Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 00.09 2019-07-24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varvtal fräsa i trä ?
InläggPostat: 18.38 2018-12-15 

Blev medlem: 16.12 2009-08-11
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Har en överhandsfräs monterad i fräsbord. Den snurrar med 8000 - 21000 rpm.
Jag provade fräsa i ca 2cm trä med en Biltema fräsborr 6mm. Vartalet hade jag på 3 av 5.
Jag misstänker att det var för högt varvtal. Varken Biltema el Jula specar varvtalen för deras fräsborrar.
Conrads liknande fräsborr har däremot "Rekommenderade varvtal 1000 till 2000 v/min".
Bilaga:
IMG_5547.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varvtal fräsa i trä ?
InläggPostat: 19.33 2018-12-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.54 2006-12-16
Inlägg: 1934
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)
Jag har aldrig använt sånna där men jag skulle nog säga använd en fräs istället, 2cm fräsdjup låter mycket för en 6mm fräs. Spåret du fräst är ju inte rakt så fräsen har böjt sig under fräsning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varvtal fräsa i trä ?
InläggPostat: 19.52 2018-12-15 

Blev medlem: 16.12 2009-08-11
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Jag trodde de där borrfräsarna var till för att fräsa ungefär det djup de har tänder för, men det var nog lite väl optimistiskt.
Jag provade oxå att ställa ner varvtalet till 8000 (fräsens lägsta) o använde en 8mm fräsborr. Den har ännu inte gått av.

Det blir nog till att använda vanligt frässtål, mata rakt o stadigt och fräsa ett mindre djup i taget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varvtal fräsa i trä ?
InläggPostat: 01.25 2018-12-16 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 9962
Dom där är ju leksaker för att köra med en handborrmaskin på ca 2000 rpm med väldigt långsam avverkning.

Dessutom är tyvärr hårdheten på Biltemas borr varierande, ibland får man ett bra och ibland riktig skit. Jag har knäckt deras 13mm HSS borr genom att borra i 2mm aluminium...
Numera köper jag Makita-borr från England istället, och för slit-och-släng banggoods kobolt HSS-borr, dom håller bättre än Biltemas och är billigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varvtal fräsa i trä ?
InläggPostat: 03.55 2018-12-16 
Gått bort
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 13969
Ort: Norrköping
Om inte jag minns fel från verkstadspraktiken för snart 45 år sedan så är det periferihastigheten som räknas, dvs beroende både av radie och varvtal. Fast det kanske är för komplicerat idag. Det blir ju en synnerligen komplicerad matematisk beräkning med fler siffror än två.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varvtal fräsa i trä ?
InläggPostat: 10.42 2018-12-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23631
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
:lol:

https://rotool.se/berakna-skardata


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010