Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.51 2020-06-01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.19 2020-03-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1203
Ort: Stockholm
Det blir bra!

Den trafon passar bra! Men ska du sen ha en fläkt också så kolla att den trafon du valt räcker även till fläkten! Annars går det bra att driva fläkten på samma 12V. uttag.

Eftersom det bara är 2A. du kommer ta ut så tror jag inte att du behöver fläkt. Välj en stor kylfläns borde det gå bra.

Du bör lägga en konding mellen +12V. ut och jord på regulatorn på ca. 2-10µF.

Samma sak med den här 12V. regulatorn ska du välja en 7812T (TO 220 kåpa) eftersom även den bör kylas med en liten kylfläns eller om du kan placerar den på samma kylare som den stora för nätagget. (78L... är en liten plast kapsel).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.37 2020-03-29 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 26
Ja kapseln blir en TO-220

Hade tänk ta 12v från samma ställe till både fläktmodul med trissa, termistor samt till displayen.

Då ingen av dessa drar värst mycket ström borde väll trafon och regulatorn klara sig bra?

Grovt ritat


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.38 2020-03-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1203
Ort: Stockholm
Ja, det går bra att koppla displayen och fläkten till samma uttag.

Här ett exempel på en fläkt som drar 140mA vid 12V. https://www.electrokit.com/produkt/flak ... ma-3500rpm

Eller; https://www.electrokit.com/produkt/flak ... a-3200rpm/ Den fläkten drar 180 mA så jag slulle faktiskt rekommendera en liknande trafon jag var inne på tidigare.

Volt/amp. metern drar bara max 20 mA. så det är inte mycket att orda om men om du vill ha en lite kraftigare fläkt blir trafon med max. 200mA nästan på gränsen.

Alltså den här trafon är bättre: https://www.electrokit.com/produkt/tran ... x9v-500ma/ Du kan serie koppla för att få 18V. AC. som ger 25V efter likriktning vilket passar bra till 12V. strömförsörjningen för volt/amp.-metern.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.54 2020-04-27 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 26
Så nu har mitt pcb kommit och jag har gjort "några" missar som jag ska fixa...
bla har jag valt fel dioder för likriktning. 1N4007 klarar inte av 2A så får välja 1N5408 istället och då är hålen på pcbt för små, så det blir att borra lite eller lösa det på annat sätt.

Sen tänkte jag på LM317. Den i TO-3 kapsel är ganska dyr och då det mesta av effekten kommer gå genom trissan (antar jag), Så jag tänkte ta LM317 i en vanlig TO-220 och fulkoppla in den på pcbt :D .

kylfläns till 2N3055 som är in en TO-3 kapsel har jag inte lyckats få tag i. Tänkte beställa en https://www.elfa.se/sv/kylflaens-sot-32 ... p/17560458.

Antar att trissan kommer bli ganska varm så hoppas den räcker då jag även tänkte använda mig av en fläkt.

Sen har jag lyckats få tag på ett par kondningar på 4700uF och har ju satt ut 3 platser för dessa på pcbt. Det borde väll funka istället för en mega på 10 000uF?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.43 2020-04-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1203
Ort: Stockholm
Tycker den kylflänsen är för liten! Rekommenderar den här: https://www.electrokit.com/produkt/kylf ... 0x75x32mm/ Det står att den är för TO220 men du kan lätt borra om den för att passa TO 3 kapsel.

Det beror också på vilken låda du kommer att använda? Är det en låda i aluminium? (Tänk på att stål plåt är en dålig värme ledare). Då kan en något mindre kylare räcka. Men tänk på att det blir en ganska stor förlusteffekt i effekt transistorn och det blir rejält varmt! Framförallt när du tar ut låga spänningar och hög ström samtidigt då kommer stora delar av inspänningen att ligga över sluttrissan!

Även om du har en fläkt!

Det går bra med att LM317 är TO220 kåpa eftersom transistorn tar hand om en stor del av lasten. 2N3055 är bäst TO3 kåpa!

Ja, kondingarna kommer att räcka till det blir 14 100µF!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.46 2020-04-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.04 2009-08-16
Inlägg: 11836
En varm 3055 med hög spänning över sig tål inte mycket ström.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.43 2020-04-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1203
Ort: Stockholm
Beroende på kylflänsen och om det dessutom finns en fläkt vilket det kommer att göra här.

Det är den totala effekten som avgör 2N3055 tål 115W. En riktig arbetshäst!

Ett alternativ är om man ska ta ut höga strömmar vid låga spänningar är att ha en trafo med olika lindningar eller två olika trafar där man kopplar om (automatiskt eller med en omkopplare) en lägre spänning för det lägre utspänningsområdet. T.ex. 1,2-10V. UT. För området 10-20 volt UT använder man den andra delen med högre spänning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.55 2020-04-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.04 2009-08-16
Inlägg: 11836
115W med någon volt över sig ja och inte mycket varmare än 25 grader. Sedan dalar effektåligheten snabbt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.18 2020-05-08 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 26
Börjat att bygga en låda för mina kretskort, trafo och fläkt. jag har även börjat montera de komponenter jag fått tag i.
Jag fick problem med mitt val av Diod och befarade att jag var tvungen att borra i pcbt och göra hålen större för att benen på 1N5804 skulle passa då den klara 3A.

Men jag har lyckats Gräva fram en annan diod typ https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-2a ... p/17010192

Jag hittar inget i databladet som visar att det inte borde funka men jag är inte heller helt 100% på vad man ska titta efter.
Det bästa är att de passar perfekt på pcbt och inget borrande krävs.

Tror ni att det kommer funka med dessa?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.22 2020-05-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1203
Ort: Stockholm
Det står likriktardiod 2A.! Om du vill ta ut 3A från nätagget är den här för klen!

Du måste då ha en diod som klarar 3A. Men nöjer du dig med 2A. så går det ju bra! Annars är det alltid bra att ta till lite extra utifall du skulle tillfälligt vilja ta ut mer ström!

Väljer du 3 A. dioder är dom alltid lite grövre i tilledningarna. Även 2 A. kan var lite grövre. Så min rekommendation är att försiktigt borra upp kretskortet!

Men roligt att du kommit i gång med lådan och börjat koppla in delar av det!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.01 2020-05-21 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 26
Då är labbaggregatet färdigt!
Har provkört det hemma under en timme med olika laster på och den fungerar perfekt! Ingen Eldsvåda än iallafall.
Har fått finjustera de fasta spänningarna lite med potarna jag satte ut på pcbt och nu har jag 3.3, 5, 9 och 12 volt samt en variabel 1.25-25v och 2A ut!

Den är kanske inte det finaste på jorden men jag är rätt nöjd ändå!

Tack opampen och ni andra här på forumet för hjälpen!

Jag vet inte varför bilderna hamnar på sniskan men såhär ser det ut iallafall! :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.07 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1203
Ort: Stockholm
Roligt att du fick igång den! Jättebra! Det som jag dock tänker på är om du har lagt nätspänningskablarna från huvudströmbrytaren på fronten tillsammans med kablar efter trafon? Ser inte riktig hur det är dragit? Bara så du tänker på att inte bunta kablar från nätspänning (230V.) tillsammans med kablar till elektroniken!

Ser ut att vara ett snyggt kort!

Har du tittat med scopet hur utspänningen ser ut? Rippel och brus mm. under belastning tänkte jag!? Men det borde under normala omständigheter vara bra!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.38 2020-05-22 

Blev medlem: 14.08 2020-02-27
Inlägg: 26
230 är endast draget bak i lådan. Jag har en huvudbrytare bak på lådan och den som sitter i fronten är endast till för att bryta den reglerade spänningen man tar ut.

Jag fick hjälp med att se hur den arbetade med ett scope och det var minemalt med rippel under belastning. man kunde se lite rippel när man närmade sig gränsen men det är inget som jag tror skulle störa det man har inkopplat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.46 2020-05-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.55 2017-12-03
Inlägg: 1009
:bravo:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.22 2020-05-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 1203
Ort: Stockholm
Tappas skrev:
230 är endast draget bak i lådan. Jag har en huvudbrytare bak på lådan och den som sitter i fronten är endast till för att bryta den reglerade spänningen man tar ut.

Jag fick hjälp med att se hur den arbetade med ett scope och det var minemalt med rippel under belastning. man kunde se lite rippel när man närmade sig gränsen men det är inget som jag tror skulle störa det man har inkopplat.


Tappas: Men då är jag med! Jättebra! Då är allt som det ska vara! Ja, det är bra att ha en brytare för den reglerade spänningen också!

Bra att scope mätningen såg bra ut!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010