Program för 5-axlar från BobCad

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av DW »

Jag tankade hem BCC v28 utan större förhoppningar mest av nyfikenhet. Men när jag provkörde detta i demo versionen så blev jag impad. Kanske funkar inte allt men funkar det jag var ute efter så är det bättre än bra.
De har något som de kallar mill-turn. Vi kallar det ibland svarv med C-axel om det inte för många axlar för då blir det nog mer en multimaskin.

För er som inte vill ladda ner så funkar programmet så har jag tagit några dumpar som impar på mej.
Först, en svarv med C-axel kan alltså bearbeta alla de ytor ni ser ritade på skissen/ritningen.
Svarv med C-axel-1.jpg
Här visas revolververktygen. I mitt fall har jag 12 verktyg varav 6 drivna.

Här kan man rotera allt runt sin axel, även verktygen. Så ingreppen syns tydligt om man zoomar in resp.
Svarv med C-axel-2.jpg
En tydligare bild för spårsvarvning?
Svarv med C-axel-3.jpg
En bild i slutet när man bearbetar med pinnfräs i fyrkanten i mitten.
Svarv med C-axel-4.jpg
Priset vet jag inte ännu men det blir nog inte billigt. Man kan skriva kod manuellt i Siemens 840
men det är nog som att bygga motorväg med spade... :humm:

Framtiden får utvisa vad som är realistiskt o köpa.

Vad tycker ni som ser detta, trodde vi detta för 15 år sedan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32540
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av säter »

Vad tycker ni som ser detta, trodde vi detta för 15 år sedan?
Det fanns nog likvärdiga program redan på den tiden.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av H.Andersson »

Det är inte helt enkelt att välja rätt CAM-system!
Köper man ett för enkelt, kan man inte utnyttja maskinen optimalt, då man saknar kontroll över detaljer i verktygsvägarna.
Men om man köper ett för avancerat, blir det dels väldigt dyrt, och risken är ju att det är så avancerat att ingen på golvet fattar hur man använder det, och fortsätter därför knappa manuellt.
Det beror ju också till stor del på vilken typ produktion man har, enstycks plastverktyg eller 1 000 000 fordonskomponenter.

Verkar som att man lägger mesta delen av utvecklingsinsatsen på att göra enkla användargränssnitt och förenkla användandet för slutkunden.

Var med och gjorde en serie jobb i Edgecam. Komponenterna var väldigt snarlika, var endast storleken som skilde dem. (skalade kopior i princip)
Vi utnyttjade API funktionen; automatiserad CAM, gör den första beredningen och spara den avverkningsstrategin, sen var det bara att byta till nästa modell och applicera strategin.
Några få finjusteringar och man hade ett program för nästa modell på under 10 min. Det är nog framtiden inom fåstycks-tillverkningen.

CAM är kul!
//H
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av DW »

säter,
-du menar att det fanns redan då. Trodde jag inte men klart år 2000 var ju datorerna inte helt kass.
Hur tidigt fanns det svarvar med C-axel?

H.Andersson
-ja där har du en poäng med att snabbt kunna byta detalj.
BCC har dock en bra service vad gäller postprocessorerna. Man får gratis hjälp med PP till sin/sina maskiner.
Att man kan redigera de själv är ju inte heller fel. Jag har BCC V25 men den är inte ens bugg fri.
Det har varit deras sämsta sida, inget av deras senaste utgåvor är felfria. De sputtar ut en ny så fort som möjligt.
Amerikanskt kanske men inget bra sätt att behålla kunder på tycker jag :tumner:
API funktionen, jobbade du med OpenGL?
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av meconer »

Vår första svarv med drivna verktyg köpte vi 1984. Det var inte c-axel på den men det gick att indexera spindeln med 7,5 graders intervall. Jag tror att det gick att få den med full c-axel också. Jag är i alla fall rätt säker på att det fanns svarvar med c-axel då.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av H.Andersson »

API delen var mer grafisk så att säga.
Man behövde inte sitta och koda någon sträng eller så.
Säg så här:
Om du har en kavitet som är upp till X*Y stor, ta denna pinnfräsen och de här skärparametrarna och kör på sånt här vis, är fickan större, välj denna hörnfräs och kör på ett annat vis istället.

Inte helt enkelt beskrivet i text... men kan man skapa en bearbetning, så kan man så att säga kopiera det körsättet och de verktygen och använda dem på andra geometrier på andra detaljer.

Gällande postprocessorer så blir det snabbt en dyr historia om man inte kan skriva om dem själv (kan inte själv). 20-25 000:-/ maskin vet jag att man räknade på.
Därtill inkörningsproblem och massa support tills allt lirar, får nog räkna med någon varg också.
MEN när allt fungerar kan man köra oerhört rationellt med rätt upplägg!

//H
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av nomis_82 »

Cam programet såg ju riktigt fint ut. Tycker dock att man klarar sig rätt långt utan så länge man inte har mer än c-axel. När man kör in jobbet är det en fördel om man kan läsa koden. Kör en okuma lvt från 2001 på mitt jobb. Den har drivna verktyg och c-axel. Kodar alltid manuellt i notepad++ och använder oss av kod exempel som man lägger in i koden även för bitar likt den på bilden. Det jag saknar mest är nog simulering i datorn. Det går inte att simulera i maskinen när programmet körs.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av E85 »

nomis_82.
nomis_82 skrev:Cam programet såg ju riktigt fint ut. Tycker dock att man klarar sig rätt långt utan så länge man inte har mer än c-axel. När man kör in jobbet är det en fördel om man kan läsa koden. Kör en okuma lvt från 2001 på mitt jobb. Den har drivna verktyg och c-axel. Kodar alltid manuellt i notepad++ och använder oss av kod exempel som man lägger in i koden även för bitar likt den på bilden. Det jag saknar mest är nog simulering i datorn. Det går inte att simulera i maskinen när programmet körs.
Kan ni inte köra programmet i en simulator innan? Tror det ska gå i linuxcnc men har inte satt mig in i det riktigt än.
Det här kanske kan vara nåt? http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?Vismach
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32540
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av säter »

DW skrev:säter,
-du menar att det fanns redan då. Trodde jag inte men klart år 2000 var ju datorerna inte helt kass.
Jag vill minnas att vi körde 5-axlig Smart-Cam redan i mitten av 80-talet.
Dos-baserat då.
Även Master-Cam var väl stora på den tiden?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Program för 5-axlar från BobCad

Inlägg av DW »

Inte nog med att de vill sälja en version i veckan priset är ju samma husen kostade på 70-talet.
Icke fd kund 90kkr kund 46kkr.
Programmet inkluderar en massa program men jag skall pressa dem o se vad enbart ett för svarv med c-axel kostar.
Tyvärr har väl inte BCC varit de som kan skryta med buggfria slutversioner utan hänvisar till nästa v.
Själv har jag köpt v23, v25 ingen är buggfri!
I USA gillar man $ om nu någon trodde annat :tumner:
Skriv svar