Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CNC

Inlägg av PopUnoNkoK »

Hej

Jag har en Kina CNC fräs med det intetsägande namnet CNC 3040 som har stått och samlat damm i flera år. Jag fräste någorlunda aktivt innan dess men blev aldrig riktigt bra på Feeds and Speeds. Bla för att jag testade så många olika material osv.

Jag tänkte nu testa att bli lite mer trygg med inställningarna för att fräsa Plywood med 3mm och 6mm Endmill.

Jag tror att jag kan hålla ca 10 000 rpm med spindeln, den är något uppgraderad från orginal men jag minns inga specifikationer på den nu.

Jag har lite olika frässtål med olika antal skär osv. Både Kina stål och märkes från en tysk leverantör som jag inte minns namnet på. Först och främst är det nog att fräsa konturer på 2d delar.

Som ni hör är det extremt diffusa parametrar så det jag undrar är om någon kan hjälpa mig med en grov utgångspunkt på vad jag ska köra med för inställningar när jag gör i ordning för fräsning.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Formax51
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av Formax51 »

Hej
Du har inte angivit diameter eller antalet flutes på pinnfräsar...

Men gå in på ex smaskin.se kolla data på någon liknande typ du har... går väl att börja med alu som utgångspunkt.. men plyfa är ju mjukare så går nog att köra lite hårdare.

Sedan är det bara att räkna med hjälp av nedanstående formler.. finns rätt många bra appar till telefonen oxo där det är lätt att kolla lite olika värden.
Cutting speed Vc brukar vara angivet.. sedan bara räkna baklänges vilket varvtal det ger på spindeln.. sedan beräkna vilken matningshastighet (Feed) som blir lämplig



Cutting Speed Vc=π×D×n÷1000,
Spindle Speed n=Vc÷π÷D×1000,
Feed Vf=n×fz×Z,
Feed per Tooth fz=F÷(n×Z),
Vc=Cutting Speed,
π=The Circular Constant,
D=Diameter,
n=Spindle Speed,
Z=Number of Flutes
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av PopUnoNkoK »

Ser att det gick att tolka min text som att jag menade 3mm eller 6mm plywood. Ber om ursäkt för det.

Jag menade att jag framförallt har pinnfräsar i diametern 3mm och 6mm. Pinnfräsarna med diameter med 3mm har jag ett antal olika typer (läs olika antal flutes). Medans mina 6mm pinnfräsar har alla 4 flutes.
Igår testade jag lite med 6mm stålet med 4 flutes.

Problemet är att jag inte minns vad det är för specifika frässtål jag har. Alltså jag har inget sätt att ta reda på vad "dom" rekomenderar för Vc tyvärr.

Så. För att ställa två mer specifika frågor om du har tid/ork att svara.

Vad skulle du/ni rekomendera för RPM och Feed för en 6mm flat endmill (Kina) med 4 flutes.
Vad skulle du/ni rekomendera för RPM och Feed för en 3mm Fishtail endmill (Tysk kavalite) med 2 flutes.
Materialet som det gäller är Plywood. (Har både 4mm tjock och 12mm tjockt)

Tacksam för varenda "pointer" som jag kan få i rätt riktning.




PS Igår körde jag med 6mm flat endmill (Kina) med 4 flutes i 700mm/minut med 10000 rpm med ett djup på 3mm. Det funkade men kändes onödigt "hårt" i min maskin. Kanske ska köra på samma data men med mindre djup på spåret. Typ hälften eller nåt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 25190
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av JimmyAndersson »

”Jag har en Kina CNC fräs med det intetsägande namnet CNC 3040”

Just 3040 är ett vanligt modellnamn i CNC-svängen. Det finns några här som köpt en sådan.
(Sedan vet jag inte om det finns olika modifierade varianter hos olika tillverkare. Någon vet säkert mer om det.)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6058
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av lgrfbs »

jag tror det fanns en variant som var 3,17 på skärdiametern förr, hur som:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=2253
Så funkade den riktigt bra i trä.
Se mitt inlägg:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 3#p1479193
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av PopUnoNkoK »

Lgrfbs: Snyggt. Jag försökte läsa G-koden som du delat i ditt inlägg. Tolkade jag den rätt med att du körde 1 mm per pass? Körde du nått i bredd för att få ett bredare spår eller körde du bara fräsens bredd?

Förövrigt så körde du juh betyyydligt snabbare matning än vad jag törs göra. =)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6058
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av lgrfbs »

Vilken av de två filerna i zip-filen är det du tänker på?
Matningen var mycket lugnare i version 0.0.01 av programmet typ, fann att med det verktyget så gick det att blåsa på ganska bra.
Upptäckte också att jag hade z0 -1mm i materialet så när jag skulle återstarta mitt i programmet så drog verktyget i väg med G0 och 1mm ner i plywooden och verktyget överlevd även detta (inget jag rekommenderar att man gör) konturen kördes med verktygets bredd/diameter inget bredare än så.
Sen är det lite olika Z-djup på olika operationer.
En annan sak, det gäller att komma på ett bra sätt att sätta fast ämnet man ska jobba i.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 25812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av Glenn »

Sen rä det väl oftast inte så otroligt kinkigt med varken varvtal eller matning när man kör i just trä ?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6058
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av lgrfbs »

Så är ju.
:tumupp:
Nerre
Inlägg: 23785
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av Nerre »

Blir det inte så att man lätt bränner trät om man kör för låg matning?
thewho
Inlägg: 1097
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av thewho »

"felet" många gör är att mata för långsamt och då bränner man träet precis som du säger.
För en "router" skulle jag säga att man vill hålla >0.03mm/tand. Jag "finfräser" med ca 0.1mm/tand i plywood, men det är en "stadig" maskin med bara 5krpm spindel.
Det är också viktigt att man använder fräsar utan helix (eller med svag vänsterhelix) för att få fina skär i trä.
Nerre
Inlägg: 23785
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av Nerre »

Ja det är ju så man får räkna.

Först skärhastighet (varvtal och diameter), det handlar om hur bra skäret skär i materialet.

Sen utifrån varvtalet och antalet skär så får man räkna ut matningen baserat på hur mycket material varje skär ska avverka.

Ett ganska vanligt misstag vid svarvning i metall är väl att man tar för litet finskär. Farsan lärde mig att om man svarvar "manuellt" så tar man först ner till ett par tiondelar för stor diameter, sen mäter man vad man ligger på och ser till att sista skäret i alla fall tar typ en tiondel. Som jag förstod det så innebär finskär på så lite som ett par hundradelar att skäret ofta inte "greppar" utan det blir mer att man "nöter" och då fjädrar det undan.

(Jag har ingen formell utbildning i sånt där, men med farsans verkstad i källaren så pulade man ju en del på egen hand och sommarjobbade lite och lärde sig.)
thewho
Inlägg: 1097
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av thewho »

På tal om svarvning, nu är väl de här ganska välkänt men ifall någon inte visste så är det här ett bra sätt att hålla snäva toleranser.
Grovsvarva till säg +0.5mm radie
Låt materialet svalna
Mät dia
"finsvarva" 0.25mm (häften av resterande)
Mät (troligtvis är måttet lite större än vad det teoretiskt borde vara pga. skärkrafterna)
Justera in resten och svarva det sista.
Nerre
Inlägg: 23785
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Utgångspunkt på Feeds and Speeds till Plywood på Kina CN

Inlägg av Nerre »

Ah, ja, uppvärmningen tänkte jag inte på.

Men det var väl nån häromveckan som skrev och frågade om att få nåt svarvat med toleranser på ett par tusendelar. I såna lägen måste ju motfrågan bli "Vid vilken temperatur?"
Skriv svar