Signal över lite längre kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Signal över lite längre kabel

Inlägg av v-g »

Bakgrund:
Tänkte försöka mig på att läsa av elmätaren och med lite meck få in det i en PIC+display.

Min elmätare har en gul lysdiod som det står 10' blink/kW på. Har kopplat upp en gul lysdiod inne på labbdäcket och fått avläsningen av denna att fungera. Ljusstyrkan är inte jättestark men jag får transistorn att ge ut sin högsta spänning. Ljusstyrkan är ungefär den jag bedömmer elmätaren ha.

Ungefär kopplat som detta schema från http://www.techtrade.se
Bild

Nu funderar jag om detta kan överföra signaler någon längre sträcka, i mitt fall c:a 50 meter totalt. Kabeln jag avser använda är sån gammal "telekabel" dvs sån kabel med 4 ledare och tunn isolering på varje, ser ut ungefär som kopplingsdäckskabel fast lite tunnare och inte "tvinnad" utan snarare flätad med 4 ledare.

Transistorn är en vanlig 547

Hur bör jag göra för att få en pålitlig signal till min fina 628A?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

50 meter borde inte vara något problem, om det inte är genom ett järnverk
eller annan störig miljö. Och det är väl ingen jättehög frekvens ?

Måste kolla min mätare där hemma om den har någon sådan där diod... :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

har du tydlig sving på flertall Volt vid varje blink så bör inte vara några större problem med den takten dom blinkar, det är lite annat om du börja köra 9600 baud och högre, då kan det börja bli problem, även om jag mest skulle bekymra mig om elräkningen i dessa fall...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vid 34,5kW/h (en mycket hög förbrukning som kräver 50A avsäkring) så blir det inte mer än ca 96 pulser i sekunden.
Det klarar du enkelt med valda komponenter i åtminstone 200m.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tack för alla svar. Misstänkte att det skulle fungera men vill vara lite mer säker, det är inte kul att pulsa för att felsöka.

Skulle man kunna köra de 5V som jag tänkte reglera till för PIC och display, eller ska man köra högre spänning till just detta?

Blir ju himla simpelt om så är fallet... nästan lite väl simpelt 8)

Sen helt appropå verkar det som EON ska ta betalt när man vill kolla sin egen förbrukning över deras hemsida "lite mer" i realtid. Så var den tjänsten inget värd Kul kul :cry:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om dom vill ha extra betalt för att ens EGEN mätare skickar realtidsdata kan man ju alltid ta fram aluminiumfolien .. :twisted:

Annars är det väl inte antalet pulser per tidsenhet som avgör utan stigtiden (vinkeln) på pulsflankerna ..? Någon som har lite beräkningar på det?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det jag talar om är alltså deras tjänst som heter "100koll". Går att läsa vad den är på hemsidan. I princip är det att man kan läsa av sin elmätare "on demand" så att säga. Nu är det 1 gång per månad (säger de :? ).

Det är ju ingen jättehög frekvens vi talar om här (se exemplet ovan), så för att få problem med det måste jag ju ha en sjuhelsikes kapacitans i ledningarna/kretsar vilket jag hoppas det inte blir :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej det är verkligen antal pulser som räknas och inte pulser per tidsenhet.
Enheten är inte W utan Wh.
Varje enskild puls betyder att 0,1Wh har "förbrukats" och kommer på debiteringen.
Pulstiden eller flankhastigheten spelar ingen roll, utan skulle möjligen kunna visa på förbrukningsvariationer, inget annat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visserligen kan man ju kolla hur lång tid det är mellan varje puls, och på så vis räkna ut medeleffekten under den tid det inte blinkade. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tänkte räkna tiden mellan två pulser för den "momentana" förbrukningen. Men det blir ju lite "extrapolering" om tex frysen knäpper på då. Kanske göra 5 såna mätningar under en sekund och dra medelvärde, det hela får visa sig när jag får igång det hela :)

Fiffigt att beskriva det som 0,1 Wh det hade jag inte alls tänkt på. :doh:

Problemet blir väl som alltid att det är stort spann mellan "liten" och "hög" förbrukning. Man kan säkert komma ner i under en blinkning/sekund under lågförbrukning samtidigt som man behöver hög upplösning för att visa korrekt förbrukning under hög dito.
xxargs

Inlägg av xxargs »

precis - det är därför det är så svårt att bygga sin egen effektmätare om man vill kunna hantera från några Watt förbrukning till kanske 20 kW (50 ampere 400 Volt) det kräver väldigt stor mätdynamik.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Står det verkligen 10 blink/kW? Verkar mycket märkligt. Alla mätare jag kollat på har antal blink per kWh angivet. Inte kW.
Och det har varit minst 1000 dessutom.
Med 10 skulle det vara ungefär 2,5 minuter mellan varje blink med en årsförbrukning på 20000kWh.
Borre

Inlägg av Borre »

Den där lilla fjutten ' efter 10 betyder väl just tusen, så 10 000 alltså.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Återrapportering:

Min lilla krets visar sig fungera över förväntan. PIC:en godtar signalen direkt på ingången. Bara ett litet pulldown-motstånd behövs.

Nu ska det bara till att räknas lite på det hela.

Har dock inte monterat permanent utan bara testat att hålla mot elmätaren än så länge.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har nu monterat permanent och dragit en kabel någorlunda permanent (går inte bättre innan tjälen går) så nu fungerar det hela.

Fortsätter i ny projekttråd.
Skriv svar