Jag skulle vilja tillverka en enkel trumsynt för ett hemmagjort digital trumset med följande kriterier:
- 8 Analoga ingångar för guitar eller XLR In
- USB ut (eller MIDI)
- Om man skulle få in hårdvara i den för ljud oxo, Audio ut
Visst man kan köpa billiga trum synthar, men det är inte poängen. Jag skall bygga ett eget digitalt trumset och det blir roligast så, med sensorer så då kan det vara kul oxo att höra trumljud direkt utan delay via USB eller datorn, för den har latency, tillräckligt för att vara störande. Jag borde byta ljudkortet men det är jobbigt i en tunn laptop.

En tanke som slog mig är att man kan kanske bygga en liten arm baserad dator som trumm synth?
Billigaste digitaltrumma man kan bygga kostar nog 30 SEK. Dyrt som tusan. Vem kan ha råd med en sån dyr grej?

En grej jag såg i en video om just digitala trumpads var att en sensor var täckt av en kon. Någon här som vet fördelen med detta?
...någonting gör konen, men vad? Annars hade den inte varit i trumman alls om den nu inte gjorde någon påverkan på antingen ljudet eller anslagskänsligheten, upptagningen av vibrationer osv? När jag googlar om detta är det enbart tryck-kon-sensorer i vätskerör jag hittar men ingenting om en kon i en digital trumpad.
Olika tillverkare placerar sensorerna oxo på olika ställen i en trumpad. Någon som har förslag på den ultimata placeringen? I mitten eller utefter kanten? I botten eller toppen på trumman? De blir inte så tjocka, utan jag gissar grovt på 4-6 cm thocka och ca 20 cm i diameter. Pukorna blir mindre, små o söta. Min flickvän sa att det kommer se ut som ett trumset för barn - so what??