Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

Hej TomasL

Du har säkert rätt men detta står på wikepedia.

SRAM eller Static RAM är snabbt och används därför till exempel som cacheminne i processorer. Minnet har låg lagringsdensitet och är dyrt, vilket gör att det används sparsamt. Tekniken bygger på att det som sparas i minnet stannar kvar tills det skrivs över, till skillnad från DRAM som hela tiden måste uppdateras.

Detta tolkade jag att det behövdes ingen späning för att vidhålla informationen.

Menar du på att den klarar bara av att bli strömlös 1000 ggr ?


Mvh c.c
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

Hej Icecap

Okej eeprom men sram :D

din dataman s4 är du nöjd med den? lätt att förstå programvaran?

Eftersom dom skriver att min krets ska va komatibel så borde väl den klara adresera minnet?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av vfr »

C.C, håll isär att saker stannar i minnet utan refresh (SRAM som du beskriver) och att det stannar kvar utan spänning (som TomasL beskriver). Det är två helt olika saker.

En S4 är klart trevlig och användbar till mycket. Det är egentligen en EPROM-programmerare (och lite annat). Om den sen klarar din krets, det har jag ingen aning om. Men säger dom att den gör det så borde det ju vara så.

Annars håller jag med Icecap att det kan krävas lite speciella procedurer för att överföra data till den permanenta delen, eller liknande. En koll av databladet borde ge svaret på det.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av Icecap »

C.C: jo, S4'an fungerar hyggligt... eller rättare: gjorde då jag använde den. Det är ett bra tag sedan jag höll på med EPROM, numera är det flash och ICSP som gäller. Jag kan nog kicka liv i den igen förvisso, behövs nog bara lite petande...

Och precis som vfr skriver: GENERELLT förlorar RAM innehållet när man klipper strömmen. Om RAM'et sedan är dynamisk eller statisk beror på vad man behöver, i PC-världen är statiska RAM mest till snabba cache-minnen men i µC-världen används SRAM oftast för att det kan ha batteri back-up då det använder mycket litet ström i viloläge och generellt är de strömsnåla vid måttliga hastigheter.

Dynamiska RAM består egentligen av en sjujäkla massa små kondensatorer som måste "laddas om" ganska ofta, detta kallas "refresh" och beroende på typ kan det röra sig om refresh-sekvens varje millisekund eller så, vissa kan komma upp på kanske 10ms.

För att hålla kvar informationen utan ström till kretsen måste den information vara "bränd" in, detta kan göras i EEPROM som det finns ett antal avarter av, "FLASH" är t.ex. en sorts EEPROM (baserar på samma sätt att lagra "permanent" i minnet).

Men att läsa minnet lär vara enkelt oavsett man har en färdig enhet eller inte, tolkningen vill jag inte sia om och att spara ändringar lär inte bli svårt heller, kan man läsa lär man kunde skriva det också om inte det ska till en massa konstiga spänningar och även det går att lösa.

Om man satser på ett hemmabygge kan det bestå av en 40-pinnars PIC (eller annan lämplig µC), en sockel till kretsen som ska läsas/skrivas (gärna en ZIF-sockel om man har råd), en MAX232 till µC'n för kommunikation med PC och sedan ett litet program i µC'n som kan läsa och skriva. Räknar man inte egen tid i priset hamnar det väl på 500:- eller så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45504
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av TomasL »

CC, skillnaden mellan SRAM och DRAM är i principiellt följande:

I ett DRAM är minnescellerna uppbyggda av kondensatorer, dessa kondensatorer tappar laddningen efter nån eller några uSec, vilket innebär att minnet försvinner rätt snabbt, även när det är spänningsatt, därför behöver minnet "refreshas" med jämna mellanrum, vilket då innebär att kondensatorerna laddas upp igen, detta pågår kontinuerligt och utförs normalt av speciella kretsar, alternativt kan man skriva till minnet med jämna mellarum.

I ett SRAM består minnescellerna i princip av en vippa, som ändrar tillstånd, beroende på om det är en Etta eller Nolla som skrivs till den.
Vippan nollställs ALLTID när matningsspänningen försvinner, dvs minnesinnehållet försvinner oåterkalleligt.

Båda dessa minnen kallas flyktiga (eng "volatile") minnen, beroende på att de tappar informationen när matningsspänningen försvinner.

Ickeflyktiga (eng "nonvolatile") minnen behåller däremot innehållet när spänningen försvinner.
Olika typer av dessa minnen är PROM, EPROM, EEPROM, FLASH och FRAM.
PROM programmeras en gång för alla och kan inte ändras.
EPROM (UVPROM) raderas med UV-Ljus och kan omprogrammeras ett flertal gånger.
EEPROM kan både raderas och programmeras elektriskt ett flertal gånger.
FLASH är en modernare teknik av EEPROM.

Gemensamt med för dessa minnen är att de är "mycket" långsamma, dvs det tar flera ms att programmera, till skillnad från SRAM/DRAM (där SRAM är oerhört mycket snabbare än DRAM).
Dessutom, speciellt när det gäller FLASH, så har de en mycket begränsad livslängd och kan inte programmeras alltför många gånger, de slits ut helt enkelt.

FRAM-Minnen är lite annorlunda, då de bygger på magnetism, de är mycket snabba (nästan som SRAM/DRAM), kan skrivas ett oändligt antal gånger, och har åtminstånde 4ggr högre "Dataretention" (dvs garanterad minnes-tid) jämfört med de övriga minnena.

Ditt minne är ett så kallat NVSRAM dvs ett NonVolatileSRAM, där det i princip finns två varianter, med eller utan batteribackup.
Ditt minne saknar batteribackup, och har ett "Skuggminne", vilket du inte kan läsa direkt. Detta skuggminne är förmodligen ett FLASH-minne eller någon liknande teknik.
Detta skuggminne programmeras automatiskt varje gång, i princip, som matningsspänningen försvinner.
Innehållet läses tillbaka till SRAM när matningen kommer tillbaka till SRAM när matningen kommer tillbaka.

För att detta skall fungera måste minnet ha en kondensator på ett antal uF som "håller" kvar matningen tillräckligt länge för att skriva över innehållet från SRAM till FLASHet, troligen tar det nånstans runt 10-50 ms eller så.

Minnet är även försett med en skyddslogik, eftersom FLASHet inte klarar mer än max 1000 skrivningar, så att det enbart skrivs om SRAMets innehåll blivit ändrat.

Man skall alltså vara lite försiktig med att leka med dessa minnen då det är mycket lätt att skriva sönder dem.
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

Icecap:

Det råkar inteva så att du vill sälja din s4:a ? ;)

Det låter ju bra:

Men att läsa minnet lär vara enkelt oavsett man har en färdig enhet eller inte, tolkningen vill jag inte sia om och att spara ändringar lär inte bli svårt heller, kan man läsa lär man kunde skriva det också om inte det ska till en massa konstiga spänningar och även det går att lösa.

Jag kommer nog sattsa på en färdigbyggd produkt även om det skulle va roligare med ett hemmabygge. Detta pga för mycket annat att göra. Hoppas att jag i framtiden får lite tid för mina elektronikbyggen som har avstannat pga tidsbrist.

tack för all värdefull information.

Tack TomasL för en väldigt bra förklaring. Då jag har en del utbildning inom elektronik (dock 10 år gammal) så kan jag i alla fall förstå förklaringarna :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av Schnegelwerfer »

Finns det någon anledning till hemlighetsmakeriet?

Personligen avskyr jag sådan här gissningstrådar skapade av personer med låg förkunskapsnivå... de slutar alltid med irritation och ett HELT annat lösningsförslag än vad tråden först ger sken av.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45504
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av TomasL »

Håller med, jag efterlyste också mer info om vad det är för något
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av sodjan »

> Sedan skall man vara lite försiktig, då minnet bara klarar 1000 FLASH skrivningar.

Jag vet inte var den uppgiften kommer från, men Cypress anger 1.000.000 "save operations"
i sitt datablad (som jag länkade till i ett tidigare inlägg).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45504
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av TomasL »

Hmm, läsfelsnisse har varit framme, att de inte kan lära sig att det skall vara Decimalkomma, och inte punkt.
naturligtvis har du rätt Sodjan, "1,000k" betyder ju inte 1000 utan 1000000 dvs 1M
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

Tack för detta sodjan jag viste att det med 1000 inte stämde då det inte skulle kunna funka.

Jag hade väldigt gärna berätta för er vänliga själar som hjälper mig men pga risk att mina konkurenter läser detta eller att man skulle få nya konkurenter så kan jag tyvärr inte det. Hoppas det är nog förklaring?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av sodjan »

Då får du skaffa dig en parter med tystnadsplikt (NDA)
Så enkelt är det. Men det är ju något som du borde förstå
om detta är något slags kommersiellt pyssel, annars har du
kanske inte "på marknaden" att göra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45504
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av TomasL »

Jag hade väldigt gärna berätta för er vänliga själar som hjälper mig men pga risk att mina konkurenter läser detta eller att man skulle få nya konkurenter så kan jag tyvärr inte det. Hoppas det är nog förklaring?
Ok, Men, får du verkligen göra detta, det låter ju onekligen som att det inte är din produkt, om du då utför denna förändring, måste du genomgå en fullständig Riskanalys samt EMC-tester och prov, innan du får sälja produkten ifråga.
Dessutom kommer andra saker in som förbud mot "Reverse-engineering" mm.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av Schnegelwerfer »

C.C skrev:Tack för detta sodjan jag viste att det med 1000 inte stämde då det inte skulle kunna funka.

Jag hade väldigt gärna berätta för er vänliga själar som hjälper mig men pga risk att mina konkurenter läser detta eller att man skulle få nya konkurenter så kan jag tyvärr inte det. Hoppas det är nog förklaring?
Det är ju inte direkt någon teknikhöjd i att ändra innehållet i ett RAM... antagligen har någon redan gjort vad du försöker göra.

Dessutom så kan det mycket väl (som TomasL är inne på) finnas juridiska hinder om du tänker göra detta i en kommersiell produkt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av Icecap »

Att ommappa en motorstyrning är knappast speciellt hemligt om inte det är olagligt och beskrivningen "tolka datan" är ganska tydligt att det är något liknande en tabell som ska ändras och det är nästan bara motorstyrningar som det är intressant att göra sånt med.

Nåväl, S4'an kanske är till salu, jag ska se om jag kan skrämma liv i den och leta efter en referens rörande pris.
Skriv svar