Zilog Z80!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Zilog Z80!

Inlägg av pelle76 »

Hej!

Häromdagen plockade jag isär en gammal PenPlotter (CalComp Model 83) i hopp om att f inna några stegmotorer till ett litet budgetbudget CNC-projekt som jag planerar. Hittade tyvär inga stegmotorer utan "vanliga" DC-motorer. Iof med inbyggda lägesgivare så lite kul var dom ju ändå...

Men iaf. Det satt en Z80 CPU i plottern. efter lite efterforskning visar det sig att det var en sån som satt i Sega 8-bitars.

Jag skulle gärna vilja använda denna CPU i mitt CNC-projekt. (Hade planerat att använda en gammal P1:a men denna är lite smidigare.) Nu är man ju inte så kung på microprocessorer så jag skulle gärna vilja att någon kickstartade mig lite på området. Vad behöver jag.

Minne? Vilket och hur?
Parallellportsprogrammerare? Vilken och hur?

Bild

Om jag inte fattat helt fel så är väl minnet det som sitter ovanför CPU:n... Men vad är det där till höger som det också står Z80 på?

Skulle gärna vilja ta lite del av ert kunnande :)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det över ser ut som ett EPROM och det till höger är en Z80 CTC (Counter Timer Circuit). Vet inte exakt vad den gör men jag antar den har nån form av timer i sig :)

För att plocka ihop ett fungerande system så behövs nog processorn, ROM, RAM och lite småsaker runt omkring, Du kan säkert hitta ritningar på nätet baserade på en Z80.

För att programmera systemet så bränner du in programmen i ROMet (EPROM, EEPROM, Flash eller nåt likn).

Fast det vore nog enklare att använda en PIC eller AVR som har minne, timers ,serieportar och många andra saker inbyggda i ett chip.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Längst ner till vänster är som sagt cpun, ovanför den har du eprom-minnet (program och dataminnet). Ovanför dessa sitter ram-minnet. Så om man tittar på kortet så har du ju redan minne. Kretsen till höger som heter "Z80 CTC" är en Counter/Timer Controller. NEC-kretsen nere till höger har jag ingen aning om.

Frågan är hur stor adressrymd som behövs? Dvs räcker processorn till. Och är det inga större minnesmängder som krävs så håll dig till sram då det är mycket enklare.

Du kan kolla lite på http://www.z80.info. Där verkar finnas en hel del.
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av pelle76 »

Tackar!
Skriv svar