Dubbellinjer=vändglapp?

Allt som rör 3D-skrivare.
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av Jonas L »

Hej, länge sedan jag skrev något här. Jag försöker få ordning på min 3d-skrivare. Jag har problem med att linjerna hamnar ojämnt, vilket jag tolkar som att jag har vändglapp i en av axlarna. Skrivaren är ett hembygge med rörligt bord, axelkopplingar och kulskruvar på xy-axlarna. Extruderpaketet är en kinakopia av en prusa extruder (diameter 0,4 mm enligt beskrivningen). Styrningen är rumba med marlin. Jag skriver ut med PLA vid 190 °C. Allt är slicat i cura.

Exemplet på bilden är provocerat genom att jag har minskat mängden material för att det ska bli tydligare att se. Linjerna borde ligga jämnt 0,4 mm ifrån varandra (c-c) men det blir liksom dubbellinjer istället.
3D linjer.JPG
För mig ser det ut som att det kan vara orsakat av vändglapp på antingen X eller Y. Så jag uppgraderade till marlin 2 och provade med kompensering, men den verkar inte hjälpa alls, man ser faktiskt absolut ingen skillnad med X=0,1 mm. Ni som har lite mer 3d-vana, kan det här vara något annat? Finns det någon effekt som gör att en ny plaststräng vill dras mot den tidigare? Är mitt munstycke mindre än jag tror?

Här följer ett utdrag ur Configuration_adv.h där jag aktiverar kompensationen, sen använder jag M425 för att sätta ett värde och aktivera.

Kod: Markera allt

//
// Backlash Compensation
// Adds extra movement to axes on direction-changes to account for backlash.
//
#define BACKLASH_COMPENSATION
#if ENABLED(BACKLASH_COMPENSATION)
  // Define values for backlash distance and correction.
  // If BACKLASH_GCODE is enabled these values are the defaults.
  #define BACKLASH_DISTANCE_MM { 0, 0, 0 } // (mm)
  #define BACKLASH_CORRECTION    0.0       // 0.0 = no correction; 1.0 = full correction

  // Set BACKLASH_SMOOTHING_MM to spread backlash correction over multiple segments
  // to reduce print artifacts. (Enabling this is costly in memory and computation!)
  //#define BACKLASH_SMOOTHING_MM 3 // (mm)

  // Add runtime configuration and tuning of backlash values (M425)
  #define BACKLASH_GCODE

  #if ENABLED(BACKLASH_GCODE)
    // Measure the Z backlash when probing (G29) and set with "M425 Z"
    //#define MEASURE_BACKLASH_WHEN_PROBING

    #if ENABLED(MEASURE_BACKLASH_WHEN_PROBING)
      // When measuring, the probe will move up to BACKLASH_MEASUREMENT_LIMIT
      // mm away from point of contact in BACKLASH_MEASUREMENT_RESOLUTION
      // increments while checking for the contact to be broken.
      #define BACKLASH_MEASUREMENT_LIMIT       0.5   // (mm)
      #define BACKLASH_MEASUREMENT_RESOLUTION  0.005 // (mm)
      #define BACKLASH_MEASUREMENT_FEEDRATE    Z_PROBE_SPEED_SLOW // (mm/m)
    #endif
  #endif
#endif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av hummel »

Är det ett mekaniskt glapp är bästa lösningen att fixa det mekaniskt i stället. Har du mätt upp glappet?
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av Jonas L »

Jag vet ju inte om det är ett glapp eller någon annan effekt. Jag har inte mätt upp det, men nu när du säger det så kanske jag kan låna ihop utrustning för att mäta det. Det vore såklart bra, tack för tipset.

Huruvida det är bäst att lösa detta i hårdvara det vet jag inte. På en fräs där det blir massa krafter mellan huvud och arbetsstycke förstår jag att det är dumt med ett glapp, men det bör ju inte spela någon roll på en 3d-skrivare? Och att lösa detta i hårdvaran kommer ju antagligen betyda att en eller flera ganska dyra komponenter behöver bytas.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av hummel »

Om du inte vet vad som orsakar problemet har i alla fall jag väldigt svårt att avgöra vad som behöver bytas och även dess kostnad. Är det en 3000:-, 30000:- eller 300000:- skrivare?
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av cahlfors »

Ser ut som att det undre lagret också har dubbellinjer? Hur ser det ut i slicern - jämnt och fint?
Vändglapp i den storleken borde du kunna känna med händerna. Har drivningen tillräcklig upplösning - rätt konfigurerad?
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av Jonas L »

Ja det stämmer att alla lager har detta utseende, även om det är extremt otydligt på bilden så är detta en testbit som visar två olika lager där uppe och där nere. Det ser rätt ut i slicern vad jag kan se. Allt känns såklart inte perfekt men jag kan inte märka att den ena axeln glappar mer än den andra.

Nu när du säger det så har jag faktiskt inte verifierat polariteten på stepsignalen. Men det skulle ju i så fall bara bli fel på ett steg, så det kan inte vara det jag ser. Upplösningen bör vara tillräcklig. Om man tänker att problemet är ungefär 0,1 mm så är det 32 steg från marlin = 2 helsteg. Det kan bero på att stegmotorn inte orkar nå sin nominella position, men även detta borde påverkas på något sätt av marlins backlash-kompensering.

Kod: Markera allt

/**
 * Default Axis Steps Per Unit (steps/mm)
 * Override with M92
 *                                      X, Y, Z, E0 [, E1[, E2...]]
 */
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT   { 640, 320, 3200, 100 }
Jag har inte räknat ut exakt vad detta bygge har kostat men det är någonstans emellan 3000 och 30000, om man ska gå på den skalan.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av ToPNoTCH »

Varför tror du det är vändglapp.
Den vänder väl inte mitt i en diagonal linje ?

Det där ser mer ut som om att antingen microstegar den med för låg ström (microstegen utförs inte) eller att upplösningen är så pass grov att effekten uppstår.
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av Jonas L »

Cura slicar en fylld kvadrat till diagonala linjer i omväxlande riktning. Om man då har OLIKA vändglapp på x och y kommer effekten bli att man får en sådan här offset. Detta var min gissning, eftersom jag inte kunde komma på någon annan rimlig förklaring. Därför ställde jag frågan för att få bra tips från folk som har hållit på mycket mer med detta än mig.

Upplösning (elektriskt) är det inga problem med, se förra inlägget. Men jag håller med om att det skulle kunna vara ett uppspänt elektromekaniskt system. Det förklarar dock fortfarande inte varför inte marlins kompensering gör något. Jag har fått lite idéer på vad jag kan mäta, får se om jag får tid till helgen...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dubbellinjer=vändglapp?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det kan vara värt ett försök att minska microsteppingen.

I stället för att förklara varför så bifogar jag en PDF :-)
6_Microstepping WP.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar