Automatisera styrning av LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Automatisera styrning av LED

Inlägg av flyvert »

Hej eminenta forum som hjälpt mig så bra förr...

Kan någon med kunskap ge mig lite tips om hur jag bäst automatiserar styrningen av en befintlig LED-installation?

- Ljuskällor: 10 st Malmberg MD-99 (konstantström 500mA) draget i två (2) slingor (dvs fem seriekopplade armaturer per slinga)
- Drivdon: 1 st Malmberg HE2050 (50W fördelat på två kanaler)
- Styrning: 240V via pulsfjädrande kontakt

Jag kör lite andra Z-wave-prylar med en Tellstick ZNet Lite v2 samt har en Z-wave-fjärrkontroll liggande och sneglar därför på Z-Wave och Sunricher hos m.nu men det verkar inte finnas någon flerkanalig konstantströmdrivare där?

Denna från Sunricher (1 x 72W) kan kanske driva de två 500mA slingorna parallellkopplade (=1000mA), men får/kan/bör man göra så?

Kan teoretiskt seriekoppla de två slingorna o driva samtliga 10 LED-armaturer med 500mA, men då lär det krävas en högre spänning än vad ovanstående Sunricher klarar av?

Denna puck från Qubino kan ju ge 0-10V ut och teoretiskt styra det gamla drivdonet men kräver dessutom en klenspänningstrafo (har ingen i dagens lösning).

Finns det andra lösningar?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Automatisera styrning av LED

Inlägg av Klas-Kenny »

driva de två 500mA slingorna parallellkopplade (=1000mA), men får/kan/bör man göra så?
Nej, ytterst olämpligt. Stor risk att du får större ström i en slinga än den andra och eldar upp lampor. Eller om en lampa går sönder (avbrott), så får du 1A i den andra slingan vilket bränner den snabbt.
Kan teoretiskt seriekoppla de två slingorna o driva samtliga 10 LED-armaturer med 500mA, men då lär det krävas en högre spänning än vad ovanstående Sunricher klarar av?
Står specat att den max klarar 33,6W vid 700 mA (och ännu lägre vid 350 mA), så den lär inte klara dina 50W vid 500 mA.

Varför inte bara köpa två drivare? Behöver ju inte vara hopbyggda...
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Automatisera styrning av LED

Inlägg av flyvert »

Tack för snabbt svar @Klas-Kenny!

Inser det klart olämpliga med parallellkoppling... stryk den. Hjärnsläpp från min sida. :roll:

En nackdel med att gå över till utpekad Sunricher är ju att "lokal styrning" utgår, och blir exklusivt åtkomligt endast via Z-wave. Glömde bort det i suget på att köpa realisationsvaror... det finns ju något positivt att kunna styra belysning med en lokalt placerad strömbrytare och inte via nån fjärrkontroll som kan vara på drift eller strömlös när man behöver den...

För att kunna styra både lokalt och centralt måste ju drivdonet ta order från både Z-wave och lokal strömställare; återstår väl då endast 0-10V styrningen med t.ex. Qubino då?

Idag är ju allt draget enligt regelboken och då få jag ju inte sätta Qubino-lågspånningspucken i väggdosan där resten är 240V eller dra en klenspänningsslinga till en avlägset belägen Qubino-puck via befintliga VP-rör som är ingjutna i betong... bara försöka omvandla 240V pulssignalen (från 240V-brytaren med impulsfjäder) till något jag kan koppla in till Qubinon på annan ort. Även om det teoretiskt går att ordna med motstånd, dioder, kondensatorer och en optokopplare är det ju inte S-märkt bara för att jag har ett namn som börjar på den bokstaven.

Hmm... det här tål att funderas på...

Mer förslag?
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Automatisera styrning av LED

Inlägg av flyvert »

Börjar luta mot Qubino...

Med ett litet 240V-relä i lådan där Malmberg-drivaren sitter idag kan jag låta "styra" Qubinon (ZMNHVD1) och ge den de pulser den behöver för att alstra 0-10V som jag skickar in i den befintliga tvåkanaliga LED drivaren från Malmberg. Dessutom styra Qubinon över Z-wave.

I samma rum finns det ytterligare en belysningskrets i form av en passiv LED-dimmerpuck monterad bakom kronbrytaren som kontrollerar båda kretsarna. Den låter jag byta ut mot en Qubino Z-wave LED dimmer, t.ex. en ZMNHHD1.

2 x Qubino = full styrning lokalt och via Z-wave. Ingen överdriven blandning av 240V och klenspänning.

Tillkommer ett litet 240V relä + 24V matning till ZMNHVD1.

Låter detta som en plan?
Fossingarna
Inlägg: 208
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Automatisera styrning av LED

Inlägg av Fossingarna »

flyvert skrev: 12 december 2020, 17:18:07
Idag är ju allt draget enligt regelboken och då få jag ju inte sätta Qubino-lågspånningspucken i väggdosan där resten är 240V eller dra en klenspänningsslinga till en avlägset belägen Qubino-puck via befintliga VP-rör som är ingjutna i betong...
Var står det i reglerna att det inte är tillåtet?, eller det är tillverkaren av Qubino-pucken som inte godkänner det?

Enda kravet är väl att allt kablage ska klara den högsta förekommande spänningen i samma förläggning, och detta vid enkelisolerad kabel.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Automatisera styrning av LED

Inlägg av flyvert »

Du har rätt @Fossingarna, bara en sak som jag personligen brukar undvika (blanda husautomation kors o tvärs med 240V när det går att hålla separerat).

Dessutom är det osäkert hur mycket jobb det skulle innebära att dra dit dom upp till tre-fyra extra kablar som går åt (0V, +24V samt paret som returnerar 0-10V signalen till LED-drivaren) om det ens är görbart (vill minnas att är rätt fullt i dosor o rör på vägen. Då är det nog lättare att koppla om den befintliga "tändpulstråden" som idag går från befintlig strömställare till LED-drivaren över till nått 240V relä och ta dess slutande utgång till Qubinon.
Skriv svar