Schema till Josty kit labb-aggregat NT300-5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Schema till Josty kit labb-aggregat NT300-5

Inlägg av Andy »

Någon som har tillgång till ett sådant? :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Schema till Josty kit labb-aggregat NT300-5.

Inlägg av hcb »

Är det det NT 300 som finns beskrivet i "Tillämpad Elektronik"? I så fall ja.

Edit: förtydligande
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det finns flera varianter av NT300 beroende på årgång.
Allt om Elektronik har också genomgång av en förbättrad variant på 80-talet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

:tumupp: Denna har 2 st TO218 (TIP35’or tror jag) och 2 st TO220 (typ BD135 eller liknande), på kortet står bl a. NT300-5 och vid plinten för AC in står 24 VAC 1,5A.
Det finns ingen LM723’a utan "bara" en OP-Amp med offset trimmer.
Minns inte vilken OP-Amp just nu, den finns på annan plats.
Kan ta en bild i morgon.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

OK, då är det en helt annan pjäs än den jag hade i min TE från 1977. Dock: håll till godo!
NT300.jpg
NT300 (2).jpg
NT300 (3).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Schemat på NT300 som finns i Allmän Elektronik från 1982 baserar på LM723.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tack för uppslutningen. :)

Det finns tydligen minst 3 varianter av NT300, den här ovan på bilderna och en som jag har i ett aggregat på arbetsbänken sedan 70-talet som är mycket lik men har en LM723’a i TO-5 med kylare och något annorlunda komponentantal på. Den tredje är den jag söker nu som behöver "service" och som jag tidigare beskrev.
Jag ska ta bilder på den i morgon på båda sidor av kortet så fort jag demonterat det.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Här kommer ett par bilder på renoveringsobjektet.

Det är inte jag som byggt och lött! :D
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Komponentvärdena hade varit värdefullt, schema går nog att få fram med lite reverse engineering.
Som synes på bilden är 3 motstånd oläsliga och de har dessutom avbrott. :?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fint byggt, man kan kanske säga att kablarna mellan kortet och pottarna för ström/spänning är lite overkillgrova :wink:

Jag tror att Josty Kit var rätt förtjusta i CA3240 ett tag, eller så minns jag helt galet. Det är iaf en dubbel OP med FET-ingångar, hälsar captain obvious som inte ens orkade klicka upp datablad-pdf-träffarna som kom upp efter en googling på CA3240. :)

Nätagget verkar vara uppbyggt av två "effekthalvor" med BDX53C som driver TIP35A. Eftersom R2B ser frisk ut så kan du troligtvis ta samma värde för R2A som sitter på motsvarande plats för andra halvan.

De andra två trasiga motstånden är svårare.

Steg ett är dock att mäta upp transistorerna och åtminstone ta bort eventuella kortslutna komponenter. Det borde troligtvis gå bra att provköra nätagget (med mycket låg eller ingen last utan ena BDX53C/TIP35A-paret, ifall ena paret verkar vara helt och andra trasigt. Jag tycker att isolerbrickorna kring båda effekttrissorna närmast de brända motstånden ser misstänkta ut. Kolla upp så att brickorna verkligen fungerar och är rätt monterade...

Annars ska det väl inte vara så jättesvårt att rita ett schema själv för att förstå funktionen. Det kanske till och med går att räkna ut vettiga värden på de brända motstånden på det sättet.

Jag roade mig med att lära mig lite Photoshop genom att lägga lödsida+komponentsidabilderna ovanpå varandra, spegelvända den ena och zooma + flytta så att de matchar varandra. Resultatet duger inte för att se varken kretskortsbanor eller komponenter särskilt tydligt, däremot blir det mycket lättare att se vilket komponentben som sitter var på kretskortsidan. Egentligen borde jag kanske laborerat med ytterligare ett lager som styrt transparensen hos det övre av bildens nuvarande två lager, och gjort sånt som t.ex. elektrolyterna och de gröna motstånden mer genomskinliga.
NT300-5-mix.jpg
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jo, trådarna till pottarna är ju väl tilltagna kan man säga. :D
Som jag nämnde förrut har jag inte byggt/lött ihop detta aggregat utan bara blivit inblandad eftersom det släppt ut den magiska röken och inte längre vill tjäna sin ägare.

Jag hoppades på ett schema men det är ju antika grejor så det blir väl att rita upp (reverse engineer) hela kretsen och ta det därifrån.

Det är mycket riktigt två parallella ”halvor” som åtminstone vid första anblicken ser symetriska ut men det visar sig om så är fallet.

Jag har ännu inte lagt någon tid på mätningar eller spänningssatt aggregatet men det kommer när tid finns. Intressant ide med Photoshop speglingen, jag har för mig att någon här på EF använt sig att detta vid något tillfälle.

Jag hoppas fortfarande att någon ska se tråden och hitta ett schema i gömmorna. :pray:

:wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har förresten AE-80-böckerna, men det lär nog inte hjälpa eftersom Andax berättat att det är LM723 i dem. Å andra sidan kanske nåt annat agg i de böckerna är tillräckligt likt ditt?

Tyvärr är mina böcker i stugan och jag är i lägenheten och har ingen tidsplan på när jag är i stugan nästa gång. De böckerna finns nog på en del bibliotek annars... Antagligen är det dock som sagt ändå fel version, men effektdelen kan ju vara snarlik.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

ricci-bitti har en bra artikel om reverse-engineering med photo-shop.
http://www.riccibitti.com/photoshop/photoediting.htm
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det enda som kanske något kan likna det här agget är NT400.
http://peteropfinder.dk/_newsbin/nt400.html
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hej!

Nu är jag i stugan. Jag kollar i katalogen Josty Kit 1986/87, där heter motsvarande nätagg NT300 utan något suffix men ser ut att vara precis ditt nätagg sånär som på att det finns bara en uppsättning av sluttrissa + drivtrissa, det högra paret (sett från din komponentvy) ser ut att saknas. I texten står att man kan bygga ut nätagget till dubbel strömstyrka, så det är väl vad som skett med ditt nätagg.

Kanske inte hjälper så mycket, men det är iaf nån slags hint om vilken tidsålder på scheman som kan vara bra att leta efter.

Fotot i katalogen är tyvärr svartvitt men det är såpass bra att man kan se skillnad på vilka ringar som är mörkare respektive ljusare på flera av motstånden, så det går kanske att gissa lite på värdena. (Tyvärr så vet man ju inte vilken svartvit filmtyp som använts, d.v.s. om t.ex. blå är ljusare än röd eller om röd är ljusare än blå o.s.v. - nån som har koll på foto och tryck från den tidsåldern kan kanske säga nåt mer om vad som var vanligt. Det borde gå att jämföra bilden med ditt nätagg och jämföra gråskalor på bilden med färgerna på de icke-brända motstånden på ditt agg).

Jag ska försöka göra nån slags uppriggning med nån scanner här, eller i värsta fall ta kort på katalogsidan med kamera.

Tekniska data specas iaf till
In 12-24V AC 1-5A
Ut 0-25,6V 0-2,56A (5,12A)
Rippel 1mV

Värdelöst vetande: priset var 169:50 för byggsatsen (exkl ena paret effekttrissor) då det begav sig :)

På bilden så är det trimpottar för det som är utskarvat på ditt agg.

De skriver också "reglering kan ske med potentiometer eller dataport" - det kanske betyder att nätagget är byggt så att man ställer referenserna genom att mata in en likspänningsnivå. En mikrokontroller med två dac'ar kan vara en skoj add-on om man vill kunna datorstyra laborationer :tumupp:
Skriv svar