Cut off voltage för Li-ion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jacob2
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 juni 2013, 02:00:49

Cut off voltage för Li-ion?

Inlägg av Jacob2 »

Hej,

Jag har ett gäng gamla Li-ion LG 18650 4.2v/2200mah batterier som jag försöker testa kapaciteten från.

Jag har kopplat in en arduino som ligger och mäter spänningen och sen med hjälp av lampans resistans räknar jag fram strömmen. Eftersom resistansen i lampan ändas beroende på hur mycket som finns kvar i batteriet på grund av värmen så är det inte så exakt mätning. Jag testade att mäta strömmen vid olika volt och ser att resistansen i lampan verkar variera mellan ~3-4 Ohm. Eftersom jag inte kunde mäta medans jag kör så tog jag ett medelvärde .
Jag har inte någon riktig referens att utgår ifrån men jag testade med ett nytt 18650 batteri där databladet säger att det ska klara 3000mah . Jag fick det till ~ 3200mah med min rigg. Jag har kollat andra recensioner av samma 3000mah batteri och alla visar att det ska hamna någon stans mellan 2850-2950mah.

Jag har nu beställt en ACS712 strömsensor istället för att få den mer exakt mätning. Tanken är att jag då kan mäta hela tiden istället.

Nu till mitt problem, jag har inte riktigt förstått detta med cut off voltage. Mina celler har 2.7v cut off voltage.

På min tidigare lösning så stoppade jag 1sekund var 30 sekund. Dvs 30s last -> 1 s vila. Så att jag kunde mäta batteriets spänning utan last, om det va under 2.7 så stoppade jag. Men jag är osäker om det är så man ska mäta, eller om cut off ska mätas med last.

Problem 2 om man ska "vila" är att jag misstänker det går mycket mer ström de första 20-25ms som jag lägger last på batteriet och tänder lampan och den är svår att mäta även med en strömsensor. Kanske försumbart?

Jag är ganska nöjd med nuvarande precision men vore ju kul att hamna inom +- 50mah

Någon som har koll på hur det fungerar eller har ideer på andra fel jag gör?

Jag vet att man kan köpa en färdig lösning med vad är det roliga med det :)
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Cut off voltage för Li-ion?

Inlägg av Wirewrap »

Om du använder riktiga motstånd i stället för glödlampa blir allt mycket lättare. Flera av dom problem du beskriver försvinner.
10 st 47 Ohm 1/2W parallellkopplade klarar fint ditt lastfall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cut off voltage för Li-ion?

Inlägg av Glenn »

Annars kan du ju köpa en såndär kombinerad laddare/rekonditionerare/kapacitetsmätare för 18650.

Jag har en hyfsat billig kinesisk som funkar helt ok, sen matar jag den med accar från skrotade laptopbatteripaket :)

Edit: Duuh, läste ju att du inte ville ha en färdig lösning, då är det ju en annan sak.

Men oavsett kan det nog vara bra att ha en som referens när man testar sitt bygge.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Cut off voltage för Li-ion?

Inlägg av nifelheim »

du ska ladda ur med angiven ström mäta spänningen hela tiden och avbryta när du når "cut off" spänningen.

inga åtehämtningspauser. :)
Skriv svar