Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Linux

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

lillahuset skrev:Om man följer den här tråden så kan man bevittna en häpnadsväckande resa. Snurrar kompassnålen så fort? 8)
rvl skrev:Ja, många vändor och en litet diffus kravspecifikation. Oklart vad som gjorde att Arduino duger när inte Nucleo dög?
Jag blev snål. Jag insåg också hur mycket arbete det är med DAM moduler. Hade dessa kostat 400 kr så hade jag köpt en för att leka med. Men 2000 kr för en modul som kan läsa av analoga och digitala signaler, nja.

Hälften av mitt jobb handlar om forskning och utveckling under tidspress. Oftast så brukar jag sätta upp många laborationer med enkla PLC system, men nu är laborationerna så avancerade så att dem kräver en PC + beräkningskraft.

Allt jag behöver är en liten mikroprocessor som fungerar som en I/O-modul för USB. Visst fungerar ADAM moduler, men då ska man sätta igång och förstå dessa då också.

Kom även på att vi använder även 0 till 4.5 volts givare här på bygget.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av mankan »

Någon av dessa kanske kan vara något?
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Där har vi något som verkar vara prisvärt och säkert! :tumupp:

Påminner mig lite om Controllino, vilket är en Arduino i PLC format.

Jag ska tänka på detta när jag ska utföra ett mer seriösare projekt som ska bli permanent. Men troligtvis blir det ett befintligt färdigt system som kostar skjortan.

Men för enklare laborering t.ex. mäta kraft eller ljus så tror jag en Arduino fungerar utmärkt för mig.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

På jobbet mitt brukar vi använda dessa. Kostar ca 1000 kr och varje kasett till den kostar en 500-lapp. Bra pris.

Det skulle vara häftigt om man enkelt kunde komma åt dessa utgångar och ingångar med hjälp av java.
Men all information är nog låst så det är ingen idé att försöka.

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av mrfrenzy »

Självklart kan du det, finns massor av modbusbibliotek för java.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Låter fint med färdigt bibliotek. Så du menar att jag behöver bara införskaffa en sådan I/O modul och sedan sätta adressen på den och sedan koppla upp den på nätverket. Där efter ansluter jag den med mitt javaprogram?

Jag har jobbat mycket med Crevis I/O moduler och dem är mycket bra och stabila. Inte dyra ens är dem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av mrfrenzy »

Ja om den stödjer modbus så ska du kunna det. Jag har aldrig använt prylen men det står modbus på bilden.
Hela grejen med standarden är ju att du ska kunna blanda utrustning från olika tillverkare och dom pratar med varandra på ett standardiserat språk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av TomasL »

Nja, jag tolkar det som att det är en EtherCat burk, Modbus används enbart för att konfigurera den.

Att tillägga, en gång i tiden var modbus enkelt och kompatibelt, i dag är det tyvärr inte riktigt så enkelt.
Man får tänka sig för när man blandar olika fabrikat, och även ibland när man blandar olika modeller av samma fabrikat.
I princip så behöver man i dag en enskild driver för varje typ av apparat, och det är inte alltid säkert att man ens kan lägga dem på samma nät.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av mrfrenzy »

Hmm, när man kollar manualen hos Beijer ser det ut som man kan läsa och skriva det mesta via Modbus, men även Ethercat verkar gå enkel att nå från Java, och som du säger är det olika drivrutiner för varje enhet.

En "drivrutin" gör man dock på fem minuter. Det är bara frågan om att kolla manualen vad dom olika parametrarna heter.
Exempel som funkar med tre olika Beckhoff-enheter över Ethercat:

System.out.println("BusVoltage: " + ihmcEtherCATIMU.getBusVoltage() + " Q: " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qs() + " " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qx() + " " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qy() + " " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qz());
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av TomasL »

Nja, nu menar jag de lite mer grundläggande prylarna som Kommunikationshastighet, antal databitar, stoppbitar, paritet osv.
Samt att en del använder 0-baserade adresser och en del 1-baserade adresser, en del blandar 16 bitars data med 32 bitars data, en del använder enbart flyttal, en del använder heltal osv.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

TomasL skrev:Nja, jag tolkar det som att det är en EtherCat burk, Modbus används enbart för att konfigurera den.

Att tillägga, en gång i tiden var modbus enkelt och kompatibelt, i dag är det tyvärr inte riktigt så enkelt.
Man får tänka sig för när man blandar olika fabrikat, och även ibland när man blandar olika modeller av samma fabrikat.
I princip så behöver man i dag en enskild driver för varje typ av apparat, och det är inte alltid säkert att man ens kan lägga dem på samma nät.
Så att använda http://easymodbustcp.net/en/ är ingen lösning för en godtycklig kinesisk I/O modul som kopplas in på nätverket?
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

mrfrenzy skrev:Hmm, när man kollar manualen hos Beijer ser det ut som man kan läsa och skriva det mesta via Modbus, men även Ethercat verkar gå enkel att nå från Java, och som du säger är det olika drivrutiner för varje enhet.

En "drivrutin" gör man dock på fem minuter. Det är bara frågan om att kolla manualen vad dom olika parametrarna heter.
Exempel som funkar med tre olika Beckhoff-enheter över Ethercat:

System.out.println("BusVoltage: " + ihmcEtherCATIMU.getBusVoltage() + " Q: " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qs() + " " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qx() + " " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qy() + " " + ihmcEtherCATIMU.getIMU0qz());
Kan du länka till denna manual som du läser? Jag tror jag börjar med ModBus då kinesiska I/O moduler som använder ModBus är väldigt billiga på Ebay.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av mrfrenzy »

Det Tomas pratar om blir problematiskt är om du köper PLC, I/O-moduler och servodrivare från fem olika tillverkare och försöker få dom att prata med varandra.
Om inte någon har gjort drivrutiner så dom pratar på samma adresser mm funkar det inte.

När man själv skriver koden i Java spelar det ingen större roll, det gäller ju bara att ta reda på adresserna som gäller den aktuella modulen och lägga in i sin kod.

Den kod jag klistrade in igår var exempelkod från första biblioteket som kom upp när jag googlade "Ethercat java". Det finns många olika att välja på så det är bara att börja laborera.

Samma sak om du googlar "Modbus Java". Kolla github och exempelkod, någon kanske tom har färdig kod för din kinesmodul. Annars hämtar du manualen från kineserna och kollar vilka adresser som ska användas.

Till exempel hos sjhelectronic så finns en PDF länkad bredvid priset på varje produkt, däri står exakt hur man läser dom olika ingångarna.
Beckhoff och finare märken har givetvis samma sak, men jag orkade inte registrera mig hos Beckhoff.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Jan Almqvist »

Det här med "Kommunikationshastighet, antal databitar, stoppbitar, paritet osv." gäller vid Modbus RTU.
Jag tycker att man i första hand bör man välja moduler med Ethernet-anslutning och köra Modbus/TCP.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Okej. Tack.

Jag tänker inte blanda olika märken. Endast ha en PC + router + I/O modul som kopplas in på nätverket.
Skriv svar