Burkpress

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Burkpress

Inlägg av farbrorlarry »

Hej, nu till sommaren går det som alla vet lite extra mycket "plåtbananer" och jag har börjat tröttna på att stampa ihop burkarna så jag skulle vilja ha en press liknande:
http://shorl.com/gomykogredoti
Fast helst skulle jag vilja ha en elektrisk. Går det att få tag på en elektrisk cylinder eller vad det kan heta som gör motsvarande med en elmotor? Vad skall jag leta efter för att hitta något sådant? Eller något annat enkelt tips på hur man skall bygga en.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av PerE »

Skaffa en elektrisk vedklyv och sätt en platta där kilen är så får du ganska platta burkar :wink:
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av farbrorlarry »

De är lite klumpigaste laget, kollat på det med. Egentligen skulle jag vilja ha en glaskross med men de får bli bygget efter.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av squiz3r »

Man kan ju bygga en sån där sak med en spole som man kör en väldig ström genom, då blir det ett så starkt magnetfält att man kan platta till en plåtburk, En sån hade ju varit det lätt coolaste! 8)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av squiz3r »

Hmm... Så den blir inte plattare än så? Då är det ju lite smått onödigt... :)
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av PerE »

farbrorlarry
Om man utgår från själva låddan du länkade till så borde det vara enkelt att byta ut cylindern mot en gängad stång och en lämplig motor som driver stången ner och pressar ihop burkarna.
Man kopplar motorn med någon slags kuggrem till en roterande mutter.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Burkpress

Inlägg av PeterH »

Om man vänder på det hela får man en farligare och därmed mer respektingivande maskin... :twisted: Tanken jag har är då att en kuggstång spänner en fjäder som sedan släpps med kraft och mosar burken! Det tar lika lång tid att spänna fjädern som att mosa en burk genom press, men genom att jobba bakvänt tar det bara 1 sekund att krossa och istället några sekunder att spänna fjädern innan nästa burk kan läggas i :vissla:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Burkpress

Inlägg av grym »

hydralik är absolut smidigast

men hur går det med panten ?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Burkpress

Inlägg av v-g »

Är det inte typ 100 burkar som ska krossas på raken eller i en stöt så fungerar väl den vanliga hävstångsprincipen? Dvs man bygger en potatispress modell större. Tror inte den slutar fungera iaf :mrgreen:
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av farbrorlarry »

Panten? Borde totalbojkottas helt att panta burkar. Jag skulle gärna åka med burkarna till ett ställe där jag kunde hälla ner allt i ett hål för jag hatar att stå o peta med kladdiga burkar. Alltså utan att få en krona för besväret för att man vill att de skall återvinnas. Sen har man alltid massor med tyskburkar så de kvittar. Får man 45kr/kg för dessa med?
Läste någonstans att de gick 77 burkar / kilo men de var inte svenska burkar. Någon som har en korrekt uppgift? Badrumsvågen och 100 burkar känns inte helt exakt.
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av farbrorlarry »

Nu svarar jag på mig själv, firmans brevvåg säger 14gram. Om jag får 45kr/kilot så går jag med vinst att inte panta de :)

Även jag har varit inne på en tyngd eller något, men de blir lite för stort tycker jag.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Burkpress

Inlägg av v-g »

En hel sopsäck med burkar ger ju inte ens timlön när man står och stoppar i automaten :evil: Ett förbannade tyg denna sk. panten man måste samla månadsvis för att det ska bli mer än några fjuttkronor.

Intressant att man får mer i aluåtervinningen :twisted: Man kunde ju göra sig en hacka där om man var en fuling. :vissla:
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Burkpress

Inlägg av mippen »

Vore helt klart plus i kanten om du får till en burk krossare som spottar ut sig perfekta små fyrkantiga alu bitar likt de bilkrossar lämnar.
Stapelbart och snyggt :-)

Funderat på att "rulla" ihop burkarna?
två hjul med var sin motor som greppar och trycker burken mellan sig.
Borde resultera i en tillplattad burk och snabbt går det.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Burkpress

Inlägg av squiz3r »

Men varför inte ha någon låda, i storleksordning med en kökslåda, när den är full (ganska snabbt...) trycker man på en knapp, och den fungerar då som en bilpress och gör ALLA burkarna till EN KLUMP? Då är det ju bara att slänga ner alla sina burkar där på samma gång, och sen får man inte så många plattade alu bitar, utan bara några stycken större!

Nu blir jag riktigt sugen på att bygga en sån! Jag undrar hur många kilos tryck man behöver ha för att det ska bli EN fin klump av alla burkarna? Det är nog några ton va? Kanske en domkraft med en elmotor på skaftet? :D
Skriv svar