Byte av selenlikriktare, spänningsfall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

Byte av selenlikriktare, spänningsfall

Inlägg av okhan »

Hej!

Har en rörradio (Telefunken Gavotte) där selenlikriktaren har pajat. Enligt schemat ska spänningen ligga på 274VDC. Testade att koppla in kiseldioder och fick då dryga 310VDC.
Min fråga är:
Är det ok med en ökad spänning på drygt 40VDC för radions "hälsa"?

Testade att koppla ett motstånd på 500 ohm 5W men motståndet blev sjukt varm. Vilket effekttålighet behöver jag på motståndet isåfall?
xxargs

Re: Byte av selenlikriktare, spänningsfall

Inlägg av xxargs »

Titta om radions transformator kan ställas i 240V läget - det kanske sänker nivån tillräckligt utan att det kostar så mycket på de andra spänningarna som glödspänning etc.

Att shunta ned spänningen med motstånd ger som du redan noterat mycket värme och dessutom ökar ripplet på högspänningen och medför olämpligt hög ström på transformatorns anodspänningslindning - det kanske är bättre att sätta zenerdioder i 20 -30 Volt klass och tillräcklig effektklass i serie efter likriktarbryggan till glättningskondensaton och den vägen får tillbaka lämplig spänningsnivå. - för att veta vilken effektklass på zenerdioden så måste du veta/mäta vilken anodström som radion förbrukar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, detdär har jag också tankebrottats med ofta, verkar inte finnas enkla genvägar till detdär, jag var inte heller helt nöjd med resistorlösningar, men jag skall också prova detdär XX sade.

Det var nog därför Elfa hade sådana kvar i sortimentet till en del mätinstrument länge.
Jag har samma problem men i mindre skala dock tål rören mer, men de mår inte så bra av att övervoltas för mycket då glödtrådar och annat tar stryk med tiden.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ah. inser nu att motståndet som kopplas in är i serie med likriktaren - vet inte hur jag tänkte tidigare...

Du får mäta upp anodströmmen och dess spänningsfall över motståndet (när anodspänningen till rören är något så när rätt) och av detta räkna ut vilken effektutveckling det blir och sedan skaffa lämplig storlek på motstånd som pallar effekten under längre tid och utan att det blir för varmt.

Använder du zenerdioder istället för motstånd för att sänka spänningen så kommer förlusteffekten vara snarlik även för dem
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Då hade i allafall jag tänkt rätt, hade hoppats litet i smyg på en bättre lösning, men om XX säger något så är det så. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I rörbyggen sätter man ofta motstånd i nätdelen i en CRC-koppling för att få bättre filtrering.
Vill du ha ner spänningen kan det vara en idé att smyga in (om det får plats) en drossel. Lite hur man kopplar in drosslar, kondingar och motstånd avgör ju också vilken spänning man får ut:
Sowters kalkulatorsida

En annan variant är ju annars att smälla dit ett likriktarrör. :idea:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

okhan skrev:Hej!

Har en rörradio (Telefunken Gavotte) där selenlikriktaren har pajat. Enligt schemat ska spänningen ligga på 274VDC. Testade att koppla in kiseldioder och fick då dryga 310VDC.
Min fråga är:
Är det ok med en ökad spänning på drygt 40VDC för radions "hälsa"?

Testade att koppla ett motstånd på 500 ohm 5W men motståndet blev sjukt varm. Vilket effekttålighet behöver jag på motståndet isåfall?
Framförallt att du ser till att glödtrådarna inte får för mycket spänning. För hög spänning till glödtrådarna är det som minskar rörens livsläng fortast.

Effektålighet räknar du fram med effektlagen. P = U * I
Du måste alltså mäta strömmen och sedan räkna med spänningsfallet över resistorn. Du se till att du har marginaler annars går resistorn snart sönder. Samt att det sitter monterat så att det kan lämna ifrån sig värmen på ett bra sätt utan att andra komponenter blir söndervärmda.

På 500 ohms resistorn behöver du inte mäta strömmen eftersom den redan sitter monterad. Mät spänningsfallet över den och sedan räknar du fram strömmen genom den, med ohms lag. Sedan har du det du behöver för att räkna fram effektförlusten i den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad för typ av likriktare använder du i stället?
Selenriktaren har runt 1V spänningsfall per cell, och för 300V går det åt minst 12 celler, dvs 12 V spänningsfall, förmodligen är det uppemot 16 celler, motsvarande ett spänningsfall på 15-20V.
Du kan emulera detta med en bunt vanliga kiseldioder i serie med matningen.
okhan

Inlägg av okhan »

xxargs skrev:Titta om radions transformator kan ställas i 240V läget
Har tyvärr inte 240V tapp.
TomasL skrev:Vad för typ av likriktare använder du i stället?
Använder 4 st 1n4005 då jag hade en massa liggandes.
Tomas, menar du att jag kan använda flera av dessa motstånd i serie med B+ från likriktaren? Är det inte ca 0.7v spänningsfall över en diod? Låter som det skulle bli väldigt många isåfall :D
okhan

Inlägg av okhan »

xxargs skrev:det kanske är bättre att sätta zenerdioder i 20 -30 Volt klass och tillräcklig effektklass i serie efter likriktarbryggan till glättningskondensaton och den vägen får tillbaka lämplig spänningsnivå.
Har bristande kunskap i hur jag ska använda zeners. Hur många dioder behövs det här? Blir det inte värmeproblem med dessa som med motstånd?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Personligen har jag lagt till ett rör med extern matning på mitt senaste bygge, skall uppdatera mer om det sedan (jag saknar just nu en transformator till det bygget som jag inte har haft tid att leta upp på nätet ännu därav dröjsmålet), men det var mest för att jag ville experimentera och prova det röret.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

1N4005 har ett framspänningsfall om ca 1V, 15 st seriekopplade ger ett framspänningsfall på 15V, effektmässigt är det sannolikt inga problem, och de bör inte bli så varma.
Skriv svar