Analog -> Digital -> USB eller MIDI låda till Digitala Trummor o sensorer. En Trumsynth

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pekkape
Kontakt:

Analog -> Digital -> USB eller MIDI låda till Digitala Trummor o sensorer. En Trumsynth

Inlägg av pekkape »

Halloj

Jag skulle vilja tillverka en enkel trumsynt för ett hemmagjort digital trumset med följande kriterier:
  • 8 Analoga ingångar för guitar eller XLR In
  • USB ut (eller MIDI)
  • Om man skulle få in hårdvara i den för ljud oxo, Audio ut
Det skulle ju vara roligast att få ut ljud ur en sån låda men ljud har jag i datorn via Cakewalk http://www.cakewalk.com/ och Trigger.

Visst man kan köpa billiga trum synthar, men det är inte poängen. Jag skall bygga ett eget digitalt trumset och det blir roligast så, med sensorer så då kan det vara kul oxo att höra trumljud direkt utan delay via USB eller datorn, för den har latency, tillräckligt för att vara störande. Jag borde byta ljudkortet men det är jobbigt i en tunn laptop. ;) Jag har en stationär tower oxo men inte hos min flickvän men trummorna skall stå i min lägenhet så.., Jaja. Här beskriver i detalj om hur man bygger digitala trummor på min blog men modulen e täckt i mörker just nu, så jag har just nu ingen aning om hur man tillverka en i detalj. Jag kanske kan googla fram ett schema om ingen här har någon kul eller cool idé och/eller ritning? https://promusdesign.blogspot.com/2021/ ... de-02.html

En tanke som slog mig är att man kan kanske bygga en liten arm baserad dator som trumm synth?

Billigaste digitaltrumma man kan bygga kostar nog 30 SEK. Dyrt som tusan. Vem kan ha råd med en sån dyr grej? ;) Jag kommer använda äkta trumskinn, trä, skumgummi, sensorer (kostar 3kr styck de billigaste), guitarsladd, bets, båtlack och snickra ihop grejerna själv som sagt. Båtlacken kommer vara nyttig ifall jag tappar trummorna i sjön så de blir vattentäta eller om man spelar utomhus i fullt ösregn. De kommer säkert flyta oavsett tror jag.

En grej jag såg i en video om just digitala trumpads var att en sensor var täckt av en kon. Någon här som vet fördelen med detta?

...någonting gör konen, men vad? Annars hade den inte varit i trumman alls om den nu inte gjorde någon påverkan på antingen ljudet eller anslagskänsligheten, upptagningen av vibrationer osv? När jag googlar om detta är det enbart tryck-kon-sensorer i vätskerör jag hittar men ingenting om en kon i en digital trumpad.

Olika tillverkare placerar sensorerna oxo på olika ställen i en trumpad. Någon som har förslag på den ultimata placeringen? I mitten eller utefter kanten? I botten eller toppen på trumman? De blir inte så tjocka, utan jag gissar grovt på 4-6 cm thocka och ca 20 cm i diameter. Pukorna blir mindre, små o söta. Min flickvän sa att det kommer se ut som ett trumset för barn - so what?? ;) Bar allt funkar och man får igång en schysst grooooove och har skoj o kommer trance. Sen e man helt väck.
kodar-holger
EF Sponsor

Re: Analog -> Digital -> USB eller MIDI låda till Digitala Trummor o sensorer. En Trumsynth

Inlägg av kodar-holger »

Kul projekt.

Rekommenderar att du tittar på teensy >= 3.2 för elektroniken. Klarar synth-funktionerna, USB-midi, Vanlig midi, audio ut och är ARM-baserad. Har inte byggt något sånt själv men är impad av prestanda varje gång jag får en stund att leka med dom jag har. Här är ett par länkar.

https://forum.pjrc.com/threads/63255-Ne ... ynthesizer

Det finns gott om exempel på syntar baserade på teensy om man googlar och supporten för teensy specifikt är väldigt bra på forum.pjrc.com

Skall bli kul att följa ditt projekt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Analog -> Digital -> USB eller MIDI låda till Digitala Trummor o sensorer. En Trumsynth

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Titta också på Instructables: https://www.instructables.com/howto/MIDI/.
LookMumNoComputer kan också ha sådana projekt du hämta info från: https://lookmumnocomputer.discourse.group/
Och MuffWiggler är en annan grupp du kan kolla: https://www.modwiggler.com/forum/index.php
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Tack båda 2. jag skall kolla alla länkarna och se ifall jag kan bli klokare, Men det blir jag no i vilket fall som helst. Det finns hur mycket som helst att lära sig i denna jungel.

Jag hittade en sida som beskriver hur man dödar spänningen i en kabel till en sensor när den är i viloläge. Ett parallellkopplat 1M Ohm motstånd https://www.sparkfun.com/tutorials/330 Värt att testa sen
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett eget MIDI-bekymmer; köpte ovetande om den fälla man gillrat, ett litet Akai keyboard för att kunna köra de två syntar jag har med MIDI (DIN 5-pol). Givetvis hade keyboardet USB-kontakt enbart. Och det MIDI->CV/trigg modul jag köpte hade också bara USB-kontakt. Jag har en Mode Machine vilken lär kunna omvandla USB-MIDI till MIDI-MIDI., men jag har inte börjat jobba på det.

Däremot ska jag poängtera att Instructables (du fick en länk) har en hel del MIDI-kontroller, många av typen tryckknappar in -> MIDI ut. Kan ju vara exakt det du söker.

JOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!
Den här snubben måste du kolla!!!!! https://www.electronicpeasant.com/proje ... jects.html
Han har byggt en sju-djävlars percussion synt. Jag har två ribbon-controllers i det alldeles för långa röret men hade faktiskt fått lite tips av honom, så jag kan väl tänka mig att du kan utbyta lite idéer med honom och få lite tips.
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

många av typen tryckknappar in -> MIDI ut. Kan ju vara exakt det du söker.
Japp men samtidigt så börjar oxo ställa mer krav på anslagskänsligheten och ljudkvaliteten. De flesta billiga kretskort låter alldeles för futtigt. Jag funderar mer o mer på att köpa den billiga Millennium 450 burken för den låter jättebra, iaf minst en ljudbank verkar låta precis så som jag vill att den skall låta och vem vet, det kanske går att byta ut de ljud och ljudbankar som låter skit? Typ 80-tals synth trumljud, vilket man bara fpr kalla kprar av. Detta skall jag kolla upp nu, software för just den specifika trummodulen til Windows, dels om det finns, pris och vad man kan göra med den. Ta bästa samplade trumljuden från PC / Internet, skicka dem till modulen via USB eller MIDI? :idea:

Jag hade ju sån soft till min Roland D-50 1987, software gjort för Atari ST/Falcon för att få fullständig kontroll över just den synthmodellen. Massor av extra ljudbankar, och kontroll över alla sub menyerna o sånt för den synthen var helt hopplös att navigera i lokalt. Utan den Soft, hade jag inte ändra någonting till nåt vettigt...

Sen har vi den här afrikanska trumman som har en billig I/O lösning som faktiskt låter bra oxo med anslagskänslighet och Midi, en en svart plastlåda. Han e ingen trummis så bortser man från hans slappa trumstil, så låter det bra. Modulen bygger på Arduino Mega 2560 https://store.arduino.cc/products/ardui ... -2560-rev3 men många av de billigare korten kommer oxo kräva att man lär sig att programmera dem från skratch och då får man tänka efter en gång till: Vill jag som gammal C-Proggare lära mig koda I/O sounds eller börja spela trummor lite snabbare? Jag vill göra båda men det jag vill helst nu är att banka o föra väsen :D Jag såg inte heller ifall han har skrivit något mer detaljerat kopplingsschema för kameran flackar bara in i lådan under någon sekund. I den här videon är det padsen som har prioritet mer ser det ut som men han filmar hela kedjan, från skrotupplag till fungerande trummor.

Den här snubben måste du kolla!!!!!
Det är så många länkar på just den sidan och så mycket jag måste kolla in. Har du något bra tips om vilken av de underlänkarna som är mest relevanta för just detta projekt? :D Alla ser kul ut, men jag måste prioritera lite nu, så jag inte blir helt snurrig i bollen :D Jag gjorde en snabbsökning på sidan efter MIDI men det ordet saknades på just den länken och på den sidan.
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Den här videon fokuserar på hur Millenium mps-450 låter. Alla bankerna, både de bra och de som låter blääääh

Det är ENBART MPS-850 som klarar av att använda externa ljud, dvs, Man kan byta ut ljuden på den till vad som helst från en dator. Vilken ljudfil som helst verkar det som. Men den kostar 2100 SEK
https://www.thomann.de/se/millenium_mps ... T7EALw_wcB

MPS-450 låter tillräckligt bra och kostar 1300 SEK. Jaja, jag har ett år på mig att fundera innan trummorna är färdiga för att bankas på. Man kan oxo under tiden leka med en Arduino 2560 skulle jag tro :D
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

HUGGBÄVERN skrev: 19 december 2021, 10:00:10JOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!
Den här snubben måste du kolla!!!!! https://www.electronicpeasant.com/proje ... jects.html
Han har byggt en sju-djävlars percussion synt. Jag har två ribbon-controllers i det alldeles för långa röret men hade faktiskt fått lite tips av honom, så jag kan väl tänka mig att du kan utbyta lite idéer med honom och få lite tips.
Fan, jag tog en titt på samtliga länkar i natt, kunde inte motstå. Sicka roliga grejer. Jag fastnade för 4 grejer, de har inte med trummor direct att föra men kanske indirekt? :D

1. 3 olika Fysiska gamla fjäder Reverbs. Fysiska reverbs har ett väldigt varmt o mjukt o naturligt ljud. Thermoverbet är fräckast och ett sånt måste jag ha. Riktiga namnet är ThermionicOmnichannelReverb men han tyckte att det var lite väl långt.

Bild

2. En förstärkare/slutsteg iofs i stereo men ändå? Fräck. Jag behöver nåt sånt för jag har ingen stereo uppkopplad. Jag behöver en till mixrum sen typ när jag bygger ett en vacker dag. Sen går den säkert använda till en sånganläggning, 2 eller 3 såna stackade med delningsfilter emellan, då kan det nog bli riv i grejerna, om jag kan läsa det komplicerade kopplingsschemat bara? Kopplingsscheman blir lättare att fatta om men ser bra foton på kretskorten efter komponenterna är på plats, Jag e ju EL-nybörjare ju... ;)

Bild

Jag kan säkert lyckas med att läsa kopplingsschemat eller hitta nån som kan hjälpa mig göra en grov skiss på kretsar som jag sen kan etsa själv. :mrgreen:

Det bästa är att egentligen se kretskorten på 2 bilder. 1 på kortet utan och en med komponenterna, då blir det lättare.
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

WOW
Jag hittade den här videon precis. Borde teoretiskt funka med en 8 USB hub? ;) Eller om man kan köra 8 analog phone in tom och en USB ut??

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har Altoid-askar med och utan pastiller. Du kan få köpa en med minttabletter med kanelsmak ( :roll: ) för en billig peng.

Men kul lösning!

(Kanelpastillerna är ganska ... aggressiva.)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

pekkape skrev: 22 december 2021, 22:39:44 WOW
Jag hittade den här videon precis. Borde teoretiskt funka med en 8 USB hub? ;) Eller om man kan köra 8 analog phone in tom och en USB ut??

Jag vet inte om du övertolkar filmen här.
Det snubben gör är att plocka bort mikrofondelen i en USB mikrofon och byter mot en kontakt, så att han kan stoppa in en annan mikrofon än ursprunget.

Om du gör det med åtta interface och en USB HUB får du åtta mikrofoner i datorn.
Vad det skulle göra för nytta i en trumsynth begriper inte jag och inte heller hur det kan bli "USB ut" ?
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

ToPNoTCH skrev: 23 december 2021, 12:09:28 Jag vet inte om du övertolkar filmen här.
Det snubben gör är att plocka bort mikrofondelen i en USB mikrofon och byter mot en kontakt, så att han kan stoppa in en annan mikrofon än ursprunget.

Om du gör det med åtta interface och en USB HUB får du åtta mikrofoner i datorn.
Vad det skulle göra för nytta i en trumsynth begriper inte jag och inte heller hur det kan bli "USB ut" ?
Du har nog rätt. Jag tittade snabbt i början av filmen och antog att den kan vara användbar - säkert användbar till nåt kanske? Jag är en glad amatör. :D
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

HUGGBÄVERN skrev: 22 december 2021, 22:42:58 Jag har Altoid-askar med och utan pastiller. Du kan få köpa en med minttabletter med kanelsmak ( :roll: ) för en billig peng.

Men kul lösning!

(Kanelpastillerna är ganska ... aggressiva.)
Kanel e nog inte bra för min mage, men det e gött, inget snack om den saken :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte var du befinner dig just nu men jag städade bland mina bokmärken och hittade ett gäng under rubriken MIDI. En del länkar till byggen av maskiner som skickar mer än de vanliga CV- och gate-signalerna.
Jag kan lägga upp en gäng som verkar passande.
Skriv svar