Problem och tester med ett 1wire-nät.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av Borre »

Kan aldrig tänka mig att det har någon större betydelse i det här fallet.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av björn »

Tänkte bara inflika att jag har ibland fått missade läsningar när jag kört med logtemp, samma nät utan ändringar gav inga fel med OWFS (sparade alla läsningar till en vanlig fil och räknade skillnaden mellan antal sampel på givarna).

Kan man lite på logtemp för nättest? Och är missade sampel verkligen alltid pga nätet eller kan tex windows eller drivrutinerna ha med saken att göra?

Fö använder jag en USB-1Wire dongel.

/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var en väldigt intressant iakttagelse! :)
Jag ska jämföra med OWFS och se hur det blir här.

Hur sparar du läsningarna till en textfil när du använder OWFS?
Något i stil med crontab och cat /1wire/10*/temperature >>temperatur.txt?


Borre:
Oki. :)

Är det förresten såhär du har gjort? :
Par 1: +5V och GND.
Par 2: 1wire-data och 1wire-data Retur.

Jag har kopplat så i huset och det fungerar, men nu när jag ändå ska göra om nätet i pannrummet (för tredje gången)
så började jag fundera på om det är det bästa sättet. När man använder "1wire-data Retur" alltså,
för annars kan man ju använda par 2 för "1wire-data" och "GND retur".

Om jag ska formulera om det till en fråga så blir det såhär:
Vad blir skillnaden om man har en ensam ledare (1wire-data) jämfört med
att tvinna den med 'samma' signal i en annan ledare (1wire-data retur)?

Jag menar, kapacitansen mellan två tvinnade ledare blir ju mindre,
men när ena änden av ledarna är sammankopplade.. Gör partvinningen då någon som helst nytta?
(Tänk inte på att det ska vara si och så till 1wire, utan jag vill veta rent ..allmänt.)


Nästa steg blir iallafall att koppla in någon Linux-burk och testlogga med OWFS.
Valet står mellan ena servern (den ska ändå upp förr eller senare) eller ordna dual-boot på en laptop.
Det kan bli en trevlig fredagskväll. :)
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av Borre »

Jag är faktiskt lite osäker på hur jag har kopplat där jag använda partvinnad kabel (CAT5), men har en liten notis i schemat för "hubben" och där verkar det som om jag kopplat såhär:
Par1: 5V + Data
Par2: GND och Data retur (vidare till nästa sensor)

Ska man gå efter hur man "ska" koppla är väl det helt fel, men det fungerar ju som sagt utmärkt. Jag använder ju också icke partvinnad fyrledare i nätet.

Troligen kan jag kolla upp hur det är kopplat imorrn, likaså vart och hur långa de bägge kabeltyperna i nätet är, det är ändå något jag tänkt göra nåtag.

Det med hur man bör koppla ledarna har jag också funderat på. Att 5V och jord kan vara smart att ha i ett partvinnat par är ju sant, men om det är lika bra att köra data och data retur i ett par vet jag inte. Det kanske är lika bra eller bättre att koppla data och jord i ett par.

Å andra sidan så som jag kopplat med min "hubb" så är dataledaren koppla med 5V fram till sensorn och med jord tillbaks till hubben. Så om jag har en sensor per uttag på hubben så går dataledare växelvis tvinnad med jord och 5V. Bra eller inte, det fungerar utmärkt för mig. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av björn »

JimmyAndersson skrev:Det var en väldigt intressant iakttagelse! :)
Jag ska jämföra med OWFS och se hur det blir här.

Hur sparar du läsningarna till en textfil när du använder OWFS?
Något i stil med crontab och cat /1wire/10*/temperature >>temperatur.txt?
Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde nu (har inte datorn med det tillgänglig) men jag har för mig att jag använde cat, men jag skrev in en tidsstämpel med.

/B
retundo
Inlägg: 69
Blev medlem: 18 juni 2010, 21:41:22

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av retundo »

med kommandot date och valfri parameter får du ju datum. exempel: echo $(date +%I:%M:%S)
Kretskort
Inlägg: 182
Blev medlem: 5 februari 2008, 08:07:45
Ort: Göteborg

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av Kretskort »

Vad är vitsen med att använda TP om man inte också implementerar någon sorts differensmätning mellan DQ (databusen) och den kabel denna är tvinnad mot? Vitsen med TP är ju vad jag förstått att en störning induceras jämbördigt i två ledare som mäts i referens mot varandra, vilket gör att dessa fel i slutet tar ut varandra.

Om DQ är tvinnad mot GND borde störningarna på GND bara kortslutas till jord och störningarna på DQ ligga kvar som vanligt då DQ har högre impedans mot jord. Samma om DQ är tvinnad mot matningsspänningen. Eller?

Ska löda ihop ett hyfsat stort One-Wire lan och måste få det här rätt från början.

Jag har plöjt igenom högvis av texter från Google på ämnet men har inte hittat någon som behandlat denna fundamentala fråga.
Kretskort
Inlägg: 182
Blev medlem: 5 februari 2008, 08:07:45
Ort: Göteborg

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av Kretskort »

Vissa virar DQ mot GND och andra virar den mot DQ return(nästa sensor).

Detta seriösa företag virar ihop DQ med DQ return i sitt försök att införa en 1-wire standard:
http://www.1wire.org/en-us/p_2.html

Deras omdöme om TP kabel är diffust:
With the increasing availability of CAT-6 cables or better, it is becoming more desirable to make use of these cables to take full advantage of the cables performance characteristics which better match to 1-wire cable requirements.
Varför skulle TP kabel vara bättre än rak kabel om man inte mäter differensen på kabelparen ändå?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av JimmyAndersson »

Dags för en uppdatering! :)

Jag märkte ju att LogTemp eller kanske snarare Windows inte var rätt grej för det här.
Så jag bytte till Linux (Debian) och OWFS. Det blev enorm skillnad.
Bytte även till den här (baserad på DS2482-100+), vilket förenklade en del.
Så då var jag nöjd. :)
Allt drivs förresten från en Raspberry Pi 2B och har fungerat bra i snart 10 år.


En kort beskrivning av uppbyggnaden:
Bredvid pannan sitter en låda med raspberry'n, display, rörelsesensor och knappar för att navigera i menyn.
Därifrån går en sladd till en förgreningsdosa med 8st RJ12-kontakter.
Och därifrån går sladdar som är ca 1-3 meter till sina respektive sensorer.
Det är mest temperatursensorer, men även en räknare till elskåpet och en DS2450 (A/D-omvandlare)
för att registrera om cirkulationspumparna går för trögt.

Det går även en ca 5 meter lång sladd till ett annat rum.


(I hela systemet är kabeln 2st par. Ett par som +5v och GND. Det andra paret är DQ (1wire-data) och GND-"retur".)

I det andra rummet har jag bara haft en temperatur-sensor, men jag har just börjat bygga ut lite.
Därav uppdateringen. :)


Från detta rum har jag nu gjort en till förgreningsdosa.
Och därifrån går tre sladdar, på ca 5-7 meter per styck. Dessa går till två temperatursensorer och en DS2450 (A/D-omvandlare).
Jag kan se sensorerna, men inte läsa av dem, oavsett vilken/vilka jag kopplar in.
Så gränsen är helt enkelt nådd. :)


Jag har testat att koppla in en och en i en USB-1Wire-adapter och där kan jag läsa av dem.
Jag har även kopplat in +5V direkt till denna förgreningsdosa, utan skillnad.
Tyvärr sitter förgreningsdosan över dörren, så det är minst sagt krångligt att få dit ett oscilloskop och mäta...

Nu funderar jag på antingen en hub eller att snygga till signalen.
För det verkar som om kabeln mellan pannrum och detta rum inte riktigt klarar fler sensorer...….

Inlägget blev ganska långt, så jag stoppar här och kollar om det dyker upp några tankar hos er. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av AndLi »

Det är väl inte kabellängdrn i sig utan förgreningarna som ställer till det?
Om det går prova att göra en slinga istället...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av JimmyAndersson »

Dvs att börja om från början med allt, inklusive det i pannrummet?
Att göra det jobbet bara för att prova... njae. :)

Om vi fokuserar på rummet med senaste förgreningsdosan:
Har jag en kort (ca 4cm) sladd till 1st sensor så fungerar det. Men om jag istället kopplar in en likadan sensor med 5 meter sladd så kan jag inte läsa av sensorn.
Då kan det inte bero på annat än kabellängden.
Jag gissar starkt på kapacitansen.

I pannrummet är det som sagt korta ”stubbar” plus den långa sladden som går till stjärnnätet i nästa rum. Två topologier alltså. Och jag vill hitta ett sätt så det fungerar.
Det är bara elektronik. :)
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av larky »

Jag har hast rätt många 1-wiresensorer ett tag, och slagit i taket för vad som går.
Mitt förslag är egentligen att börja om, men med en ny gren från en egen raspberry pi. Du har väl kvar den gamla 1-wire adaptern?

Sen monterar du den "nya grenen" över nätverket till den gamla så att alla sensorer syns där, med owserver.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av danielr112 »

Har du många sensorer så skaffa en hub som växlar kanaler vid läsning. Så gjorde jag när jag fick många och långa grenar. Då kunde man lätt isolera de grenarna som krånglade.

Sedan är frågan om den AD sensorn funkar? Testkört den närmare? Jag har själv haft problem med dem en bit bort från mastern.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av AndLi »

JimmyAndersson skrev:Dvs att börja om från början med allt, inklusive det i pannrummet?
Nä det sa jag väl inte?

Klipp av kabeln där du satte ditt avstick, koppla på kabeln till din nya givare, från din nya givare drar du tillbaka signalen till huvudstammen igen och fortsätter till näsa givare.
Ett enkelt försök är ju att köra signalen tillbaka i den lediga ledaren i 4 ledaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Problem och tester med ett 1wire-nät.

Inlägg av JimmyAndersson »

"Nä det sa jag väl inte?"

Nope, men det är ju så jag måste göra. :)
Ett par är 5V och GND. Det andra paret är DQ och GND.
Det går inte att få en slinga av det om jag inte klipper RJ12-kontakterna, löder om i sensoränden och bygger om förgreningsdosan. :wink:
För visst menar du DQ när du skriver "signalen"?
Eller tänkte du att jag bara skulle ha GND kopplat i en slinga?

Det jag menade var bara att det blir för mycket jobb för något som är en chansning. :)


Larky:
Intressant idé. Det skulle jag kunna testa enkelt. :tumupp:
(Öhm, bortsett från att jag måste läsa på en hel del om hur man får ihop 2st 1wire-master i owfs...)


Danielr112:
Ja, en hub är nog det bästa i det här fallet. :tumupp: Det lutar starkt åt att jag köper en ..eller två.

Men nu när jag letade på nätet så hittade jag knappt några som säljer dem längre.
M.nu har tyvärr rent av gömt 1wire-kategorin i "hobbyelektronik" tror jag det var.
Så här tar jag gärna emot tips på ställen som säljer 1wire-hubbar. :)

Jag mindes förresten fel med avståndet till den nya A/D-sensorn (DS2450).
Den har bara en sladd på ca 7cm mellan förgreningen och DS2450.
(Det är från A/D'n som det är en lång sladd till ljussensorn.)

Båda DS2450 fungerar fint när jag kör dem ensamma till en laptop med 1Wire-USB-adaptern.
Annars kan det ju vara lite svårt att få dem att fungera stabilt. Gissar att de helt enkelt kräver lite mer ström.
Skriv svar