Ren assembler på Atmega
Ren assembler på Atmega
http://www.uelectronics.info/generate-r ... ith-atmega
Låter videon tala för sig själv. Hoppas detta inte är en repost.
Låter videon tala för sig själv. Hoppas detta inte är en repost.
Re: Ren assembler på Atmega
Har nog länkats till tidigare. Enormt imponerande och inspirerande. Hur sjutton får dom plats med allt i minnet? Otroligt.
(det pinsamma var att när jag kollade videon så hakade den upp sig mitt i pga. min långsamma processor på "bara" 800 Mhz - trots all kringutrustning i form av videokort etc... Så en Atmega88 slår min 800 MHz PC
)
(det pinsamma var att när jag kollade videon så hakade den upp sig mitt i pga. min långsamma processor på "bara" 800 Mhz - trots all kringutrustning i form av videokort etc... Så en Atmega88 slår min 800 MHz PC

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vi har blivit MHz bortskämda.....
Det är trots allt mer krut i en Atmel/PIC/.... än vad som fanns tillgängligt på Spectrum/Vic64 mm mm...
(de hade visserligen chip för videogenereringen men ändå...)
Rätt programmerade så går det att få ut oerhört mycket ur våra små enchippare
Swech
Det är trots allt mer krut i en Atmel/PIC/.... än vad som fanns tillgängligt på Spectrum/Vic64 mm mm...
(de hade visserligen chip för videogenereringen men ändå...)
Rätt programmerade så går det att få ut oerhört mycket ur våra små enchippare
Swech
Men då hade dom väl 64K ram att stoppa program och data i + 64 K rom för basictolken (med en massa färdiga assemblerrutiner att anropa). Så var det för ABC80 i alla fall. (Z80 processor 1 Mhz tror jag det var, och separat bildgenerering med standard-logikkretsar.) Men den hade ju dålig grafik.
mega88 har 8K programminne så det får väl plats en hel del i och för sig.
Men bara 512 bytes EEPROM och 1K ram... inte mycket att jonglera med.
Det handlar väl om att strukturera upp det hela bra så att man kan utnyttja program / datautrymmet maximalt. Det är bra gjort i vilket fall som helst
mega88 har 8K programminne så det får väl plats en hel del i och för sig.
Men bara 512 bytes EEPROM och 1K ram... inte mycket att jonglera med.
Det handlar väl om att strukturera upp det hela bra så att man kan utnyttja program / datautrymmet maximalt. Det är bra gjort i vilket fall som helst

ABC80 hade 16kB ROM och 16kB RAM utbyggbart till 32kB och den sprang i 3MHz. Faktiskt riktigt pigg jämfört med många av konkurenterna.
-
ABC80 var konstruerad som industridator och var konstruerad så att den hanterade I/O så snabbt som möjligt. Det var flera som kom fram till att det var inte så lätt att ersätta ABC'n när den gått ur tiden.
På ett ställe användes den för ballistiska prov (hastighet på kulor). Snabbaste Pc på den tiden med 486'or gick inte att använda. Då hade ABC80 slutat tillverkas för ganska många år sedan. Lösningen blev till slut (innan lagret av begagnade ABC80 tog slut) en mcu som skötte mätningen och lämnade info till pc'n.
På ett ställe användes den för ballistiska prov (hastighet på kulor). Snabbaste Pc på den tiden med 486'or gick inte att använda. Då hade ABC80 slutat tillverkas för ganska många år sedan. Lösningen blev till slut (innan lagret av begagnade ABC80 tog slut) en mcu som skötte mätningen och lämnade info till pc'n.
Uppenbarligen en kille som KAN programmera.. inte så vanligt numera 
ATmega = Potentiell videokontroller..
Det mest otroliga är väl att lfr lyckats packa all video & ljudinformation på 8,5 kByte ROM!

ATmega = Potentiell videokontroller..

Det mest otroliga är väl att lfr lyckats packa all video & ljudinformation på 8,5 kByte ROM!
Propeller har 8 st cpu'er i sig så det ger vissa möjligheter till parallism .. 

Det ska bli kul att se vad Linus har hittat på till Propellern för Craft demot var imponerande 

Imponerande. Jag som var så stolt över att ha lyckats generera en 128x96 stillbild på en tv, med en atmega88. Trodde inte den hade en sån potential.
Här är videon och turbulence.eeprom filen. Tyvärr så är det inte samma kvalite på videon som när man kör demot hemma på Propellern. Om inte videon fungerar i Windows Media Player så kan ni ladda ner VideoLAN - VLC media player
Edit:
YouTube - ATmega88/Craft by lft
YouTube - Propeller/Turbulence
Edit:
YouTube - ATmega88/Craft by lft
YouTube - Propeller/Turbulence