Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 13.12 2019-08-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.26 2019-01-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 7366
Ort: Göteborg
Får du inte plats med en M3 mutter på insidan utan att den tar i låsflärpen? Håll den med en pincett och skruva i en avsågad, försänkt M3 skruv utifrån?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.07 2019-01-18 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10251
Ort: Göteborg
Hej swesysmgr!

Tack för ditt förslag men nej, det går inte för djup bakom panel är max 1mm och det är mindre än vad en M3-mutter bygger.

Fast jag tror jag har fixat det nu, nitar ena sidan som går att nita och epoxy-limmar andra.

Hade jag varit smart skulle jag gjort kopparplåten längre åt höger och nitat i ytterkant istället.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.01 2019-01-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10251
Ort: Göteborg
Citera:
Om nu inte nitningen fungerar bra kan man löda ihop aluminium-ytor.
Se bara se till att ytorna är rena och oxidfria så går det bra att mjuklöda aluminium. Är lödningen välgjord och vätande går det inte riva isär ytorna i efterhand. Är jobbet dåligt utfört trillar bitarna isär av sej självt.
Testa med att klippa till två centimeterstora bitar ölburk och löd ihop med med varm lödpenna eller på köksspisen efter ordentlig rengöring och inoljning/slipning av ytorna. Använd vanligt blyat lödtenn. Ölburk går klippa med vanlig hushålls-sax. Att klippa till så små aluminium.bitar är bra som första försök då små bitar är lättare att ge jämn och hög värme någorlunda fort så inte oxiden hinner nybildas


Jag har nu testat att löda en 1cm^2 stor Aluminium-plåtbit hushållssax-klippt från en Coca Cola-burk.

Det gick inte alls, tennet vill inte flyta ut.

Inte ens när jag rengjorde med T-sprit och försökte på nytt.

Verkar alltså som om jag inte kan löda min Popnits-körnare :(

MVH/Roger
PS
Limningen av väskan blev bra, ville dock inte slipa ner den för godsmängden minskar på ett sådant sätt att arrangemanget blir svagare.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.16 2019-01-20 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1829
Du kan inte rengöra med sprit. Det får motsatt effekt.

Det är oxiden på aluminiumet som gör att det inte väter eller går löda.
Man måste hindra luften att oxidera aluminiumet samtidigt som man löder.
Ett av knepen att göra det är att slipa metallrent samtidigt som ytan är täckt av ett tunt lager motorolja.
Oljan skyddar aluminiumet att oxidera på nytt efter slipningen och det går bra att löda genom oljeskiktet.

Håll ytan täckt med olja samtidigt som du slipar och löd därefter, fortfarande med en oljehinna som skydd mot luften.

I fria luften oxiderar ytan på aluminiumet inom sekunden så att det inte längre går löda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.38 2019-01-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10251
Ort: Göteborg
Jag finner detta mycket intressant.

Lovar fler försök, vänta...

Med hjälp av lite symaskinsolja lyckas jag till slut få till en mycket liten utflytning av tenn som faktiskt sitter.

Jag löder då dit en liten standard nollohmhsbygel jag typ har 1000 av och vips har jag fått mig en flagga :)

Aluminiumet sitter alltså väldigt bra fast.

Enda funderingen jag har är varför utflytningen blev så liten för hur jag än försökte värma så ville tennet inte flyta ut mer än kanske en kvadratmillimeter, i övrigt blev det blyade tennet till en boll.

MVH/Roger
Fast en sak ska vi ha väldigt klart för oss och det är att tack vare ditt trick så har jag lyckats löda i Aluminium! Eventuellt kan tom ditt tips om att aldrig gå ur badet med olja (oavsett om man löder eller slipar) göra så att man kan löda ännu bättre.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.56 2019-01-20 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1829
Grattis till första aluminium-lödningen.
Det kan underlätta att få större utflytning om man har lite högre värme på lödpennan, då man snabbare får upp tillräckligt hög temperatur, innan ytan åter oxideras.
På yta där tennet blir en boll kan man inte göra något, då oxiden redan tagit över.
Som du märkte, det lilla som fäste, fäste så bra att lödningen är starkare än plåten.
Att få till större vätningsyta och snygg lödning är nu bara en träning-sak.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.44 2019-01-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10251
Ort: Göteborg
Tack, det var kul det här :)

Nästa gång skall jag se till så att området badar i olja, slipa igenom oljan försiktigt och nyttja mer lödkolvpower, tror jag kör med 50W idag men i vilket fall är det Weller Magnastat.

WTCP-S, tror jag den heter och den är typ 30 år gammal förresten :)

Riktig arbetshäst med fascinerande enkel lösning (Curie-temperaturen), bara bytt mekanisk brytare i den en enda gång.

MVH/Roger
PS
Bifogar ett bildbevis där grejerna inte ligger ner, kanske samma trick amerikanarna gjorde när dom fejkade månlandningen? Vilket jag absolut inte tror, bara en liten rolig parallell på flagga som inte vajar i vinden (som inte fanns) :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010