Renovera en gammal radio - Centrum U68 1940

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Renovera en gammal radio - Centrum U68 1940

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag har länge haft en gammal radio från 1940. Men när jag var ung så testade jag förflytta en "pinne" på radion från 220V till 150V och då gick ett radiorör helt söndert. Jag såg hur den bara lös och sedan släktes radio. Radioröret var helt svart och sotigt.

Radioröret var 35L6EG. Jag köpte et nytt radiorör av en person här på forumet. Han skickade mig ett 35L6GT. Den passar och allt. Men radion startar inte.

Tror ni att 35L6EG har samma funktionalitet som en 35L6GT?
Tror ni att jag måste byta alla radiorör? Dem ser inte svart ut eller något.

Vad ska jag göra?
(Det svarta röret på bilden var den som gick sönder)
Bild

Bild

Bild

http://www.radiomuseum.org/r/centrum_u68.html
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Renovera en gammal radio - Centrum U68 1940

Inlägg av SM7CZR »

Det är samma rör, skiljer bara på utseende.
Du får mäta dej fram till felet med multimeter, utan att ha radion kopplad till nätet.
Något pajade (avbrott) när den fick för hög nätspänning.
Kolla säkring, samtliga rör, ev. skalbelysning, nätmotståndet (det stora trådlindade vita) .
Det är oktalsockel så glödtråd (filament) ligger mellan stift 2 och 7 på dessa rör.
Räkna medurs från utbuktningen på styrpinnen i mitten.
Glöden på 14J7 (loctalsockel) ligger mellan stift 1 och 8, räkna på samma sätt som tidigare.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_35l6gt.html

EDIT
tillägg.
Senast redigerad av SM7CZR 6 november 2015, 22:14:33, redigerad totalt 3 gånger.
Staigen

Inlägg av Staigen »

Hej Al_Bundy, har du testat samtliga rörs glödtrådar? Dom är anslutna till stift nr 2 och 7. Kolla oxå det stora porslinsmotståndet längst ner på chassiet. Har du schema till apparaten? Rörens glödtrådar motståndsmäter du, om glödtrådarna verkar hela så spänningsmäter du på motståndet.

MVH Staigen
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Staigen skrev:Hej Al_Bundy, har du testat samtliga rörs glödtrådar? Dom är anslutna till stift nr 2 och 7. Kolla oxå det stora porslinsmotståndet längst ner på chassiet. Har du schema till apparaten? Rörens glödtrådar motståndsmäter du, om glödtrådarna verkar hela så spänningsmäter du på motståndet.

MVH Staigen
Hej!
Jag har inte gjort något mycket mera än att titta på den och funderat lite. Jag har varit där med multimeter och mät om det finns slutning mellan AC kontakterna när radions volymknapp är ON eller mer. Jag hör inget pip.
Jag har inget elschema. Det som är bra med denna radio är att alla komponenter sitter som i ett paket. Jag ska försöka dra ut hela paketet ur trälådan.
SM7CZR skrev:
Det är samma rör, skiljer bara på utseende.
Du får mäta dej fram till felet med multimeter, utan att ha radion kopplad till nätet.
Något pajade (avbrott) när den fick för hög nätspänning.
Kolla säkring, samtliga rör, ev. skalbelysning, nätmotståndet (det stora trådlindade vita) .
Det är oktalsockel så glödtråd (filament) ligger mellan stift 2 och 7 på dessa rör.
Räkna medurs från utbuktningen på styrpinnen i mitten.
Glöden på 14J7 (loctalsockel) ligger mellan stift 1 och 8, räkna på samma sätt som tidigare.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_35l6gt.html

EDIT
tillägg.
Okej! Bra!

Nu hittar jag inte nummreringen på pinnarna, tyvärr.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Då får du läsa mitt inlägg igen...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Två tips att kolla på när den väl fungerar:

Idag har vi 230V, det är en bra idé att ställa den på 240V istället för 220V.

Hela chassiet är strömförande på en såndär allströmsradio. Kolla hur antenningången är kopplad. Om det sitter kondensatorer så isolerar de nätspänning från antenningången och det kan vara läge att ersätta dessa med moderna av tillräcklig säkerhetsklass.

Radion har bara AM och verkar inte ha någon grammofoningång. Den är förstås trevlig att ha i samlingarna, men som bruksföremål är den nog tyvärr inte mycket att hänga i julgranen. På grund av det strömförande chassiet så går det inte enkelt att ordna en line-ingång, det kräver en (tillräckligt säker) trafo för line-signalen. En tänkbar variant skulle vara att gömma en blåtandsmottagare med tillhörande nätadapter inne i radion - då kan man få in en "modern" ljudsignal utan att behöva äventyra elsäkerheten. Tänk på att eventuella para-ihop-knappar och liknande på en sån blåtandsmottagare behöver bytas ut mot sådana som är godkända för nätspänning, eller så får du ordna förlängda knappar att manövrera dem med.
Skriv svar