Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Allt som rör 3d-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 6655
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Testade nu att skriva ut på min gamla Prusa med direktmatning. Det fungerade helt utan problem med PETG. Med min Anycubic som är en Bowden fungerar PLA bra men inte PETG. måste vara något med konfigurationen. Det enda jag har läst är att man måste ändra retraction från normalt 2mm i Prusan till 9-12 mm i Bowden. Men det hjälper föga. jag har ingen kylfläkt på tråden i min Prusa. Skall testa med fläkten avslagen på Bowden lite senare i kväll.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av tecno »

Har ingen fläkt på lager 0 // lager 2 = 20% detta för att få till maximalt fäste.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Nu börjar det se bättre ut, håller tummarna att det håller hela vägen.

Satte följande värde för Infill:
Infill Speed: 20mm/s
Infill acceleration: 200mm/s³ var 500mm/s³

Info från exporterad profil ifrån Cura, dessa är endast dom jag ändrat från den som heter Standard Quality:
acceleration_infill = 200
cool_fan_speed = 100
infill_pattern = concentric
material_print_temperature = 240
speed_infill = 20

RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Först och främst vill jag tacka för den input jag fått idag, det är guld värt.

Så här blev slutresultatet, det blev godkänt och nu är biten i bruk och jag har OctoPrint uppe och snurrar på min RPI. :-)



Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1255
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av stenD »

:wave:

finns konstruktionen att ladda ner nånstans?
SeniorLemuren
Inlägg: 6655
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Grattis, det ser ju väldigt bra ut. Du skulle inte vilja ta en printscreen (eller skärmklippverktyget) på samtliga inställningar i Cura. Vore intressant att testa.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

stenD skrev:
30 juli 2020, 22:37:13
:wave:

finns konstruktionen att ladda ner nånstans?
Det var bara ett lock till en inköpt Raspberry PI låda jag bytte ut, den hade inget fläkthål och istället för att moda befintligt så ritade jag ett nytt lock.

Men vill du ha den delen av ritningen så går det att fixa. :-)

Det var till denna lådan.
Länk till Kjell.com

/Marcus
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

SeniorLemuren skrev:
31 juli 2020, 08:43:32
Grattis, det ser ju väldigt bra ut. Du skulle inte vilja ta en printscreen (eller skärmklippverktyget) på samtliga inställningar i Cura. Vore intressant att testa.
Det kan jag absolut göra, återkommer med bilder. :-)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1255
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av stenD »

RealSoulskater skrev:
31 juli 2020, 11:52:35
stenD skrev:
30 juli 2020, 22:37:13
:wave:

finns konstruktionen att ladda ner nånstans?
Det var bara ett lock till en inköpt Raspberry PI låda jag bytte ut, den hade inget fläkthål och istället för att moda befintligt så ritade jag ett nytt lock.

Men vill du ha den delen av ritningen så går det att fixa. :-)

Det var till denna lådan.
Länk till Kjell.com

/Marcus
Jag skulle vilja printa ut den och se hur den blir med mina inställningar. Tyckte nog att dina ger ett bättre resultat än vad jag har
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Här kommer dels länk till locket samt mina Cura inställningar så som dom var vid utskrift av locket.

STL-Modell

Materialinställningar, vet dock inte ifall dessa påverkar utskriften i sin helhet.



Cura inställningar.





Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av tecno »

petg.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Såg den också och på mina egna profiler från början så utgick jag ifrån den men det blev inte bra, dock så skall jag kolla igenom den igen då jag fått bättre resultat på infill och små delar nu så nu har jag en bättre utgångspunkt. :D
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Nu testade jag med 0.12 profil baserad på Cura's standard för 0.12 med följande modifieringar på en mindre del av orginalmodellen.

Det blev lite "blobs" på ena upphöjningen, men dom var enkla att få bort, kan nog få bort mer av dom genom att justera retraction alternativen.

Men det blev väldigt bra så jag känner mig ganska nöjd, men blir aldrig helt nöjd, men det är en annan sak. :D

Inställningar:
Infill Speed: 20.0mm/s
Infill Acceleration: 200mm/s²
Fan Speed: 100% (Den justerade själv i vissa lägen ner hastigheten.)
Build Plate Adhesion: Brim

Bilder:









Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1255
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av stenD »

Här kommer mitt resultat av utskriften, tyvärr i transparent så lite svårare att se men:
Mina parametrar:
layer height: 0.25
shell thickness 0.8
bottom/top thickness 1.0
fill density: 20%
print speed: 80mm/s
print temp: 230grader
bed temp: 70grader
platform adhesion: brim 10mm
flow 100%
nozzle 0.4mm
retraction speed: 80mm/s
distance: 8mm
initial layer thickness: 0.2
initial layer line width: 100%
travel speed 125mm/s
bottom layer speed: 45mm/s
infill layer speed: 70
top/bottom speed: 55
outer shell: 55
inner shell 65
no cooling
creality slicer 1.2.3
20200801_192927.jpg
20200801_192942.jpg
20200801_193028.jpg
20200801_193048.jpg
20200801_193145.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Om du jämför med dina tidigare utskrifter ser denna bättre ut?

Stringing kan man minska ner på genom att justera retractions, detta är väldigt unikt för varje skrivare.
Skriv svar