Laga avgrävd kabelslang?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Laga avgrävd kabelslang?

Inlägg av JimmyAndersson »

Den förra tråden om markrör (grön slang) verkade passa bra i den här kategorin, så jag lägger den här tråden här också. :)

Mjo, vi hade ju en vattenläcka och ena änden slutade vid samma väg som min gröna kabelslang. (Där går även en vansinnig massa annat i kabel och rör-väg.)
Det var mycket sten och en av stenarna kilade fast skopan som förstås studsade mot min kabelslang. Bah!
(Enda misstaget jag ens varit nära att göra trots att jag grävt fram både "live" elledningar och avlopp flera gånger.)

Skadan ser ut ungefär som om man skruvat i en 5mm träskruv och dragit ur den snett.
Så hur fixar man skadan?

Slangen är av PE-plast. Dvs smältbar.
Så jag testade med varmluftstationen. Först gick det bra. Men efter 10 sekunder så stannade fläkten.
Vamluftstationen överlevde förstås inte. (Tur att jag sett film på vad som händer om den stannar, så det gick "bra".)

Nu funderar jag på någon färdig produkt som jag kan laga slangen med.

Det finns ju lite olika. T.ex en vanlig skarv för just sådan slang. Det finns även gummiliknande mattor man virar runt, men de känns inte rätt för PE-slang.
Hur är skarvarna? Blir det någon (vass) kant på insidan?

Plan B kan förstås bli att göra en egen lagning.
Men då ska det ju vara grejer som tål att vara 50 cm under mark i gärna åtminstone 20 år.
Förslag på material? (Här brainstormar jag gärna.)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Laga avgrävd kabelslang?

Inlägg av svanted »

exakt vilken typ av slang är det?
räfflad slät?
och hur stort är hålet?

det går att smälta ihop med en lödkolv men då får hålet inte vara för komplicerat,
skaffa en bit likadan slang och tälj ur en remsa som svetstråd.
och på en räfflad slang är det svårt att komma åt i räffligen.
en slät borde gå att få helt tät.
det finns speciallim som limmar polyeten..

så noggrann igenbakning med lödkolv,
tvätta med aceton.(sätt en dammsugare i änden som suger ut e.v. acetonångor så att itne kablarna smälter!!)
täck med lim scotch weld 4693

och sen rejält med vulktejp ovanpå allt.

btw:
om du sätter slangen under tryck med typ en bakvänd dammsugare i änden kan du läcktesta svetsningen med såpvatten,
och blir den lufttät är du ju hemma....
och givetvis, se till att kablarna inte ligger nära under så de smälter...
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Laga avgrävd kabelslang?

Inlägg av limpan4all »

Vulktejp för att göra den vattentät igen.
Sedan skära upp några decimeter grön slang på längden och ta bort en slits, sedan trä över skadan som mekaniskt skydd. Fixera med eltejp eller liknande (vulktejp funkar bättre men är för dyrt egentligen).
Känner man sig osäker på montaget så limma fast den med PL400 eller liknande men det är rätt så okritiskt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Laga avgrävd kabelslang?

Inlägg av grym »

har du spillbit av slangen så annvänd den för att plastsvetsa ihop det som är skadat
har det tryckts in så man vill ha bort det skär man bort skadan och skär till en likadann bit av spillbiten och svetsar fast den

det går att svetsa i plasten med lödpenna, men sabbar spetsen ibland
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Laga avgrävd kabelslang?

Inlägg av Marta »

Zippertubing med smältande insida. Bara lägga om, knäppa ihop och värma. Svindyrt och kräver en stadig värmare, men det kommer att hålla.

https://www.zippertubing.com/products/heat-shrink
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Laga avgrävd kabelslang?

Inlägg av JimmyAndersson »

Oj, här har det kommit riktigt bra tips! :tumupp: :tumupp:

Jag har nästan fem meter spillbit, så jag har både material och övningsobjekt. :)
Innan lödstationen fick härdsmälta (bokstavligen) så gjorde jag några likadana skador och övade.

Slangen är räfflad och skadan är främst på den mest utskjutande delen. (Det blir ju så..) Ska fixa bilder.
Lite är intryckt, men mest är det upprivet. Ca 5mm i diameter.
Jag gjorde ett L-format verktyg som jag värmde upp och lirkade in för att mjuka till det som blivit intryckt och lite vasst.
Tyvärr är det så att det svarta på insidan smälter väldigt lätt (så räfflingen syns även på insidan), men jag lyckades få det jämnt och bra.
Däremot är hålet lite för stort för att man ska kunna smälta ihop det utan att tillsätta mer plast.
(Provade med en liten remsa som jag hyvlade loss med en skalpell, men det behövs lite bredare bit.)

Jag gillar tanken på att laga med en lite större bit, men har dragit mig för att kapa bort något från slangen.
Men efter era inlägg så ska jag testa den operationen på min spillbit.

Svanted & Limpan4all: Ni beskrev det på ett sätt som jag kan se framför mig. Det är ju så det ska göras. :idea:
Nu ska jag bara få in tekniken.

Helst skulle jag vilja hitta min gamla lödpenna... Annars får jag offra en spets. Det kan det vara värt.

Men jag återkommer med bilder.



Zippertubing verkar förresten riktigt bra. Men frågan är om det fungerar till räfflad (korrugerad?)j slang. Om inte annat så kommer det passa perfekt till ett annat projekt jag planerar. :tumupp:
Skriv svar