Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.43 2019-09-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 13.31 2019-07-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03.27 2004-03-14
Inlägg: 566
Ort: Eskilstuna
Jag undrar om det går att bli av med artefakter som visar sig i skalet från interna strukturer.
Senaste printen är en noskon till en modellbomb, tyvärr tog jag inte bild bakifrån så man kan se hur det ser ut. Återkommer ikväll med ett tvärsnitt.
Nosen är solid (10% infill), förutom i centrum där det finns plats för en M8 hex för agera vikt.
Det är lite lagersläpp där M8-hålet slutar (45° koniskt avslutat för att slippa support), och man kan se ett par band där det är plats för hexskallen.

Edit: nej hexskallen sitter ju ute i gängan, det är inget speciellt internt just där man ser bandet (ca 5mm in efter gängan). Undrar vad det är då...

Kör en kossel med mega2560 och ramps 1.4, 4988:or (tror jag).
Skulle ett 32bitars-kort förbättra något?
Har TMC2130-drivare som inte installerats ännu, men jag tänkte att jag kanske också skulle byta till ett Biqu SKR v1.3 kort i samma veva. Känns som att den kunde behöva lite mer CPU när det kommer till modeller med små detaljer.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.32 2019-07-25 

Blev medlem: 21.30 2006-11-23
Inlägg: 115
Ort: Mölndal
Har du testat att öka "shell thickness"?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.00 2019-07-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1484
100% infill?

Jag får de märkena också och försöker med större väggtjocklek.
Tro det kommer kommer från att det interna mönstret stör ytterväggen.
Och så får man väl jobba efter det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.14 2019-07-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03.27 2004-03-14
Inlägg: 566
Ort: Eskilstuna
Körde om samma print och då blev toppen bra, så var väl otur med första.
Ska prova med tjockare skal så får vi se om det gör något med banden längre ner.

100% infill vill jag undvika pga vikt.

Provar att skriva ut bakdelen nu så får vi se om det passar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.10 2019-07-26 

Blev medlem: 17.59 2009-12-21
Inlägg: 3427
Det är primärt två inställningar som påverkar detta.

"Shell thickness" som nämnts. Jag antar att detta betyder antal lager i yttre skalet.
Fler lager jämnar ut effekten.

Men jag skulle även kika lite på den parameter som avgör hur mycket "överlapp" infill gör på yttre lagret.

Vet inte vad du kör för slicer, men i Simplify 3D så heter inställningen "Outline Overlap" under Infill fliken.
Den är default på 15% vilket då innebär att Infill går in 15% på det första lagret av de yttre.

Med bara 1-2 yttre lager så kan detta ingrepp synas utifrån.

Man vill dock ha ett visst överlapp för att få infill strukturean att bonda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.51 2019-07-26 

Blev medlem: 21.28 2004-10-09
Inlägg: 908
Ort: Västerås
Finns det nån inställning som säger att ytterlagren ska skrivas före infill? Jag tänker också att det beror på överlapp från infill, men om ytterlagren skrivs först så kanske artefakterna kommer på insidan istället så att säga och där gör det ju inget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.18 2019-07-26 

Blev medlem: 17.59 2009-12-21
Inlägg: 3427
Vad jag vet så skrivs alltid ytterlagren först, tror inte man kan ställa om det.

Trots detta så dyker ju artefakterna upp i vissa fall.
Jag gissar att när man "trycker inifrån" mot utsidan med varm plast så uppstår mönstret.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.06 2019-07-29 

Blev medlem: 09.36 2019-07-07
Inlägg: 11
vad har du för slicer? I Cura, Slic3r och Prusaslicer går det iaf att välja vilket som skall vara först säkerligen Complif... Simplify3d också...
Mormalt kör jag med 3 perrimeters...
vad är anledningen till 100% infill.. kör du minsta lilla överextruderat så blir det... ja skit...

En Kossel på en AtMega2560 är på håret vad den klarar av(60mm/s skulle jag säga är max), lägger du till massa fancy saker eller har många korta vertaxar så börjar mjukvaran att ta genvägar för att spara cpucykler.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.05 2019-07-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03.27 2004-03-14
Inlägg: 566
Ort: Eskilstuna
Har varit borta några dagar, så har inte kunnat svara.

Kör med Cura, bytte just till 4.10 från 2.4.
Ska testa att öka på skalet. Har just nu en annan print på gång och jag har ställt upp det till 3 från 2. Den ska ta typ 5h, så vi får se hur det blir.
Bifogar bild på det som håller på att printas.
Bilaga:
2019-07-30_15-10-53.png


Jag kanske var helt fel ute med att det hängde ihop med nåt som är i modellen, med tanke på att det inte skiljer nåt i de lager där man ser knasigheter, mot nästa. Kanske är nåt jag fått för mig tidigare och bara hängt kvar i minnet.

Tar med ett foto på båda utskrivna noskoner. Samma g-kod. Svårt att ta ett bra foto på det lite blanka saker med mobil och dåligt ljus dock.
Bilaga:
2019-07-30 15.32.58.jpg

Av de två banden som syns på första nosen så är bara sick-sacken kvar i andra utskriften, och i båda fallen verkar det bandet vara drygt 2 mm ovanför kanten och är ca 2mm högt.
Att det kan diffa lite i vissa lager (typ färgskiftningar) tänker jag kan ha att göra med att tempen svänger något, men sick-sackbandet ser ut att vara mekaniskt. Samtidigt är det ju inte tal om z-wobbel som man kan se i en vanligt skrivare.

Tyvärr har jag gjort om modellen lite som tex att ta bort gängan (blir presspassning istället) och kortat ner interna bulthålet från 45 till 35 mm, så genomskärningen jag bifogar nu stämmer inte riktigt med de tidigare utskrifterna.
När jag mäter bulthålet internt och jämför på utsidan så stämmer det med var det blev problem med lagersläpp i första utskriften, och det är även tendens till släpp i andra.
Bilaga:
2019-07-30_15-36-06.png

Kan vara så att bulthålet slutade ungefär där som infillen möter skalet så att en annan fyllnadsgrad eller struktur skulle förbättra det.

>>vad är anledningen till 100% infill.. kör du minsta lilla överextruderat så blir det... ja skit..
Kör med 10%, inte 100%.

>>En Kossel på en AtMega2560 är på håret vad den klarar av(60mm/s skulle jag säga är max), lägger du till massa fancy saker eller har många korta vertaxar så börjar mjukvaran att ta genvägar för att spara cpucykler.
Så att byta upp sig skulle troligen bli generellt bättre, men inte nödvändigtvis eliminera sånt vi ser här...?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.59 2019-07-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03.27 2004-03-14
Inlägg: 566
Ort: Eskilstuna
Och här är resultatet från dagens utskrift.
Det gick kanon upp till första hålet, sen blev det nåt (mindre) knas.
Bandet vid hålet är något försjunket, förutom i hörnen där det istället sticker ut betydligt.
När jag säger att det är försjunket så är det ju inte mycket, men tillräckligt för att kunna fastna med nageln när man drar den över lagren.
Efter första hålet återgick det till att bli kanon och även om man kan se lite av ett band vid andra hålet så är det inte nån (för mina fingrar) kännbar förändring.

Men överlag tycker jag utskriften blev riktigt bra. Perfekt passform för elfa-hållaren, även med bandet.

Skriver ut en till eftersom jag behöver två, så får vi se om bandet kvarstår (troligen något mysko i g-koden från cura isf?), eller om det försvinner (skrivarens humör/dagsform?).


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.53 2019-07-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.24 2005-11-12
Inlägg: 630
Ort: Uppsala
Der ser väl nästan mer ut som att du har en stegmotor som tappar steg?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.55 2019-07-30 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2031
Om den skulle tappat steg så skulle den väl t.ex. inte linjera upp igen efter hålet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.57 2019-07-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.24 2005-11-12
Inlägg: 630
Ort: Uppsala
Nej, läste också lite mer i tråden och med en kossel (som väl är en delta?) så borde det ju inte alls se ut så oavsett... ser dessutom mer ut som att det växer på alla ledder, ungefär som överextrudering? Jag bara bollar lite :wink:

Fel i g-kod borde väl gå att se i någon preview?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.30 2019-07-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03.27 2004-03-14
Inlägg: 566
Ort: Eskilstuna
Precis, delta, så om det tappades steg borde gå från dåligt till sämre rätt fort :).
Även om det hade varit en vanlig kartesisk skrivare så känns det inte troligt att det skulle återhämta sig.

Men nu har jag strax passerat första hålet på andra upplagan och det visar inga spår till förskjutning...

Sen skriver jag ju ut via octoprint, kan det påverka?
Kör på en Paj 1B+, så det är väl lite klent kanske. Har en 3B+ jag skulle kunna testa med istället.
Tänkte om den gör nåt annat under tiden, men jag kommer inte riktigt förklaring iaf.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.40 2019-07-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.24 2005-11-12
Inlägg: 630
Ort: Uppsala
Ladda upp g-koden borde väl vara enkelt gjort, det kanske kan ge info?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010