Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av helmut »

Använder Rc servon av minsta modell till att ställa om växlarna på min modelljärnväg.
Dessvärre fungerar dom inget vidare. På varje modul med måtten 0,6 x 2,4 meter kan jag ha upp till 10 servon vilket innebär att kabeln från ställverket till en servo på sin höjd kan vara 1,5 meter.
Från ställverket till servot går en tre ledare för signal, plus 5 volt och en nolla.
I ställverket har jag två transistoriserade servotestare som skickar långa eller korta pulser. Via tryckknappar kan jag välja om jag vill skicka en kort eller lång impuls till servot. Normalt är den kabeln inte ansluten men 5 volt ligger alltid över varje servo.
Problemet är att servona går ryckigt och hoppar fram och tillbaka vilket borde betyda att det går in någon form av störning till servot.
Har lagt en skivkondensator på 100 nf vid varje servo och över 5 volts kabeln. Från att servona var helt hysteriska utan kondensatorn fungerar dom lite bättre men rycker fortfarande. Någon som har något förslag på ett annat värde på avstörnings kondensatorerna. Jag misstänker att det är någon form av störning. 4 - 4,5 volt får jag från 3 1,5 volts batterier så det kan inte vara några problem där.
Eller kan problemet vara att jag har fyra servotestare på ett kretskort och att dom fungerar som sändare och stör ut varandra?
Tycker att problemet är lite mystiskt för om servona är störningskänsliga borde det innebära att massor med radiostyrda modellflygplan störtat!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5305
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av MNorrgren »

Spänningsfall med så långa kablar? Japp störningar absolut. Prova sätta ferriter på kablarna.

Prova mät spänningen framme vid varje servo, det bör vara 5v . Du bör också hålla närmare 5-5.2v volt istället för dina 4,5. Du har 4,5v på batteriet, men med långa tunna ledare så tappar du rätt mycket i spänningen. Det klarar inte servona.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av jah »

Prova ett pull-down-motstånd (typ 4k7) parallellt med kondensatorn på signaltråden.
100n låter lite mycket, skulle nog nöjt mig med 10n, men funkar det så...

/J
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av dorro »

Kanske är ute och cyklar nu... Det är ett tag sedan jag pysslade med RC.
Men ska inte signalkabeln alltid vara ansluten till servot, annars kanske det blir lite förvirrat?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av jah »

I ett traditionellt servo så drivs motorn bara så länge det kommer in pulser i signalledaren.
Upphör signalerna så står servot stilla i senaste positionen, så det kan vara ok i det här fallet, men i t.ex ett flygplan skulle det inte funka.
Kruxet med losskopplad signaltråd är att den fungerar som antenn och tar in all sköns skräpsignaler som kan trigga servot att köra motorn lite hur som helst.

/J
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av sodjan »

> Tycker att problemet är lite mystiskt för om servona är störningskänsliga...

De är störningsskänsliga om de har en högohmig ingång, vilket inte är osannolikt.
Om de dessutom har en 1.5 m kabel som inte är ansluten i andra änden så blir
det en antenn som kommer att störa servot.

> ...borde det innebära att massor med radiostyrda modellflygplan störtat!

Nej, i en normal RC anläggning så är ett servos ingång *alltid* ansluten.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5305
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av MNorrgren »

Ah missade detta också. Självklart måste du alltid ha signalkabeln ansluten till servodrivaren, Annars får du såna här problem
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av arvidb »

>> Självklart måste du alltid ha signalkabeln ansluten till servodrivaren

... eller nerdragen mot jord, till exempel som jah föreslår.

Edit: Tänkte visst fel där ifall det är så att servona behöver ett kontinuerligt pulståg för att hålla position/inte gå till ändläge.
Senast redigerad av arvidb 29 april 2020, 16:53:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av Icecap »

100mF som avkoppling av spännongsmatningen räcker inte. Det ska ÄVEN vara en 10µF per servo OCKSÅ.
Man kan tillåta att 2 st servo som sitter nära varandra kan dela å samma elektrolyt.

Orsaken är att servon styrs med pulser och drivs internt med pulser.
Detta gör dom stlrningskänsliga OCH störningsalstrande.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av svanted »

servots position beror på pulsbredden i stygsignalen, internt jfr den mellan en referenspuls och den inkommande...
att inte ha ngn styrsignal in öht finns liksom inte.
dorro
Inlägg: 49
Blev medlem: 6 oktober 2010, 08:43:42

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av dorro »

Om man nu har två servotestare så är väl det enklaste att signalkabeln går till en switch som växlar mellan servotestarna.
Annars skulle jag lösa det med en Arduino och en servoshield.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av Glattnos »

Nog behöver väl de flesta servon ett kontinuerligt pulståg för att hålla positionen, man kan inte räkna med att det kommer stå stilla om man skickar pulser för en position och sen avbryter pulståget. Det räcker inte att lägga signalen antingen låg eller hög för då slutar servot hålla position och kan förmodligen reagera på minsta lilla störning.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av Swech »

Det är säkerligen mycket störande med rassel från servo på modelljärnväg
så att stänga av är helt förståeligt. Men eftersom servona är såpass tröga
så bör det gå att klippa både puls och matning , växlarna bör ligga kvar ändå

Swech
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av Gimbal »

Men brukar de inte rycka till när man lägger på spänningen? Kanske bara är de jag har iofs.
Men som tidigare nämnts, en liten pulldown på signalen så borde de väl lugna ner sig.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Rc servon fungear inte på min modelljärnväg!

Inlägg av Glattnos »

Många servon brukar röra sig när man bryter matningen så det kan också bli ett problem.
Skriv svar