Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Jag startade motorn och kopplade på oscilloskopet. Det verkar som att det är fyrkantsvåg som följer varvtalet. Bilden visar tomgång.
Spänningen låg runt 13-15V på tomgång såväl som på ca 1/4 gas så det är nog reglerat för att vara kompatibelt med 12V-instrument.

Dock är det två saker som jag undrar:
1. Hur kan jag ta reda på hur mycket signalen kan driva? Jag tänkte att jag skulle driva en opto-kopplare men det finns kanske smartare sätt?
2. Konvertering mellan signal och faktiskt varvtal är ju inte given, men jag tycker ju att när den går på tomgång så låter det ungefär som ca 500rpm och eftersom det då visar 48Hz så kanske det helt enkelt är x10 så att 48Hz betyder 480rpm. Men det är ju bara en gissning, finns det något enkelt sätt att få fram exakt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av l2t »

480 rpm låter väldigt lågt, skulle mer gissa på 800-900 rpm.
Sen hur mycket man kan lasta ner utgången så skulle jag tro att driva en optokopplare inte skulle vara något problem.
Det rör sig väl bara om några mA.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av limpan4all »

Hertz till RPM så behövs lite olika saker.
Först Hertz är svängningar per sekund.
RPM är varv per minut.
Så om det vore en puls per varv så blir det 48*60=2880 RPM
Om det är en fyrtaktsmotor och en puls per tändningstillfälle så blir det 48*60*2=5760 RPM
Så gissningsvis så är det mer än en puls per varv.
Troligen så kommer pulserna även när motorn är avstängd. Med tändningen på och kabeln till tändstiftet bortkopplad. Vrid motorn och räkna pulser.
Jag gissar på 4 pulser per varv.
Då skulle din tomgång ligga på 720 RPM vid 48Hz vilket verkar rimligt.

Återkom efter mätning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Tack för era svar :)
Ja, signalen borde ju kunna driva några få mA. Nära motorn med tändsystem och allt så måste ju signalen vara ganska robust.

Mycket bra förslag, dock så har motorn inte batteri så den måste vara igång för att ha ström :humm:
Men jag kom på en sak, den har ju en pick-up spole som ger puls till CDI-boxen en gång per varv(tror jag). Kanske skulle jag kunna koppla oscilloskopet dels till pick-up spolen och dels till signalen för varvräknaren. Då borde jag kunna se på oscilloskopet hur många "varvräknarpulser" det blir i mellan pick-up pulserna.
Annars skulle jag kunna filma motorn på tomgång och sen spela filmen långsamt och räkna varven i slowmotion :humm:

Jag ska absolut testa nått av alternativen för det blir lite dumt att gissa och sen få fel varvtal något 100-tal upp eller ner. Återkommer med resultatet :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag mätt på pick-up spole(blå) och varvräknar-signal(gul) samtidigt. Första bilden tomgång och den andra bilden är med lite gas. Frekvens-angivelsen för blå hoppade lite upp och ner, kanske för att jag inte ställt in oscilloskopet helt rätt då signalen blir negativ.
Men pick-up triggar en gång per varv så det ser ut som att fyrkantsignalen har 3 cykler per varv. Borde ju bli 48Hz * 60s = 2880 och sen 2880/3 cykler = 960rpm tomgång

Stämmer det? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar