Sökningen fann 2597 träffar
- 20 juni 2026, 16:23:33
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
Jag vet att EMI filter och transietskydd är inte samma sak. EMI filter så mycket mer i ett enda filter, inkluderat transientskydd. Jag har två kandidater som jag funderar att välja: Transientskyddet SP3011-06UTG (ca 10 kr, Mouser, 4 kr LCSC) EMI-filtret EMIF06-HSD03F3 (ca 4.5 kr, Mouser, 13 kr LCSC)...
- 18 juni 2026, 15:08:51
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
Tydligen var det EMI filret som ej var anpassad för högre frekvenser än 52 MHz! Så kör man på 50 MHz så blir det inga krascher. :tumupp: Men då är nästa fråga! Jag måste ha ett EMI-filter som uppfyller följande: Tillgänglig Billigt Litet Har intern pull-up motstånd Det enda som jag hittar som är lit...
- 17 juni 2026, 17:25:42
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
För när det är ett DDR problem så säger den att det är ett DDR problem Knappast. Det kan visa sig i stort sett hur som helst. Trusted Firmware för ARM går igenom DDR minnet och kollar så alla signaler är rätt och hastigheten fungerar och det går att skriva till den. Bara för att det fungerar ibland...
- 16 juni 2026, 12:37:29
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
Nu har jag mätt upp! Det är tydligen problem med SD kortläsningen! Jag använder HC SD-kort t.ex SDR104. Men denna verkar min STM32MP257 processor inte kunna läsa längre. Den känner utav identiteten på SD-kortet t.ex. SDR104 och storlek samt om man kopplar in/ut SD-kortet. Annars så står det att den ...
- 15 juni 2026, 13:43:12
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
Ja. Som det ser ut just nu så kommer kernel panic alltid när SD kortet läser in initrd. Ström appliceras BootROM vaknar upp BootROM läser bootpinnar TF-A startas upp TF-A initaliserar GPIO DDR, klockor osv TF-A läser SD-kortet Op-tee startas upp U-boot startas upp Initrd startas upp Initrd populerar...
- 14 juni 2026, 23:37:50
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
För när det är ett DDR problem så säger den att det är ett DDR problem :) Trusted Firmware för ARM går igenom DDR minnet och kollar så alla signaler är rätt och hastigheten fungerar och det går att skriva till den. Här är några bilder. Jag ska posta mer kernel panic. Dessa avlastningskondensatorer f...
- 14 juni 2026, 20:05:32
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
Det är inte ett DDR problem. Denna fungerar riktigt bra. Jag får kernel panic efter den läser in linux från SD-kortet, dvs när initramfs populerar /dev med mmcblk0p1 till mmcblk0p11. Ibland kan även systemd orsaka att systemet får kernel panic. Jag kör u-boot. Men vad låter mest rimmligast? För dåli...
- 14 juni 2026, 17:18:21
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Re: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
Något som jag har märkt är faktiskt att när den är varm, så blir det nästan aldrig fel.
Men får den vara i rumstemperatur över en dag...då återkommer felet.
Nej. Jag har inte trimmat in några timingparametrar.
Men får den vara i rumstemperatur över en dag...då återkommer felet.
Nej. Jag har inte trimmat in några timingparametrar.
- 14 juni 2026, 17:04:39
- Kategori: Inbäddade system / Inbyggda system / IoT
- Tråd: Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
- Svar: 16
- Visningar: 1869
Jag får kernel panic vid start av ett linuxsystem - Väntar 1 minut, RST -> Startar fint
Jag har ett linuxsystem som bygger på STM32MP257 och jag har fått den att fungera. Men! Oftast vid start så brukar det vara så att man får kernel panic. Lösningen är då att vänta 1 minut, sedan trycka på RST (viktigt att man trycker på RST och inte drar ut USB strömmen). Då bootar linuxsystemet upp ...
- 29 maj 2026, 10:33:49
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
- Svar: 39
- Visningar: 32044
Re: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
Jag är lite mera en person som drar i saker och gillar att lära mig. Så det är väll hemligheten.
Men JLC har ofta lång frakttid. Dom har ofta dyr montering om man väljer unika komponenter som dom måste ladda in. 3 dollar för laddning av en komponent.
Det sticker snabbt iväg.
Men JLC har ofta lång frakttid. Dom har ofta dyr montering om man väljer unika komponenter som dom måste ladda in. 3 dollar för laddning av en komponent.
Det sticker snabbt iväg.
- 28 maj 2026, 17:53:23
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
- Svar: 39
- Visningar: 32044
Re: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
Ja. LumpenPnP är känd för att vara en av dom bästa också.jockysoft skrev: ↑28 maj 2026, 17:01:32 Där finn lumenPNP också, ingen egentlig aning om hur bra/dyr den är men är ett alternativ
Tror dock det är beställning från usa vilket är en nackdel
https://www.opulo.io/
Men oavsett, det är mycket pill med programmet OpenPnP.
- 28 maj 2026, 17:52:22
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
- Svar: 39
- Visningar: 32044
Re: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
Jag förstår!
Uthållighet har jag.
Ni minns denna dator: viewtopic.php?t=113302&start=45 ???
Denna fungerar nu. Det tog 6 månader för att konfiguera Linux på den.

Uthållighet har jag.
Ni minns denna dator: viewtopic.php?t=113302&start=45 ???
Denna fungerar nu. Det tog 6 månader för att konfiguera Linux på den.
- 28 maj 2026, 13:54:01
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
- Svar: 39
- Visningar: 32044
Re: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
Jag är medveten om att det är inte bara. Men jag är personligen intresserad utav att ha en PnP. Så i mitt fall så är det bättre att ha en PnP än att inte ha en PnP. Sedan så är priset enormt billigt. Det verkar också som att man får med alla 3D skrivna delar också. 40 slots för matare också. Jag vil...
- 28 maj 2026, 13:14:36
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
- Svar: 39
- Visningar: 32044
Re: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
Jag drog iväg ett mail till dom. Dom verkar seriös. Maskinen ser bra ut. Priset för maskinen ser ofattbart ut. Jämför man med Pandaplacer och MicroSMT så verkar XAutoLab kunna göra det samma som dom, fast med större kort. Matarna på SMT och Panda verkar vara något bättre. Eller bättre och bättre, do...
- 28 maj 2026, 11:22:54
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
- Svar: 39
- Visningar: 32044
Re: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ
Kan inget annat än att hålla med, med 0.4mm pitch på benen så är 0,2mm noggrannhet alldeles för dålig, duger till 0805 komponenter på sin höjd. Så nej, bortkastade pengar, som jag ser det. Enkla slutsatser märker jag. Man vill väl ha input från användare som använt maskinen tänker jag. Men jag hitt...
