Komma igång med HTML & "Front end" igen

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av fosfor »

Hej!

Vill börja webdesigna igen! :P

Jag lärde mig HTML som yngling genom datortidningar i mitten på 90 talet, och fick upp mina första websidor ca 1997-1998.
Åren efter det så blev jag bättre och bättre, och sajterna såg rätt bra ut. Jag blev dock aldrig yrkesaktiv webdesigner då det bara var hobby.
Men runt år 2004-2005 så la jag i stort sett helt ner design av websidor. Det var mycket annat som kom in i livet och jag slutade uppdatera mig, och
jag kände mig "omkörd" av andra, och som att sajter som skrevs för hand (vilket jag gjorde) fick ge vika åt websajtsprogram som såg mer grafiska ut (jag använde bara text redigeraren). Det kom en massa nya "termer" som jag helt enkelt inte tog mig tid att lära mig.
Mitt websideskapande dog ut, och det lilla webredigerande jag gjorde gjordes med de gamla kunskaperna, kanske kan kalla det old-school HTML.

Åren har passerat. Jag har fortfarande mina egenskrivna exempelsajter, så jag Kan snickra ihop något som ser rätt ok ut för ögat.
Men det är väldigt manuellt, väldigt lite CSS och Java inblandat.
Och jag kan inte göra något avancerat som en webshop, eller något jättegrafiskt avancerat.

Jag vill komma igång igen med detta! :o
Det jag undrar:

- Vad har hänt på websidefronten sedan jag höll på?
- Vilka program använder man?
- Är det fortfarande ladda upp filer via t.ex. Flash FXP som gäller eller sköts det mer
via nåt slags webside interface för administratörer?
- Hur mycket har HTML, CSS och Java ändrats under tiden? Och vilka roller spelar de idag?
- Hur gör man ens en webshop idag?
- Vad ska Jag börja för att komma igång igen?

Alla tips mottages tacksamt :tumupp:

Mvh F
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av SeniorLemuren »

På Youtube finns massor av tutorials för Bootstrap som är vanligt i dag. Jag använder en gratis editor, Visual Studio Code som kan kommunicera med server för att ladda upp och ner filer med SFTP eller FTP. Använde tidigare Dreamweaver men den tog 80% av min CPU så jag bytte till Visual Studio Code och är nöjd med den.

Edit:Här har du en länkt till mySQL databasserver också.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av rvl »

Länk till gratis "full stack" kurs: Deep Dive Into Modern Web Development
Learn React, Redux, Node.js, MongoDB, and GraphQL in one go! This course will introduce you to modern JavaScript-based web development. The main focus is on building single page applications with ReactJS that use REST APIs built with Node.js.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan man köra MongoDB mot webbhotellen, eller är det bara en lokal databasserver? Om inte, så är det ju helt förkastligt att lära sig det om man vill tillverka t.ex en webshop som TS är inne på, såvida man inte har en egen public server.

Har kollat lite på de prylar som ingår i kursen: (Learn React, Redux, Node.js, MongoDB, and GraphQL).

Jag kanske hör till stenåldern men jag kan inte se några fördelar med detta jämfört med att använda Bootstrap tillsammans med CSS, mySQL, JS, AJAX, PHP som det ju finns enormt med kunskap av, ute på nätet och även på EF.

Har en som som just nu går en utbildning i media i Sunne. Där är det Bootstrap ,CSS, mySQL, JS, AJAX, PHP som ingår i utbildningen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av 4kTRB »

Tanka hem Eclipse med stöd för JavaScript och HTML.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av fosfor »

Tack så mycket för tips.

Känns lagom förvirrande detta... :shock:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av AndLi »

SeniorLemuren skrev:Kan man köra MongoDB mot webbhotellen, eller är det bara en lokal databasserver? Om inte, så är det ju helt förkastligt att lära sig det om man vill tillverka t.ex en webshop som TS är inne på, såvida man inte har en egen public server.
Det gäller väl att välja ett webhotell som har MongoDB, och sådana verkar det finnas en del av vid googling..
Och databas servern är väl ofta lokal i förhållande till webservern, ofta kommer man ju inte åt den utifrån, utan bara lokalt på samma nät som webservern sitter på?
Har en som som just nu går en utbildning i media i Sunne. Där är det Bootstrap ,CSS, mySQL, JS, AJAX, PHP som ingår i utbildningen.
Det är väl på en rätt låg abstraktionsnivå de där verktygen/språken jobbar, det är väl en naturlig utveckling att man försöker höja abstraktionsnivån för att kunna göra mer komplexa saker med mindre kunskap. Så det låter inte som en kurs man hittat på stureplan...

Själv är jag fortfarande en mysql/php kille :D (med lite Json och JS nuförtiden..)
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av fosfor »

Vad är alla dessa benämningar för något i korta ord?

Bootstrap ,CSS, mySQL, AJAX, PHP, Eclipse?

Vad GÖR dom så att säga?

Och hur skrivs HTML/kod nuförtiden, använder man andra program eller kör folk fortfarande text editeraren?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av AndLi »

Har du googlat ens ett av dem?

CSS stilmall till html
MySQL öppen source databas
PHP programmeringsspråk populärt på serverside för att generera web sidor med.
Eclipse, världens segaste och tungjobbade editor, som i princip kan se ut precis hur som helst, för att man inte ska någon fördel av att ha använt eclipse tidigare...
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av Shimonu »

Det är inte en liten begäran du gör när du ber folk förklara sånna grundläggande saker som går att Googla och läsa sig till. Bara så du vet.

Motsvarande vad är skruvdragare, arbetsbänk, målarfärg fast i programmeringsvärlden och mycket mer komplext. I den bemärkelsen att det är kraftfulla saker man inte bara sammanfattar i en mening.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av BJ »

Och hur skrivs HTML/kod nuförtiden,
använder man andra program eller kör folk
fortfarande text editeraren?


Jag programmerar i vanliga text-redigerare.
Sådana som kan visa radnummer och
markera särskilda ord med vissa färger
(grammatik-markering, syntax highlighting
på engelska) så att det blir lättare att se
vad man gör.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av E Kafeman »

Första webbutikerna skrev jag i Perl och vanlig text-editor 1998.
Det var http://www.sunmate.se som blev först ut för min del. Ser i stort lika ut idag, men men motorn är utbytt flera ggr.
Den var fullt fungerande med inbyggt uppdaterings-interface för affärsinnehavaren och kassa-system.
Det som var mest jobbigt på den tiden tyckte jag var skillnaderna vad olika webbläsare klarade i kodväg. Inte bara mellan Netscape/Explorer/övriga utan det ändrade sej rätt mycket mellan varje ny uppdatering av webbläsarna vad som klarades.
Det var ibland svårt rent kodmässigt att ens tolka webbläsarens version, vissa webbläsare kunde köras i Explorer-läge osv.
I princip fanns webbutikens sidor i 3-4 olika webbläsare-versioner.
De flesta satt uppkopplade med telefon-modem och bildskärmar med EGA eller VGA så man kunde inte blåsa på med högupplösta bilder och låta webbläsaren skala bilden då det blev allt för trögt att överföra på moden och 28kb.
Bilderna var mest jpeg där man komprimerade olika delar av bilden olika mycket för att få ner fil-storleken optimalt utan att huvud-innehållet blev allt för blurrigt.
Nuförtiden kan en slappt kodad websajts 404-sida kosta 1MB eller mer att ladda ned då diverse json/css kopplats till alla sidorna på sajten men samtidigt bryr sej ingen idag. Man har internetförbindelse i överflöd och webbläsare/datarminne med extra allt i kodväg inbyggt och bildskalning blir upp till webbläsaren att utföra.
Kodningsmässigt har det numera blivit avsevärt lättare att hantera olika webbläsare och man kan relativt enkelt få samma sidor att fungera i en mängd miljöer, även i t.ex. mobil-telefoner.
Ska man ha flashiga menyer och bildeffekter så är det lättast i dag skyffla in bibliotek med färdig-stuvad kod. Går att hantera i notepad men hämtar man hem stora bibliotek blir dess funktioner svåra att överblicka med text-editor och i många fall är den text-baserade koden medvetet gjord svårtolkad/scramblad.
Html-kod finns ingen som vill lära sej idag och behövs inte heller med Wordpress och liknande. En html-analfabet slänger ihop en fungerande Wordress-sida med bilder och text på en halvtimme och då har jag med notepad inte kommit mycket längre än till <body...
Jag tillhör dom som rätt ofta kollar websbidors lodning. Dels så ser man att sidor som är helt baserade på "grafisk programmering" där kan koden vara väldigt notepad-ovänlig. Hela koden kan ligga på samma rad utan en enda radbrytning.
Mycket av koden är bihang. På somliga sidor har 99% av koden har ingen funktion på just denna sidan.

Anta att man sitter på ett dött tåg ute i skogen med rysligt seg bandbredd. Då värdesätter man om websidorna man försöker nå är effektivt kodade.
Kanske vill man söka information varför tåget står stilla på SJ's hemsida. Då ligger man illa till.
Jämför faktiska sidans innehåll på https://www.sj.se/xyz med dess sidkod. Säkert gjort av mycket professionell webb-byrå men kodens storlek kan få en till att häpna. Detta då på en typ av webb-sida somjnormal är extra viktig att den inte är seg i onödan.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av BJ »

Mycket program till den sidan... :)

Jag kan ju tipsa om redigerare också.

Till Windows: Ultraedit 32 (kostar pengar)
eller Notepad++ (gratis).

Till Linux Mint: Geany (gratis).

Enda gången jag har använt ett speciellt
program för att göra hemsidor var ungefär
i slutet på 90-talet. Jag har glömt vad det
hette, men det var till Windows, och det hade
ett djur som ikon. En giraff eller flodhäst eller
något åt det hållet. Någon som känner igen
vad jag menar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Coffee Cup finns ju som gratisprogram.

Vi körde en del Dreamweaver för 100 år sedan - det bästa WYSIWYG-programmet (= renaste koden).
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Komma igång med HTML & "Front end" igen

Inlägg av SeniorLemuren »

När det gäller editor så gav jag ett förslag på en gratis editor Visual Studio Code som är mycket lättanvänd och bra. Den klarar autoformatering av i stort sett all programspråk man använder. Jag använde DreamWeaver tidigare så jag var lite tveksam till att hoppa över till Visual Studio Code men jag ångrar mig inte. Kollar man på tutorials på YouTube så kan man konstatera att väldigt många använder just den editorn.

De flesta sidor är i dag byggda med Bootstrap i grunden. Kollar man t.ex på Wordpress så är det i grunden byggt av Bootstrap objekt. Jag har byggt min Blogg,emigranten.se med hjälp av Wordpress och det är ok. om man inte skall göra specialgrejor. Just nu använder jag Bootstrap eftersom jag använder en hel del dynamisk databashantering och det är lättare att skräddarsy.

Vill du veta mer så kolla på YouTube efter Bootstrap och Visual Studio Code. Det finns massor av exempel på hur det funkar ihop med Javascript, PHP och mySQL. Med de gratiskomponenterna kan man göra i princip vad man önskar. (med lite hjälp från EF) :)
Skriv svar