Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Linux

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Mr Andersson »

Fördelarna med att göra sina egna kort är att du kan fritt välja exakt vilka funktioner du vill och inte vill ha, t.ex. ethernet-PHY, etc. Och att du får mer kontroll över den fysiska storleken på kortet. Men om ett befintligt kort redan gör allt du behöver ser jag inte inga direkta nackdelar att använda det istället.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Det jag jobbar med är att sätta upp styrsystem. Jag använder mig alltid av befintliga industriella produkter.

"Här är priset på det nya systemet som möter kravspecifikationen"
"Nej. För dyrt"

Det går en månad.

"Okej. Nu är det brottom. Köp systemet oavsett vad det kostar. Du har 2 veckor på dig att få det fungera"

Så blir det när företag är dumsnål från början. För att lösa detta problem så har jag tänkt och använda dessa kort för industrin. Det kanske låter lite dumt men vadå? Jag ska bara ha korten som I/O-modul.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av rvl »

Notera:
LICENSE
STMicroelectronics (“ST”) grants You the right to use the enclosed Evaluation Board offering limited features only to evaluate
and test ST products solely for Your evaluation and testing purposes in a research and development setting. The Evaluation
Board shall not be, in any case, directly or indirectly assembled as a part in any production of Yours as it is solely developed
to serve evaluation purposes and has no direct function and is not a finished product.
If software and/or firmware is
accompanied by a separate end user license agreement (“EULA”), then such software and/or firmware shall be governed by
such EULA.
http://www.st.com/resource/en/license_a ... eement.pdf
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Det var de jag misstänkte. ST korten skall icke användas i produktionen.

Finns det då något annat styrkort som rekommenderas? Målet är att programmera styrkort som kan styras via en PC.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Det normala är ju att man gör inledande utveckling på ett utvärderingskort och sedan utifrån erfarenheterna med det kortet gör en egen specialvariant med anpassning av I/O och annat man behöver.

Vill du ha en "processormodul" finns det ju gott om sådana från Arduino och uppåt men du måste ju ändå ha ett kort med I/O-anpassning till din verklighet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av mrfrenzy »

För enstaka anpassade lösningar som man gör i industrin så är nog PLC det mest lönsamma när man summerar tid och hårdvarukostnaden.
Att bygga från grunden med en microprocessor som ST eller AVR lönar sig när du ska tillverka 50st identiska maskiner eller fler. Det blir ju mycket testning och annat som ska till.

Om Siemens och Allen Bradley mfl är för dyrt kan man kika på enklare alternativ som till exempel Cubloc:
http://comfiletech.com/cubloc/

Det klarar det en hel del men man får givetvis räkna med mindre support från tillverkaren än vad exempelvis Siemens kan ge.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Fast detta är ju byggt på Arduino. Var det inte Arduino och övriga kort som inte ska användas ute på industrin?

Sedan tror jag inte att CUBLOC passar mig. Anledningen är att dessa PLC är lämpat för enklare system. För enklare saker typ öppna en dörr, aktivera lampa, starta en motor med mera. Då använder jag Crouzet's PLC system. Billiga och enkla att komma igång med.

Som sagt. Jag är behov av en PC. Jag tänker inte bygga maskiner. Jag tänker bygga mätutrustning som ska logga i en SQL databas.

Därför undrar jag om man kan använda t.ex. ST kort eller Arduino kort för utgång/ingång för en PC?
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

lillahuset skrev:Det normala är ju att man gör inledande utveckling på ett utvärderingskort och sedan utifrån erfarenheterna med det kortet gör en egen specialvariant med anpassning av I/O och annat man behöver.

Vill du ha en "processormodul" finns det ju gott om sådana från Arduino och uppåt men du måste ju ändå ha ett kort med I/O-anpassning till din verklighet.
Jag tänker inte bygga maskiner eller utrustning som håller upp företagets framtid. Om jag ska bygga maskiner så kör jag påkostade PLC system upp mot 30 tusen. Då får man alltså bara PLC:n. Codesys brukar jag använda då.

För enklare system som inte kräver mer än lite logik så använder jag Crouzet's PLC system. Enkla och billiga att komma igång med.

Men jag tänker bygga mätutrustning som ska logga mätdata i en databas. Det är därför jag är behov av en PC.
Självklart förekommer det styrning också i mätutrustningen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Men om du är en PLC-nisse varför löser du inte det här med en PLC. Såvitt jag vet finns det PLCer med analoga ingångar.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Jag är en PLC nisse och en reglertekniks/laboratorium nisse också. Jag vet att det finns analoga utgångar för en PLC. Men problemet är att man får gå högt upp i pris för att bygga laborationsutrustning med en PLC.

Enligt mig så ska PLC endast användas för enklare system som endast kräver logikstyrning dvs ON/OFF/PWM/Analog. När det komer till laboratorium så är det PC.

Därför undrar jag om dessa styrkort Arduino/ST är väl anpassat för industriell laboration? Jag är endast behov av I/O styrning från en PC.

Allt det grafiska ska ske i PC:n.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Krille Krokodil »

En mindre hittepålösning hade varit att stoppa ett fältbusskort i PC:n och för IO:n använda fältbussmoduler som är gjorda för den hårda industrimiljön.
https://www.hilscher.com/

Eller en Siemens 1200 PLC för 2500 kr och OPC till PC:n.

Eller en datalogger med OPC UA-server inbyggt, http://www.controlengeurope.com/article ... rface.aspx

Annars så ser Beckhoffs Twincat 3 väldigt fint ut om man behöver blanda PC och PLC, där har man WinDOS, C#, Codesys och HMI samlat i ett projekt i Visual Studio.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Det är viktigt att PC kortet ska kunna klara 0-10 Volt, 4-20 mA signaler och ha 0/24 volts utgång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Det kommer du aldrig att få med Arduino eller Nucleo utan egen hårdvara.
Du får nog tänka om och köpa instickskort till PC eller kolla in Adam-moduler (?) och RS485 (tror jag).
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Det tror jag också. Helt fel av mig att fokusera på dessa prototypkort när givarna inte passar. :oops:

Men det grafiska snittet kommer vara skrivet i Java.

Skulle vara riktigt bra om det finns ett USB IO- kort som kopplas in på 24 volt.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Tydligen så ska dem heta: Data Acquisition Module

Rätta mig om jag har fel.
Skriv svar