Eget jordtag.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pliggen

Eget jordtag.

Inlägg av Pliggen »

Hej. Ny på forumet och hoppas nån kan svara på min fråga!

Har ett litet torp där jag satt in en liten solcellsanläggning. Till denna har jag en inverter för att få tillgång till 230v i torpet. Har slagit ner ett 150cm långt spett i backen och dragit kabel mellan det och invertern. Ska även i framtiden sätta in ett elskåp för att kunna sätta upp lite uttag och då också nyttja jordtaget till det.

Min fråga är, hur kan jag kontrollera att jag får en ok jord genom mitt jordtag? Kan jag mäta mellan jord-fas, jord-nolla och därav se att jordtaget är ok? Finns det något annat sätt att mäta eller prova att jordtaget är ok?

Mvh Micael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Eget jordtag.

Inlägg av TomasL »

Tydligen synnerligen svårt att mäta.
Det här kanske ger dig en hint.
http://www.seba-dyn.se/wp-content/uploads/DET.pdf

Kontentan är att man mäter med relativt hög spänning och ström.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du måste mäta mot ett annat jordtag, du kan intemäta mot utgångarna på växelriktaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jordtagsmätningsguiden :)

Ditt fall börjar nere till höger på sid 5, och en bild visas längst upp på sid 6.
Det behövs alltså fler spett, hjälpspett, vid mätning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Letade efter just den, men hittade den inte :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan, i lumpen så slog vi ned ett 1m galvat jordspett till elverken, det var ingen som brydde sig om att mäta. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lumpen... Huvudsaken är att det SER rätt ut. ;)
Elman

Inlägg av Elman »

Jobbar som behörig elektriker men tyvärr jordtag hör det vanligen till elverksgubbarnas värld (dom som som tycker allt som inte håller för 200A och minst 1000v är elektronik) .. :-)

Kräver andra instrument=bättre än multimeter sen i vilken typ av mark??sand och torr kan kräva 100m med nedgrävd koppar medan blöt saltvatten lera ett spett på 2m .. viss skillnad! sen är det ingen dussin installation .. gissar att en av max 1 av 100 elektriker kan det :-( ... men pratar vi omformare/elverk och 230Vac brukar det vara mitt uttags jordade prylar så du får 115v mot jord och 115v mot nollan . 115-0-115 med uttag för jord i mitten vilket gör att vid ev.fel till jord kommer beröringsspänningen i höljet aldrig överstiga 115V. jordfelsbrytare kommer INTE fungera bra med jord pga detta..

/P
Elman

Inlägg av Elman »

MadModder skrev:Jordtagsmätningsguiden :)

Ditt fall börjar nere till höger på sid 5, och en bild visas längst upp på sid 6.
Det behövs alltså fler spett, hjälpspett, vid mätning.
Missade denna guiden innan jag svarade .. .. Men NU vet jag varför jag i fortsättningen fortfarande kommer saken vidare ... bara och printa ut och sätta i pärmen :-)
tack för tipset....
/P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det primära som jag ser det efter att ha skummat den där PDF:en är ju att jordtag bara är relevant om man har en jordfelsbrytare, eftersom det är jordfelsbrytarens utlösningsström som är grunden för dimensioneringen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En liten fundering... Jord måste väl ha någon slags förbindelse till energikällan för att det hela ska fungera? Om man tar nolla och fas från en inverter, och sen bara har jord överallt kopplat till jordtaget och inget annat, så kommer det inte hända ett skvatt om fas kommer i kontakt med jord, då allt hänger flytande. Då blir ju nollan fas istället. :humm:

Eller är noll och jord ihopkopplat i invertern?
Samma sak med elverk. Jord och noll måste väl sitta ihop där...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

"Enfas" elverk är egentligen 2x115V. Jord är kopplat till mittpunkten så du har 230V mellan "faserna" och 115V till jord.
Pliggen

Inlägg av Pliggen »

Tack för alla svar!

Dessvärre blev jag nog inte så mycket klokare, men det beror väl på att jag inte är elektriker! :)

Frågan är ju hur man går vidare? Det råder ju delade meningar om detta.
Ska jag skippa jord helt och hållet, eller är det bättre att han "dålig" jord än ingen jord?
Bara använda jordfelsbrytare, eller fungerar inte det om invertern är på 115v-115v?

Sen har jag för mig att jag läst någonstans att inverters har någon komponent inuti som blir "jord", kan det ha varit någon slags kondensator??
Verkligen inte säker på detta men ett svagt minne av det ändå...
Men i manualen står att jord skruven ska anslutas till en "earth spike', minst 1,2m med kabel dimension >0,75mm2
Jag har 10mm2 nu så det är väl bra iaf!

Vill ju som sagt även kunna ansluta ett elskåp senare och få jord till det.

Kanske är lika bra att ringa en elektriker och hoppas att han vet hur man ska göra med detta. Eller så kanske ni har fler idéer här!? :)

Återigen tack för svaren hittills, fortsätt gärna med fler tankar och lösningar! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jordfelsbrytare bör funka ändå tycker jag, då den mäter strömskillnaden mellan fas och nolla (eller fas/fas nu då).
tradman

Inlägg av tradman »

MadModder skrev:En liten fundering... Jord måste väl ha någon slags förbindelse till energikällan för att det hela ska fungera? Om man tar nolla och fas från en inverter, och sen bara har jord överallt kopplat till jordtaget och inget annat, så kommer det inte hända ett skvatt om fas kommer i kontakt med jord, då allt hänger flytande. Då blir ju nollan fas istället. :humm:

Eller är noll och jord ihopkopplat i invertern?
Samma sak med elverk. Jord och noll måste väl sitta ihop där...
I det elverk jag har (3-fas) är nollpunkten förbunden med jord.

I "vanliga" elnät (för hushållsbruk och liknande) är det, om jag förstått det rätt, enbart tillåtet med direktjordade system, där N och PE är direkt förbundna. I industriinstallationer och annat används även system där nollpunkten är ansluten till jord via en impedans och systemet har jordfelsövervakning.
Skriv svar