CVBS eller S-Video från AVR/PIC ..?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

CVBS eller S-Video från AVR/PIC ..?

Inlägg av blueint »

Med tanke på den häftiga VGA-demot tidigare. Funderar jag på om det är möjligt att generera CVBS eller S-Video (luma+chroma) direkt från en standard MCU såsom AVR/PIC ..?

En möjlighet är förstås en extern "encoder", men min fundering vart mest om det är möjligt att generera med vanlig krets mha av lite tricks?, och därmed en liten andel komponenter.

Luma är på runt 6 MHz, och Chroma på 3 MHz. Om jag minns det rätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: CVBS eller S-Video från AVR/PIC ..?

Inlägg av MadModder »

CVBS innehåller både luminans och krominans, så de måste ju genereras ändå. Teoretiskt tycker jag inte det borde ta mer kraft att skicka ut dem separat om du ändå ska ha färg...
Förresten är s-video ett vedertaget namn. Det är den enklaste formen av komponentvideo, och benämns YC.

[Edit] Eller enklast förresten... Det är väl mer den sämsta som får kallas komponent... :D
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Ska du ha färg är det enklast att generera med en extern krets som tex AD724.

I det fall du vill generera färgen i mjukvara är det enklast med compositvideo för då behöver du bara skriva till en port jämfört med s-video som kräver två skrivningar per värde (iofs inte lika ofta man behöver justera luminans, men worst case).

Summan av de amplitudmodulerade färgbärvågorna (U och V) kan skrivas om som en sinus med varierande fas och amplitud, lägger du sedan på luminans blir det bara en offset. Nästa trick är att ingångsfiltrena i en TV gör att du kan skicka en fyrkantsvåg istället för en sinus och då är allt som krävs en toksnabb (ca 50MIPS iaf) microcontroller som klockas med en multipel av färgbärvågens frekvens. Nackdelen med fasmodulering är att det blir svårt att göra pixelgrafik med olika färger, speciellt i PAL då man måste byta fas på bärfrekvensen varannan bildlinje vilket gör att pixlarna hamnar på olika ställen på varannan bildlinje, fast man kan ju välja att köra NTSC istället så slipper man det problemet. Jag gjorde detta 2002 med en SX28 processor (pipeline:ad 12bitars PIC typ), gjorde en spelkonsoll och skrev en howto som du kan titta på om du vill veta mer.

Det är apjobbigt att göra kvardraturmodulering i realtid i mjukvara, så det är mest för att visa att det går 8) vill man göra något som ser bra ut är det enklare att köra med en AD724 och minnesmappad grafik som skickas ut av en interrup som bara skyfflar data (iofs kanske den får fixa tiles lookup åxå), men det kan vem som helst göra och är inte någon större utmaning :wink:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min tanke var att använda små TFTplattskärmar som är vanliga i bilsammanhang. Som styrs av en enkel MCU och får enkla grafik kommandon från ett opencollector/EIA-485 nätverk.
Kan t.ex visa temperatur, nästa lokalbuss, påminnelsefunktion osv..
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Då är det mycket bättre att satsa på en skärm med digitalt interface, det kan göra timingen mindre kritisk (beroende på interface) och du slipper få bildinformationen förstörd av den dåliga bandbredden hos den analoga videosignalen, samt du får betydligt enklare hårdvara och mjukvara.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Glöm kompositvideo och S-Video om du ska visa text mindre än halva skärmytan. Dessa 2 videoformat gör att allt flyter ihop och mest ser ut som ett grumligt krokigt streck.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tekko, Fast om det går att köra VGA med ~25 MHz pixelfrekvens, borde iaf PAL/NTSC luminanssignalen gå att generera som ligger på runt 6 MHz ..?

rickardg, Jag vill se den MCU som fixar HDMI generering på egen hand.. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är du onödigt negativ Tekko. Det går alldeles utmärkt att läsa 5mm höga bokstäver via s-video. Sen beror det på vad för signalkälla och skärm man har. Med dåligt skit ser man inte skillnad på komposit och s-video.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Med kompositvideo på en 14" crt-tv gick det knappt att se va det stog om bokstäverna va mindre än runt 2cm höga och 1.5cm breda.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Min gamla 14" Sony visade de små bokstäverna från en C64 alldeles perfekt via komposit. Såg varenda pixel. Det är 320*200 innanför ramen. ;)
Om man exempelvis har en 20 år gammal United-TV kan man inte förvänta sig mycket annat än suddig och utsmetad bild. Nu säger jag inte alls att du har det, men det är stor skillnad på TV och TV.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tekko, Vad var det för videokälla och överföring (cvbs/s-video) du använde?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det va från xbox, fick gå fram till teven för att försöka se vad det stog om det va mindre än halva skärmen, men när man kom fram till teven va texten bara ett enda vitt sudd, iofs hade ju den teven några år på nacken så den va väl inte det skarpaste, å nu e väl komposit på tex exbox extra dålig just för att tvinga fram användning av komponent/hdmi.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tja.. eftersom jag sett Commodore 64 med CVBS t.om RF vet jag att 40x25 (320x200) är fullt möjligt och läsbart. Jag tippar på att XBox'ens CVBS/S-Video är kass, eller lika bra som mjukvaran från samma företag :badgrin:.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Heh ok, det var från en spelkonsoll... Då förstår jag din skepsis Tekko. :)
Det är ibland skrämmande att se hur dåligt uppbyggd videodelen är i viss utrustning. Ett bra exempel är den här joystickliknande C64 30-in-1. Det var fel färger och det var suddigt och flimrigt. En amerikan skickar prototyp och schema till en japansk tillverkare. Tillbaks kommer ett inferno av prispressning. :(

Efter att ha knåpat ihop ett eget trimbart s-videosteg blev bilden klockren.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Med hdmi är det glasklar bild iaf. Antagligen lägger de ingen större tid på analogvideodelen då xbox är designat att spelas på med hdmi.
Skriv svar