Läsa av elmätaren mha en PIC

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Läsa av elmätaren mha en PIC

Inlägg av v-g »

Detta är projektdelen av denna tråd

Sensorn är en vanlig fototransistor 75-203-32 från elfa och en vanlig 547 transistor. Vet egentligen inte om transistorn behövs men nu sitter den där iaf.

Hade PULLDOWN enligt ritning från techtrade men det visade sig vara för starkt. Sen kändes det förbannade onödigt att dra en extra kabel för att motståndet skulle sitta ute vid stolpen när det kan sitta inne i värmen :)

Sensorkortet ser ut såhär monterat:
Bild

Storleken på detta motstånd reducerades också med en faktor 100 ungefär.

Mätningen då, just nu tar jag tid enligt detta diagram;
Bild

Dvs låter en puls passera sen mäter jag tiden (T) från första pulsens början tills nästa puls kommer. Detta i ,25 ms intervaller.

Kabeln jag använder är sån här som jag har en "bit" av :D
Bild

Det var inget skoj att dra den i 15 graders kyla. :-x

Vidare efter detta har jag fått lära mig om seriell kommunikation från PIC-->PC detta var mycket enkelt och fungerade i stor sett direkt :hacker: :whoho:

Det hela fick jag alltså att fungera tämligen omgående och så här ser de senaste 5 posterna från hyperterminal ut:
=00813
=00810
=00813
=00810
=00810

Det hela angivet i Watt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någorlunda permanent kabeldragning är det kabel över barmark? ;)
(finns väl inte så mycket å välja på så här års :) )
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Intressant bygge! :tumupp:
Jag ska själv snart sno ihop något liknande hade jag tänkt mig!.

Några frågor…
Bilder på elektroniken?.
Vilken PIC?.
Hur hög är upplösningen?.
Hur har du löst det matematiska i picen, varför just 25ms?.
…
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

blueint:Mjaa typ från huset till ett träd nära stolpen är det luftburet sen är det barmark :) Finns inga val alls när det är iskallt, frös som sjutton bara av detta lilla.

Fagge:Varför 0.25ms, jo det är för att då ger 65535(=2 byte) strax över 16 sekunders "tidtagning". Dvs jag borde kunna mäta mellan 13 W & 900kW. Samtidigt upptäckte jag (i excel) att en byte inte skulle ge nog stor upplösning i det intressanta området dvs mellan ~500-2000W

PIC är en vanlig 877A men det skulle gå med vilken som helst.

Tidtagningen funkar som så att timer1 gör omslag på varje 0,25 ms och ger då en interupt. I detta interupt ökas de två variablerna som räknar det hela.

Efter en puls räknats delar jag 900 000 med dessa två tal ovan sammanslagna dvs en rutin som tar två byte som input.

Upplösningen varierar med förbrukningen, dvs vid låg förbrukning är den extremt hög och vid hög extremt låg.

Ut från detta och in i räkna om till BCD och sen raka vägen till PCn.

Bild har du här:
Bild

Andra änden är precis som du ser i länken i första inlägget fast jag använder inte PULLDOWN motståndet (även om det sitter där).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är väl mängden energi som uppmäts med pulserna. Och borde således vara väldigt exakt, dvs X antal Joule (kWh) per blink. Däremot momentan effekt [Watt] är väl en estimering baserad på varje inräknat energi paket?
Upplösningen i effekt torde variera således, inte mängden energi ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Korrekt som blueint säger, du får 1000 eller 10000 pulser per kWh, det är precis lika exakt som elmätarens egen räkning. Sen kan man beräkna en ungefärlig effekt över tid baserat på det. Gör inte misstaget att spara den beräknade effekten för att sedan i efterhand försöka räkna ut energiförbrukningen.
Användarvisningsbild
stekern

Re: Läsa av elmätaren mha en PIC

Inlägg av stekern »

Kul projekt!
Jag har en elmätare i vårt nyinköpta hus som man ser förbrukningen på genom att en blank skiva med en liten "tejpbit" på snurrar runt.
Hade tänkt bygga nån slags avläsare till den framöver.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är den utrustad med fjärravläsningsutrustning?
Annars kan du nog räkna med att den byts ganska snart, det finns väll ett krav från någon myndighet att det ska vara månadsavläsning av mätaren i framtiden?

edit: sorry regelbrott :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tänkte läsa av den gamla när det hela planerades genom att försöka skicka en stråle mot den "naggade" kanten och på så sätt få en signal. Men nu var ju EON "justa" och bytte till en ny. Har för mig att det är en regel att innan 20XX ska alla elmätare vara fjärravlästa.

Finns ju annars BEG elmätare att köpa som är elektroniska och där det också finns en utgång för denna signal.

Vad gäller projektet filar jag lite på mjukvaran. Just nu tar jag in värdet i ett VBprogram och räknar snitt av 5 avläsningar och det ger ett bättre värde tycker jag. :tumupp:

Ett litet "krux" är att mätningarna går märkbart långsammare när förbrukningen går ner. skillnaden på 5 mätningar är säkert en sekund :) Alltså GÅR det inte att köra 5 mätningar som "standard" då man i lågförbrukning skulle få vänta ½-1 minut på att få ut ett värde. Detta tycker jag inte är acceptabelt. :humm:

Någon som har en bra idé?
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

AndLi skrev:Är den utrustad med fjärravläsningsutrustning?
Annars kan du nog räkna med att den byts ganska snart, det finns väll ett krav från någon myndighet att det ska vara månadsavläsning av mätaren i framtiden?

edit: sorry regelbrott :)
Om det var till mig som du sa så bor jag i Finland, här vet jag inget om några sådana myndighetskrav.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

stekern:OK då är nog ni undantagna ;) Detta gäller Sverige och jag är inte säker har bara "för mig" det. :|
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Detta projekt blev integrerat i detta projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Stämmer artikelnumret på fototransistorn? ska det inte vara 75-203-23?

edit: Och på tal om månadsvis avläsning så blir det obligatoriskt från och med 1 juli 2009.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

75-203-23 var det rätta. Så går det när man gör saker manuellt ;) Läste av påsen när jag skrev :)

OBS att den som är på "plattan" på bilderna är en annan som är merskärmad mot dagsljus än denna "klarfärgade".
ankan

Inlägg av ankan »

Lånar tråden lite...

Tänkte "hijacka" min mätare också men vet inte hur jag ska lyckas läsa av den.

Så här ser den ut:
Bild

Hade hoppats på att lilla rutan under "1000imp/kWh" skulle vara en blinkande diod, men icke, varken vanlig eller IR.

Däremot blinkar DO2 och SYNC + att PWR lyser konstant. Men det kan bli svårt att läsa av någon diod i den rutan eftersom de är flera och lyser olika.

Klumpen nedtill som det står Fortum på står det även "Anslutning av laststyrning"

Några förslag?

Edit: Hittad en annan länk här på forumet som tog upp det här med olika elmätare..
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9&start=60
Senast redigerad av ankan 12 februari 2009, 22:28:00, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar