Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Modig md5000 med TNC150
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=30368

Författare:  Båtdoktorn [ 22.07 2008-11-21 ]
Inläggsrubrik:  Modig md5000 med TNC150

Ja då var man ägare till en CNC fräs då.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Var och kopplade på strömmen på den och fick axlarna att röra sig och så skulle va något fel på Z axeln men än så länge verkar det funka.Får dock inte verktygs växelaren att funka nå vidare.. får inte i några verktyg..

Men nu till den stora frågan styrsystemet HEIDENHAIN TNC 150 (på svenska!)ska man fixa i ordning det eller byta till Mach3 och från början iaf köra utan verktygs växelaren?

Om man behåller styrsystemet hur ska man lyckas få över program från en dator /cad ritning på ett smidigt sätt?

Sen sitter det en kylfläkt för spindelmotorn, Hydraulisk verktygs låsning , kylvälske pump och centralsmörjning. Hur gör man med sånt när man har Mach3 en PLC för det och verktygs växelaren?

Författare:  mrMagoo [ 22.23 2008-11-21 ]
Inläggsrubrik: 

Utan tvekan Behåll är min åsikt lättanvänt o bra system (om det fungerar)

Författare:  sniffer [ 22.44 2008-11-21 ]
Inläggsrubrik: 

Fantastiskt. Hoppas du även får bilden att funka så vi kan se lite va de är för maskin.

Författare:  pcmper [ 23.20 2008-11-21 ]
Inläggsrubrik: 

Kanske det är en sådanhär :?:

http://www.weinreich-mechanik.ch/images/Modig%20MD%205000.jpg

Författare:  maghen [ 08.32 2008-11-22 ]
Inläggsrubrik: 

Båtdoktorn:
Jag har inte använt Heidenhain, men för att överföra program finns med största säkerhet en port som du kan ansluta till datorns serieport via kabel.
Du behöver även ett "dnc" program i datorn. t.ex. http://www.cadem.com/dnc/freednc.htm

Författare:  H.O [ 09.47 2008-11-22 ]
Inläggsrubrik: 

Ser ingen anledning att riva styrsystemet om det fungerar och har dom funktioner du behöver/vill ha.

Att byta till Mach3 kan bli dyrt beroende på vad det är för typ av servon som sitter i nu samt hur positionsåterföringen sker. (Glas-skalor, encoder på motorn?)

Att lösa centralsmörjning, kylvätska etc är enkelt med Mach3. Verktygsväxlaren blir lite "trixigare" men är fullt möjligt. Vad som är lämpligt beror på hur den fungerar, vad är det för drivning, hur många I/O behövs etc etc. En extern PLC som komunicerar med Mach3 över Modbus är EN lösning - och en flexibel sådan.

Men som sagt, om maskinen fungerar och kan det du vill - varför riva ner den?

Grattis till förvärvet förresten!!

Författare:  Båtdoktorn [ 10.03 2008-11-22 ]
Inläggsrubrik: 

Som jag kan se sitter det en plusgivare som går till styrsystemet och encorder som sitter i servot som går till servodrivarna..

Så det blir cad >cam >dnc> fräsa om jag har förstått rätt..

Ska kolla på verktygs växelaren idag, sen ser elskåpet ut som skit det behövs en stor översyn av det ..

Ja än så länge verkar det va ett bra köp :)

Författare:  H.O [ 10.38 2008-11-22 ]
Inläggsrubrik: 

Det troliga är att det är en tachometer som går till servo-förstärkaren och en encoder till styrsystemet.

Det är riktigt, du ritar i CAD, bereder och genererar G-kod i CAM som sedan förs över till maskinen med DNC programmet. En del CAM-program har en liten "DNC-klient" inbyggt och i princip borde det fungera med HyperTerminal. Men det gällar att hitta rätt baudrate, antal stop-bitar, paritet etc.

Om du fått uppgift om att det är fel på Z-axeln så ska du nog ta en ordentlig koll på det. Det kan ju vara ett intermitent fel som glapp i tacho eller encoder-kabeln t.ex.

Författare:  Båtdoktorn [ 10.44 2008-11-22 ]
Inläggsrubrik: 

http://www.heidenhain.com./index.php?WCMSGroup_2243_177=845&WCMSGroup_2238_177=2243&WCMSGroup_845_177=3083

Heidenhain verkar ha ett DNC program själva "TNCremoNT"

Var hittar man sata drivrutiner till en dell Dimension 5150 !!! vill installera om xp :evil:

Författare:  elosh [ 13.19 2008-11-22 ]
Inläggsrubrik:  SATA drivers

http://support.euro.dell.com/support/do ... id=&impid=

Författare:  Båtdoktorn [ 15.08 2008-11-22 ]
Inläggsrubrik: 

elosh:

det funkade utan :?

Författare:  Båtdoktorn [ 08.54 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Nu byter hon verktyg också var fel fas följd så hydraulikpumpen gick åt fel håll för verktygs låsningen .Efter det luft fräste jag några program som fanns i den och det verkar funka :) .Sen fick jag igång Dellen som jag tänkte ha som cad/cam dator.Så nu är det bara att börja lära sig det.
Och så en liten fråga efter man gjort g-code vad behöver man lägga till mer i coden?

Verktygsnummer har jag listat ut ... något mer? :?

Författare:  mrMagoo [ 09.36 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Är den ställd i "Heiden dialog" eller ISO std som programmerings format?

det är ju valbart (på iaf tnc155)

Författare:  Båtdoktorn [ 09.44 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Tänker på när man gjort g-coden i ett cam program...

mrMagoo:
Vet inte säkert men tror ISO hur ser man skillnaden ?

Författare:  mrMagoo [ 10.16 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Med "Heiden Dialog" programmering är det en viss avsaknad av g-koder.

Ska finnas en iso knappsats och en dialog knappsats den ena lägger man på den andra (ligger kvar mha magneter)

har för mig att man ställde om med "MOD" > "user parameters" > dialog... lrnåt kommer tyvärr inte ihåg, jaja det står i manualen.

Författare:  Viper [ 11.12 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Trevlig maskin du skaffat dig måste jag ju säga!

Ser som fler andra inte någon direkt anledning att byta systemet till Mach3 då TNC 150/153/155 fungerar ganska bra och är lätt förstått. Har kört en Mikron maskin från 80-talet på jobbet med detta system, dock utan automatisk verktygsväxlare.

Maskinen du skaffat ser ut som en av fräsarna vi hade på skolan som också var av märket modig men med fanucs styrsystem istället.

Dom flesta CAM program jag stött på brukar ha en generell post processor både för ISO och ofta men inte alltid även för Heidenhain iaf dom äldre modellerna.

För att föra över program tror jag du har en LPT eller seriell port på baksidan eller sidan av själva kontrollpanelen där man kan ansluta en kabel till datorn och föra över via lämpligt program t.ex TNCremont från Heidenhain själva.

För att se skillnad på om det är ISO eller Dialog så kan man enkelt kolla på programmen och om du börjar skapa ett program själv.

I ISO program anger man G01 tex för att köra till en koordinat G01 X-10 Y20 och i Dialog så brukar man istället ange L som står för Linjär rörelse alltså L X-10 Y20 osv.

Dialogprogrammering är väldigt simpelt när man satt sig in i det och är något jag gillar skarpt. Även om det aldrig är fel att kunna köra vanlig G-programmering i ISO heller.

Vill också ha en fräs hemma, men har inte plats i lägenheten precis och att ha råd med både en fräs och hyra en lokal etc är lite svårt. :(

Mvh,
Viper

Författare:  Mizzarrogh [ 11.54 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, mycket trevlig maskin, måste jag hålla med om. 8)

Vad saken anbefaller så går jag också på linjen att behålla, Mach3 är enligt min åsikt en "budgetvariant" och känns rätt amatör/hobby mässigt enligt min mening (sedan kan man ju diskutera möjligheterna med det i oändlighet, så klart det går att få till de flesta funktioner med detta, men det är ju mer om man söker en billig plattform som alternativ till någon av de "riktiga" men det är antagligen betydligt mer jobb att få det hela vettigt då. (Edit: Om det gäller byte, altså) )

Författare:  tecno [ 12.01 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

......sedan kan man ju diskutera möjligheterna med det i oändlighet.....

Visst är det väl så.

Ta GUI't som ett exempel, där ligger ju Mach3 ljusår före

Författare:  Mizzarrogh [ 12.02 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, jag hoppas det inte misstolkades som att det är ett dåligt system, det är det inte. :)

Författare:  tecno [ 12.07 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Tvärsom, mycket är hämtat från dessa 'gamla' systemen men att det har fått ett avsevärt bättre användar gränssnitt. Sen kan man ju fråga sig vad det är som saknas i Mach3 förutom återkopplad positionering?

Författare:  Båtdoktorn [ 12.30 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Ja ska se om jag kan få över något program fick med kabel . Efter som allt verkar funka ganska bra nu så blir det nog mest att snygga till den och tvätta upp den. blir tvungen att ta bort baljan under och det annars blir den för stor men men man kan inte få allt

Författare:  Båtdoktorn [ 14.41 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

:oops:

Författare:  Båtdoktorn [ 19.14 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Så nu var det slut på det roliga "mätning z defekt" blev det dag började kolla kolen för återföreningen till servodrivstegen men var inget stor fel bara ett kol som tafsen nästan var av på och gick av när det skulle ihop så leta mig ett nytt.

Felet blev när maskinen bara var igång inte gjorde nått drog ut servokortet sattet tillbaka funkade någon minut sen ville den inte nå mer alls .
Tror inte det är fel på servokortet för vad jag kan se på ritningen så är det inget larm från servodrivarna till tnc150.
Så det borde vara styrsystemet som jävlas provade att koppla ur pulsgivaren för x axeln min fick inget larm på det..

Behöver lite HJÄLP här :(

Författare:  H.O [ 19.42 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Trist, men det "visste" du ju sedan innan - att det var "nått fel" på Z-axeln. Jag kan inget om det aktuella strysystemet men det står mätning och inte matning?

Det låter ju helt klar som att det är något med positions-återföringen. Kolla över samtliga kontaktdon och kablar som har med Z-encodern att göra. Från motorn, hela vägen tillbaka till styrsystemet, resistansmät om möjligt. Jag vet att du provade att koppla ur X-encodern men kan du prova att bara koppla ur t.ex A-signalen från encodern? Var beredd på nödstoppet, ifall den skenar!!

Annars blir det väl att byta plats på grejer, är alla tre servo-korten lika dana? I så fall kan du ju prova att skifta X & Z och se om felet flyttar sig. Är motorerna lika dana? Byt plats på dom och se om felet flyttar sig - ja du fattar.

Författare:  Båtdoktorn [ 19.47 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Sitter och letar manualer osv nu. det är en större motor och annat drivsteg på z

Det är en kontaktor till all drivaran och trycker man in den manuellt lyser inga error lampor på korten så det luta mot styrsystems strul

konstig att det blir direkt utan att man har hunnit kört nått??

Står exakt "maetsysten z defekt"

Författare:  Båtdoktorn [ 20.00 2008-11-23 ]
Inläggsrubrik: 

Hittade detta http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?p=508209

Kan ju va nått

Författare:  Båtdoktorn [ 21.26 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Bild

Ska kolla över spänningsmatningen(byta kondensatorer)men lutar mot att det är ingånkortet som är trasigt. Det är bara z som larmar blir inget larm på de andra axlarna när man tar bort positionsgivaren...

Vad är det som avgör om det går att använda drivstegen till Mach3? verka va +10/-10 volt på de jag har ....
194v på z och 130v på x y

Författare:  Norpan [ 21.46 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Har du kollat pulsgivaren/mätlinjalen, inte det ovanligaste felet på en gammal ncmaskin.
Kan även vara pulsgivarkabeln, om den larmar direkt innan den rört sig, särskilt om de inverterade signalerna är använda.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.49 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

De andra axlarna har jag inte fått att larma genom att koppla bort givaren ... men har mätt upp kabel idag var mellan 1.5 -0 ohm

Författare:  Noxin [ 21.55 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Har du ringt Heidenhain i Sverige? Det är första stället jag skulle frågat på i dina kläder.

Ett annat tips i all välmening: försök använda punkt (.) ibland i dina meningar så blir det lite enklare att läsa.

Författare:  Båtdoktorn [ 22.02 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Noxin:
Låter som en bra idé men gissar att de inte är så många som håller på med tnc150 idag. Mitt är från 1988... Men ska prova att ringa imorgon ...

Författare:  H.O [ 22.22 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Mach3, "out-of-the-box" funkar endast med drivsteg som tar steg- och riktnings-signaler (alltså inte med dina analoga). Men Mach3 har en hyffsat öppen arkitektur vilket gör att externa enheter kan integreras i/med Mach3. DspMC/IP från VitalSystem är en sådan enhet vilken kan lämna +/-10V signaler till analoga servo-förstärkare.

Det finns även plugins för några kort från Galil och jag tror att något av dom ska kunna mata analoga servon. Men vad jag förstår så sker det inte mycket utveckling på Galil/Mach3-fronten, DspMC/IP däremot verkar vara "levande".

Att byta servona till digitala och köra med Mach3 över parallell-porten eller med Smoothstepper är som sagt möjligt men det är ingen jätte-enkel sak att göra och det kommer att kosta en del - tro mig :? Det är svårt att hitta digitala servo-förstärkare för borstade DC-motorer som klarar mer än 80V. VSD-A från Granite Devices var ett alternativ men nu går dom inte att köpa längre. Viper200 från Larkin är en möjlighet och en annan forum-medlem håller just på att fixa till en Storebro Combimill med sådana servon, ska bli intressant att se hur dom fungerar. Sen finns det Mammut från CNCDrive i Ungern, jag har ett sånt och är inte imponerad och till sist finns det HP-UHU som säljs i "kit-form". Klarar 160V och 25A, fortfarande lite osäkert hur bra dom egentligen fungerar. Jag har tre som jag monterar i min maskin men det har inte gått smärtfritt, men så har jag också tre av dom allra första så lite beta-test har det varit...

Tidigare fanns det ett produkt som hette Pixie, ett litet kort som man matade med steg- och riktning från Mach3 och som lämnade 0-10V till analoga förstärkare. Encodern kopplas sedan tillbaka till Pixie-kortet. Tyvärr finns inte längre denna produkt längre att få tag i och jag har inte sett att det finns något annat i samma stil.

Ytterligare ett alternativ är att titta på EMC2 som har stöd för en del olika kort som lämnar analog-signal ut.

Men som sagt, försök hitta felet innan du ger dig in på att byta styrsystem, det är krångligare än det först verkar....

Författare:  mrMagoo [ 22.24 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Vi har en bäddfräs från -98 med tnc155 på jobbet (antagligen en av dom sist levererade tnc155 i sverige)

Författare:  Norpan [ 22.24 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Känner igen felet, vi har haft det på nån av maskinerna på jobbet.
Kommer bara inte ihåg vad det var.
Har ett svagt minne av att inte motorn gjorde vad styrningen ville, så den kom utanför pulsfelsfönstret.

Hur såg Z-motorn ut inuti, mycket koldamm, igenkletade lameller eller brännmärken på kollektorn?
Var ytan på kolen, som ligger mot kollektorn, blank eller matt eller brända kanter?
Om du kopplar loss matningskablarna till motorn och mäter resistansen mellan anslutningarna på motorn och jord, vad har du där i resistans.

Författare:  Båtdoktorn [ 22.43 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Den börjar larma innan man har referenskört..

Författare:  Viper [ 22.54 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Har aldrig råkat ut för det felet du beskriver men på den Mikronen jag kört på jobbet kunde man ibland få ett larm utlöst "Grovt Positioneringsfel i X" kunde komma i alla möjliga axlar och helt utan förvarning.

Det ända sättet vi lyckades bli av med det var genom att bryta strömmen till maskinen och starta om, sen kunde man köra på i allt från några timmar till månader innan det kom igen.

Men man kan ju börja med att göra rent allt och kontrollera att alla elektriska kontakter och kontaktytor är rena och har kontakt sen även torka av och kontrollera skalorna till den mån man kan. Även göra lite test fräsningar i form av att fräsa spår, former eller liknande som du lätt kan mäta för att kontrollera hur t.ex repeterbarhet samt noggrannheten är. Så vet man ju om det är något där som kanske spökar osv.

Råkade idag ut för ett liknande fel fast på en maskin med iTNC 530 styrsystem och där fick vi ställa ner accelerationen i axlarna samt trimma inbromsningen för att den inte skulle gå så ryckigt osv. Det gav fel i stil med att när maskinen gått med snabb matning i X och sedan stannade så förbannat hårt som den gjorde så den gick ur den positionerings tolerans som fanns och vi fick fel som "Positionerings fel i X" och var det i typ A/C axeln så larmade låsningen för dessa axlar med mera.

Men får du inte ordning på det själv så får man väl bita i det sura äpplet och vända sig till någon professionell maskinreparatör eller kanske få några gratis tips där ifrån.

EDIT. Såg nu att du skrev innan du referenskört och det är något jag aldrig råkat ut för så då kanske mina funderingar här ovan inte hjälper direkt. Möjligen den om att kontakta en reparatör.

Mvh,
Viper

Författare:  Norpan [ 22.59 2008-11-24 ]
Inläggsrubrik: 

Skulle tro att pulsfelsfönstret finns även om du inte nollkört.
Mätningen och regleringen fungerar antagligen likadant ändå, förutom att den inte vet var den är.

Författare:  Båtdoktorn [ 06.30 2008-11-25 ]
Inläggsrubrik: 

TACK för all tips ska kolla på de saker ni har tipsat om.

Författare:  Båtdoktorn [ 11.17 2008-11-25 ]
Inläggsrubrik: 

Bild

Hittade en dålig lödning på spänningsmatningskortet. Var någon som bytt ut komponenten tidigare och fuskat men tror inte så mycket på det..

Skulle det gå att köra den här fräsen med stegmotorer? som plan C...

Författare:  Båtdoktorn [ 21.35 2008-11-25 ]
Inläggsrubrik: 

Monterade ihop och prov körde. Larmade för mätning Z defekt kollade kolen var lite stukadefjädrar på två kol.
Riktade upp fjädrarna och provade igen Z axeln stod och juckade mellan referens gränsläget och ändgränsläget. flyttade i sär dessa två och det funkade.
Körde samma program ca 30 min och det funkade. Stoppade fräsen för att prova att ladda i program från datorn.Efter 10 min larmade den igen för mätnings fel på z

Ohm mätte på kablarna till motorn 0,2ohm

Provade och byta plats på kablarna. X<>Y larmade för Y ändå

Ringt till Heidenhain, han som jag talade med trodde att det var analog kortet som var trasig.Och det var dyrare än vad jag köpte fräsen för..
:shock:

Bild
Bild
Bild

Författare:  arvidb [ 21.49 2008-11-25 ]
Inläggsrubrik: 

Det kanske finns dåliga lödningar på analogkortet också? Det kan vara närmast omöjligt att upptäcka dåliga lödningar som beror på utmattning genom värmeutvidgning t.ex. Testa att löda om alla punkter som du tycker ser det minsta skumma ut, och gärna alla andra också, om du orkar...

Jag har lagat både en monitor som funkade "ibland" och en förstärkare som sprakade på det sättet.

Författare:  Norpan [ 22.32 2008-11-25 ]
Inläggsrubrik: 

Jag menade att du skulle mäta om det var överslag i motorn, till jord, det blir gärna det av koldamm inuti.
Det lättaste är nog om du tar ut kolen och mäter mellan kollektorn och jord, nackdelen är att du inte får med potentiella överslag i kolhållarna då.

Dina kol ser lite lustiga ut, på det som ser original ut ser koltråden bränd ut på mitten.
Det andra med den hemmagjorda mässingsbiten är inte inslipat mot kollektorn.
Det ser ut som det blir kontakt på knappt en lamell, och för att motorn ska gå som den ska måste det vara en nästan två lameller bred kontaktyta, eller hela kolbredden.
Detta är dessutom den känsligaste motorn eftersom den måste hålla upp axeln hela tiden.
Det löser iofs sig själv med tiden. :wink:
Originalkol är gjorda med rätt radie i änden, och de brukar även vara randade i radieriktningen för att slita in sig snabbare.

Går det att komma åt kollektorn om man lyfter på locket kan du prova med lite smärgelduk mellan kol och kollektor, runt 200 korn med gruset utåt, och på så vis få till radien på kolet.
Eller om kolen från nån av de andra motorerna ser likadana ut kan du prova att byta.
Och skaffa andra om det hjälper, eller flyttar felet till en anna axel.

Koltrycket är åxå viktigt, speciellt om det bara är två kol, så jag undrar om fjädrarna är ungefär lika hårda eller mjuka.

Men det man ser av kollektorn ser bra ut iallafall.
Kan du snurra motorn och kolla så den ser likadan ut runtom?

Kolla även kolen i tachon om du inte redan gjort det, det sitter ofta silverkol i tachos och de kletar ofta på kollektorn och fyller igen spåren.
Blåsa lite tryckluft i kolhålen skadar inte, om nu luften är torr och ren.

Edit:
Om du ska leta fel på korten så hade jag börjat med redan nämnda lödfel, och sedan fortsätta med att kolla ellyterna, speciellt de med liten burk.

Författare:  Båtdoktorn [ 11.08 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

Norpan:
Det är fyra kol var två av varje som man ser på bilden skulle tro att det är lite si och så med kol trycket.
Men det är något lurt med kortet ändå måste nog börja där.. Ska mäta till jord ikväll :wink:

Författare:  Norpan [ 12.25 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

Sitter då de dåliga mittemot varann, så blir det lätt lite konstigt med hur motorn reagerar på strömtillförsel.
Eftersom de är parallellkopplade varannan så brukar de mittemot varann slitas lika, och om det är mer belastning på ena hållet, som på denna motor, så slits två av kolen mer, så jag är inte förvånad över att bara två är bytta.
Det enklaste för dig, om kolen i nån av de andra motorerna passar och är friska, är att prova med att byta dem.
Originalkol kan vara lite dyra, har råkat ut för priser mellan 150 till nästan tvåtusen kronor styck, och då är det ändå några år sen jag höll på med att renovera servomotorer.

Författare:  DW [ 14.41 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

Båtdoktorn
ta en bild på hela motorn. Jag har haft ett fel på Z-motor när jag köpte min StorebroCombimill. Jag har Contraves motorer.
Vad är det för fabrikat.
Är motor utsatt för skärvätska?
Du har tydligen 4 kol för motorn, har du 4 kol för tacho oxå.
Sitter det pulsgivare med utgång i ändan på motorn.
Innan du slänger något så kolla detta, annars kan jag ge dej några tipps på vart du finner ny z-motor för bra peng.
tillägg:

kol finns för mindre än 100 spänn, bara att löda om!

maila om du vill på
testline@elia.com

Författare:  Båtdoktorn [ 16.43 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

Norpan:
De dåliga kolen satt inte mittemot varandra

DW:
ja det är contraves fast på Z sitter pulsgivaren på kulskruven tror det är en rem i mellan.

Har bytt alla kondingar nu och lött på hel z kanalen på ingång kortet. och fixat nya kol hoppas hoppas :humm:

Författare:  minijonte [ 16.48 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik:  jag tror på pulsgivare

eller kablage till pulsgivare i Z axel.

Gör så här om du vill kolla om felet är i heidenhain enheten eller
puls givare/kablage.
byt ingång bak på tnc till fjärde axelns pulsgivaringång ändra
Parameter 72 (Modknappen Code 95148 för att komma in i parameterlista) så att fjärde axeln är aktiverad och z axeln ej aktiverad.
då kommer z att försvinna och w hamna i dess plats istället.
givetvis måste man även flytta kablarna från analog utgångarna till servot.

skriv noga upp alla ändringar du gör i parametrar.

mini

Författare:  Båtdoktorn [ 17.04 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

minijonte:

Om jag har förstått rätt kollar tnc150 axlarna i ordningen X Y Z..

Jag har provat att skifta Y med Z men den larmar ändå för z då borde Z pulsgiavren /kabel va hel... :humm:

Går det att ta backup på inställningarna som är i tnc150? Om man kopplar in datorn eller är det bandstation som gäller?

Författare:  DW [ 17.06 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

ja har du tur är det som minijonte som dessutom kan systemet.
Har du samma prylar som jag så heter pulsgivaren ROD 426 2781602-250.
250 är det antal pulser den läser/varv. Prova och gör rent skivan.
Jag fick samma typ av larm som du men i Sinumerik 810. I mitt fall var motorn kass. Magneterna hade rostat och släppt från motorn.

Det sitter 8st permanent magneter i motorn och OBS ta inte isär motorn för då är den kass sedan, den tappar sin magnetism direkt! Fixa gärna en bild så jag får se motorn.
Har det runnit skärvätska på den?

Författare:  minijonte [ 17.59 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik:  backup

backup kan man endast ta med ME 101
bandstation.

du får väl skriva upp dom det är ju endast 200 och några Parametrar.
Hehe
fuska inte med det bara samma med onboard PLC programmet
som man faktiskt kan ladda över till en dator.
(gissa om du har det du gör om backup batteriet tar slut)

bästa av allt är att Heidenhain har både servicemanual och
installations manual på deras hemsida.

Tänk på att du har TNC 150 Q med externt plc 100.

i vilken ordning den refkör har nog ingen betydelse.
finns ett fel känner den av det iaf.

Snälla lalla inte med Mach 3 det är jättebra som program.
men inte på en riktig maskin.

Författare:  gotis [ 19.55 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm, kanske självklart men kolla remtransmissonen mellan skruven och pulsgivaren, dålig rem kanske glappar tillräckligt mycket för att komma utanför fönstret.

Författare:  Krille Krokodil [ 20.12 2008-11-26 ]
Inläggsrubrik: 

Båtdoktorn skrev:
Monterade ihop och prov körde. Larmade för mätning Z defekt kollade kolen var lite stugade fjädrar på två kol.
Riktade upp fjädrarna och provade igen Z axeln stod och juckade mellan referens gränsläget och ändgränsläget. flyttade i sär dessa två och det funkade.
Körde samma program ca 30 min och det funkade. Stoppade fräsen för att prova att ladda i program från datorn.Efter 10 min larmade den igen för mätnings fel på z

Här har du ju fått något att börja fungera.

Jag har inte fått bilden klar över hur Z-axeln ser ut på din maskin.

Hur ser referensläget ut, är det en brytare eller är det via en glasskala.
Hur ser ändlägesbrytaren ut?
Hur ser referenskörningen ut? Matar den uppåt tills den träffar på referensen och sen tillbaka? Är det god marginal till ändlägesbrytaren.

Jag har ett svagt minne av att man får precis detta felmeddelandet om man går på ändlägesbrytaren vid referenskörningen.

Fixa ett oscilloskop så att du verkligen kan se om pulsgivarna fungerar eller inte. De kan vara luriga när de är på väg att paja.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.39 2008-11-27 ]
Inläggsrubrik: 

Bild
Drivningen z
Bild
Och motor.

Monterade ihop allt idag och de funkade iaf tills jag gjorde kväll
:happy: :happy: :happy: :happy:

Fick även över ett lite g code från datorn. Men han som camat det måste ha blandat ihop x och y för att bordet räckte inte riktigt till undrar vem det kan va :oops:

Så det är bara att hoppas att det är fix nu och börja snygga till hon..

Och TACK SÅ MYCKET för alla tips uppskattas mycket :tumupp:

Författare:  minijonte [ 22.53 2008-11-27 ]
Inläggsrubrik:  bra gjort!!!

roligt att du fick igång den.

för andra som kanske har samma problem vad
var felet?

Mini

Författare:  DW [ 23.15 2008-11-27 ]
Inläggsrubrik: 

Grattis!
Hoppas det bara var kolen då eller vad kom du fram till?
Du tog ett kort tidigare på den del du har kolen i. Som jag ser det så har du 2 "rader" eller kalla det för ringar med kol. Det ena kolen har en liten tunn anläggningsyta -slityta. Jag kan ha fel men det är dina TACHO kol.

Fjädrarna var i mitt fall ganska svåra att få tillbaka pga trycket.
Mina tacho kol var mycket smalare men lika långa ~20-25mm.
Din contravesmotor verkar dock längre än min är.
En Fråga: Sitter kolen under den plåtringen som finns i bild? Isf är motorn identiska med de jag har på min maskin.
EN sådan motor kostar över 20kkr !!!

Författare:  Båtdoktorn [ 09.01 2008-11-28 ]
Inläggsrubrik: 

Bytte aldrig kolen var förlånga. Lödde bara på ingångs kortet och bytte alla kondingar på nätaggen

DW:
Ja kolen sitter under plåtringen ..

Författare:  Båtdoktorn [ 17.11 2008-11-28 ]
Inläggsrubrik: 

Servokorten /racken är rätt smutsig en del olja tror jag också det är...
Ska man ta elektronik-rengörings spray och sen blåsa av eller är det bäst att inte röra nått? Så länge det funkar ?

Det är ju roligare när det är rent men är det värt risken ....

Författare:  Mizzarrogh [ 17.28 2008-11-28 ]
Inläggsrubrik: 

Så länge du använder riktig elektronikrengöring och inget som lämnar smörja efter sig borde det inte vara några problems, (annars har ju, någon här en fin bild där han står och diskar ett kretskort med diskborsten över köksbänken... för att demonstrera exempel att mycket (men inte precis all) elektronik tål detta. :D )

Edit: Hade jag redan skrivit här förut... :foliehatt:

Författare:  Båtdoktorn [ 22.07 2008-11-28 ]
Inläggsrubrik: 

Är det jag som är seg eller? får inte över ritningarna från soildworks till artcam går det ens?
Sökte lite men hittade inget direkt svar..

Om det nu inte går vilket cam program ska jag använda?

Författare:  Krille Krokodil [ 12.20 2008-11-29 ]
Inläggsrubrik: 

Du får kolla på vilka format Artcam kan importera och vilka Solidworks kan exportera. STEP, IGES och DXF brukar de flesta program ha stöd för.

Annars finns det CAM-program som är integrerade i SolidWorks, CAMWorks tex.

Vad för typ av delar är det du planerar att fräsa?

Författare:  Båtdoktorn [ 20.42 2008-11-29 ]
Inläggsrubrik: 

Krille Krokodil:
Hittar inget format som finns i båda programmen ....
Blir skoter/bildelar skulle jag tro ...

Gibscam ska ju funka men fattar inte hur och ser inget när man öppnar en solidworks fil där heller..

Vad använder ni för cam program till solidworks som är enkelt :?:

Författare:  LaRdA [ 20.58 2008-11-29 ]
Inläggsrubrik: 

Är det 3D eller vanlig 2.5D du ska köra?
Kolla vilka format du kan exportera som i solidworks.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.11 2008-11-29 ]
Inläggsrubrik: 

Bild

Blir mest 2.5D skulle jag tro

Författare:  tecno [ 22.31 2008-11-29 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kör 2,5D i cad som genererar DXF (acad12) och bereder i Sheetcam, en kombination som funger alldeles förträffligt.

Författare:  DW [ 23.59 2008-11-29 ]
Inläggsrubrik: 

Har du ingen möjlighet att köra i BobCad/Cam.
Mycket bra postprocessor. Där kan du importera *.cad, *.dgn, *asc,*.dxf,*.dwg,*step,*iges ev några till. Kan tyvärr inget i Solidworks.

Författare:  Terho [ 01.32 2008-11-30 ]
Inläggsrubrik: 

Vi har det du behöver ang: postprucessor/tnc remo men vi är tyvät föt fulla för att förklara det nu men vi återkommer när vi har nyktra till!!!! alltid trevligt och kunna vara till hjälp! SÅ du vet/ Daniel/Terho....

SKÅL!!!!

Författare:  Båtdoktorn [ 18.30 2008-11-30 ]
Inläggsrubrik: 

Någon som har nyktrat till än? :wink:

Författare:  Krille Krokodil [ 19.02 2008-11-30 ]
Inläggsrubrik: 

Länka/lägg upp en bild som ger ett exempel på de delar du vill kunna göra så kan du få tips på vilka CAM-program som är lämpliga.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.56 2008-11-30 ]
Inläggsrubrik: 

Bild
Bild

Några exempel.Blir lite enklare nu i början innan man har lärt sig allt.

Tycker Autocad är så tung jobbat, helst med måttsättning...eller så är det bara jag som är dum.

Författare:  pcmper [ 22.16 2008-11-30 ]
Inläggsrubrik: 

Du har ritat i 3d, välj sedan make drawing from part under file-fliken, så kommer du till drawingformat som sedan går att spara i DXF.
DXF kan dom flesta camprg. ta in.

Författare:  Båtdoktorn [ 22.25 2008-11-30 ]
Inläggsrubrik: 

Funkar kanon :) Med Artcam nu. Bara att göra stoleken på ritningen lika stor som biten man ska fräsa ur så är det klart också..

Tackar så mycket..

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Författare:  Båtdoktorn [ 19.43 2008-12-03 ]
Inläggsrubrik: 

0 BEGIN PGM 1234 MM (Är "1234" program nummret i tncn?)
1 BLK FORM 0.1 Z X+0,000 Y+0,000 Z-10,500
2 BLK FORM 0.2 X+75,054 Y+25,273 Z+0,000
3 TOOL DEF 1 L+0,000 R+0,000
4 TOOL CALL 1 Z S15000
5 L Z+39,372 F9999 M03
6 L X+0,000 Y+0,000 Z+39,372 F9999 M03
7 L X+8,750 Y+12,558 Z+39,372 F M
8 L Z+1,000 F360 M
9 L X+8,761 Y+12,204 Z+0,942 F M
10 L X+8,808 Y+11,840 Z+0,883 F M
11 L X+8,893 Y+11,472 Z+0,821 F M
12 L X+9,018 Y+11,106 Z+0,759 F M
13 L X+9,184 Y+10,747 Z+0,694 F M
14 L X+9,390 Y+10,404 Z+0,629 F M
15 L X+9,634 Y+10,081 Z+0,564 F M
osv..

Vars ska man skriva in start av ex kylväskepump ?
Fler G code tips är välkomna...

Har beställt en spännjärns sats från Jula så snart är det dax att prova på riktigt.Måste justera skruvstädet också var gjort för 16mm t-spår och jag har så klart 14mm.
Tänkte bara ta och vända det uppnående och fräsa av klackarna lite som går ner i bordet när jag får spännjärnen ...

Författare:  LaRdA [ 19.56 2008-12-03 ]
Inläggsrubrik: 

Gissar att det är M8 för att starta kylvattnet och M9 för att slå av det som vanligt.

Författare:  Båtdoktorn [ 20.51 2008-12-04 ]
Inläggsrubrik: 

Nu har jag fräst mina första spår .. :)

Men Tnc,n gnäller när jag skickar över programet är 3-5 saker i början som den gnäller på sen går det.. G coden verkar funka ändå..
Sen larmade den för minne fullt. Hur stora program kan man ha räknas det i rader eller nått annat ?

Är den enda lösningen att dela upp G coden eller finns det någon bättre lösning ?

Författare:  Krille Krokodil [ 21.55 2008-12-04 ]
Inläggsrubrik: 

Program som är större än minnet kan man köra genom drip feed.

Författare:  Båtdoktorn [ 22.26 2008-12-04 ]
Inläggsrubrik: 

Krille Krokodil:
Drip feed verkar inte funka på tnc150. går det att uppgradera?
Fler knep?

Författare:  CNC Viking [ 15.53 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

Båtdoktorn,

Mycket intressant projekt! Ni löser de mest svårupptäckta fel med hjälp av gemensam "forum-brainstorming". Hur är det med 4:e axel? Finns sådan till Din? ArtCam, vem gör det programmet. Har Du länk dit? Är det OK för 3D solids (parametric)?

Författare:  Båtdoktorn [ 19.54 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

CNC Viking:
http://www.artcam.com/ Har inte kollat så mycket på 3d men skulle tro det ...

Nä jag har ingen 4axel finns utgång på tnc150. Men mer har jag inte funderat över det än..

0 BEGIN PGM 1234 MM
1 BLK FORM 0.1 Z X+0,000 Y+0,000 Z-10,500
2 BLK FORM 0.2 X+75,054 Y+25,273 Z+0,000
3 TOOL DEF 1 L+0,000 R+0,000
4 TOOL CALL 1 Z S15000
5 L Z+39,372 F9999 M03
7 L X+8,750 Y+12,558 Z+39,372 F M
8 L Z+1,000 F360 M
9 L X+8,761 Y+12,204 Z+0,942 F M

Det är de röd markerade raderna som tncn klagar på.
Vad gör de radera för nått och hur ska det stå där för att tncn ska förstå?

Författare:  H.O [ 20.04 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

Det där är inte "standard" G-kod (som om det fanns någon standard...) Jag gissar att BLK raderna definerar upp hur stort "grundmaterialet" är så styrningen kan rita upp det i grafiken på skärmen. Antingen så har inte din TNC inte grafik eller så är det fel format på de kommandona. Prova att radera de raderna helt och hållet och se om det gör någon skillnad.

Tool Call kanske är den här dialektens kommando för verktygsväxling, S BRUKAR man ha för att ange spindelhastighet, M3 startar spindel medurs, M4 moturs och M5 stoppar spindel.

Varför den klagar på första "L-raden" men inte resten KAN vara för att du ber om en matninghastighet som är högre än vad maskinen klarar av (F9999). Men hela koden ser "konstig" ut i förhållande till "standard" G-kod men fungerar bevisligen i din maskin.

/Henrik.

Författare:  Båtdoktorn [ 20.11 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

Kanske ska prova att välja något annat i artcam när man gör G code. väljer Heidenhainnu i listan och det blir *.HNC finns *.TAP också men de blir jätte stora..

Kanske finns någon universal man kan välja istället .. :?

Författare:  minijonte [ 20.38 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik:  man kan inte skriva S 15000

pga att maskinen varvar bara 5000 varv på spindeln!

mini

Författare:  Krille Krokodil [ 20.49 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

Det var en kille där på forumet som påstod att Heidenhain skulle ha en plugin för drip feed till de tidigare modellerna, men det verkar inte vara någon annan som känner till det...

Lite trist om det inte går eftersom att det gör livet allmänt svårare och du inte har möjligheten till friformskörning. Tur då att det finns gott om möjligheter i Heidenhain med maskincykler, parametrar, villkorssatser m.m.

Testa att bereda konturerna på den biten som liknar en åtta i Artcam och köra 10 pass på djupet. Hur många rader blir det? Ett antal tusen gissar jag på med din nuvarande postprocessor. Tror att samma program går att göra på under 50 rader om man programmerar det smart i styrsystemet.

Om vi ser på din kod:

Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
12 L X+9,018 Y+11,106 Z+0,759 F M
13 L X+9,184 Y+10,747 Z+0,694 F M
14 L X+9,390 Y+10,404 Z+0,629 F M
15 L X+9,634 Y+10,081 Z+0,564 F M

Istället för att dra nytta av att ditt styrsystem kan köra en helix matar din postprocessor ut kod som kör denna som små raka rörelser. Vad som hade gått att göra på tre rader matar den ut 30-300 rader för. Detta är det första du måste fixa. Är det en cirkelbana eller helix så ska den börja med ett CC i koden, annars sticker programstorleken iväg direkt. Antingen är det en inställning i CAM-programmet eller så är det en dålig post du har.

Kan du inte lösa det i Artcam förelår jag att du går över till ett CAM-program som har ett aktivt användarforum. Söker du tex i CNCZones Mastercam-forum finns det nog ett svar på detta och länk till en passande post att ladda ner. Till den typen av delar du har lagt ut bilder på är det ett utmärkt program.

Författare:  Viper [ 20.52 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

Koden han använder är HeidenHains egen och den skiljer sig en del från vanlig Fanuc ISO kod.

L = Linjär rörelse alltså motsvarar G01 i vanlig ISO G-Kod
F9999 = Snabbmatning i HeidenHain TNC, så det är korrekt

BLK FORM 0.1 Z X <STOCK-XMIN> Y <STOCK-YMIN> Z <STOCK-ZMIN>

BLK FORM 0.2 X <STOCK-XMAX> Y <STOCK-YMAX> Z <STOCK-ZMAX>

Du anger alltså Minsta värdet i BLK FORM 0.1 och i BLK FORM 0.2 anger du max värdet.

Detta är enbart nödvändigt att ange om du t.ex vill simulera ditt program via grafik i TNCn. Skall du inte simulera grafiskt så är det bara ta bort dom raderna.

Antar du får ange en annan hastighet i din Tool Call annars kommer inte programmet fungera korrekt, om nu inte maskinen klarar 15 000 varv vilket jag inte finner troligt. :)

I övrigt kan jag inte finna något som ser speciellt skumt ut i programmet och det är såhär programen brukar se ut när jag gör saker i våran TNC 155 maskin på jobbet.

Jag kan dock notera att du har 2 st M03 vilket inte är nödvändigt samt att du bör ange en M02 på sista raden i programmet för att stanna programmet och återgå till programstart.

PS. Det finns manualler till styrsystemet att ladda hem i .PDF format från HeidenHains hemsida vilket kanske kan vara lämplig läsning om du inte redan har dom?

Mvh,
Viper

Författare:  Båtdoktorn [ 22.32 2008-12-05 ]
Inläggsrubrik: 

Har kollat på mastercam men skulle behöva en lite guide får det inte att funka .. :oops:

Måste tacka för allt hjälp igen det klarnar mer och mer :)

Författare:  blackadder [ 13.16 2008-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

om jag inte minns helt fel så kan man välja om man vill programmera i ISO kod eller heidenheins egna när man startar maskinen, men det var ett par år sedan jag körde cncfräs också......... :oops:

Författare:  Båtdoktorn [ 14.05 2008-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

0 BEGIN PGM 1234 MM
1
2
3 TOOL DEF 2 L+0,000 R+0,000
4 TOOL CALL 2 Z S1500
5 L Z+39,372 F9999 M03
7 L X+6,750 Y+12,590 Z+39,372 F M
8 L Z-2,500 F240 M
9 CC X+12,500 Y+12,500
10 C X+12,292 Y+6,753 DR+ R0 F M
11 CC X+12,500 Y+12,500
12 C X+18,241 Y+12,174 DR+ R0 F M
13 CC X+12,106 Y+12,650
14 C X+17,468 Y+15,668 DR+ R0 F M
15 CC X+12,501 Y+12,766
16 C X+10,912 Y+18,295 DR+ R0 F M
17 CC X+12,501 Y+12,766
18 C X+6,750 Y+12,590 DR+ R0 F M
19 L Z-5,000 F240 M
20 CC X+12,500 Y+12,500
21 C X+12,292 Y+6,753 DR+ R0 F M
22 CC X+12,500 Y+12,500
23 C X+18,241 Y+12,174 DR+ R0 F M
24 CC X+12,106 Y+12,650
25 C X+17,468 Y+15,668 DR+ R0 F M
26 CC X+12,501 Y+12,766
27 C X+10,912 Y+18,295 DR+ R0 F M
28 CC X+12,501 Y+12,766
29 C X+6,750 Y+12,590 DR+ R0 F M
30 L Z-7,500 F240 M
176 L Z+39,372 F9999 M
177 L X+0,000 Y+0,000 F M
178 STOP M02
179 END PGM 1234 MM

Nu blev det lite minder code...

Men blir tokig på Artcam vad är "group the vectors " eller rättar sagt hur gör man fattar inget ... :x

Bild

Ska försöka att göra några t-spårs muttrar men får inte till det.

1:Materialet är 20mm Ska ner till 16mm
2:8,5mm hål
3: Fräsa själva T:ett 8mm ner
4: Fräsa ut runt hela så den "ramlar lös"

Får bara till hålet som jag vill resten blir bara skit
:oops:

Författare:  Krille Krokodil [ 15.10 2008-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Byt CAM-program. Delcam, som gör Artcam, har också ett program som heter Featurecam. Det riktar sig mot precis den typ av fräsning du kommer att göra.

Författare:  LaRdA [ 15.13 2008-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Featurecam är mycket trevligt att använda så det kan jag rekommendera :)

Författare:  tecno [ 15.19 2008-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Eftersom det rör sig mest om 2,5D jobb så är ju Sheetcam för £85 ett av de bästa valen. Enklaste CAD som genererar R12 kompatilbelt DXF är allt som behövs.

Författare:  Båtdoktorn [ 16.52 2008-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Sitter och grejar med sheetcam nu verkar va åt rätt håll (inte så mycket knappar ) :wink:

Men hur gör jag själva t-spåren har delat upp ritningen i 3 lager men hur får jag programet att fatta att det bara är de 4mm längstupp/längstner som den ska fräsa bort?

Form utsida är röd men de två horisontell sträcken är vita...

Författare:  tecno [ 17.01 2008-12-06 ]
Inläggsrubrik: 

Maila över det du har ritat så slår jag ett öga på detta

Författare:  Båtdoktorn [ 13.19 2008-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Hur får man till "Layers" i solidworks :?:

Skaffar snart en handeveved fräs :wink:

Författare:  Meduza [ 13.26 2008-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Det räcker ju med att du sliter bort styrsystemet och motorerna och sätter på vevar i stället :)

*frivillig att ta hand om skräpet som du måste plocka bort för att få den handjagad*

Författare:  Båtdoktorn [ 13.29 2008-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Tror inte det sitter i styrsytemet.. Mest skit bakom spakarna :roll:

Författare:  Viper [ 14.44 2008-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Finns ju risk för att det blir samma fel även med handvevar annars. ;)

Det du vill göra är att generera kod genom ett CAM program eller? Eller vill du först göra något i ett CAD program sen föra över till CAM och sedan post processa det och skicka det till fräsen?

Mvh,
Viper

Författare:  Båtdoktorn [ 14.52 2008-12-07 ]
Inläggsrubrik: 

Solidworks som ex *.dxf > Cam sätta djup osv > g code> fräs

Fast delen är ju 3d så man har ju alla mått..

Kommer inte åt "layer" knappen i SW vad gör jag för fel??

De är ju fler som ritar i SW hur gör ni??

Författare:  Båtdoktorn [ 22.46 2008-12-12 ]
Inläggsrubrik: 

%
N0010 G71
N0020 G17
N0030 G40
N0040 G90
N0050 M06 T3 M03 S4000
N0060 G00 Z+40.0
N0070 X+11.0 Y+11.0
N0080 Z+30.5
N0090 G01 Z25.0 F10
N0100 G00 Z+27.6
N0110 Z+25.5
N0120 G01 Z20.0
N0130 G00 Z+22.6
N0140 Z+20.5
N0150 G01 Z15.0
N0160 G00 Z+17.6
N0170 Z+15.5
N0180 G01 Z10.0
N0190 G00 Z+40.0
N0200 M05
N0210 M06 T1 M08
N0220 M03 S4000
N0230 G00 X+11.0 Y+11.0 Z+40.0
N0240 X+13.0 Y+13.0
N0250 Z+30.5
N0260 G01 Z30.0 F10
N0270 Z27.0
N0280 Y+9.0 F50
N0290 X+9.0
N0300 Y+13.0
N0310 X+13.0
N0320 X+16.0 Y+16.0
N0330 Y+6.0
N0340 X+6.0
N0350 Y+16.0
N0360 X+16.0
N0370 G00 Z+40.0
N0380 X+19.0 Y+19.0
N0390 Z+30.5
N0400 G01 Z30.0 F10
N0410 Z27.0
N0420 Y+3.0 F50
N0430 X+3.0 Y+3.0
N0440 Y+19.0
N0450 X+19.0
N0460 G00 Z+40.0
N0470 X+13.0 Y+13.0
N0480 Z+27.5
N0490 G01 Z27.0 F10
N0500 Z26.0
N0510 Y+9.0 F50
N0520 X+9.0
N0530 Y+13.0
N0540 X+13.0
N0550 X+16.0 Y+16.0
N0560 Y+6.0
N0570 X+6.0
N0580 Y+16.0
N0590 X+16.0
N0600 G00 Z+40.0
N0610 X+19.0 Y+19.0
N0620 Z+27.5
N0630 G01 Z27.0 F10
N0640 Z26.0
N0650 Y+3.0 F50
N0660 X+3.0 Y+3.0
N0670 Y+19.0
N0680 X+19.0
N0690 G00 Z+40.0
N0700 M09
N0710 X+21.0 Y+22.0
N0720 Z+30.5
N0730 G01 Z30.0 F10
N0740 Z26.0
N0750 G03 X+18.0 Y+25.0 I+18.0 J+22.0 F100.0
N0760 G01 X+4.0
N0770 G03 X+1.0 Y+22.0 I+4.0 J+22.0
N0780 G01 Y+0.0
N0790 G03 X+4.0 Y-3.0 I+4.0 J+0.0
N0800 G01 X+18.0
N0810 G03 X+21.0 Y+0.0 I+18.0 J+0.0
N0820 G01 Y+22.0
N0830 Z22.0 F10
N0840 G03 X+18.0 Y+25.0 I+18.0 J+22.0 F100.0
N0850 G01 X+4.0
N0860 G03 X+1.0 Y+22.0 I+4.0 J+22.0
N0870 G01 Y+0.0
N0880 G03 X+4.0 Y-3.0 I+4.0 J+0.0
N0890 G01 X+18.0
N0900 G03 X+21.0 Y+0.0 I+18.0 J+0.0
N0910 G01 Y+22.0
N0920 G00 Z+40.0
N0930 X+25.0
N0940 Z+30.5
N0950 G01 Z30.0 F10
N0960 Z26.0
N0970 G03 X+22.0 Y+25.0 I+22.0 J+22.0 F100.0
N0980 G01 X+0.0
N0990 G03 X-3.0 Y+22.0 I+0.0 J+22.0
N1000 G01 Y+0.0
N1010 G03 X+0.0 Y-3.0 I+0.0 J+0.0
N1020 G01 X+22.0
N1030 G03 X+25.0 Y+0.0 I+22.0 J+0.0
N1040 G01 Y+22.0
N1050 Z22.0 F10
N1060 G03 X+22.0 Y+25.0 I+22.0 J+22.0 F100.0
N1070 G01 X+0.0
N1080 G03 X-3.0 Y+22.0 I+0.0 J+22.0
N1090 G01 Y+0.0
N1100 G03 X+0.0 Y-3.0 I+0.0 J+0.0
N1110 G01 X+22.0
N1120 G03 X+25.0 Y+0.0 I+22.0 J+0.0
N1130 G01 Y+22.0
N1140 Z18.0 F10
N1150 G03 X+22.0 Y+25.0 I+22.0 J+22.0 F100.0
N1160 G01 X+0.0
N1170 G03 X-3.0 Y+22.0 I+0.0 J+22.0
N1180 G01 Y+0.0
N1190 G03 X+0.0 Y-3.0 I+0.0 J+0.0
N1200 G01 X+22.0
N1210 G03 X+25.0 Y+0.0 I+22.0 J+0.0
N1220 G01 Y+22.0
N1230 Z14.0 F10
N1240 G03 X+22.0 Y+25.0 I+22.0 J+22.0 F100.0
N1250 G01 X+0.0
N1260 G03 X-3.0 Y+22.0 I+0.0 J+22.0
N1270 G01 Y+0.0
N1280 G03 X+0.0 Y-3.0 I+0.0 J+0.0
N1290 G01 X+22.0
N1300 G03 X+25.0 Y+0.0 I+22.0 J+0.0
N1310 G01 Y+22.0
N1320 Z10.0 F10
N1330 G03 X+22.0 Y+25.0 I+22.0 J+22.0 F100.0
N1340 G01 X+0.0
N1350 G03 X-3.0 Y+22.0 I+0.0 J+22.0
N1360 G01 Y+0.0
N1370 G03 X+0.0 Y-3.0 I+0.0 J+0.0
N1380 G01 X+22.0
N1390 G03 X+25.0 Y+0.0 I+22.0 J+0.0
N1400 G01 Y+22.0
N1410 G00 Z+40.0
N1420 X+0.0
N1430 M05
N1440 M05
N1450 M30

Provade att gör g code med sheetcam men tnc150 tyckte inte om den..
Hur skriver man programnumret när g coden ser ut så här?

Författare:  tecno [ 12.10 2008-12-13 ]
Inläggsrubrik: 

Vilken postprocessor använde du ?

Har du exempelkod som fungerar så kan Les rätta till en postprocessor som fungerar under förutsättning att man har licens förståss

Författare:  Båtdoktorn [ 12.41 2008-12-13 ]
Inläggsrubrik: 

Tnc150 heter den...

Tror att den kanske funkar men den måste ha ett program nummer "0 BEGIN PGM 1234 MM " har provat att skriva det längst upp men så lätt var det inte ...

Författare:  tecno [ 13.25 2008-12-13 ]
Inläggsrubrik: 

Har du någon dokumentation med exempel kod?

Författare:  Viper [ 15.11 2008-12-13 ]
Inläggsrubrik: 

Tror du måste ändra parametrar i TNC för att den skall läsa ISO G-Kod annars kommer den tro att den skall läsa det i HeidenHains egen TNC kod vilket inte ser ut som koden du postat ovan.

Mvh,
Viper

Författare:  Båtdoktorn [ 16.02 2008-12-13 ]
Inläggsrubrik: 

Har sökt i manualen jag har , men hittar inte vars man gör det ...

Författare:  Båtdoktorn [ 23.23 2009-01-03 ]
Inläggsrubrik: 

Vilken skärhastighet m/min kan man tänkas köra med min fräs?

Karlebo handbokens ut räkning blir det ju jätte hög matning och spindelvarvatal :roll:

Författare:  Meduza [ 23.41 2009-01-03 ]
Inläggsrubrik: 

Om du får fram 15000 rpm och 5m/min från karlebo's uträkningar och din fräs bara varvar 3000 så kan du dela 3000 med 15000 för att få 0.2 och sedan ta 0.2 gånger matningen, dvs 1m/min.

Sen kanske det är lite för snabbt för vad din maskin orkar mata, då får du helt enkelt ta vad du tror är max matningshastighet och räkna nedåt på spindelvarvtalet i stället.

Sålänge man minskar proportionellt på båda siffrorna så behåller man tjockleken på skären.

Författare:  Båtdoktorn [ 22.03 2009-01-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Modig md5000 med TNC150

Nu har det kommit fram ett fel till...
Ska försöka att beskriva..

(Funkade sist jag var och grejade med den men inte idag)

Ref kör blir ref punkt fel

Startar om kör ref igen och ibland går det bra men..

Då står z och juckar upp och ner som servot över kompenserar. Tycker också att z går för fort vid ref körning.

Sen lägger drivkortet av och fel lampan lyser ... :?

Jag började med att kolla lite kablar plintar. Hittade en kabel som var lös tacho signalen från z.
Jippe tänkte jag och skruvade fast den. Men icke samma fel kollade kolen för tacho hittade inget ficka bara sönder tafsen på kolet som sitter längst in i skiten..

Känns som tacho fel eller driv korts fel.
Någon som har råkat ut för något liknade ??

Författare:  Båtdoktorn [ 11.22 2009-01-08 ]

Har mätt lite nu och det verkar va två transistorer som är trasiga...
Har haft tjutande ljud ur z motor när den har stått med håll moment kan det bero på att en transistor var trasig innan ?

Författare:  Båtdoktorn [ 17.35 2009-01-22 ]

Bild

Bild

Bild

Har mätt enligt boken allt stämmer utom de två sista

2-1/ 1.7*k
1-2/ 1.7*k

Någon som har något tips vars jag ska fortsätta att söka :humm:

Författare:  Båtdoktorn [ 21.02 2009-01-31 ]

Nu verkar servokortet fungera. Tror inte att det var något fel på transistorena mer skit bakom mätsladdarna :oops: :oops: ...
Tror felet var sticken mellan styr och kraft kortet .. :doh:

Sen håller Tecno att hjälpa mig med en PP till Sheetcam...

Men märkte en lite underlig sak idag när jag var och grejade...

Körde ett program med en fräs i maskinen då vill den inte riktig hitta positionen saknades lite för att den skulle gå vidare i programmet.. När jag kör utan fräs i maskinen funkar det... Är vid ett hörn det sista av 4 :| ...

Provade att skifta X Y's drivkort med samma resultat..

Har några teorier. Den ena är att det är för kallat är ca 4gradet där fräsen står.
Den andra är att det är någon inställningen på servokorten typ förstärkningen..
Tredje idén är att det är nått knas med G coden.. Men tror inte riktigt på det...

Någon med lite mer servo erfarenhet kan har varit med om något liknade...

Övrigt har jag mest rengjort och börjat snygga till i el skåpet lite kabelkanals lock osv. Börjar att se lite bättre ut nu iaf ...

Författare:  tecno [ 21.11 2009-01-31 ]

Elda upp värmen till bortåt 15°C i ett par dygn så maskinen är någorlunda brukbar. Pressa inte i kyla.

Författare:  Viper [ 21.33 2009-01-31 ]

Det där med kyla gör väldigt mycket även att maskiner inte används ofta gör att dom rasar ihop.

På jobbet nu efter jul ledigheten så fick vi har in en reparatör till 3-4 maskiner som innan gått felfritt i veckor sen stängs dom ner 2-3 veckor och när dom skall igång igen ja då är allt och inget fel ungefär.

Man bör nog därför åtminstone ha någorlunda jämn värme i lokalen samt inte några minus grader precis. ;) En annan verkstad jag varit på hade alltid deras maskiner igång dygnet runt för det var dom som skötte större delen av uppvärmningen av lokalerna samtidigt som dom slapp en massa krångel med maskinerna om dom hade stått stilla i flera dagar.

Mvh,
Viper

Författare:  Båtdoktorn [ 22.18 2009-01-31 ]

Synd att det bara är el värme där den står nu blir lite dyrt att värma upp den stora lokalen till +15 får väll vänta på sommaren.. :cry:

Författare:  morry [ 05.48 2009-02-04 ]

se där ja e det inte en sävar med som har hittat hit :D

Författare:  Båtdoktorn [ 11.08 2009-02-04 ]

Jo sävar brukar man halka in på ibland :vissla: :D

Författare:  sniffer [ 04.28 2009-02-27 ]

Sävar ja de är vi flera utav :razz: Å mig kan du absolut ej missat :wink:
Skall börja gräva i ett TNC 155-system jag med snart förhoppningsvis. Om de nu inte är helt åt helvete söndermekat innan förstås. För då blir de nog den hårda ofrivilliga vägen att byta ut motorerna mot 6Ampere stegmotorer och hoppas dom jämtar med.

I verkstaden klarar vi oss inte utan vettiga maskiner vetu. Men min plan är ju då mera åt fräsning av förbränningsrum osv..

Förövrigt mycket intressant tråd. Läser den förbrilt så jag kanske skall pyssla med samma system.

Båtdoktorn skrev:
Hur får man till "Layers" i solidworks :?:

Skaffar snart en handeveved fräs :wink:

Jadu du är inte ensam. Sitter också och jävlas med detta fram å tillbaka. Blir inte klok på de. Skulle behöva en hjälpande hand angående detta jag med.

Författare:  tudorr [ 10.43 2009-02-27 ]

Båtdoktorn skrev:
Synd att det bara är el värme där den står nu blir lite dyrt att värma upp den stora lokalen till +15 får väll vänta på sommaren.. :cry:

bygg ett tält av reglar 45x45 och klä det med japanpress o ställ in en värmefläkt då blir det inte så dyrt :tumupp:

Författare:  Båtdoktorn [ 19.05 2009-02-27 ]

sniffer:
Hjälper gärna till med det lilla jag kan.
å Ska du byta. Är jag lite intresserad av ditt defekta TNC :wink:

tudorr:
Har tänkt i liknande banor.. snart sommar :vissla:

Författare:  Båtdoktorn [ 20.12 2010-10-04 ]

Fräsens nya hem har väggar tak nu iaf

Men mycket kvar än ... :humm:

Bild

Författare:  Båtdoktorn [ 18.53 2010-10-05 ]

Bild

Utan plåt på utsida
Ytter mått 8x14m 4m i takhöjd 3 m på den del som det är loft

Författare:  MatsN [ 17.13 2010-10-06 ]

Satan va avis man blir. Själv har man bara dryga 50 m2 att förfoga över. Å då är det ändå byggt 15 kvm över vad jag får :roll:

Författare:  tecno [ 17.28 2010-10-06 ]

Men va fan, gnäll inte :) jag har ju bara 35m² till mitt förfogande och det ÄR trångt vill jag lova.

Författare:  säter [ 17.33 2010-10-06 ]

Kvadratmetrarna spelar ingen roll grabbar!
Allt blir fullt ändå. :badgrin:

Författare:  tecno [ 17.50 2010-10-06 ]

Du har ju gott om plats uppe i kvarnen så du räknas inte :lol:

Författare:  MatsN [ 17.20 2010-10-07 ]

tecno skrev:
Men va fan, gnäll inte :) jag har ju bara 35m² till mitt förfogande och det ÄR trångt vill jag lova.

Det är vad jag har kvar då pannrum och laddrum tar upp en del yta :cry:

Författare:  Båtdoktorn [ 07.26 2015-03-17 ]

Vad tiden går fort. Nu efter 5 år så börjar det klia i fräs tarmen.
Provade att starta i går kväll och fick den att röra sig lite.
Men Z står och oscillera och till slut löser den ut för grovt positionerings fel eller så tänds error dioden på servo kortet.
Provade att skruva på "Offset" på servo kortet och fick z att stå still en liten stund för att sedan börja igen.

Provade att köra utan referens körning och då går den att köra upp och ned utan konstiga ryck.

Är som den över kompenserar på något sätt.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.56 2015-03-17 ]

Har skruvat lös remmen som sitter på Z hittade lite glapp på remhjulet som sitter på servomotorn.
Provade att köra servomotorn med remmen lös. Vid lågt varvtal stannar den till två gånger på varvet.
Vid högre varvtal går den jämnare men har ett högfrekventa ljud. Som försvinner ibland.
Tror ni att det går att prova att byta plats på två drivkort. Fast kortet för z är på mer ampere än de andra servokorten?
Bara för att tomköra.

Sen verkar den väldigt svag kan hålla fast den med handen till servo drivkortet löser ut.

Vad tror ni är servomotorn eller drivkortet som är trasigt?
Eller hur testat jag lättast vilken av de som är trasig.

Många frågor blev det

Författare:  MatsN [ 22.13 2015-03-17 ]

Det ska funka. kollegorna gör så för att felsöka.

Författare:  Båtdoktorn [ 08.28 2015-03-18 ]

Vad finns det för ersättare om jag vill ersätta både motor och servo drivare för z.

Bilaga:
20081121331.jpg

Verkar inte finnas så mycket begagnade motorer vad jag kan hitta iaf.Men servo korten finns det gått om på ebay hoppas att det är det som är trasigt och inte motorn.

Ska försöka att hinna och byta plats på två servo driv kort i kväll och prova.

Författare:  Båtdoktorn [ 17.53 2015-03-18 ]

Nu har jag provat att byta plats på
servokorten och felet kvarstår.
Ska plocka lös servomotorn från fräsen så det går att se över den bättre.
Sen blir det att titta över kablar och racket för servokorten.

Kan det vara något fel på signalen från servot ? Har mätt med fluken men svårt att se något fel.

Servomotorn snurrar lätt när jag drar runt den med fingrarna. Inga missljud eller glapp.

Så i en annan tråd att en magnet lossnat i servomotorn. Är en likadan servomotor som jag har.

Några tips om jag plockar isär servomotorn?
Läste att att man bör stoppa in något istället för rotorn.

Författare:  tecno [ 18.01 2015-03-18 ]

Kolla att du inte har samma skitfel som jag på min CombiMill med samma motorer, dvs att enkoder axeln ej sitter fast som den ska. Den är limmad, kolla i min tråd.

Författare:  Båtdoktorn [ 18.03 2015-03-18 ]

Ska kollas. Tack för tipset!

Författare:  MatsN [ 19.50 2015-03-18 ]

Var på en maskin för ett par veckor sen som motorn lät illa på. Den fick man pressa upp ett par tusen varv innan den lät illa. Med drivrem borta fick man gasa upp till ca 7000 innan missljudet kom. Så att du ska få ljud Bara med att snurra med fingrarna är inte alltid självklart.

Författare:  Båtdoktorn [ 19.53 2015-03-18 ]

Men är magneten lös borde jag känna det när jag snurrar för hand?

Författare:  thewho [ 20.05 2015-03-18 ]

Om en magnet har lossnat borde man ju känna det när man snurrar på motorn för hand.
Men som sagt, kolla att flexkopplingen mellan motor och enkoder sitter ordentligt. Annars kan du ju testa byta enkoder till en från X/Y, jag kommer inte ihåg nu om dom har samma antal ppr men X/Y/Z har alla samma fäste och axeldiameter. Iaf på min maskin ;)

Författare:  Båtdoktorn [ 20.15 2015-03-18 ]

Som jag kör nu skickar tnc'n bara styrsignal. Har inte enkodern som hör till tnc anluten till servot mekaniskt.
Jag referens kör inte utan skriver in "kod" så det går att hand köra utan referens.

Så det det borde vara återföring mellan servomotor och servodrivare som spökar i så fall.

Författare:  Båtdoktorn [ 09.34 2015-03-19 ]

tecno skrev:
Kolla att du inte har samma skitfel som jag på min CombiMill med samma motorer, dvs att enkoder axeln ej sitter fast som den ska. Den är limmad, kolla i min tråd.

Min pulsgivare sitter på kulskruven efter remmen så jag har ingen tapp på Z.

Författare:  MatsN [ 14.16 2015-03-19 ]

Kollegan säger kolla glapp. Även pulsgivaren bör kollas. Kan du prova skifta givarna?

Författare:  Båtdoktorn [ 18.28 2015-03-19 ]

Men jag har inte plusgivarna inkopplad mekanisk bara den som är inbyggd i servomotorn som sitter ihop med servodriften. Den som ger volt/rpm.

Författare:  MatsN [ 17.55 2015-03-21 ]

Känns som att styrningen inte vet vad den ska göra då? Oscillerande ljud kan du få om du tex har glapp i lagringar och motorn försöker hela tiden kompensera då den går förbi läget den vill vara i. När den känner att avvikelsen är för stor så bryter den för grovt positioneringsfel.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.48 2015-03-21 ]

Blir som jag kör med ett 1.5v batteri gissar jag. Efter som jag inte referens kör utan knappar in kod ****** och kör ändå.
Väljer fram och back med jogg knapparna. Och hastighet med potentiometern.
Ska fixa en film sedan när jag kommer hem.

Har provat att surrat på pulsgivaren med fingrarna medans motorn går och det blir ingen skillnad så den verkar inte påverka när jag kör utan referenskörning.

Författare:  MatsN [ 13.14 2015-03-22 ]

Kanske blir så då alla gränslägen är bortkopplade.

Författare:  Båtdoktorn [ 22.01 2015-03-23 ]

https://youtu.be/71kFxmQN9yw

Författare:  thewho [ 22.40 2015-03-23 ]

Orelaterat till ditt problem, men är det "koppen" till bromsen på Z axeln som sitter på motorn? Alla delar av bromsen är bortplockade på min maskin och istället är det en stor motvikt hängande i elskåpet..

Författare:  säter [ 23.03 2015-03-23 ]

Båtdoktorn skrev:
Blir som jag kör med ett 1.5v batteri gissar jag. Efter som jag inte referens kör utan knappar in kod ****** och kör ändå.
Väljer fram och back med jogg knapparna. Och hastighet med potentiometern.

Jag tror inte det kan fungera att köra från styrsystemet utan att ha encodern inkopplad.
Jag är förvånad att du kan jogga överhuvudtaget.

Författare:  Båtdoktorn [ 07.52 2015-03-24 ]

Bilaga:
kod.jpg

"Koden" som jag skriver in

Bilaga:
taco.jpg

Lite skadad.

Bilaga:
rotor.jpg

Bilaga:
magnet.jpg

Verkar ha tagit i magneten. Men känner inget glapp i lager och magneten satt fast.

Bilaga:
glapp.jpg

Hittade glappet också var krysskils spåret på servot.

thewho: Ja det är bromsen .

Författare:  Båtdoktorn [ 12.18 2015-03-24 ]

Går det att plocka isär servo motorn så länge statorn är kvar i?
Alltså bara ta lös gavlarna. Eller hur ska det göras?

Författare:  MatsN [ 17.57 2015-03-24 ]

En ordentlig rengöring ser ut att behövas eller blir man lurad av bilderna?

Författare:  Båtdoktorn [ 18.05 2015-03-24 ]

Ja. men den är mest skavd.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.48 2015-04-01 ]

Har haft isär servomotorn. Och justerat så att inte tacon tar i magneten.
Och provkört servomotorn gick bättre men inte helt hundra. Har ett väldigt högfrekvent ljud som försvann när jag bytte plats på två servo drivkort.
(Och ökade ännu mer när jag skruvade resp poten tills servo drivkortet löste ut.)
Hur funkar det är det är noll i styrsignal ska servomotorn gå att röra då?

Min servomotorn för Z är går att snurra ett fjärdedels var innan det går tungt när den står still.

Författare:  Båtdoktorn [ 20.42 2015-04-02 ]

https://youtu.be/tXoO_8CuMMg

https://youtu.be/3ggQHtrVIJ8
Kopplade bort styrkabel från tnc och fick z att stå lite still. Men den är lite känslig.

Vet inte vad jag ska prova...

Författare:  DW [ 09.10 2015-04-03 ]

-kanske du redan har skrivit men jag tycker den verkar orkeslös? Har du tagit isär servomotorn så är den säkert utan magnetism.
Finns dock en firma i norr som fixar sådant men det är dyrt.
Jag har pajat en Contraves, den blev helt orkeslös efter demontering.
Senare har jag köpt en sprillans ny Contraves för 115v som var till en helikopter på Ebay.

Författare:  MatsN [ 09.50 2015-04-03 ]

Vad var det för motor? Har 2 st SEM-motorer liggandes som är plockade från en fungerande maskin. 155 system var det på den men inte med samma givare. Glömt vad givarna heter men det är dom med lampa i. Vinkelnåtgivare har jag för mig :oops: En är på 3 NM och en är på 4 NM, båda varvar 4000.

Författare:  Båtdoktorn [ 10.15 2015-04-03 ]

Jag tog aldrig ut rotorn.
Kolla inlägg #127 finns en bild på motorns märkplåt.

Författare:  DW [ 10.22 2015-04-03 ]

ok, men är det någon kraft i motorn då?
Du har pm!

Författare:  Båtdoktorn [ 10.26 2015-04-03 ]

Jag tycker den är lite svag. Men det är som ett litet glapp håll momentet.

Författare:  DW [ 10.35 2015-04-03 ]

ja, det syns tydligt på filmen.
Jag fick rådet att köra motorn på ett bilbatteri eller ett vanligt ficklampsbatteri.
Du skall inte orka stoppa den. Minns jag rätt så valde jag en batt laddare o körde 6v.

Författare:  Båtdoktorn [ 11.17 2015-04-03 ]

Okej får prov det. Jag kan stoppa den med handen nu.

Författare:  Båtdoktorn [ 19.47 2015-04-03 ]

https://youtu.be/K68Z70xysKE
12v batteriladdare modell äldre som matning.

Författare:  Båtdoktorn [ 12.28 2015-04-04 ]

Bilaga:
20150403_203658-1.jpg
Bilaga:
20150403_203750-1.jpg

Bilder av motorn och märkplåt.

Författare:  MatsN [ 14.45 2015-04-04 ]

Tyvärr är mina mindre.

Författare:  Båtdoktorn [ 14.46 2015-04-04 ]

Tror du min är trasig?

Författare:  DW [ 19.29 2015-04-04 ]

Nu var jag helt grön på servomotorer när jag satt i samma situation 2004.
Dina värden stämmer väl med min motor. Du har nog lite mer Nm. Så med min erfarenhet så anser jag att den är kass när jag sett videon.
Jag vet bara att när jag testade min nya motor så fanns inte en chans att stoppa axeln ens med polygrip.
Den roterade sakta men urstark och då inte kopplad till servokort utan en battladd.
Har du ingen annan likvärdig motor som du vet är okey.

(har inte funnit namnet ännu på firman i Frölunda)

Författare:  Båtdoktorn [ 19.34 2015-04-05 ]

Bilaga:
20150405_202111.jpg
Bilaga:
20150405_202058.jpg

Vad ska jag tänka på när jag söker en ny servomotor?
Jag har nc-414 på Z.

Är det Nm som är viktigast eller amps.

Brukar det gå att justera för olika tachometers i sevodrivaren?

Jag har två växelström servomotor också är det lättare att få tag på driver till de för rimlig peng än en ny dc motor?
En var i samma Nm klass iaf.

Författare:  MatsN [ 08.37 2015-04-06 ]

Kolla Ebay.

Författare:  Båtdoktorn [ 09.08 2015-04-06 ]

Har kollat där men jag måste reda ut vad som kan passa. Är så många olika enheter på märkskyltarna. Hittar inget som är exakt samma.

Författare:  tecno [ 09.47 2015-04-06 ]

Ska du behålla drivarna så är det i första hand spänningen på ny motor du ska titta på, sedan bör du ha lika eller högre A / Nm.

Jag har 3 såna motorer som ska bytas ut i min fräs så snart jag fått tag på nya AC drivers till motorerna jag har liggande.

Författare:  persa [ 14.31 2015-04-06 ]

Båtdoktorn skrev:
Jag har två växelström servomotor också är det lättare att få tag på driver till de för rimlig peng än en ny dc motor?En var i samma Nm klass iaf.

Ska du bygga om allt för AC blir det ingen billig och enkel lösning men kanske en långsiktig lösning om du tror på maskinen för framtiden. Men hur mycket vill man satsa på en gammal MD5000 :humm:

Gör det enklare för dig och kontakta någon som kan Contraves

http://www.contraves-drives.com

Begär offert på en likadan motor du har alternativt en fullgod ersättare som funkar med servot du har. Skickar du ner motorn kan dom säkert också bedöma om den är reparerbar och till vilken kostnad

Dom säger sig ju vilja diskutera kundbehov på Engelska om Tyskan skulle vara ett problem

Författare:  thewho [ 15.09 2015-04-06 ]

Kan säga att han som sköter Contraves service är väldigt hjälpsam och pratar engelska.

Författare:  Båtdoktorn [ 15.11 2015-04-06 ]

Tänkte bara bygga om Z i så fall. Men ska kolla efter en ersättnings motor först.

Vad är skillnaden på "rated torque" och "C.stall torque"?

Författare:  persa [ 15.43 2015-04-06 ]

Tror du det går att få till en lösning med 2 DC-motorer och 1 AC-motor ?. Nytt servo, nytt Power Supply och säkert en del annat som hänger ihop med detta

Författare:  Båtdoktorn [ 15.49 2015-04-06 ]

Har inte kollat så mycket på om det är möjligt än . Tänkte mest på priset/tillgänglighet . AC driver VS DC motor.
Efter som jag redan har en AC servo motor.

Författare:  persa [ 15.55 2015-04-06 ]

Misstänker att AC-driver blir dyrare än DC-motor. Vad är det för AC-motor du har ?

Författare:  Båtdoktorn [ 16.06 2015-04-06 ]

Bilaga:
20150405_192150-1-1.jpg
Bilaga:
20150405_192031-1-1.jpg

Författare:  DW [ 16.48 2015-04-06 ]

-nu får jag skit för detta men jag tar det. Men min ringa kunskap så vill jag minnas att det svarar för nedan:

Vad är skillnaden på "rated torque" och "C.stall torque"?

Uppgivet moment och Maximalt moment eller motsvarande kortsluten (axeln står still)

Författare:  persa [ 17.00 2015-04-06 ]

Efter återföreningen i alla fall :). Säkert rätt stort utbud på Siemens AC-servon i Tyskland. Men en djungel att hitta rätt i :doh:. Dessutom är Siemens en koloss som inte är en speciellt rolig samtalspartner om dom inte tycker att man är en intressant kund. Contraves är nog betydligt lättare att föra en dialog med ur den lilla kundens perspektiv

Har du broms på någon av dom motorerna ?. Det är nog ett krav för att i alla fall jag skulle lägga ner tid på det spåret

Lägg annars ut dom på blocket för att finansiera köp från Contraves

Författare:  thewho [ 17.11 2015-04-06 ]

Skulle det inte passa bra med en "kinamotor+drivare"? Enfas ca 1kW? Sån som Neotech köpte tex.
Edit: Han köpte bara servomotorn från kina, drivaren var tydligen en Argon

Författare:  Båtdoktorn [ 17.41 2015-04-06 ]

Ingen broms på AC servomotorena. Men bromsen sitter inte i servomotorn på min Z.

Författare:  Båtdoktorn [ 10.53 2015-04-07 ]

Om jag har en motor på "Cont.Stall:Torque 4.4 Nm /RMS Amps 34,7" och en på "Rated torque 6.8 Nm /Current 12.6".
Hur jämför jag då?
Inte en märkplåt verkar vara lika uppbyggt på servomotorer. Det är olika på samma tillverkare också. :doh:

Edit: Hur får jag reda på hur många watt min motor är på?

Författare:  Båtdoktorn [ 19.10 2015-04-07 ]

Verkar ha varit några magneter som lossnat någon gång. Syns limkladd också.

Tror ni de skadade magneterna går att använda. Efter ommagnetisering?

Bilaga:
1428429258457.jpg

Ommagnetisering går på ca 6000kr +moms.(Har bara hittat en firma som kan än)
Contraves har slutat med denna modell av motor sa de. Men de kunde kanske reparera.

Lite lockande att köpa något liknade denna istället.
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=151631037159&alt=web

Författare:  tecno [ 19.27 2015-04-07 ]

viewtopic.php?f=11&t=67866&hilit=ac+servo&start=30

Nåt för dig?

Författare:  Båtdoktorn [ 19.35 2015-04-07 ]

Ja men 3.2nm min är på 6.8nm. Får kanske bygga motvikt.

Är det någon tachometer kvar?
Jag har 19v/1000rpm.

Författare:  tecno [ 19.38 2015-04-07 ]

Sitter nåt på snurrorna som inte används av mig enbart enkoder, data på detta måste jag leta fram på isåfall.

Författare:  Båtdoktorn [ 19.40 2015-04-07 ]

Kolla gärna på mina står det på märkplåten. Tror du att det går fast de är mindre?

Författare:  thewho [ 20.57 2015-04-07 ]

Jag tror nog att det fungerar fast den är mindre, och som sagt kan du ju alltid sätta dit en motvikt.
Bromsen gick slut för någon av min maskins tidigare ägare så den är ombyggd med en motvikt.

Författare:  Båtdoktorn [ 20.59 2015-04-07 ]

Har du någon bild hur din motvikt är gjord?
Har du också en 6.8Nm på Z?

Författare:  persa [ 21.30 2015-04-07 ]

Beror ju på hur du använder maskinen. Men den är konstruerad för att ge dubbelt så hög matningskraft i Z som i X och Y. Och hur funkar det stora servot mot en hälften så stor motor ?. Säger inte att det inte går, men det finns ju saker att kolla upp först

Författare:  thewho [ 21.39 2015-04-07 ]

Den är 6.8Nm på min också. Har ingen bild på motvikten, men det är ca 50kg som hänger i elskåpet. Är en vanlig ked som löper på två hjul.
Tänker nog göra om det för om vikten mot förmodan kommer i gungning så rensar den nog ganska slätt i elskåpet :P

Författare:  DW [ 22.41 2015-04-07 ]

Båtdoktorn:
Motorn du visade med lösa magneter är ju precis en kopia på min Z historia 2005.
Skärvätska har kommit in och rostat bakom magneterna som verkar varit limmade med något skräplim.
En skruv per magnet hade säkert räckt för att de skulle suttit kvar.
Att magnetisera om den kostar om jag minns rätt på den tiden 5000kr så den kan du betrakta som skrot :tumner:

-jag tror jag fann firman i Mölndal som har servomotorer.
http://www.gycom.com/produkter/industriell-automation

Författare:  Båtdoktorn [ 07.56 2015-04-09 ]

Fick reda på att 0.196(KT)*14(Amp) = 2.7Nm. Med den servo drivaren som jag har så ger bara servo motorn 2.7nm.
Så frågan är varför har de så stor servo motor på Z? Är det för att den inte ska bli för varm?

(KT = Motor torque constant)

Sen går det att kolla hur magneterna är om servodriften används som generator.
På min motor ska 1000rpm ge ca 20V. Har inte hunnit provat än.

Författare:  persa [ 09.15 2015-04-09 ]

Servot peakar ju 30 Amp vilket ger 5,88 Nm. Modig tog beslut att sätta en större motor på Z än X och Y då dom bedömde att det inte räckte till med den mindre motorn till Z-axeln. Det blir ju dyrare pris på maskinen så hade det inte behövts hade man säkert inte gjort det valet

Vad har du för KT-värde på X- och Y-motor ?. Med samma KT-värde och det mindre servot (som troligen enligt Contraves är det servo som ska användas till den mindre motorn) når man ju bara 1,37 Nm (kont. och RMS) vilket kanske inte alls räcker till för den matningskraft som behövs för den borrkapacitet som maskinen är specificerad för. Gamla spiralborrar kräver en del kraft :). Kör du bara fräsning och småborrar kan det mycket väl vara så att du klarar dig med mindre motor. Men frågan är ju då vad händer med stort servo till liten motor om servot släpper igenom mer ström till motorn än vad den klarar av ?

Du kan ju alltid ringa Modigs i Virserum och kolla vad dom säger om anledningen till större motor

Författare:  Båtdoktorn [ 09.38 2015-04-09 ]

Kt 0.35 på en av de mindre.

Sant att att peak ger mer Nm. Ska tänka på det.

Det går att ställa ned max amp på drivaren också. För att spara motorn då.

Z är nedväxlad en del också skulle gissa ca 5:1 med rem iaf. Sen måste Z väga en hel del också som hjälper till neråt.
Kanske går att växlar ned mer om det skulle krisa. Blir långsammare men kanske fungera ändå.

Vad börjar små borrar för dig persa? :)
Alla har vi olika referenser.

Tackar för all input. Det hjälper.

Författare:  tecno [ 09.50 2015-04-09 ]

Citera:
Men frågan är ju då vad händer med stort servo till liten motor om servot släpper igenom mer ström till motorn än vad den klarar av ?

Det är vad motorn drar i ström, om drivern sen inte kan ge mer så blir det som det blir.

Så en jätte till motor som drar massor från en klen driver så går det ju åt fanders!

Författare:  persa [ 10.01 2015-04-09 ]

Högre KT-värde var ju positivt

Har du ingen information om max. borrkapacitet i någon manual ?. Med hälften så stor motor bör man väl i alla fall klara hälften av vad dom lovar med originalmotor ?

Antar att du inte har kylvätska genom spindel (har faktiskt sett en MD5000 med detta). Med kylvätska genom spindel och verktyg kan man ju använda andra verktyg som korthålsborrar som inte kräver lika höga matningskrafter

Författare:  Båtdoktorn [ 10.03 2015-04-09 ]

Ska kolla i pärmarna sedan om jag hittar något.
Har ingen kylning genom spindel.

Författare:  tecno [ 10.06 2015-04-09 ]

Har ett par kylsvivlar BT40 med weldon Ø25mm fäste till övers om du vill ha kylning genom verktygen.

Författare:  thewho [ 15.06 2015-04-09 ]

BT40 passar inte i hans verktygsväxlare (om han har en dvs)

Har du faktiskt 5:1 på Z? Jag har 2:1 på min maskin iaf och jag tycker att din liknar på dina videos.

Författare:  Båtdoktorn [ 15.38 2015-04-09 ]

Ja jag gissade utväxling så du har säkert rätt

Författare:  persa [ 20.17 2015-04-09 ]

thewho skrev:
BT40 passar inte i hans verktygsväxlare

Tror inte det hjälper även om det varit DIN69871. För tungt och otympligt att köra i verktygsväxlaren. För ett sådant verktyg i Modig MD5000 gäller nog bara manuellt verktygsbyte. Och då spelar det i och för sig mindre roll om det är BT eller DIN69871 verktygsstandard :)

Författare:  Båtdoktorn [ 20.26 2015-04-10 ]

Provade att sätta X motor på Z nu i kväll.
Inget "glapp" i momentet på den känns starkare också.
Provade den på batteti laddaren också var lite starkare än Z motorn men inte mycket.
Om det var något fel på rotorn borde inte det märkas när den går på batteri laddaren också?
Som att den är svagare delar av varvet?

Provade även tipset jag fick att köra motorn som generator. Det skulle vara ca 20V vid 1000rpm. På borrmaskinen står det 1500rpm och jag fick ut ca 22V.
Måste försöka att kontrollera vad varvtalet är lite mer exakt..

Författare:  Båtdoktorn [ 17.22 2015-04-15 ]

Tror ni denna servo motor skulle fungera?

Ren elektronisk då. Är medveten att det skiljer på axel och fläns.

Bilaga:
Screenshot_2015-04-15-18-19-48.png

Författare:  Båtdoktorn [ 12.15 2015-04-21 ]

Tro ni denna skulle fungera?
Har provat att kört Z med X axelen servo på 3nm och den löste inte ut iaf men det var bara lite körning fram och tillbaka.
Svårt att hitta något servo med det amper som mitt Contraves servo har i samma bygg mått. Jag börjar tro att det är märkningen som luras :humm:

Bilaga:
dcservoe.JPG

Författare:  thewho [ 20.26 2015-04-21 ]

Lägger in org. motorns data:
Rated Torque: 6.8Nm
RMS Amps: 34.7
Max Volts: 115
Max Pulse Amps: 138.7
Max Rpm: 5600
Tacho V/1krpm: 19
Frame: MC404-1

Nu vet jag inte om man kan ställa in tacho spänningen på servoförstärkarna eller hur viktigt det är men den du frågar om har bara halva tachospänningen/1krpm.
Dessutom ett mycket lägre varvtal.

Författare:  Båtdoktorn [ 20.59 2015-04-21 ]

Tack för motordatan.
Det går att ställa tachospänningen. Har en servomotor som har 9.5v redan.
Varvtalet ska inte påverkad tnc'n hoppas jag.
Fräser hellre långsamt än inte alls.

Författare:  Båtdoktorn [ 21.10 2015-04-22 ]

Äntligen lite framgång.
Bytte plats på tacon mellan X-Z. Och Z motorn gick utan konstigheter. Fick inte tillbaka ett kol på X innan tafsen gick av för andra gången, så jag han inte testa mer.

Författare:  Båtdoktorn [ 09.09 2015-04-27 ]

Monterade Z tachometern på X och fick samma fel som på Z.

Författare:  Båtdoktorn [ 14.42 2015-06-06 ]

Har fått tag på servomotor som efter en stor genomgång verkar fungera. Sen är det givar fel på verktygsväxlaren. Men det är snart fixat.
Men går det inte att göra manuellt vertygs byts?
Provat med tool 0 men det förbjudet nummer. Eller snurrar vertygs växlare runt runt eftersom det inte finns någon plats 0 i den.
Hur är det med tool ref finns det någon lista någon stans eller hur funkar det?
När jag i manuell "matning" försöker välja tool 2 får jag bara upp ingen vertygs def.

Men lite roligare när det rör sig lite .

Författare:  thewho [ 21.28 2015-06-06 ]

Testade aldrig min maskin speciellt mycket förrän jag rev ut tcn systemet så jag kommer inte ihåg hur man bytte verktyg :humm:
TNC150 har väl inget verktygsregister? Så det måste kompenseras direkt i koden.

Själv har jag nästan fått rigid tapping att fungera i min maskin :P Lite justering kvar men sen så förhoppningsvis kan jag testa imorgon :D

Författare:  Båtdoktorn [ 06.08 2015-06-07 ]

Jag provade i går kväll funkar om jag lägger till tool Def i programmet då kan jag växla in verktyg 2 i manuellt läge. Osv
Måste justera positionen för Z vid vertygs byte missar när den ska hämta verktyg från spindeln.

Vet att jag förut justerade referens givaren för Z men när jag flyttar den nu så får jag ref fel tror jag det var. Får prova lite mer senare.

Thewho:
Fick du tag på några ritningar av spindeln?
Börjar bli less på att få olja på mig varje gång jag startar spindeln.

Författare:  thewho [ 08.20 2015-06-07 ]

Jag mailade dom men fick aldrig något svar, har inte testat ringa dock.

Författare:  Båtdoktorn [ 22.02 2015-06-07 ]

Har nu lyckas att göra "cirkulär urfräsning" eller vad de nu kallar det. Men den blev inte rund.
Verkar som jag har några mm glapp i X axel.
Stora frågan är hur de har satt ihop den? Ser ut som det glappar i kul muttern.

Författare:  Båtdoktorn [ 08.56 2015-06-12 ]

Har kollat bälgkopplingarna för pulsgivare,kulskruv och kulmuttern.Men har inte hitta något stort glapp.
Hålet blev ca 6mm f örstort i X led. Ska det vara mekaniskt glapp borde det vara lätt att hitta tycker jag.
Finns det någon parameter som kan orsaka detta problem?

Eller är det pulsgivaren som är "Sjuk"?

Författare:  tecno [ 09.01 2015-06-12 ]

Hur sitter pulsgivarna monterade? Är det en 'limmad' axel som sticker ut från motorn = dvs samma skitfel som jag hade på min maskin?
Axeln 'glappade'!

Författare:  Båtdoktorn [ 09.03 2015-06-12 ]

Har kollat det men den verkar sitta tror den är skruvade på SEM motorena också.

Men tack för tipset ska kolla en extra gång..

Författare:  Båtdoktorn [ 19.59 2015-06-27 ]

Provade att gör ett program som bara flyttar bordet fram och tillbaka mellan två punkter men hittar inget stort glapp. Har inte hunnit testa mer .

Författare:  Båtdoktorn [ 08.55 2018-06-03 ]

Har gjort ett nytt försök med fräsen. För att få den att fräsa runda hål. Provat att göra inställningarna / testerna som ska göras när man driftar tnc 150 system.
Det visade att jag har 4-5mm eftersläpning när jag kör x fram och tillbaka. Justerade förstärkningen på servo kortet som det står i manualen fick ner felet till 1mm men då började bordet "hacka" så jag fick backa tillbaka lite.

Men jag får mätsystem defekt på Z när fräsen blir varm/varit igång en stund. Även när Z står still.

Har börjat titta på Linux CNC. Börjar bli less på tnc 150 systemet. Är nått som krånglar heltiden . Och jobbigt att felsöka.

Har inte lyckas fräsa ut nått nyttigt med tnc 150.

Författare:  tecno [ 09.08 2018-06-03 ]

Helt rätt att titta på annat = riv ut det gamla skitet och skicka det åt he-e ;)

Kan du återanvända servon och styrningarna?

Författare:  Båtdoktorn [ 09.16 2018-06-03 ]

Ja hoppas att motorer och drivare går att använda. Har tittat på Mesa 5i25+7i77 efter tips.

Författare:  Båtdoktorn [ 16.42 2019-05-08 ]

Vars köper mesa 5i25+7i77 enklast, billigast i Europa?
Såg att Eusurplus säljer mesa. Har någon här handlat därifrån?

.

Författare:  tecno [ 16.46 2019-05-08 ]

Jodå, fick senast idag ett paket från Filipe.

Fungerar utmärkt att handla därifrån säger även andra LinuxCNC/Mesa användare i Europa.

Författare:  Båtdoktorn [ 17.09 2019-05-08 ]

Läste att det var max 3 meter kabel mellan korten. Jag skulle vilja ha längre för att slippa dra om så mycket kablage skåpet.
Går det ha längre?

.

Författare:  tecno [ 17.27 2019-05-08 ]

Fråga MESA supporten om detta.

Författare:  Båtdoktorn [ 14.12 2019-05-10 ]

Blev rekommenderad att köra med ett 7192(Ethernet) och 7i77 istället.

Någon som har provat 7191?

.

Författare:  tecno [ 14.21 2019-05-10 ]

Du menar väl 7i92 ?

Funkar säkerligen alldeles utmärkt, jag kör med 7i76e då jag inte har analoga servon utan step/dir.

Författare:  Båtdoktorn [ 16.11 2019-05-10 ]

Ja 7i92 är det . Är det krångligt att få 7i92 att fungera med linuxcnc

.

Författare:  tecno [ 16.18 2019-05-10 ]

Bör det inte vara, läs på vilken kärna du ska ha troligen Preempt-RT.
http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/getti ... uxcnc.html

Men det lär bli en hel del handpåläggning i halfilen såvida inte nedanstående rullar rakt på med allt.
http://linuxcnc.org/docs/html/config/pncconf.html

Hett tips...
https://forum.linuxcnc.org/forum läs på här och ställ frågor om nåt är oklart.

Författare:  Båtdoktorn [ 17.11 2019-05-10 ]

Så det fungerar inte med linuxcnc iso som finns att ladda ner?

.

Författare:  tecno [ 17.16 2019-05-10 ]

Finns båda varianterna att ladda ner, läs på vad som krävs till 7i92. Jag har inte använt sådant kort så jag är inte 100:a på vad som gäller.

Sen bör du köra latency test för att se om tänkta datorn klarar av biffen.

Författare:  Båtdoktorn [ 17.59 2019-05-13 ]

Blir lite förvirrad när det gäller pulsgivarna .
7I77 är gjord för 5v pulsgivare?

Vad jag kan förstå så borde denna pulsgivare fungera:
GHST58-06-G-3600-B-M-T-5-
Någon som kan bekräfta?

Bilaga:
solid shaft encoder-GHST58 series Synchron frang.pdf

https://www.aliexpress.com/item/1190231083.html?productId=1190231083&productSubject=Free-shipping-Solid-shaft-incremental-rotary-encoder-GHS5T8-series-synchronous-flange-8mm-shaft-encoder&spm=2114.search0104.3.1.6c8b75b9Rr9dfQ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_6_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_10820_10301_10821_10303_537_536,searchweb201603_52,ppcSwitch_0&algo_expid=2770d13a-03dc-4556-a3c3-ca52e77dc7c4-0&algo_pvid=2770d13a-03dc-4556-a3c3-ca52e77dc7c4&transAbTest=ae803_4

Författare:  thewho [ 12.38 2019-05-14 ]

Snabbt kollat så ser allt bra ut med den. :tumupp:

Författare:  Båtdoktorn [ 13.25 2019-05-16 ]

Vad är meningen att använda både NC och NO på referens brytarna?
Kör man upp på rampen och sedan referensen på tillbakavägen?
Vilken typ av referens ska väljas i Linuxcnc?
"HOME X"

Bilaga:
20190514_170920.jpg

Bilaga:
Inked20190514_170914_LI.jpg

Bilaga:
4321.png

Författare:  thewho [ 10.34 2019-05-18 ]

Jag skulle gissa på redundans. Jag använde bara NC om jag kommer ihåg rätt

Författare:  säter [ 11.24 2019-05-18 ]

Båtdoktorn skrev:
Kör man upp på rampen och sedan referensen på tillbakavägen?
På mina maskiner kör den upp på rampen i högfart tills brytaren påverkas.
Därefter backar den på lågfart tills den går av brytaren.
Sedan gör den själva referenssökningen framåt på lågfart.

Författare:  Båtdoktorn [ 11.32 2019-06-16 ]

Nu finns det ingen väg tillbaka..
Bild

.

Författare:  thewho [ 13.29 2019-06-17 ]

:lol: :tumupp:

Författare:  Båtdoktorn [ 19.59 2019-06-19 ]

Monterade skärmen. Ska göra en plåt under skärmen för nödstopp osv.
Måste hitta på nån hylla för tangentbord och musen också.
BildBild

.

Författare:  Båtdoktorn [ 16.15 2019-07-15 ]

Har fått alla axlar att röra sig nu.
Spindeln fungerar typ får ingen varvtal OK från spindel servot. Eller jag får bara ok när spindel har 0v på ingången och står stilla.

Har ett kort som heter contraves compact spu men har ingen manual till den.
Hittar inget på nätet heller.
Någon sitter på manual?
BildBildBild

Edit
Verkar fungera signalen är inventerad ..

Men skulle vara trevligt men en manual ändå.

Författare:  thewho [ 16.25 2019-07-16 ]

Jag kan ev. ha en manual. Ska försöka komma ihåg att kolla när jag är i verkstaden igen, men de kan dröja lite.

Författare:  Båtdoktorn [ 16.34 2019-07-16 ]

Gör gärna det har för den stora"lådan" men inte det lilla blå kortet.

Måste ta tag i växlarna nu..

Sen är det svårt att få z att inte stå och vibrera ner jag kör neråt. Upp går bra.

.

Författare:  Båtdoktorn [ 12.52 2019-09-11 ]

Verkar vara smått omöjligt att hitta någon information om Contraves SPU GB 402 744-T.
Har fått det mesta att fungera med vertygväxlingen.
Får inget feedback från spindel när den är positionerad för vertygväxlning.(Spindel gör som den ska)
Trycker jag till spindeln med tummen så den rör sig lite kan jag få signal ibland. Är mer rörelsen än "positionen" som verkar trigga signalen..

Har provat att skruva på pottarna på kortet men ingen skillnad gällande återföringen.

Författare:  tecno [ 13.03 2019-09-11 ]

Vad är det för sorts givare för detta?

Författare:  Båtdoktorn [ 13.11 2019-09-11 ]

Typ två induktiva givare och två kammar på spindeln.
Men givaren verkar vara avstånds känsliga. Spindel går fortare när jag håller skruvmejseln längre från givarna...
Borde vara någon justering tycker jag kan fin justera positionen med en potentiometer.
När spindel snurrar sakta blinkar "i pos" leden varje varv.
Lägger jag ur växeln under positionering och vrider spindeln förhand kan jag få "i pos" att lysa men på fel ställe.

Författare:  Båtdoktorn [ 11.42 2019-09-12 ]

Har fått tag på nått dokument angående SPU kortet nu iaf . :)

Författare:  Båtdoktorn [ 12.08 2019-09-13 ]

Försökte mäta lite igår kväll.
På M13 mäter jag ~0.4V. När spindeln positioneras.
När jag skruvar på P202 "SYM" så M13 passerar 0v tänds "i pos".(Går inte att få M13 att stå kvar på 0V)
Känns som det är något tok med P204 "Pos on angel" tycker att det ska gå att justera på den så att "i pos" aktiveras..Måste mäta mer.
Bilaga:
ipos.png

Författare:  Båtdoktorn [ 17.02 2019-09-14 ]

Hur är funktionen på in ringande symboler?
Hur påverkar ett ändrat motståndvärde funktionen? Bild

.

Författare:  Båtdoktorn [ 07.23 2019-09-15 ]

Nu funkar det bytte ut motståndet mot en potentiometer. Så nu får jag i pos signalen.

.

Författare:  tecno [ 08.03 2019-09-15 ]

Bra lösning :tumupp:

Hoppas du får ordning på det hela.

Författare:  Båtdoktorn [ 17.20 2019-10-06 ]

Har funderat på detta förut men nu när styrningen fungerar tillfredställande. Så blir detta problem aktuellt igen. Plåtarna som skyddar Y kulskruv tätar inte som de ska. Men vars ska jag börja, måste både x y lossat först och rivas underifrån?

Bäst att fixa detta innan kåporna som är på blästring/målning kommer tillbaka.

Finns det någon som rivit något liknande?BildBildBild

Författare:  Stefan_Berglund [ 21.06 2019-10-07 ]

Du måste loss med X-axeln för att komma åt skruvarna som håller huset för muttern till Y-axeln.

Japp, haft en exakt likadan fräs. Den heter MD-500, inte 5000. Tillverkades i ungefär 2 exemplar.

.

Författare:  Båtdoktorn [ 05.41 2019-10-08 ]

Okej blir lite skruvande då.. Är en md5000 som just nu är utan kåpor

Författare:  Stefan_Berglund [ 06.54 2019-10-08 ]

Ahh, så stommen på de där är likadan? :)

Jag har en y-skruv med mutter i bra skick över. 16mm Bytte min i onödan, visade sig att lagren i slutet på skruven var det som var dåligt...

.

Författare:  Båtdoktorn [ 09.24 2019-10-08 ]

Du har inga bilder på hur det ser ut under bordet?
Eller dokumentation?

Författare:  Stefan_Berglund [ 09.56 2019-10-08 ]

Nja, har lite bilder men de säger dig ingenting. Ta bort kilen på x axeln samt lagerhuset för x-skruven i änden. Sedan kan du dra av hela bordet åt höger.

Lossa de två skruvarna på sidan av "mutterhuset" för x-axeln sedan kan du dra av y-bordet.

Det sitter en liten insexskruv i spåret på skyddsplåtarna. Har för mig att man kanske var tvungen att ta ur den med.

.

Författare:  GastonDeVille [ 10.24 2019-10-08 ]

Fundamentet och de där skyddsplåtarna ser väldigt bekanta ut från min Arboga. De pyttesmå låsskruvarna med insexskalle är viktigt att få loss av erfarenhet. De både styr och håller fast plåtarna. Blir väldigt enkelt att komma åt X och Y skruvarna.

Författare:  Stefan_Berglund [ 10.29 2019-10-08 ]

Ja, det där är ju stommen från en Modig ubm-am borrmaskin. Därför jag var helt säker på att det var en MD-500. Trodde den där 5000 var mycket kraftigare byggd.

Bild

.

Författare:  Båtdoktorn [ 16.32 2019-10-08 ]

Så det ska gå att ta bort plåtarna utan att dela på allt..

Författare:  Stefan_Berglund [ 16.57 2019-10-08 ]

Nej, det gör det inte. Sitter en styrtapp i muttern för y-axeln. Kan ju vara rätt bra att plocka isär och göra rent det där också...

.

Författare:  thewho [ 17.28 2019-10-08 ]

Intressant hur olika samma modell kan vara, min Y-axel är helt annorlunda.
Jag har "boxways" på Y och skruven går i kolvliknande fundering.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme