Sökningen fann 26 träffar

av Pluttn
14 april 2009, 18:41:58
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Om vi utgår vad från som står om H101 på Elfa:

Vf / Segment: 1.7 V
If / Segment: 15 mA
Ljusstyrka: 0,7 mcd @ 1 mA
Koppling: CA

7 segment * 15mA= 105 mA/display
5V / 105mA= 47 ohm, blir det rätt?
av Pluttn
12 april 2009, 00:09:31
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Jag prövade mäta spänningen från 12VAC nätdelen häromdagen och märkte att den ganska exakt ger ut 15V. Skall det vara så?

Och en annan sak.. Hur stora motstånd borde man ha till 7-segmentsdisplayerna? Har för mig att dom skall vara ungefär 330 ohm? Kan det stämma?
av Pluttn
5 april 2009, 16:10:57
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

A-aa. Kanske på tiden jag provar koppla upp :lol:

Talsystem borde jag kunna.
av Pluttn
5 april 2009, 14:37:38
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

På Qd, finns värdet 8, ja. Om man då länkar från Qd till nästa ingång, förstår jag inte hur det kan bli något högre värde än det? Förutom att plussa på Qa? Eller plussas Qa på automatiskt, inne i räknaren? Ingen fysisk länk behövs alltså?
av Pluttn
5 april 2009, 13:25:58
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Jag trodde att man måste räkna binärt, och slå ihop Qa med Qd, för att få 9.. Men den räknar decimalt alltså? Då blev ju saker och ting klarare!
av Pluttn
5 april 2009, 13:02:00
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Men om BCD-koden ser ut som på 100-delaren.. 0001, då blir det ju 8, + att den är negativt flanktriggad, då blir ju det 9? Eller hur skall man tänka?
av Pluttn
4 april 2009, 19:06:40
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Men hur funkar 100-delaren då? Betyder det inte att den delar med 9 då?
av Pluttn
4 april 2009, 17:25:28
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Tack. Det föklarar saken.
av Pluttn
4 april 2009, 14:08:45
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Någon som förklara hur det här går till? Hur räknar klockan egentligen? Verkade självklart i början men nu är det som jag inte skulle förstå alls.. Vad är det som jag missar? T ex.. Hur blir timvisaren 1 vid 59 min? Om länken till ingången A på timvisaren kommer från QC, alltså 4 decimalt.. Borde in...
av Pluttn
1 april 2009, 20:13:59
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

prototypen skrev:Ställbarheten fås med att välja 100 eller 10Hz istället för 1 Hz
Tack. Blev rätt den här gången :) Kan kanske splitta upp 100 Hz signalen och kringgå delaren. Ställer om med en jumper. Tack för tipset!
av Pluttn
1 april 2009, 17:12:08
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

prototypen skrev:100Hz in på Cl, Qd till andra Cl, på Qd n:o 2 har du 1 Hz.
Som sagt. Inte min lösning, om vi nu ska skylla på nån :P

Hm, vad menar du med CP0? Q0? MR?
av Pluttn
31 mars 2009, 21:58:11
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Tack för förslagen, det uppskattas. Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga..
av Pluttn
31 mars 2009, 17:44:38
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Hmm. Har ingen aning hur den skall ställas in. Har funderat på den nån gång.. och att plugga in den exakt 00.00 har jag tänkt på :D Nej men seriöst, jag klarar mig nog bra utan den funktionen. Viktigast är att det någorlunda liknar och fungerar som en klocka :P Men tror ni det fungerar? 390:n längst...
av Pluttn
30 mars 2009, 21:52:36
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Joo, ett ögonblick..

EDIT:
Bild

EDIT: direktlänk
av Pluttn
30 mars 2009, 21:27:15
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?
Svar: 82
Visningar: 6600

Re: Digitalklocka - Hur fixa insignalen?

Tror inte heller D1 gör så stor skillnad iofs men.. den är där bara.
Nätspänning duger bra för mig.