Tangentbords simulering från rs232

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tagge
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:15:23
Ort: Pajala
Kontakt:

Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av tagge »

Hej, någon som gjort något typ följande?
text från rs232 till en pc som skall omvandlas till tangentbordstecken i realtid.
Dvs när ex ett A skickas via rs232 seriellt så skall datorn uppträda som att jag slog ett A på tangentbordet.
Alltså en tangentbords emulator/simulator..
Vad jag behöver det till är att i ett program i en inmatningsruta kunna skicka in text via rs232. i Programmet går det inte att ändra något.
Hoppas någon förstår vad jag menar :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av Palle500 »

Finns och köpa men inte billigt ca 2500 kr.
"Skicka tangentbordstecken via RS232
Med 25-8001 skickar du tangentbordstecken via serieporten. Detta är användbart exempelvis vid tester av mjukvara då man på ett enkelt sätt vill simulera tangenttryckningar. Vissa äldre programvaror för Remote Access kanske bara tillhandahåller RS232, med omvandlaren kan den användas till en standard-PC. Den kan även fungera som "lyssnare" på tangentbordet så att man kan spela in nedslag samt konvertera till antingen ASCII eller binärt data. Därför är den också utrustad med ingång för tangentbord."
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... ill-rs232/

Tror att det även skulle gå att fixa med vissa Ardunio kloner som kör tangentbordsemulering via USB.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av adent »

Ja, det bör vara relativt enkelt att koda ihop detta med en arduino. Finns massor med kodexempel för att få en arduino att bli HID (typ tangentbord mus). Kräver nog 16MHz-kristall om jag inte missminner mig. Att läsa UART:en är ju sedan enkelt.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av pfyra »

Lägg märke till att inte alla arduinos kan emulera tangentbord. Leonardo kan, men inte vanliga Uno, t.ex.

https://store.arduino.cc/collections/bo ... th-headers

"The Leonardo differs from all preceding boards in that the ATmega32u4 has built-in USB communication, eliminating the need for a secondary processor. This allows the Leonardo to appear to a connected computer as a mouse and keyboard, in addition to a virtual (CDC) serial / COM port"

Edit: för USB alltså. Skulle det råka vara PS/2 du vill emulera så kanske vilken arduino som helst klarar det.
tagge
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:15:23
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av tagge »

Hepp, tackar för bra förslag, det verkar finnas en app för windows för just detta. Skall testa 232key programmet som det heter. Om det inte känns ok så får det bli en arduino leonardo usb hmi. Skulle ju vara roligare att faktiskt göra ett..
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av Palle500 »

Går och göra på vanlig UNO m,fl. verkar det som.
https://github.com/NicoHood/HID
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har du kollat Anavi
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tangentbords simulering från rs232

Inlägg av kodar-holger »

Ja det behövs ingen yttre hårdvara alls om man har en serieport på PCn. Riktig eller via USB.

För många år sen gjorde jag en liknande sak där man anslöt en streckkodsläsare till PCn. Mitt program tog emot från den, gjorde en del databasuppslag och matade sedan in det hela som virtuella tangentbordstryckningar till Windows. Det jobbiga med en sån lösning är att har användaren fokus i fel kontroll kan det bli alla möjliga roliga, och ibland inte alls så roliga, resultat.
Skriv svar