Jag tycker det är roligt att cadda i paint men samtidigt är det jobbigt så jag skjuter på det och kommer här bara rambla.
1) Uteffekten har inget med klassen att göra (åtminstone vad gäller A, AB och B).
2) För samma anodspänning blir den inre resistansen hos röret som bestämmer uteffekten (MAP-last är Ra=2rp).
3) Uteffekten kan höjas mer än 2dB om (det gemensamma) katodmotståndet hos slutrören avkopplas.
1 gör att det enda som är någorlunda viktigt i push-pull är balanseringen av slutrören för det är där man kan tuna bort distorsion så mycket som möjligt ty två rör från samma batch och märke jobbar mycket lika där dvs jämna övertoner kommer mer eller mindre fullständigt cancelleras fast BARA i klass A.
De andra klasserna kommer på olika sätt ge mera distorsion men dom ger inte mera effekt vilket jag precis tror mig kommit på för säg att PP-rören har en ström-bias på något mindre än halva maxströmmen (Ip, dvs där lastlinjen skär Ug=0), strömmässigt kommer då ena röret typ kunna svinga +0,7Ip och -0,3Ip samtidigt som andra röret svänger -0,3Ip respektive +0,7Ip och när allt adderas inverterat i trafon fås +/-Ip.
Men dessa Klass AB-proportioner kan kombineras precis som man vill och ÄNDÅ få +/-Ip, det blir tom samma sak om man har Klass B med +/-Ip per definition för när ena röret leder levereras Ip samtidigt som det andra röret är strypt och så växlar det.
Med andra ord tycks Klass A, Klass AB och Klass B ge PRECIS lika hög uteffekt!
Som jag ser det är enda skillnaden verkningsgraden som när det gäller trioder i Klass A bara är runt 25% fast där är det roligt att ju högre man spelar desto svalare blir rören
Skillnaden i effekt när man jämför två rörtyper och kör samma lastimpedans och matningsspänning har BARA med den inre resistansen hos röret att göra.
Byter man t.ex från 807 (rp~1250 Ohm) till KT88 (rp~625 Ohm) och kör samma lastimpedans så får man högre uteffekt motsvarande c.a 50% har jag precis skissat på, detta har att göra med att speciellt spänningssvinget blir större, följer man med med MAP-last (RL=2rp) så är vinsten istället 100% ty strömsvinget blir dubbelt samtidigt som last-impedansen halveras.
Williamson vägrade men Morgan Jones "Valve Amplifiers" nämner på ett streckat sätt att det gemensamma katodmotståndet borde avkopplas.
Jag är lite osäker på detta för jag har alltid tyckt att det inte behövs ty det är en virtuell jord (så länge man kör Klass A) samtidigt som jag börjat lura på om inte man tjänar autobias och därmed nästan 10% i spänningssving OM man avkopplar vilket med andra ord blir runt 2dB högre uteffekt.
Ingen gigantisk mängd mer men med rörförstärkare leker man med ofta med ganska små effekter och om man, som jag precis håller på med, bygger en högtalare som är extra segdriven...
Av mekaniska skäl börjar jag nu fundera på om jag inte skall skippa Williamson's koncept med gemensamt Rk och istället köra ett Rk per rör som jag också avkopplar med ett par lytar på 330uF/50V (Rk kommer hamna på runt 560 Ohm), gemensamt Rk innebär nämligen en del korslagda kablar i chassit vilket jag inte gillar.
Jag betraktar som sagt inte den strikta klassen hos rörslutsteget som så viktigt men däremot är faktiskt balansen hos strömmarna ganska viktig vilket dock beror på hur OPT är funtad, mina halvkassa toroid-OPT har inga problem med 20mA skillnadsström men Lundahls UTAN luftgap kan få problem, dock är det busenkelt att införa luftgap i Lundahls C-kärnor och kanske jag gör det beroende på hur långt över 100H jag kommer i induktans när jag lindar dom.
Så för att göra den mekaniska designen snyggare i mina KPA_B och samtidigt optimera uteffekten så ser det ut att bli separata Rk med var sin avkopplingskonding OCH en bygel som kan klippas upp för tillfällig potjustering av balansen varvid man efteråt mäter pot och tar bort pot samt löder in ett fast motstånd och får då balans i slutrören, billigt enkelt och "Good Enough".
En annan sak jag lurar på är att nyttja katodföljare för att driva 807-gallret positivt och därmed komma upp i en uteffekt som är högre än för KT88, i detta fallet är det dock obligatoriskt med avkopplad Rk ty "massa" gallerström flyter.
MVH/Roger
PS
Knepigt att det inte finns några kurvor på positivt galler vad gäller KT88, 807-kurvorna är jättelinjära

Tror nu jag plötsligt fattar varför Williamson inte avkopplade det gemensamma katodmotståndet hos slutrören, kondingar över 100uF fanns inte att tillgå på den tiden för märk att han nyttjar "ynkliga" 8uF oljekondingar till nätdelen...