WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webserver?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webserver?

Inlägg av DanielM »

Jag har sett att det finns något som heter ESP8266. Jag menar inte mikrokontroller, utan själva WiFi-modulen ESP-01 ESP8266.
https://www.electrokit.com/produkt/esp- ... ifi-modul/

Jag har även hittat ett bibliotek till den här:
https://github.com/itead/ITEADLIB_Arduino_WeeESP8266

Jag brukar skriva om Arduino C++ bibliotek till STM32 C bibliotek. I detta fall så handlar det om en .h fil och en .c fil. Detta ska vara en enkelt match. Men detta bibliotek är bara grunden för att ansluta. Mina frågor till er är:

1. Kan man använda detta bibliotek för att just skapa hemsidor t.ex. knappar och liknande så man kan kommunicera med mikrokontrollern?
2. Eller måste man gå på ett kraftigare bibliotek? Typ denna https://github.com/esp8266/Arduino/tree ... 66WiFi/src
3. Är det värt att man lägger ned tid på att skriva om detta bibliotek WeeESP8266 till STM32 kod?
4. Finns det några begränsningar i denna WiFi modul?
5. Är detta bibliotek(första) gjort för TCP/IP kommunikation dvs Socket?

Jag har som mål att göra hemsidor för styrning av I/O's hos inbyggda system :)
Vad säger ni? Har ni några rekommendationer.
Jag vet att det finns en STM32 manual för LWIP. Jag testade den, men den är föråldrat och koden fungerar inte för man "måste klippa och klistra" C kod från andra projekt som någon har gjort för många år sedan. Allt slutade med att den saknar filer. Kändes inte stabilt med andra ord.

Så vad tror ni om denna lilla WiFi modul på en STM32? Kan man göra ett under, eller blir det bara ett Hello World?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av svanted »

undrar du vad man kan göra och inte med en mikrokontroller?
svar = vad som helst med begränsning på prestanda och programutrymme....
The ESP8266 is a low-cost Wi-Fi microchip, with a full TCP/IP stack and microcontroller capability,
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Jag undrar om jag kan skapa en hemsida med detta bibliotek som jag länkade först.

Eller vad kan jag göra med det?
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 530
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sommarlov »

Jag svarar inte på din fråga rakt av, jag tänkte istället berätta vad jag gör/gjort. Jag har en hög (10+) iot devices i huset som alla baseras på ESP8266. Denna cpu+wifi kombination har jag då fixat att styra/läsa mina temperaturgivare/ivt-värmepump-läsare/868mhz-väderstations-lyssnar/etc tillsammans med att ha en webserver på esp:n för att kunna via en html sida läsa/skriva/styra mina funktioner, och sen rapportera status till min MQTT server. För mig fungerar det ypperligt.
Esp:n har dock inte massivt med minne, man kan inte lägga stora siter på den.

Du kan söka på forumet på mina postningar, så ser du lite vad jag har gjort för projekt med den (Läsa data från Sparsnäs, styra portabel aircondition etc).

Jag kan inte svara på dina STM32 frågor, eller konverteringar till den. För mig är ESP8266:en tillräcklig.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

I biblioteket så finns det två funktioner "send ()" och "recv ()".

Är det meningen att jag ska kunna skicka AT kommandon + htmltext to till esp8266 som då sedan visar upp detta inför en webbläsare?

Jag vet att en webbserver skickar htmltext till min webbläsare. Men jag har som önskemål att starta upp en webbserver med just detta bibliotek.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 530
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av sommarlov »

DanielM skrev:I biblioteket så finns det två funktioner "send ()" och "recv ()".

Är det meningen att jag ska kunna skicka AT kommandon + htmltext to till esp8266 som då sedan visar upp detta inför en webbläsare?

Jag vet att en webbserver skickar htmltext till min webbläsare. Men jag har som önskemål att starta upp en webbserver med just detta bibliotek.
Jag hänvisar dig till https://github.com/esp8266/Arduino samt https://www.esp8266.com/ som har massor av information om hur esp:n fungerar, både i default läge då du skickar AT kommandon till den, men även hur du kan programmera den själv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av Klas-Kenny »

För AT-kommandon kan ju Espressif's referens för just detta vara en bra start.
https://www.espressif.com/sites/default ... set_en.pdf

Ser i en snabb koll ut som att det finns stöd för att köra råa TCP-sockets.
Att sen implementera HTTP ovanpå detta får du då lösa i STM32, antingen om du hittar ett färdigt lib eller om du skriver det själv.

Lär finnas gott om exempel på hur man implementerar en HTTP-server i C ifall man googlar lite.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Hur mycket jobb är det att använda AT-kommandon för att bygga en HTTP server?

Som jag uppfattar detta då måste man först ansluta sin router(DHCP server). När man har fått anslutning så måste man lyssna efter POST? När man har fått en viss POST så ska man skicka tillbaka HTML text via AT-kommandon?

Eller är det mer komplicerat än så?

Man kan väll säga att jag behöver inte alls använda något bibliotek för att åstadkomma detta?
Mest bara skicka AT kommandon i form av text via UART? STM32 har ju en utmärkt funktionalitet för UART.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av TomasL »

Jösses, du bör kanske först läsa på hur en web-server fungerar, samt även hur nätverkstrafik fungerar, det finns mycket skrivet om detta.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Eller om man "youtuba" sig fram så sparar man tid.

Dessa två filmer visar hur man använder ESP8266 ESP-01 med enbart AT-kommandon för att t.ex skicka data till webbläsare och hämta responsdata.



Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av TomasL »

Riktigt så enkelt är det inte, du måste skriva en webserver som du har i din inbäddade provcessor, sedan måste du skapa en websida som webservern kan läsa, vilken också ligger i din inbäddade processor.
Beroende på, så behöver du en TCP/IP-stack, en DHCP-Klient samt en bunt andra saker för den grundläggande kommunikationen över Ethernet/internet.

WEB-läsaren skickar ingenting, den visar enbart det som finns på web-sidan som din inbäddade web-server skickar till webläsaren.

Och, ja du kan säkert youtuba ett par år innan du begriper hur det funkar, enklare är ju att läsa en bok, och labba med de exempel som finns i böckerna.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Men är inte en enkel webbserver en loop som ständigt läser utav POST. När den har fått en som knackar på dörren så skickar webbservern HTML-kod tillbaka i form utav bytes. Sedan är det upp till webbläsaren att visa upp denna HTML-kod?

I filmerna där så visade dom hur man anslöt esp8266 till en router och öppnade upp en hemsida på esp8266. När man går in på hemsidan t.ex 192.168.1.10 så fick användaren skicka ett AT-kommndo med text. Texten visades sedan upp på användarens webbläsare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av TomasL »

Nej, naturligtvis inte.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av DanielM »

Jag hoppas du förstår att jag argumenterar kring hur AT kommandon kan ansluta DHCP och skicka data?

Inte hur webbservrar är egentligen uppbyggd som. Det är ju därför AT kommandon existerar. För att man ska kringå det där svåra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: WiFi modul med UART/SPI- Hur skapar man alltså en webser

Inlägg av TomasL »

Du pratar i nattmössa, AT-kommandona är egentligen kommandon för att prata med ett gammalt modem, det hittades på av Samuel Hays för hans modem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hayes_command_set

Det blev sedemera standard för att styra traditionella modem, och har ingenting med HTTP eller liknande att göra.
Skriv svar