk.

Författare:  Klickmans [ 12.59 2020-02-12 ]

Tidigare i år så köpte jag hem flussmedel, vilket har underlättat när gammalt och nytt möts.
Verkar väldigt effektivt, och lödningarna ser bra ut, går dessutom mycket fortare med fluss.
Där lödningar tidigare var svåra att värma upp funkar detta som en dans, en droppe räcker.

Bilaga:
Topnik RF800.jpg

Fråga:

Måste jag torka av ev överskott, och isf varför?

Bilaga:
20200212 Lödtennsrulle (Large).jpg

Tog en bild på det lödtenn jag haft i många år, vet inte vilka specs det har men funkar fint.

Författare:  Glenn [ 14.54 2020-02-12 ]

Nej, du har så kallat "nocelan" fluss, alltså skadar inte flusset om det får vara kvar.

Däremot brukar jag göra rent för det ska se snyggare ut. ...Speciellt om man fortar och postar på interwäbbs.

Författare:  E Kafeman [ 17.56 2020-02-12 ]

>Om man blandar sammanhangen mellan verkstad och lab kommer det aldrig resultera i något begripligt =)

Att det är svårbegripligt är nog för att det är okänt för dej med den typen av verksamhet. En halvkort förklaring varför det är precis lika mycket laboratorium som verstad:
Jag började sätta up en egen verkstad för motor-utveckling åt större företag för länge sedan.
Det mesta har handlat om utveckling av motor-delar och motor-relaterad elektronik samt EMI kopplad till motor-elektronik. Sådant var i stort okänd mark inom fordons-industrin när jag började och samtidigt så infördes elektronisk motor-styrning inklusive enklare insprutning utan att man alls hade EMI-kunskap, så det var billig mark att röja för mej.
Samtidigt började jag jobba med egna projekt därett av dom, tändsystem med gnista i joniserad kanal var min uppfinning. Används av extremare fordon och jag gav mej även på el-drift då det låg nära mitt kompetensområde.

Resterna av patent finns fortfarande på PRV efter hybridbilen jag byggde innan ens konceptet hade namn. Det var på 80-talet och ingen trodde att eldrift var något för bilar. Jag kunde blivit den nya Elon Musk om någon nappat på att sätta upp produktion...
Efter hand så blev det allt mer radio-teknik med betoning på en särskild typ av EMI mot bl.a. en gren av flygindustrin.
När mobiltelefoner halkade jag in på ett banan-skal och var jag med och tog fram Erikssons första mobiltelefon med inbyggd antenn och i samband med detta tog jag fram beräkningsmjukvara för den för inbyggda antenners nödvändiga matchningen mellan telefon och antennens impedans.
Mjukvaran kom att uppta relativt mycket av min tid då i princip hela mobil-industrin på ett eller annat sätt använde den.. Mjukvaran finns här: htttps:/www.antune.net.
Den har nyligen utvecklats ett steg ytterligare då den som enda mjukvara kan mha av nätverksanalysator mäta antenners effektivitet bredbandigt och live utan fördröjning vid arbetsbänk.

Så i mitt lab och verkstad hanteras och utvecklas nya idéer för förbränningsmotorer sid vid sida med nästan allt radiobaserat som behöver en inbyggd antenn och min kunder finns i de flesta världsdsdelar.

Ett annat ben som jag sysslar med är utveckling av antenner för bästa funktion i människokroppen. Det är produkter som nu används.

En väl fungerande antenn inuti en skruv, utan att skruven försvagas, är en av de senare kundjobben som berör skruv-ämnet: https://www.uochd.se/article/view/52859 ... _sig_sjalv

Som omväxling tog jag för en tid sedan fram en antenn utan att det fanns någon beställare. Det är en antenn som är klassledande inom sitt antenn-fack vad gäller antenn-effektivitet över brett frekvensområde, Den säljer så bra att den nu lever nu sitt egna liv. Finns här: http://www.rangeant.com

Långt från allt leder till patent men nuvarande patent-portföjen visar att det finns ständig aktivitet med utveckling av ny teknik.

Detta är en del av vad som händer i min verkstad/lab. Länkar är inte för att visa vem som pissar längst utan visar att det finns konkret dokumenterat arbete som resultat av min verksamhet, inte bara tomt prat, samt att du kanske nu bättre förstår varför det är mycket verkstad som sker i ett utrymme som kanse mer påminner om ett RF-laboratorium med alla verktyg och instrument, det råder konstant utveckling och verktygs och materialkunnnadet är genom åren upparbetad kunskap på ett sätt som du antagligen inte haft som fullt så stort intresse för. Inget fel i det, men du hoppar i den mindre genomtänkta lådan om du försöker lära mej om vanliga verktygs duglighet och din aversion mot ordning och verktygsvård som väsentliga vid kvalificerat arbete finns inte plats för i min verksamhet. Det ger bara dåliga vibrationer.
Nog borde du lärt dej bättre om vikten av att sköta dina verktyg om du jobbat aktivt i många år i verkstadsbranchen och kanske även anförtrotts maskiner och verktyg av värde?

> Skiftnyckel är sällan ett bra verktyg... Torx får gärna ersätta insex ... .MIG är också ganska tveksamt...
Jag försöker hjälpa dej med insikter hur saker fungerar, inte snurra bort på andra svetstekniker eller alternativ som kan ha tveksamma fördelar till skiftnyckeln.
Om du nu alls kan hantera en skiftnyckel eller MIG-svets så begrep du kanske också att det var försök till enkla jämförelser för att du skulle förstå t.ex. lödproblematik eller vad som räknas som acceptabelt uppförande i en modern verkstad men du trillar vid väldigt lätt vid sidan och undviker ämnet genom att berätta att du har andra verktyg och svetstekniker.

Författare:  Klickmans [ 18.08 2020-02-12 ]

Glenn skrev:
Nej, du har så kallat "nocelan" fluss, alltså skadar inte flusset om det får vara kvar.

Däremot brukar jag göra rent för det ska se snyggare ut. ...Speciellt om man fortar och postar på interwäbbs.

200% Zoom så kunde även jag läsa det finstilta.

Tack för tipset, du har rätt.

Det ska inte bara funka, det ska även se bra ut på bild.

Författare:  Oh Qrap [ 08.16 2020-02-13 ]

Imponerande portfölj men det faller fortfarande under skyddad verksamhet vilket är min poäng, att räkna grader på en skiftnyckel i hopp om att berättiga det mer än på pappret en hyfsad uppfinning. Företagssagan slutade ändå lite krasst som Bahco by Kina =) Knipex som jämförelse med snarlika anor har lyckats bättre på den punkten och eftersom deras huvudsakliga affärsidé/produkt är just tänger är det inte så konstigt att det är dom som har en i sammanhanget duglig tångnyckel. Fördelarna mot en skiftnyckel är att det går att hålla ett moment där en tumskruv inte är på samma skala och vid omtag behöver inte käftarna helt släppa mutter/skruvskallen som för en skiftnyckel. Sen används parallelltänger för andra applikationer medan en skiftnyckels tveksamma rykte fastnat där det krävs mest moment och den kanske presterar som sämst, moment 22. Misskötsel av skiftnycklar som åker i backen kanske händer av en anledning..

Det är nog en sak att arbeta med utveckling av nya komponenter jämfört med att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen. Insikten leder då till att det kliar i tänderna när tar upp den ena sämre standarden än den andra som exempel.

Tesla har imponerande användargränssnitt och tillhörande faktorer men bilarna i sig är B-produkten, det blir intressant att se hur de står sig framöver när garantierna sinar och andra tillverkare ställt om sig mer.

Författare:  E Kafeman [ 18.28 2020-02-14 ]

>Imponerande portfölj men det faller fortfarande under skyddad verksamhet vilket är min poäng, att räkna grader på en skiftnyckel i hopp om att berättiga det mer än på pappret en hyfsad uppfinning.
Bilden med graderna utritade på verktygen var en enkel förklaring till konkreta design-problem som de som inte är vana vid verktygsdesign inte alltid tänker på, såsom anledningen till att vinkeln på skiftnyckeln är vald som den är. För tångnyckeln är huvudets vinkling en begränsning eller material-optimering beroende på hur man ser det, inbyggt i designen, som den delar med sin nära släkting, polygripen.
Hur bra skiftnyckeln är som totallösning vad gäller att dra muttrar kan diskuteras, den är usel när man behöver dra moment eller få jämnt momentspridning och det ger inte alltid bästa åtkomligheten där fasta verktyg oftast är bättre och även om undantag finns har den inte spärrnyckel-funktion.
Den går att fördärva men det går rätt lätt att fördärva fasta hylsor också om man vill.

BACHO sålde i snitt en miljon svensktillverkade nycklar om året i 100 år. Under tiden gjordes 3 mindre uppgraderingar av grunddesignen.
Få verktyg som lyckas sälja samma modell i så många år, så det var definitivt en extremt lyckad uppfinning för tillverkaren och som betydde väldigt mycket för svensk verkstads-industri.

Prova om det stämmer, det pappret visar, hellre än att yra om "skyddad verksamhet". Som egen företagare inom R&D, där man ska kunna erbjuda större företag något av värde som de själva inte redan har bedriver man knappast skyddad verksamhet och jag har åstadkommit en hel del i den vägen av värde för verkstadsindustrin även om jag inte kan mäta mej med skiftnyckelns framgångar.

Förmodar att det är ett försök till förolämpning från din sida att påstå att jag bedriver skyddad verksamhet, som det på något sätt skulle finnas grund för sett från din synvinkel. Det säjer som bäst något om din referensram och kunskap i ämnet.

>Det är nog en sak att arbeta med utveckling av nya komponenter jämfört med att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen.

Ja du känner säkert till att somliga av mina kunder har sedan länge väl uppstyrda krav vad gäller underhållsteknik med utöver reservdelshållning material-provning enligt olika standarder och underhålls-manualer för alla tänkbara scenarion av händelser i verkligheten, för att bara nämna en del.

Även det civila kan vara krävande såsom bulten med inbyggd antenn, den ska klara sej att på ett enda batteri hålla koll på så inte ett vindkraftverk tappar sina vingar i 10 år och efter den tiden vara servningsbar.
För testning använder vi snabbåldring i olika klimat och temperatur-kammare och just i detta fallet med kraftiga vibrations-tester motsvarande 10 års kontinuerliga vibrationer. Det mesta kan slakna vid sådan tester.

Därtill kommer många miljö-krav. Det gäller i synnerhet elektronik där många olika material kan förekomma och kan vara väldigt svåra att göras spårbara i produktkedjan.
Halogendirektivet omfattar ämnen som Fluorin, Klorin och Bromin som främst förekommer i olika plaster. Fluorin är också den aktiva beståndsdelen i munsköjvätskan som man delade ut i grundskolan, men som nu är förbjudet i elektronik enligt RoHS (max 1000ppm).

En annan variant på att "vara utsatt för elementen" är åldringsegenskaper och vävnadpåbyggnad när man placerar antenner och sensorer i människokroppen en längre tid. Trots vävnadspåbyggnaden ska implantatet kunna identifieras och ersättas utan risk för patienten vilket nu är extra komplicerat då RoHS2, en miljöcertifikation som trädde i kraft för ett år sedan nu inkluderar tidigare undantagna gruppen implantat som ofta använder plast-ämnen som nu är förbjudna att tillverka som reservdel till redan inmonterade implantat.
Redan implanterade kablar och antenner är ofta skyddade av sådan plast och byte av plastmaterial innebär nya dielektriska egenskaper, vilket gör att antenner måste omdesignas vid utbyten och ställer till oreda i vad som är tillåten reservdel om ens kunden vet om att den gamla produkten inte längre får produceras. Det blir tyvärr till patienten, RoHS2 säjer att du inte får repareras något mer och godkända alternativa delar saknas.

>...att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen. Insikten leder då till att det kliar i tänderna när tar upp den ena sämre standarden än den andra som exempel.
Är det ett påhopp om att jag inte sköter underhållsbiten, dåliga verktygval eller val av fel svets-aggregat som kliet bottnar i?

Som jag förklarade var avsikten att visa enkla exempel som utgick ifrån vad jag trodde skulle nå fram till dej och din nivå.
Du förkastade MIG som jämförelseobjekt då MMA skulle vara bättre vilket är fel.
Det är inte bättre svetsmetod och är sämre jämförelse med mjuklödning, vilket var ämnet för tråden.
Att påstå att MMA är bättre än MIG är som att påstå att gul färg är bättre än röd.

MMA är sällan förekommande i min verksamhet. Det finns ett par av gamla sortens omformare, köpta billigt av Big Bengt på 80-talet. De var tänkta till något helt annat än svetsning.
Har även en special som ersätter bilens växelströms-generator. Den levererar både laddning till batteriet och kan leverera svetsström. Denna senare var tänkt för den som behövde reparera maskiner ute på fältet men samtidigt kom 12Volts bärbara tyristor-aggregat som gjorde byte av generator överflödigt för fält-jobb.
Använder MIG och elektrisk fusions-svets mest för husbehov för att reparera och bygga om egna maskiner.
Har många olika typer av svetsar anpassade efter min verksamhet.
Har svets avsedd att fästa trådar tunnare än ett hårstrå på ytor som ej enkelt är lödbara eller där man vill undvika hög värme-spridning. Det är en hembyggd elektrisk punktsvets där man styr urladdnings-energin efter en tidskurva.
På motsatta änden av storleks-skalan finns hårdlödning. Vällning fixar jag om så krävs. Med vällningen undviker man att smitta materialet med metall från svets-elektroder och skapar helt homogena skarvar. Har ingen smedja men har varit förvaltare för en sådan som jag numera kan låna vid behov.
Sista svetsjobbet var att steloperera ett gångjärn på egna glasögonbågar i nickellegerat järn, ett material som likt skiftnyckeln har stark svensk anknytning och det var svensk upptäckare av nickel.
Handhållen utraljuds-svets har jag haft. Fäste plast mot plåt som ett alternativ till heat-stacking som förr var modernt i mobiltelefoner, där antennen utgjorde en tunn metallyta förstärkt av en plaststruktur.
Skulle gärna skaffa en laser-baserad fusions-svets av nyckelhåls-typ mest för skoj.

Har nyligen varit i Braås och tittat på Volvo BM's tillverkning av dumprar. Heter iofs Volvo CE numera men det finns det ingen som vet vad man menar. Man kör in plåt och transmission i ena änden av fabriken och ut rullar färdig dumper.
De har mycket svetsaggregat utefter produktionslinan men MMA är sällsynt. Mest robotmonterade MIG och punktsvets. Jag besöker dom lite då och då så får nog påtala nästa gång att deras svets-val orsakar tand-skaller hos dej.
De har en ny lina med sk Jigless Welding, detaljer sätts samman genom att robotar programmeras att hålla bitarna i en viss position medan en svetsrobot sätter samman detaljerna. Ger stor flexibilitet för mindre serier där man kan skifta mellan olika sammansättningar när som helst.
En liten kul sak från verkstaden där man på bilden monterar bakre bakaxeln:
Bilaga:
CE_bakaxel.jpg

De begriper nog inte bättre utan borde gömma den för allmänheten.

>Det är nog en sak att arbeta med utveckling av nya komponenter jämfört med att sedan serva efter att dom blivit utsatta för elementen. Insikten leder då

Vad hoppas du uppnå dina påstådda "insikter"?
Vari består insikterna? Rör det alls mej, mina svets och verktygsval eller mina sätt att sköta underhåll, från en som själv deklarerat underhåll som överskattat?

>det faller fortfarande under skyddad verksamhet vilket är min poäng,
Vilken är poängen?? Att du identifierat min verksamhet som på något sätt skyddad?
Från min sida är det något mer skyddat att vara anställd med fast månadslön oavsett om kunderna tycker att man gjort skäl för lönen den sista tiden.

Författare:  Palle500 [ 19.20 2020-02-14 ]

Skiftnyckel på löpande bandet? Används nog vid skiftbytet.
Du har så rätt E Kafeman. Är kul och läsa dina träffsäkra argument.
Kanske du enkelt kan förklara varför en järnplaterad lödspets håller sig ren och blir så fint förtennad, jämfört med en kopparspets alt mässingspets?

Författare:  TomasL [ 19.34 2020-02-14 ]

Därför att tenn och koppar/mässing legerar sig lätt, tenn och järn inte så mycket.

Författare:  Palle500 [ 20.33 2020-02-14 ]

Tackar. Men varför flyter tennet ut så fint på järnet?

Författare:  TomasL [ 20.37 2020-02-14 ]

Tack vare flusset. Tenn väter det mesta. dock inte Al mm

Författare:  Oh Qrap [ 11.26 2020-02-15 ]

E Kafeman skrev:
Bilaga:
CE_bakaxel.jpg

De begriper nog inte bättre utan borde gömma den för allmänheten.

Det var lite kul faktiskt :D

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme