Programmera Raspberry Pi Pico

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Hej alla. Jag har införskaffat 2 st Pi Pico moduler som har en nyutvecklad (tror jag) processor RP 2040. Och för några veckor sedan så släppte Arduino in den i sitt IDE som officiell och dom stödjer den. (så gott dom nu kan) Min programmering är uteslutande i Arduinos IDE och jag tycker mig ha lyckats ganska bra trots kanske lite mager verktygslåda. Jag har i dess IDE egentligen bara programmerat AtMegas 328 och 2560 kretsar typ Nano, Uno och Mega. Jag har nu lite kommit till att det börjar närma sig max vad AtMegakretsen klarar och hinner med (8 bitar/16 Mhz) så jag har då och då sneglat åt andra blivande kandidater tex STM32 (Blue pill) (Nucleo) men det blir inte bra, i alla fall inte om jag bara gör om I/O och sånt för att matcha den nya processorn. Med Arduinos IDE och AtMega kretsarna så funkar det så gott som alltid och funkar det inte så kan man (jag) oftast se felet i koden ganska lätt. Men på dom andra så skiter det sig helt och hållet. Så nu dök ju den här Pi Pico upp med mera av i princip allt förutom analoga ingångar, bara 3 istället för 8 och bara 3,3 volt i systemspänning istället för 5 volt. Men detta kan jag leva med om jag bara lyckas få liv i det lilla djuret och även får funktioner. Jag har lyckats med No1 att just få liv i modulen, jag kan få den att blinka och jag har lyckats lägga in en ECU fil och köra lite men programmet stannar eller hänger sig vid lite högre fart än "tomgång" . ECU, ja det är min dieselmotorstyrning som jag börjar växa ur och behöver helt enkelt lite med datakraft och snabbhet till. Jag tror jag kommit till ett vägskäl. Antingen klämma ur "det sista" ur AtMega serien och bara tuta på vidare eller ta in en ny värdig ersättare och göra nya PCB med allt vad det innebär. Denna blivande värdiga ersättare bör gå att programmera i Arduinos IDE för det tycker jag mig kunna hyfsat nu. JA, hur bör jag tänka här med både värdig ersättare och IDE?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Icecap »

Jag anser att det är höga tid att du skrotar Arduino-IDE och använder ett för den valda processor.

Och faktisk gör ett projekt av det hela med definitioner av in- & utgångar, kort beskrivning av vilka signaler som kommer in och ut.

Sedan väljer man μC efter detta och börjar jobbet.

Vid att använda Arduino-systemet har du gjort ett komplicerat system än mer komplicerat och det är den motsatta vägen som rekommenderas.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av ojz0r »

OBS!
Jag vet inte vilken nivå du är på så jag skriver allmänt med min egen erfarenhet så ta inte illa upp.

Den stora tröskeln att komma över när man går från arduino-ide till annan miljö (typ Atmel Studio eller Eclipse) är att hålla koll på register och vad man behöver ställa in. Arduino har detta skelett färdigt så att det bara är att börja koda.
En rekommendation kan vara att börja med något litet så du får förståelse för hur du hanterar register och hittar det du vill i databladen.
Jag gjorde nyss detta då jag gick från noll till en Attiny13A jag hade liggandes. Jag läste databladet och fattade noll, kollade på exempelkod på github och samtidigt läste databladet och fattade fortfarande noll, sedan programmerade jag lite och testade mig fram med blink och läste databladet igen och tillslut så blir det en "Eurika" när man väl ser kopplingen mellan koden och registerna - när man väl har detta så spelar det inte så stor roll om det är 8/16/32-bitar. Nu är ju skillnaderna större än bara vilka konfigurationsregister som finns men det är en tung bit att ta sig förbi innan man ens kan börja blinka.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av agehall »

Visual Studio Code och PlatformIO ser jag som framtiden för allt som är av hobbykaraktär. Då får man EN IDE att lära sig och ETT system som abstraherar mycket av hur man sätter upp byggmiljöer etc. Visserligen kommer platformarna (dvs själva APIerna) att variera lite om man går från ESP32 till STM32 och sedan vidare till en ATTiny8, men det är ju svårt att komma ifrån.

Arduino som IDE är ett stort hatobjekt för mig personligen - det är en dålig IDE som har gjort helt sjuka val i mycket av hur man satt upp sitt system. I jakten på att göra allt enkelt, har man också skapat massor av fällor som är lätta att trilla i och man döljer många saker bara för att dölja dem. Visst är det trevligt att man kan köra digitalWrite(A13, HIGH) oavsett vilken Arduino man kodar för, men sedan kommer ju ändå verkligheten in och då blir man alltid osäker på "kan jag ha pull-up på den pinnen eller stödjer denna bara pull-down?" etc. Sedan ska vi inte prata om hur många bibliotek det finns av varierande kvalité...

Jag vet att många har åsikter om att VSC är en Microsoft-produkt, men i ärlighetens namn, Microsoft har alltid haft ganska bra utvecklingsverktyg. Det märks att de själva använder dessa... Dessutom är ju VSC opensource, så även om Microsoft backar projektet, så är det ju i linje med deras nyare projekt där mycket är opensource.

Jag kan tillägga att jag under många år varit inbiten Emacs-fanatiker, så jag är inte någon som direkt letat ny IDE. Men efter att jag sett en kollega köra VSC så gick bytet på en vecka eller så. VSC är helt enkelt en klockren IDE om man vill pilla med olika saker. Ska man enbart jobba med en viss tillverkare och processortyp (tex ST och STM32) så finns det nog anledning att kika på andra IDE som kanske har bättre stöd för just den platformen. Men vill man, som de flesta hemmapulare, trixa lite med embedded, skriva lite TypeScript, ett pythonscript, Verilog etc etc, så börjar iallfall jag värdesätta att man har samma bas så man slipper fundera på hur kortkommandon och färgscheman skiljer sig mellan olika IDE.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Jag har sneglat lite och provat STM32 CUBE men i ärlighetens namn så vet jag inte om jag fixar detta... Jag förmodar att det går åt väldigt mycket tid och förståelse med språket (engelska) och alla förkortningar mm. Som ett höst/vinterprojekt så kanske jag fixar detta, ja lyckas med nåt men nu har jag nog för mycket andra grejer i princip hela sommaren... Helst skulle jag vilja sätta mig i en svensk "skolbänk" och göra detta från grunden. (Jag är numera gymnasielärare och har hört mig för lite med dom andra men det är nog bara jag som kan hjälpa dom, ingen som kan hjälpa mig) Sen är det ju inte nödvändigt att just välja den här Pi Pico. Jag skulle tänka mig någon annan processor istället. Alternativt är att jag faktiskt fortsätter med AtMegan och Arduinos IDE. Ni skall veta att det var ett stort steg som jag gjorde då i oktober 2016 och tog arduino´n i hornen och lyckades tämja den. Och jag tror att detta steg blir ännu större?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Prova ESP32, då. Effektiv och billig liten pryl.
Jag kör den med Arduinos IDE.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av agehall »

Problemet med ESP32 är att SDK:t har varit rätt buggigt. Jag har inte testat det på ett år eller så nu, men det var mycket konstigheter i det sist jag hade anledning att pilla med det.

De stora drakarna, som STM Cube IDE kan vara helt hemska om man försöker förstå allt, men ofta behöver man inte pilla på många saker för att komma igång.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Jag behöver ganska många analoga ingångar då och då. Jag har för mig den här ESP32 har lite ont om dom? Men vilken av dom i seriel bör man välja för att vara så lika NANO som möjligt? (Kanske lite dum fråga då jag förmodligen själv kan ta reda på det ganska lätt) Men btw, jag tror jag har ett par liggandes, får väl börja inventera lagret...
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Tackar skogen! Jag hittade inga ESP- kretsar hemma så jag beställer några stycken för utvärdering. ett par Wemos Node mcu v3 340G LUA Wifi modul och ett par ESP 32 WIFI sk Wroom. Den sista här verkar ha väldigt många analoga ingångar, hoppas nu bara den har för mycket andra hyss för sig vid programmering...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Det blev en NODE MCU V3 ESP8266 (Lolin) och en ESP32 från Sizable.se Jag har nu laddat ner ESP filen och försökt mig på få till det enligt Youtubeklippet på https://sizable.se/P.JD4/nodemcu-v3-esp8266 men det blir lite olika fel då och då. Time out, fatal error, cant find mm och ibland skriver den succés men det blir inte ens ett blinkprogram... Nu är just denna modul inte mitt förstahandsval men jag önskar få liv i den. Den här Lolin har jag inte börjat med än.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Skogen »

Vilken ESP-fil?
Har du valt rätt kort/mcu under verktyg-kort?
På vissa kort behöver man hålla ner boot-knappen och släppa den när programmet laddas upp.
Men på dom flesta kort funkar det utmärkt utan att göra nånting.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Jag gav väl upp till sist och provade den andra modulen, wroom 32 och med hjälp av knappen så har jag nu i alla fall fått liv i den... Skall gå tillbaka till ESP8266 och göra likadant.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Den här äldre ESP8266 skippar jag nog helt, så länge i alla fall. Men den nyare ESP32S (Wroom) kan jag nu programmera flera gånger i följd utan några större problem. Att få en Led att blinka, inga problem om man väljer ben 32 eller 33 men bägge på en gång, nej. För det första vet jag inte om benens nummer är samma i IDE:n som i verkligheten, men det kan jag luska ut. Däremot varför fungerar det inte att köra två utgångar antingen i fas eller i ofas? Den bör ju kunna blinka mer än en ensam led åt gången? (jag har seriellmonitorn igång och jag ändrar ordet den skriver ut och ser på så sett att det blir ett nytt program vid varje programmeringstillfälle) Vad gör jag för fel?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Mitt fel, jag hade glömt pinMode på dom andra tre ledarna... Nu är det liv i ben 32 och 33 men ej 34, 35. Det är nog här problemet är att ben-nummer inte alltid stämmer? Det gäller att hitta rätt modul i IDE:n!!!
Skriv svar