Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av agfamatic »

Skivspelaren som skulle utgöra grunden i mitt graververksprojekt (viewtopic.php?f=3&t=96527&hilit=graververk) har pajat, nu vill inte skivtallriken starta på eget bevåg och när man ger den lite skjuts börjar den rotera långsamt med svag drivkraft.

Jag har inte kunnat hitta någon servicemanual och Stanton har inte svarat på mina förfrågningar om det så jag antar att jag blir illa tvungen att felsöka blind, eller ja i alla fall halvblind då jag efter att ha plockat ut motordrivkortet samt styrkortet åtminstone vet vilka integrerade kretsar som används.

Motorkortet heter: 405-STR880-670A och är utrustat med en Toshiba TA7259P drivkrets som driver de 6 drivspolarna i den direktverkande motorn. Kretsen har som kan ses en kylfläns som jag tillfälligt fick lossa för att kunna avläsa kretstypen. därtill finns följande kretsar: TC4069UBP, TC9242P, 74HC393N och två BA10358N.
TC9242P beskrivs som en Quartz pll motor control och TC4069UBP en Hex Inverter (som alltså inventerar signalen flera gånger?)
till dessa kretsar plus drivkretsen TA7259P har jag hittat datablad.
motorkortet St 2.JPG
spolar stanton.JPG
Jag har även hittat ett ställe som säljer hela motorkortet, komplett med motor och allt:
https://www.new-line.nl/nl/onderdelen-g ... -81729.htm det känns dock fruktansvärt onödigt att köpa ett helt nytt kort för 63.50€ om det bara skulle vara någon defekt komponent eller fel på styrkortet. enligt den sidan finns det dock flera andra skivspelare som använder samma motorkort nämligen:

Reloop RP-4000
Reloop RP-4000 MK2
Reloop RP-4000 M3d
Reloop RP-4000 MK3
Akiyama DJ-3000

Reloop RP-4000 MK3 har jag hittat servicemanualen (https://www.vinylengine.com/library/rel ... 4000.shtml) för men den verkar använda ett lite annorlunda motorkort dock också med drivkretsen TA7259P
Reloop RP-4000 MK3 motor pcb.jpg
Frågan är hur ska jag felsöka detta? i schemat för Reloops motorkort framkommer det varken spänningar, frekvenser eller oscilloskopgrafer och hela saken med dessa borstlösa motorerna är som ni som har följt mitt graververksprojekt ganska nytt för mig då jag huvudsakligen har sysslat med audio och radioteknik hittills.

Jag förstår så gott som att motordrivningen är en analog historia med en driv IC som driver motorns olika spolar i en specifik följd och att den lär få olika frekvenser från styrkortet som är en digital mikroprocessorstyrd historia vilket är ganska total grekiska för mig annat än att mikroprocessorn tar emot input från olika omkopplare och potentiometrar på styrkortet och outputar olika signaler och funktioner till andra delar av kortet i enlighet med sin maskinkod.

styrkortet heter 405-STR885-772 och har både kretsar för ljudförstärkning och motorstyrning, ljuddelen är irrelevant för mig då tonarmen är demonterad då den var i vägen för graveranordningen men en intressant sak i sammanhanget är att en Sony CXD2721Q-1 används någonstans i ljudkretsarna vilket är ett chip ursprungligen menat för karaokemaskiner.

Hur som haver är styrkortet utrustat med en Winbond W78E52B-24 microcontroller
stor ic pe.JPG
på styrkortet fanns även en Xilinx XC9572 PC44AMM0149 programmerbar logikkrets övriga kretsar är JM19AC, MM74HC4046N, TC4068P
samt Sony D2917Q som jag tror är en audiokrets.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av agfamatic »

jag har i alla fall köpt ett par TA7259P då det känns troligast att det är den som är kaputt. Motorkortet har flera olika anslutningar bla. En märkt "drive" kan det vara där signalen från styrkortet kommer in? Vad kan man förväntas se på oscilloskopet om man probar "drive"? Är det en fyrkantsvåg eller en sinusvåg?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av breflabb »

jag skulle börja med att mäta spänningarna 5V och 18V.
Om lytarna är dåliga så kommer du att få en jäkla masa rippel
som kommer att störa hela styrsystemet.
Börja med att blåsa varmluft och se om det blir bättre
Dåliga lytar reagerar ganska snabbt på värme
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av agfamatic »

Kollade kondningarna och spänningen ser bra ut och inget rippel. Passade även på att mäta ESR och även det såg bra ut.

När jag kollade runt på styrkortet såg jag något som jag helt hade missat: en bit fenolpapp hade lossnat i ett hörn och tagit med sig ett spår. Spåret visade sig gå till stift nr 16 på MM74HC4046 vilket är strömanslutningen till chipet, exakt vad MM74HC4046 gör i kretsen vet jag inte men det är något som har med styrsignalen för drivningen att göra att döma av databladet: https://www.mouser.se/datasheet/2/308/m ... 193561.pdf

Innan:
trasigt spår.JPG
Efter (inte den snyggaste lagningen med det funkar, försökte göra en kortare dragning med spåret delaminerade)
lagat spår.JPG

Vi får se om det fixade skivspelaren eller om det återstår problem, just nu är den ganska isärplockad till dess beståndsdelar så det blir lite jobb att skruva ihop allt igen,
en trälig sak är att dragpotentiometern för hastigheten sitter limmad till skivspelarchassit så att man måste avlöda den från styrkortet för att komma åt undersidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av agfamatic »

reparationen verkar ha funkat, nu fungerar skivspelaren som den ska igen och graververksprojektet kan fortsätta.
De extra TA7259P jag köpte kommer säkert väl till pass till något annat projekt i framtiden och i denna tråd har jag i alla fall gjort en mindre dokumentation av Stanton str8-80 viken säkert kan vara användbar för någon i framtiden, om jag hade den tiden och tålamodet hade jag försökt göra ett kopplingsschema.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av breflabb »

:tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av säter »

Alltid roligt när en reparation har lyckats.
ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Felsökning av Stanton str8-80 skivspelare

Inlägg av ELTompa »

:tumupp:
Skriv svar