Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

Hej jag har en nog antagligen ganska lätt fråga men jag hittar inte svar på google eller på ef.

Jag vill kunna läsa och skriva på en ic krets stk12c68 det borde finnas färdiga ic hållare som man kopplar till datan med färdig programvara. Är det någon som vet var jag kan köpa detta ?

Mvh C.C
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av sodjan »

Du behöver "något" som kan adressera minnet och läsa ut datat.
Tveksamt om det finns något helt färdigt för detta.
Vad är din budget ?

Info och datablad : http://www.cypress.com/?rID=35055
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

nja vet inte riktigt ett par tusen typ.
hur så? va du sugen på att programera? :D
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av sodjan »

Nej, jag ville dels bara säga att det kanske inte är så enkelt som du
tycks tro, dels var jag lite nyfiken på varför man vill göra detta alls.

Det är alltså värt "ett par tusen typ" för dig för att läsa från ett sådant
minne (en gång?). OK, det sätter ju ramarna ifall det är någon som "nappar"...
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

Nja inte riktigt korekt. För att kunna få ut något av detta så behöver jag kunna läsa, tolka och skriva till minnet. Jag vet en hel del vad som står på minnet så tolkningen borde inte va så svår.

I förlängningen så är det värt bra mycket mer än ett par tusen för mig.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av sodjan »

OK. Får se om fler har ideer...
ds77
Inlägg: 2232
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av ds77 »

En sån här borde fungera: http://www.dataman.com/WebPages/ProductView.aspx?pid=2

Annars låter det inte som något jätteprojekt att fixa med en/ett par mikrokontrollers som AVR eller PIC och ev ett par kretsar till.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av blueint »

Databladet STK12C68.pdf säger att det är en "64 Kbit (8K x 8) AutoStore nvSRAM".

I princip så fungerar chippet som ett SRAM. En mikrokontroller eller parallelport och kringelektronik borde kunna få till funktionen. Ev skulle det gå att koppla den direkt till ett P-ATA gränssnitt.
Ett problem är att det är rätt många I/O som ska täckas upp. Men det kan lösas med skiftregister iofs.
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

Tack för alla svar men lite frågetecken har jag.

NV RAM: Dallas DSxxx, SGS/Inmos MKxxx, SIMTEK STKxxx, XICOR 2xxx, ZMD U63x series

Den som jag har heter ju stk12c68 altså borde den ju beteknas som stkxxxxx

Dom har ju denna oxå
http://www.dataman.com/WebPages/Product ... px?pid=622
men den stödjer bara stkxxx

Det där med att bygga från mikrokontrollers känns lite för svårt med tanke på programeringen. eller?

Har jag fattat det rätt att dessa Memory Programmer ger mig inehållet på minnet och ger mig möjlighet att ändra och skriva tillbaka?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45420
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av TomasL »

Det vore en fördel om du kunde förklara vad du vill uppnå, ett SRAM är ju egentligen ett flyktigt minne, dvs det blir nollställt så fort matningsspänningen försvinner, NVRAM som detta används ofta för att lagra temporära data som behövs vid nästa uppstart, typ dator BIOS mm.

Om du förklarar vad minnet sitter i för någon produkt, vad du vill uppnå och varför, kanske det blir lite enklare att hjälpa dig.
ds77
Inlägg: 2232
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av ds77 »

Det finns ju fler än dessa, bara att söka efter eprom programmerare eller om någon annan här känner till något lämpligt.

Antagligen klarar den andra din krets också, för säkerhets skull kan du ju skicka iväg ett mail och kolla. Stöds den inte kan dom säkert fixa detta annars.

Bygga något eget är ju egentligen inget problem och det borde finnas en del hembyggda eprom programmerare att inspireras av. Men lite programmering kommer man inte ifrån ändå.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2338
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av nifelheim »

C.C skrev:Tack för alla svar men lite frågetecken har jag.

http://www.dataman.com/WebPages/Product ... px?pid=622
men den stödjer bara stkxxx


Har jag fattat det rätt att dessa Memory Programmer ger mig inehållet på minnet och ger mig möjlighet att ändra och skriva tillbaka?
Om du kolla länken till vänster "Latest Device List" http://www.dataman.com/Pdf/DatamanMEMProDeviceList.pdf
så ser du att din krets finns med på sidan 8.

Ja, du kan läsa och skriva till minnena.
C.C
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 maj 2010, 19:03:42

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av C.C »

TomasL:

Jag tror du har fel ang att kretsen skulle bli nollstäld efter spänningen försvinner ( eller jag är snarare säker på att du har fel)
Minnet sitter i en produkt och berättar vissa egenskaper till denna produkt. Med en liten ändrig i denna information så ändrar man helt på egenskaperna på produkten.

ds77:

jag har sökt på ebay och antagligen kan man komma mycket billigare undan men jag vet inte vilken man ska ta/lita på. Jag vill ju ha el läsare/skrivare som har ett bra program oxå som är lätt att först och använda.

nifelheim:

Tack jag ser nu att den stödjer denna krets.


Någon som har erfarenhet av någon läsare/skrivare som är prisvärd och lätt att använda ?

Mycket tacksam för den informationen jag fått sålångt.

mvh C.c
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45420
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av TomasL »

Nrj, C.C jag har inte fel, SRAM är flyktiga, NVRAM som ditt är inte flyktigt, dock "halvflyktigt", det är ett hyelt vanligt SRAM (vilkey tappar data när det blitr spänningslöst, men uppbackat av i princip ett FLASH-minne).

Eftersom du inte vill berätta vad du vill uppnå, och enligt egen utsago saknar kunskap, kan jag inte riktigt förstå, vad du vill göra, eftersom det krävs en viss kunskap för att kunna rota runt i minnen.
Dessutom, tror jag inte en vanlig minnesbrännare fungerar, eftersom (vid en flyktig skumning av databladet) det krävs lite externa saker för att få transfern från SRAM till FLASH att fungera (samt vice versa)

Sedan skall man vara lite försiktig, då minnet bara klarar 1000 FLASH skrivningar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Läsare till stk12c68p55 (sram) 28p

Inlägg av Icecap »

Just det minne är en blandning av SRAM och EEPROM. Man skriver/ändrar och läser som ett SRAM men vid power-off sparas minnet i ett "skugga"-EEPROM som sedan laddas in igen vid power-on. Alltså är det som ett tidigt FRAM-minne eller ett större parallellt EEPROM-minne.

Så i essens ska man bara koppla till en µC som kan adressera minnet, styra handskakningen och läsa vad som finns och sedan kanske skicka det som ASCII på en serieport till en PC. Jag är osäker på om min DataMan S4 klarar den men den gör ju just detta att läsa och sända som ASCII.
Skriv svar