Augusti 2011: Generator inhandlad! Detta är en 1.8 kW trefas servomotor. Det låter kanske i överkant men det är det inte (i alla fall inte så mycket)!
1800 W / 230 VAC = ca 7,8 A. Jag siktar på en busspänning på ca 48-60 VDC. Lyckas man då toppa 500 W när man trampar så blir det 500 W / 48 VDC = ca 10,4 A! Nu brukar såna här servomotorer klara åtmistone 3x märkströmmen under en kortare period, så visst, det hade antagligen gått utmärkt med en servomotor på 1 kW också.
Denna dök dock upp på tyska Ebay, och eftersom den saknade drivare och inte har inkrementell enkoder (bara resolver) så var jag nästan ensam budgivare. Inkl frakt blev det 708:-.
Honan till anslutningsdonet följde inte med och det verkade enklare att helt enkelt skippa anslutningsdon istället för att försöka hitta rätt, säkert svindyr, honkontakt.
Här mäter jag motor-EMK efter likriktning och med olika laster: Varvtalet mäts med frekvensmätarläget på multimetern (Fluke 17B, inköpt på DealExtreme, funkar bra!). Jag har satt en magnet på motoraxeln och multimetern är kopplad till en liten spole som jag lindade själv någongång i forntiden (den låg kvar i en låda

Resultat:
40 VDC ut, 0 A => 0,49 Vs/rad
13 VDC ut, ca 3 A => 0,35 Vs/rad
Typskylten säger 0,46 Vs/rad.
Allt detta för att lista ut vad som kan vara lämplig remhjulsdia för att få rätt varvtal och därmed rätt spänning vid "bekväm" tramphastighet på cykeln! (Cykeln var faktiskt det första som inhandlades; bilder kommer nedan!)
48 [V] / 0,4 [Vs/rad] = 120 rad/s (ca 1100 RPM) på generatorn. Svänghjulet på cykeln är 530 mm och lämpligt varvtal där verkar vara 240 RPM (också mätt med frekvensräknare):
530/(1100/240) = ca 115 mm remhjulsdia.
September 2011: Remhjul 112 mm "B" med Taperlock-bussning inhandlad för 266:- på ebay.de. Jag glömde ta bild på denna och på monteringsplattan i aluminium som jag beställde från Open här på EF i oktober. Just nu är det hela monterat och svårt att fotografera, men jag ska se till att ta lite bilder sen när det är dags för isärmontering för målning.
Cykeln! En gammal (gedigen, tung!) Monark med rejält svänghjul. Gick på 100:- + att min snälla kompis som ställde upp på att köra och kånka denna tvärs igenom hela Stockholm en tidig lördagsmorgon (enda tillfället att hämta den) fick 300:- för besväret.
Här måttar jag monteringshål för konstruktionen som ska hålla motorn. På svänghjulet ligger även V-remmen som jag tänkt använda, 8 fot "PowerTwist B", inköpt på Ebay UK för 499:-. Himla trevlig rem detta - man delar den till lämplig längd själv och behöver alltså inte plocka loss hjulet för att montera den heller!
Innan detta hade det hela blivit provtrampat också, med tjejen som hjälp och med handhållen motor och ett par H4-lampor som last. Inga större problem att komma upp i 200 W (en kort stund), trots att jag är totalt otränad.

Maj 2012: Efter flytt och diverse annat så håller nu lådan på att ta form:
Så här ser den ut idag: Den är lättrampad nu utan last, men det är ändå lite spännande att känna att remmen faktiskt har en del friktion ändå. Den stannar ganska snabbt när man slutar trampa; mycket snabbare än t.ex. ett fritt cykelhjul.
På att-göra-listan står närmast:
* Bygga in remmen lite bättre längst ner där den går på svänghjulet. Klämrisk! Samtidigt måste det gå att komma åt att rulla av och på remmen där.
* Måla/lacka lådan. Efter att ha kollat runt lite tänkte jag testa Rustas vattenbaserade lackfärg. Alternativen är oljebaserade färger (lösningsmedel, kan inte målas inomhus, är skadligt för vattenlevande organismer och rester ska tas om hand som farligt avfall) eller tvåkomponentsfärg av nåt slag. De senare är nästan ännu otäckare än oljefärgerna...
* Montera likriktare och panelmeter (åtm voltmeter, amperemeter är bonus). Tanken är att kunna ansluta förbrukare via nåt slags DC-don på cykeln.
Sedan vore det kul att testa olika laster... lite LED-belysning, en Pandaboard, varför inte testa en vattenkokare (kopplar man en 230 VAC/2 kW kokare direkt till cykeln bör det bli ganska lagom träning), ...
Steget efter det blir kanske en uppsättning LiFePO4-batterier. Så får man testa att bygga laddregulatorer också!

Voltmetern har tyvärr sprucket glas (och egentligen lite för lågt mätområde). Det är ingen som vill bli av med en liknande (hel) mätare, ca 0-75 VDC? (Och matchande amperemeter kanske?

Inköpsställen:
* Träningscykel: Blocket, 100:- + 300:- transport
* Generator: ebay.de (surpreme2k), 708:- inkl allt
* Rem "Fenner Drives Power Twist Plus B 5/8": ebay.co.uk (ohioblademan), 499:-
* Remhjul "Keilriemenscheibe SPB/17 112 x 1 mit Taper-Spannbuchse": ebay.de (lasse525), 266:- inkl allt
* Motorplatta aluminium: Open, 400:- + frakt 38:-
* DC/DC-omvandlare, MeanWell "SD-50C-5", 36-72 VDC in, 5 VDC/10 A ut: http://www.elpro.org
* DC/DC-omvandlare, MeanWell "SD-100C-12", 36-72 VDC in, 12 VDC/10 A ut: http://www.elpro.org