DMX Interface

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Det får inte riktigt plats att montera en PoE dongle med kontakter i den lådan jag har. Annars hade det såklart varit den enklaste lösningen.

MEN - tack vare era tips, så har jag fått det att fungera med den PoE splitter som qx5 länkade till. Jag åkte till Kjell & Co och köpte en sådan plus en PoE switch, och monterade som det första isär splittern.

Bort med transformatorn från splittern (mycket riktigt så sitter det trafo i själva RJ45 kontakten på Arduino-kortet), och efter lite databladsläsande så hade jag identifierat både anslutningarna på Arduinon och på splittern. Fyra trådar mellan de båda korten, och sedan en första test. Och det fungerar! Kopplat med mittuttagen från Arduinon till motsvarande anslutning på splittern där trafon tidigare satt.
PoE test.jpg
Ett stort tack för hjälpen med att få igång detta!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

När jag ändå var i Kjell-butiken, så passade jag på att köpa en sådan här också:
Neopixel.jpg
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... x40-p87935

40 stycken RGB lysdioder, vilket motsvarar 120 DMX kanaler. Lagom mycket för en första test.
Efter lite research med hjälp av Google, så hittade jag några exempel på ArtNet kod för Arduino, och tillsammans med den officiella specifikationen räckte det för att få till en första testkod.

Så jag har nu skrivit ihop en kod som fungerar som ArtNet nod, och tar emot ett DMX-universum (512 kanaler). Första prövningen gjordes mot det toolkit som "ägaren" av ArtNet tillhandahåller, och där identifierade den sig som den skall.

Som steg två kopplade jag in min Neopixel shield, och lät programmet skriva ut de första 120 kanalerna till respektive pixel som RGB-värden. Det fungerade direkt, och från toolkit-mjukvaran kunde jag ny styra mina pixlar.

För att få lite mera flexibel styrning laddade jag ner MagicQ, som är en gratis men högst professionell mjukvara för ljusstyrning. Jag satte upp en DMX-patch som passade mina pixlar, och det fungerar! Inte så lätt att se detaljer på den här bilden, men man ser i alla fall att de olika pixlarna fått olika värden:
Neopixel_2.jpg
Nästa steg blir att göra om mitt Arduino program så att det istället för att skicka data till Neopixlarna skickar ut det som DMX. Sedan är planen att göra ett program på en annan Arduino som läser DMX och styr NeoPixlar. På så sätt kan jag testa att mina DMX data kommer ut korrekt.

När jag städat upp lite i källkoden kommer jag att lägga upp den här. Det sista steget är ju sedan att skriva programmet som skall köras på datorn, som skickar ut DMX som ArtNet data. Även det kommer jag att lägga upp med källkod här, för den som eventuellt är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: DMX Interface

Inlägg av qx5 »

Om du vill spara utrymme rent fysiskt så kan du nog löda bort Ethernetkontakterna på splitterkortet också.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: DMX Interface

Inlägg av Meduza »

Varför kör du ArtNet och inte sACN i stället?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Egentligen bara av det skälet att jag tidigare har arbetat med Art-Net men däremot inte med sACN. Ska man följa protokollen strikt så använder dessutom sACN multicast, vilket (såvitt jag vet) kräver lite mera arbete för att få till på Arduino.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: DMX Interface

Inlägg av Meduza »

Nu har jag själv inte provat, men jag vet att @minigubben har byggt sACN->DMX noder med en Arduino uno med ethernet-shield som fungerar utmärkt
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DMX Interface

Inlägg av MiaM »

Smart med neopixel!

När de hade nån rea förra våren så passade jag på att köpa en rulle om typ fem meter eller så med neopixel. Vilket år som helst ska jag fixa nån mojäng så att nån Arduino ser till att de styrs av den musik man spelar eller något liknande. :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Jag hittade faktiskt lite kod på nätet för sACN på Arduino, nu när jag letade. Men det får bli en senare uppdatering. Det är nämligen så att DMX-interfacet är bara en liten del av det jag ska göra till studion. Det primära är en hel del annan mjukvara. Jag kunde bara inte låta bli att göra ett litet bygge också... :)

Nu är allt monterat och klart. Återigen vill jag rikta ett tack till alla tips jag fick om PoE. Det blev ju bra.

Så här ser korten ut innan de är monterade inuti lådan. De är monterade på en aluminiumplatta vars storlek är anpassad för att kunna skjutas in i lådan:
Montering.jpg
Och när allt är inskjutet i lådan och panelerna är ditskruvade, så ser det ut så här:
Monterad.jpg
Jag har inget schema för hela konstruktionen, men den består utav en Arduino Ethernet, och en TinkerKit DMX shield.
Här är schemat på shielden:
dmx_shield_Rev4.pdf
Det krävs en liten modifiering på shielden. Som standard är den satt upp att använda en vanlig pinne på en port för att skicka och ta emot data. Men rent timingmässigt är det bättre att använda processorns UART. Så ett motstånd (R5 i schemat, TX-SEL) skall tas bort och istället skall pin 2+3 på TX-SEL kopplas ihop (motstånd behövs ej).
Vill man kunna ta emot DMX data, så behöver man göra flera sådana modifieringar.

Här är källkoden till Arduinon:
Sourcecode.zip
Den innehåller både programmet och det bibliotek som den behöver. Det ska sägas redan här att det är inte den snyggaste kod som skrivits. Och en hel del data som man kan tänkas vilja konfigurera är hårdkodad. Det är heller inte en fullständing implementering av hela ArtNet standarden, utan jag har nöjt mig med det som krävdes.
Men för den som vill bygga vidare på det, så finns i alla fall något att utgå ifrån. Det här är en Quick-and-Dirty lösning, tills vidare i alla fall.

Senare i veckan när pc-programmet är färdigt så ska jag posta det också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar