Temperatursensorn hos en JBC C245 spets
Temperatursensorn hos en JBC C245 spets
Vad är det för temperatursensor hos en JBC C245 spets?
Är det en K-thermocouple?
Är det en K-thermocouple?
Re: Temperatursensorn hos en JBC C245 spets
Det finns att googla fram, men nej det är inte en k-thermocouple. Minnet är lite suddigt, men N eller J är det jag vill minnas.
Jag gjorde flera sökningar. Alla säger K-termoelement.
Men aja, då vet jag det
Men aja, då vet jag det

De fungerar på samma sätt från avläsarens perspektiv, men det är olika formler för omvandling från spänning till temperatur.
https://www.eevblog.com/forum/projects/ ... jbc-irons/
"Comparing it to the chart, the closest thermocouple type is a type N"
JBC kör rätt kraftiga strömmar genom thermocouplen och så vitt jag vet klarar inga vanliga thermocouples det så de har någon specialare.
https://www.eevblog.com/forum/projects/ ... jbc-irons/
"Comparing it to the chart, the closest thermocouple type is a type N"
JBC kör rätt kraftiga strömmar genom thermocouplen och så vitt jag vet klarar inga vanliga thermocouples det så de har någon specialare.
Tackar.
Men då vet jag att det kan vara ett sådant termoelement. Jag är inte så säker på att JBC C245 skickar så mycket ström över termoelementet. Om det skulle vara så, så skulle värmelementet inte få så mycket ström.
Nästa problem är att klura ut hur mycket ström dom skickar igenom termoelementet.
Vi tar en JBC spets T245. Den vänstra alltså. Där är följande:
Okej. Strömmen skicka alltså från Röd -> Termoelementet och samtidigt till värmelementet.
Det går alltså ström från Röd -> Blå, samt Röd -> Grön. Om vi tittar på det där hålet man stoppar in spetsen i. Där kan vi se att metallringen är alltså kopplat till hålet.
Alltså borde detta betyda att metallringen är kopplad till den gröna kabeln. Alltså GND. Slutsats:
Detta betyder att en JBC spets är ALLTID ledande i ström, då det går ström igenom spetsen, tillbaka till GND.
Men spänningen kan varierar beroende på vilken last det är efter JBC spetsen.
Fråga:
Billiga kinesiska JBC handtag. Har dom bara 3 kablar?
Eller har äkta JBC handtag flera kablar för att gå i viloläge?
Fundering:
För det måste väll vara så att JBC stationer fungerar så att när den gröna kabeln har 0V, exakt 0V. Då betyder detta att JBC handtaget är satt i hållaren (viloläge). Men när handtaget är bortplockat ur hållaren, då kommer strömmen från termoelementet att köras över ett mycket lågohmigt motstånd så som 0.1R med hög effekt. Bara för att höja spänningen på GND så processorn i JCB stationen kan förstå att "nu ska vi elda på".
Men då vet jag att det kan vara ett sådant termoelement. Jag är inte så säker på att JBC C245 skickar så mycket ström över termoelementet. Om det skulle vara så, så skulle värmelementet inte få så mycket ström.
Nästa problem är att klura ut hur mycket ström dom skickar igenom termoelementet.
Vi tar en JBC spets T245. Den vänstra alltså. Där är följande:
- Röd = Matningsströmmen
- Blå = Mätning
- Grön = Mätning/Viloläge/GND
Okej. Strömmen skicka alltså från Röd -> Termoelementet och samtidigt till värmelementet.
Det går alltså ström från Röd -> Blå, samt Röd -> Grön. Om vi tittar på det där hålet man stoppar in spetsen i. Där kan vi se att metallringen är alltså kopplat till hålet.
Alltså borde detta betyda att metallringen är kopplad till den gröna kabeln. Alltså GND. Slutsats:
Detta betyder att en JBC spets är ALLTID ledande i ström, då det går ström igenom spetsen, tillbaka till GND.
Men spänningen kan varierar beroende på vilken last det är efter JBC spetsen.
Fråga:
Billiga kinesiska JBC handtag. Har dom bara 3 kablar?
Eller har äkta JBC handtag flera kablar för att gå i viloläge?
Fundering:
För det måste väll vara så att JBC stationer fungerar så att när den gröna kabeln har 0V, exakt 0V. Då betyder detta att JBC handtaget är satt i hållaren (viloläge). Men när handtaget är bortplockat ur hållaren, då kommer strömmen från termoelementet att köras över ett mycket lågohmigt motstånd så som 0.1R med hög effekt. Bara för att höja spänningen på GND så processorn i JCB stationen kan förstå att "nu ska vi elda på".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det går 3 kablar till handtaget och en (tror jag) extra till stället (stället ansluts till stationen och handtaget till stället om stället är fristående). Den extra kabeln har ett pullup motstånd och är kopplad till hållaren där ringen på handtaget sätts i. Kontakt mellan ringen och hållaren innebär att handtaget är ditsatt.
Jag har haft som (lååångsamt) pågående projekt att bygga en klon i ett par år, men blir lite osäker på hur jag kopplat handtaget.
Jag vill minnas att grön är 0v, röd 24vac (som slås av och på från mcun) och även ena änden av termoelementet. Det är alltså inte möjligt att läsa tempen under tiden som spänningen till spetsen är på.
Jag har haft som (lååångsamt) pågående projekt att bygga en klon i ett par år, men blir lite osäker på hur jag kopplat handtaget.
Jag vill minnas att grön är 0v, röd 24vac (som slås av och på från mcun) och även ena änden av termoelementet. Det är alltså inte möjligt att läsa tempen under tiden som spänningen till spetsen är på.
Jag håller på bygga om en Weller WECP-20 till en JBC.
Egentligen så byts bara kretskortet ut inuti.
Ja. Det går tre kablar till handtaget. Helt korrekt. En kabel går till stationen.
Okej. Så det var inte svårare konstruktion än att ha en pull-up. Jag trodde JBC hade löst detta med någon mystisk ultra-lösning som kräver hög precession. Det är lite svårt att veta exakt hur JBC konstruerar sina stationer med tanke på att Aliexpress verkar sällan ha rätt på sina kopior.

Ja. Det går tre kablar till handtaget. Helt korrekt. En kabel går till stationen.
Okej. Så det var inte svårare konstruktion än att ha en pull-up. Jag trodde JBC hade löst detta med någon mystisk ultra-lösning som kräver hög precession. Det är lite svårt att veta exakt hur JBC konstruerar sina stationer med tanke på att Aliexpress verkar sällan ha rätt på sina kopior.
Jag har original-jbc på skrivbordet men jag har inte kollat hur de gjort utan löste det själv med en pullup. På det stora hela är min station baserad på Great Scotts klon (finns på youtube) men en annan processor och eget program.
Jag håller på göra något liknande som denna. Det blir inte 100% exakt. Men 50% + egen konstruktion blir det.
Det som blir kopierat är själva mätningen och styrningen. Allt annat blir egen konstruktion.

Det som blir kopierat är själva mätningen och styrningen. Allt annat blir egen konstruktion.